"Podobně jako kůrovec ve smrčinách řádí koronavirus v českém vzdělávání. O potřebě samostatnosti, schopnosti sebehodnocení, smysluplnosti výuky a přetíženosti osnov se debatuje léta, ale potřebné kroky uskutečňovala jen malá část škol. Mezi loňským březnem a květnem však nekompromisní změny neplánovaně dorazily k desetitisícům učitelů a statisícům rodičů," píše Tomáš Feřtek pro Hospodářské noviny.
|
Tomáš Feřtek (Foto: Lenka Hatašová) |
Feřtek také píše
Pokud se má dítě učit doma, s občasnou on-line hodinou, musí mu to, co dělá, dávat smysl. Jinak u toho nevydrží. Za omezených podmínek je klíčové rozhodnout, která látka a dovednost je ta důležitá a která méně. Ty školy, jež s individualizací výuky, sebehodnocením a důrazem na sebeřízení − dělám věci sám, podle svého časového rozvrhu a přebírám odpovědnost za výsledek − začaly už dávno, byly najednou o několik koňských délek napřed. A další tisíce škol se je teď snaží dobíhat. Jestliže loni na jaře se mohlo zdát, že se změny zase "vsáknou" a všechno se vrátí ke starým pořádkům, letos už si to myslí málokdo.
A přicházejí další "svatokrádežná" opatření. Ministerstvo vzhledem k aktuální situaci a nerovnému přístupu žáků ke vzdělávání zrušilo jednotné testy u přijímaček a navrhuje pozdější vydání pololetních vysvědčení. Pokud možno bez známek a se slovním hodnocením. Oba ty návrhy mají reformní potenciál.
12 komentářů:
Pokud možno bez známek a se slovním hodnocením. Oba ty návrhy mají reformní potenciál.
"Reformátoři" sami se prokecli, že to chtějí hlavně bez hodnocení. Takže nejde o reformní potenciál, ale o aktuální likvidaci školství a vzdělávání v Česku.
Za normální výuky bych souhlasil. Nikdy jsem nemyslel, že to napíšu, ale v současné situaci je známka lepší než slovní hodnocení, neboť NENÍ O ČEM PSÁT. Žáky jsme tento rok viděli doslova několik hodin. Známka na podkladě práce z několika prezenčních týdnů, je to jediné, co lze použít bez pocitu trapnosti.
Totéž platí o covidových PZ. V této nesnadné situaci by uchazeči měli vědět co je čeká a na to se připravit. Rozstřelením jednotného modelu přijímaček jsme jim, rodičům ani učitelům nepomohli. Že mi huba neupadne.
"A přicházejí další "svatokrádežná" opatření. Ministerstvo vzhledem k aktuální situaci a nerovnému přístupu žáků ke vzdělávání zrušilo jednotné testy u přijímaček a navrhuje pozdější vydání pololetních vysvědčení."
Letošní změna v přijímacím řízení bohužel žákům, kteří pocházejí ze sociálně slabého prostředí, ublíží více, než žákům, kterým jsou rodiče schopni pomoci a poradit, protože se budou lépe orientovat v nastalém přijímačkovém zmatku. Takže se nerovnosti ještě prohloubí, pro EDUIN je to Pyrrhovo vítězství. A takhle to dopadá, když vizionáři a ministr nemyslí hlavou, ale myslí patou.
A s těmi vysvědčeními je to tak, že bude uzavřeno ve stejném termínu jako jiné roky, jen ho děckám do pazoury strčíme, až bude povolena jejich osobní přítomnost ve škole.
Ke slovnímu hodnocení jen tolik, že přecházet na něj ve škole, kde se doposud nevyužívalo, je v této situaci absolutní nesmysl.
Nová doba: Host vyhazuje vrchního!!!
"Že mi huba neupadne."
Tajný Učitel prochází zřejmě myšlenkovým přerodem. Najednou ho čtu s větším zájmem. Co se stalo?
A dokonce si myslím, že bez známek, testů všeho druhu, přijímaček, vysvědčení (pro jistotu ani to formativní) a za sebe dodávám i bez učitelů. To je hudba budoucnosti, to je to nové, neotřelé,...Každý žák se bude s velkou radostí sám vzdělávat, vyhledávat si informace, výstupů dosáhne na základě zkušeností, experimentu, skupinového vyučování,.. To bude báječný svět.
Nedává žádný smysl měnit žákům na poslední chvíli způsob hodnocení na vysvědčení, jak doporučuje ministerstvo školství. Žáci, učitelé i rodiče jsou zvyklí na stávající způsob hodnocení a náhlá změna může být spíše kontraproduktivní, protože je bude zbytečně stresovat.
Zaplať pánbů, že ministerstvo snad nehodlá provádět stejné pitominy(s výjimkou novely ŠZ a jiných překotných schvalovaček) jak na konci loňského roku. Jen doporučuje, takže školy, pro které jsou doporučení blbé je nemusí realizovat.
Pan Feřtek nepřekvapil. Stále mimo.
Tajný učitel prozřel. Jeho postřehy jsou trefné. Asi si víc všímá, že jinde na školách je to jiné. A distanční výuka rozmetala iluze. Odkryla nekvality žáků, které u kvalitního učitele mohou být při prezenční výuce potlačeny. A neschopnost úředníků.
R.S.
Ministr je naprosto odtržen od reality, resort nezvládá. Dokonce ho začala úkolovat KDU a ODS.
Jaké úkolování od ODS a KDU máte na mysli?
R.S.
Vystoupení na tiskovce, kde expředseda KDU a další 2 členové ODS sdělovali, že apelovali na ministra, aby otevřel deváté třídy, maturitní třídy a praktickou výuku. Brali to jako hotovou věc. Poté se k nim večer přidal v debatě s ministrem i šéf STAN s tímtéž. Opravdu je asi třeba počkat do 22.1.2021. Každý den přibývá případů nakažených, mnozí už i opakovaně. Někdy je třeba ubrat jeden krok, potom 2 kroky přidat.
je asi třeba počkat do 22.1.2021
a každý den odteď až do dvaadvacátého budeme trnout, co zas vymyslí a jak moc se bude chtít zavděčit KDO, ODS a STAN.
Okomentovat