„Co ale vlastně získáme, když nařídíme prezenční výuku maturantů a devátých tříd? Připravíme (možná!) o trochu lépe osmdesát tisíc maturantů na zkoušky a pak pět či deset tisíc maturantů necháme propadnout. Kde je z toho nějaký užitek? Budou maturanti chytřejší, než kdybychom maturitu zrušili?,“ píše Ondřej Šteffl na svém blogu.
|
Ondřej Šteffl (facebook.com) |
Šteffl také píše:
Loni Slováci zrušili maturity, známku spočítali podle dřívějších vysvědčení, a komu se to nelíbilo mohl se nechat přezkoušet. Takových bylo pár desítek. A nestalo se nic. Nic! Snad jen maturanti byli klidnější. A pokud bychom si snad mysleli, že se bez maturity obejdeme, tak při přípravě na teoretické předměty online výuka přináší jen malé komplikace. Samozřejmě, že praktickou výuku by bylo třeba v nějakém omezeném rozsahu umožnit.
U 9. tříd víme, že uzavřené školy ještě víc otevírají nůžky mezi dětmi z podnětného prostředí, které se zpravidla umějí na přijímačky připravit doma, a těmi ostatními, které s tím mají problém. Na řešení ovšem není třeba otevírat 9. třídy pro všechny děti a už vůbec ne ve všech předmětech. Stačí umožnit konzultace z matematiky a českého jazyka, těm, které o to stojí. A to třeba v malých skupinách nebo až po negativním antigenním testu.
Jde o životy
Na dětech, na učitelích, na rodičích, na nás všech se podepisuje únava z trvající nepohody. Neměli bychom však zapomínat, že jsme lidé a že žijeme ve společnosti a že ztracené zdraví a životy nelze už nikdy napravit. Včera jsme identifikovali dalších 8 162 potvrzených případů nákazy - nejméně 130 z těchto nakažených zemře - jen ještě nevíme, kdo z nich bude mít tu smůlu. Ale i tady je statistika neúprosná, umírá více než 1,6 %z potvrzených případů.
Dovolím si na závěr parafrázovat Petra Koubského (redaktor Deníku N – poznámka redakce): Sotva je pro někoho prezenční výuka v devátých třídách cennější než život babičky. Ale když to je vlastní třída nebo vlastní děti a jejich přijímačky a cizí babička, nebo spíš babička, kterou nikdy neuvidíme, snadno zapomeneme, že jde o životy.
59 komentářů:
Další šílenost - vítejte ve čtvrté vlně! A to jako v dubnu chcete maturovat?!
S tímto nezbývá než souhlasit. Podnikatelské zájmy autora nebudu domýšlet.
Otevření škol je hloupost, pokud počty nakažených strmě neklesají. Je spousta jiných lepších řešení, méně pohodlných pro úředníka.
Není to jen o babičkách a dědečcích, ale o vypěstování mutace, která bude likvidovat všechny a odolávat očkování. Krátkozrakost politiků je neléčitelná.
Koukám, že punkové heslo "No future!" se ve školství zhmotnilo do reálné podoby.
Na dětech a jejich vzdělání podle některých zkrátka nezáleží.
Víc záleží na životech a zdraví - pane Brome, ale toto asi nikdy nepochopíte, že?!
Vy budete asi jeden z aktivistických managerů, kteří rádi všem něco nařizují... NE!
Pane Ivo,
děkuji za reakci. Přesně to jsem čekal. Kdo si nemyslí to co Vy, vraždí dědečky a babičky.
Ne, jsem řadový starý učitel, který chodí každý den do školy učit žáky, protože si zastarale myslí, že je to důležité pro budoucnost. Ale jak se zdá, mám opět zpátečnické názory.
Tak si dejte pozor, abyste na tohle nedoplatil.
Takových "hrdinů" jako vy jsou za uplynulý rok plné kerchovy.
Jenom v mém okruhu známých umřelo několik z nich a to jim bylo od 40-70 let (žádní "staří")
Promiňte ale já s Vámi NESOUHLASÍM. Naštěstí lidé už prozřeli a neberou kromě aktivistů V. Klause vážně (zaplať pámbů...)
A není to pane Brome spíše tak, že učíte prvňáky a tudíž do školy musíte, a proto přejete i ostatním, aby si to bez ohledu na následky vyžrali také?
Loni Slováci zrušili maturity, známku spočítali podle dřívějších vysvědčení, a komu se to nelíbilo mohl se nechat přezkoušet.
No jo, ale to by bylo moc jednoduché!
Paní Adamová,
děkuji za nahlédnutí do Vašich myšlenkových pochodů, které jsou mi ale velmi vzdálené.
Takže Vám máme, pane Brome, uvěřit, že Vy jste ten jediný, kterému opravdu, ale opravdu záleží na vzdělání dětí?
Není tomu tak, na vzdělání žáků záleží každému učiteli, jenže většina z nich je schopná se na rozdíl od Vás rozhlédnout kolem sebe a vnímat situaci v širších souvislostech.
Paní Adamová,
takových učitelů je hodně. Jenom nyní v této době, kdy je Vy, Ivo atd. obratem za jejich názory začnou agresivně urážet a napadat, raději mlčí.
Nějak jste se do té odpovědi zamotal, nemyslíte? Já ani Ivo, rozhodně nenapadáme ty, kteří situaci v širších souvislostech vnímají. A že Vy ji v širších souvislostech prostě schopen vnímat nejste, svědčí Vaše nedávná diskuze s poste.restantem. Navíc se domnívám, že argumenty pana Šteffla nejste schopen ani dočíst do konce.
Paní Adamová,
nezlobte se, ale o vnímání širších souvislostí učitelkou matematiky, která zde napíše, že přípravu žákům na přijímací řízení lze ošéfovat skrze počítač, mám velké pochybnosti.
Ono asi stejně nakonec nebude nazbyt - věčně lockdown být nemůže. Takže se pomalu ale jistě promoří celá populace napříč státy a kontinenty, ti co si vytáhnou černého Petra budou mít nejspíš smůlu... COVID19 jako nástroj k regulaci snížení až 500 mil. obyvatel Země je opravdu velmi sofistikovaný...
Myslíte si, že vakcína vyvinutá za bratru 10 měsíců bude spolehlivě účinkovat? V Izraeli očkují jako vzteklí a křivka nákazy jde pořád nahoru...
"promoří celá populace"
K tomu bohužel nemůže dojít, jde totiž o SARS-CoV-2. Za pár měsíců ho můžete chytit znovu. U koronavirů totiž neexistuje dlouhodobá nebo celoživotní imunita. Celoživotní imunitu získáte třeba po prodělání spalniček, neštovic , zarděnek, příušnic,...Nebude tedy zbytí - 2x ročně vakcinace.
Dozajista si většina z nás přečetla informaci o zhoubných následcích koronaviru zhruba po 6 týdnech od vyléčení. Jde o děti od pár měsíců do 19 let a jejich hrůzná imunitní zánětlivá reakce. Děje se to i u nás - postižené děti leží třeba v Motole, Hradci Králové,...K dnešku okolo 70 dětí. Počty těchto dětí narůstají. A mluví se zde o velkém počtu infikovaných dětí na konci roku 2020. Prvně si toho všimli v UK a Itálii. Pane Brome, na starých kantorech zřejmě nezáleží, ale ty ztracené životy mladých děsí. A to ještě nevíme co dělá brazilská mutace koronaviru. Britské mutace dle Johnsona je smrtelnější.
Text pana Štefla jsem si pročetl dvakrát. A tentokrát s názory pana Šteffla musím souhlasit.
Pane Brome, Vy už naprosto ztrácíte soudnost. Za pětatřicet let jsem na přijímačky připravila stovky žáků a všichni ti, kteří se hlásili na školu odpovídající jejich schopnostem, se na ni s přehledem dostali. A tudíž zde můžu na plnou hubu prohlásit, že pro dobrého kantora není až takový problém připravit deváťáky na přijímačky přes Teamsy. Vy zřejmě ani nevíte, co všechno se dá přes Teamsy dělat a co všechno se v nich dá používat, a melete tady o něčem, čemu vůbec nerozumíte, protože jako prvostupňový kantor navíc nemáte na druhém stupni velmi pravděpodobně odučenu ani jednu hodinu matematiky a zcela evidentně posuzujete schopnost deváťáka absolvovat online výuku matematiky přes svoje prvnáčky a druháčky. Mohu Vás ujistit, že žáci devátého ročníku, kteří patří na maturitní obor, to jsou schopní zvládnout.
Paní Adamová,
neověřitelná vyprávění nějaké učitelky "Adamové", která tu už byla mnohokrát nachytána při lhaní, nevěnuji žádnou pozornost.
K Vaší větě se již vyjádřilo několik skutečně kompetentních učitelů matematiky na II. stupni a vyjádřilo se o Vás jako o osobě, která vůbec netuší, co plácá.
Unknown,
proč mi odepisujete na něco, co jsem nenapsal?
Pane Brome, jestliže ti vaši "skutečně kompetentní" učitelé nejsou schopni deváťáky přes Teamsy na přijímačky připravit, tak mají do kompetentních učitelů matematiky daleko.
Nezlobte se, ale tuhle Vaši hloupost už snad ani nemá cenu komentovat. Zkuste zachovat alespoň zbytek dojmu, že jste skutečně učitelka matematiky.
Vaše dojmy mne vůbec nezajímají, pane Brome, mne zajímá realita, a Vy v diskuzích na ČŠ a zvláště v diskuzích o nástupu dětí do škol a o možnostech online výuky dlouhodobě prokazujete, že se pohybujete úplně mimo realitu, která nám ve škole nastala a odmítáte se jí přizpůsobit.
Každý, kdo výuku online realizuje, samozřejmě potvrdí, že ideální to není, že učitelé především hlavních předmětů musí vynaložit obrovské úsilí a stojí je to obrovské množství času, aby online výuka byla relevantní. Ale jde to, ne že to nejde, a že Vy máte kolem sebe učitele matematiky, kteří to relevantně nezvládají, je mi líto, protože to odnesou jejich žáci.
Paní Adamová,
opět jste tu na mě vyjela Vy. Já debaty s prolhanými anonymními učitelkami jako Vy nevyhledávám. Tak to zkuste respektovat.
Vás respektovat nemíním, hodni respektu jsou dle mého názoru učitelé, kteří zkousli chrup a s nastalou situací bojují, neuplákají a netvrdí o ostatních, že "Na dětech a jejich vzdělání podle některých zkrátka nezáleží."
"Na dětech a jejich vzdělání podle některých zkrátka nezáleží."
Pan Brom nechápe, přesněji řečeno nechce chápat ten fakt, že PŘEDNĚJŠÍ NEŽ VUDĚLÁNÍ DĚTÍ mají ŽIVOTY VŠECH - A TO I ŽIVOTY SENIORŮ!
Rodiče a žáci, kteří mají zájem o opravdu kvalitní přípravu na přijímací zkoušky, si platí soukromá doučování, a to ne jenom v této době, ale i v dobách "míru".
Sama s tím mám dlouholeté zkušenosti. Všichni mí žáci, kteří se se mnou poctivě připravovali na přijímací zkoušky v soukromých hodinách, se na vysněné školy dostali "levou zadní".
"Ministr zdravotnictví Jan Blatný necítí potřebu se omlouvat za slova, že pouze 30 procent pacientů s koronavirem v Česku zemřelo v přímé souvislosti s touto nemocí...
....„Metodiky jsou u nás nastaveny tak, že v současné době nevykazujeme lidi, kteří umřeli na Covid-19 jako takový. My víme, že 30 procent zemřelých je spojených s koronavirem, 10 procent je bez spojitosti s Covid-19 a 60 procent úmrtí jsou lidé, kteří umřeli s koronavirem,“ řekl Blatný."
Ale tak pane Brome, víte co je to "pochopení textu"? Už jsem Vám to vyčítal několikrát.
Pane Brome, učil jste někdy děti 15 - 19 let? Nemáte vůbec potuchy, co je schopen žák okolo věku 15 let zvládnout při distanční výuce. Kdo chce, ten to opravdu dá. Kdo nechce, tak tomu je to jedno, protože i při prezenčním vzdělávání dělá totiž to samé - nic. Je to tedy problém "komu není shůry dáno ....."
Ano, nějaké anonymní nesmyslné breptání jsem zaregistroval.
Zdeněk Brom
Aha, neznáte odpověď.
Prý "všichni ti, kteří se hlásili na školu odpovídající jejich schopnostem, se na ni s přehledem dostali", Super, anonym Adamová se hezky odkopala. Není třeba dobře učit matematiku, stačí schopnosti žáků. A kdo je nemá, ať jde třeba na popeláře. Dovodete si představit, kdyby ty "stovky žáků", které za "pětatřicet let na přijímačky připravila", měli opravdu kvalitního a dobře didakticky pracujícího učitele matematiky? Aby se nespolehlo jen na výmluvy, ale na opravdovou pedagogickou práci učitele, který převzal odpovědnost a trapně a alibisticky se nevymlouvá na "ty, co se hlásili na školu podle svých schopností". Kde je ta nadstavba dobré pedagogické práce? A polovina třídy, co se "podle schopností" nehlásila, se na vybranou školu nedostala - to je ale jejich vina, že?
Pane Čapku, nechápu proč jste tak agresivní a dehonestujete kdekoho okolo sebe. Píšete zajímavé knihy. Zrovna o vánočních prázdninách jsem přečetl Vaši knihu Moderní didaktika, kde jsou velmi zajímavé myšlenky a názory. Když se pak podívám na diskusní fora, jakým způsobem komunikujete, byť na Vašich názorech jsou mnohé pravdy, nestačím se divit. Změňte styl komunikace, vyslechněte názory ostatních, otevřete se komunikaci. je to škoda, jak se sám sebe prezentujete.
Díky, milý anonyme janne. Možná, že časem pochopíte, že většinou jde o ideový boj s těmi, kdo i vámi pochválené názory odmítají. Když jasně napíšete, co to znamená dobře učit, píšete vlastně také, co je to učit špatně. A někdy je to třeba i jasně formulovat. I v těchto diskuzích. A nenastavovat "druhou tvář". A to je taky ta "otevřená komunikace".
Unknown: Nejste náhodou úplně mimo? ;-)
Asi jsem se trefil, protože takto se nechová "špičkový školitel".
Unknowne,
na co neznám odpověď?
Nezlobte se na mne, pane Čapku, ale během svého pedagogického působení jsem se setkala i s žáky, kteří se dostali na školu, na kterou svými schopnostmi nestačili, i když jich naštěstí nebylo mnoho. Ani jeden z nich nebyl na škole šťastný a spokojený a záhy školu téměř všichni z nich opustili. Myslím si, že do práce dobrého učitele patří i schopnost nasměrovat žáka na školu, která odpovídá jeho možnostem. A pokud se čtverkař z matematiky cítí na gymnázium, tak je fakt lepší když se na něj nedostane. Nikdy jste neučil hlavní předmět a skutečné schopnosti žáků se v rodinné výchově rozeznávají jen velmi těžce, takže se zase a znovu vyjadřujete k něčemu, čemu vůbec nerozumíte, ale věřte tomu, že pokud se žák ocitne na škole, na kterou vůbec nestačí, je to jeden z největších zločinů, kterého se učitelé a rodiče mohou na dítěti dopustit.
Jinak mám pocit, že se do Vaše příspěvku promítla nějaká Vaše frustrace z minulosti, nemám pravdu?
Nemáte, paní anonymová Adamová. Zatímco je jisté, že se do vašich příspěvků promítá vaše osobní frustrace a nejen z nepochopení vzdělávací současnosti. Škoda, že ani nepoznáte, jak z každého vašeho příspěvku čiší nepochopení základních principů pedagogiky a také ilustrace toho, proč jsou české školy tak bídné. Kvůli takovým "pedagogům", jako jste vy. Někoho, kdo si myslí, že rozpozná potenciál žáka pči své zastaralé výuce matematiky a má tu nestoudnost ho "směrovat".
Pane Čapku, bylo by dobré, kdybyste se přestal ztrapňovat. Už Vám to zde psal i kdosi přede mnou, škodíte svými naprosto nesmyslnými výpady vůči poctivým učitelům jen sám sobě.
Pane Čapku, proč nás válcují téměř ve všem Asiaté? Zapřemýšlejte trochu nad jejich školskými systémy. Japonskem počínaje a Jižní Koreou konče.
"A pokud se čtverkař z matematiky cítí na gymnázium, tak je fakt lepší když se na něj nedostane."
To je s prominutím nepravda. Pokud se ten nebožák čtverkař z matematiky na ten gympl dostane (i když nevím, proč by chtěl), proleze matikou s čtverkama, maturitu udělá třeba z angličtiny, pak jde studovat třeba za fyzioterapeuta, může mu být celá podělaná matematika po zbytek života ukradená.
Čtverkař z matematiky ze základky za normálních okolností není schopen nároky gymnázia zvládnout, a to nejenom v matematice, ale také ve fyzice a chemii, a mám obavy že ani v dalších předmětech, ve kterých se nechce jen odpapouškování textu ze sešitu. Proč by se takový žák měl trápit na gymnáziu, když si může udělat maturitu na jiném méně náročném oboru, který koneckonců může být pro dráhu fyzioterapeuta i podstatně vhodnější.
Ale pár fyzioterapeutů, kteří naší základkou prošli, znám, a mohu Vás ujistit, že žádný z nich neměl z matematiky ani trojku, natožpak, aby měl čtverku.
Pouhá logicko-matematická inteligence nemůže být určujícím faktorem pro všeobecně vzdělávací studia, neboť ta obsahují mnohem více předmětů, z nichž matematika je pouze jedním. Takové to, když neumí matiku, tak neumí ani xyz, je "alternativní pravda". Matematika se stala určujícím/hlavním předmětem různých pisa žebříčků z jednoho prostého důvodu a tím je její snadná měřitelnost. Úředníkův mokrý sen.
Mimochodem víte, že váš čtverkař může být jiného dvojkař a naopak?
Proč by se takový žák měl trápit na gymnáziu, když si může udělat maturitu na jiném méně náročném oboru, který koneckonců může být pro dráhu fyzioterapeuta i podstatně vhodnější.
Jo, spousta lidí v devítce už ví, čím se chce po maturitě státi.
Proto lidi lezou na všeobecněvzdělávací školy, aby měli extra 4 roky na rozmyšlenou, aby se našli ať už v humanitě, nebo přírodovědě, nebo v tom, že o všeobecné vzdělání, což je v podání našich elitních ústavů, neprovázaná odbornost na téměř vš úrovni, vlastně nemají zájem.
Proboha Tajný, na základce a na gymplu jste nikdy neučil. Vůbec netušíte, jak takový čverkař na základce vypadá a jak se mu daří na gymplu, tak raději mlčte.
Proboha Adamová i učil, učil. Na obojím. Vím jak vypadá čtverkař, i když nevím jak vypadá čtverkař z vaší "dílny".
Tak pokud jste tedy na základce učil, tak přece musíte vědět, že 99,9 % žáků už nejpozději v osmé třídě ví, jak na tom jsou v humanitních předmětech a jak na tom jsou v přírodovědných předmětech, a nechat je hledat se až na střední škole, a to ještě na střední škole nejtěžšího typu, je u slabých žáků opravdu to "nejlepší", co pro ně můžeme udělat.
Opět ten učitelocentrismus paní anonymové Adamové, která ani nechápe, jak se odhaluje. Není pravda, že "99,9 % žáků už nejpozději v osmé třídě ví, jak na tom jsou v humanitních předmětech a jak na tom jsou v přírodovědných předmětech". To je nesmysl. Je to tak, že 99,9% žáků nanejvýš ví, jak jsou hodnocení učiteli v humanitních předmětech a jak jsou učiteli hodnoceni v přírodovědných předmětech. Přičemž nevědí, nakolik relevantní a nakolik jen školometské byly požadavky těchto učitelů a nakolik bylo vhodné jejich často výkonové hodnocení nevhodných testů a počítání 500000000000m vysokých sloupů. Takže s příchodem jiného pedagoga může po nahrazení osnovového a drilového učitele typu Adamová přijít doslova restart žáka v daném předmětu a renesance jeho zájmu. To odlišuje dobrého učitele od toho, kdo se jen zaříkává "žákovými schopnostmi".
Já bych ty děti nepodceňovala a už vůbec bych z nich, pane Čapku, nedělala hlupáky. Už děcko v sedmé třídě je v posuzování svých schopností o krok před Vámi, Vy jste své limity doposud neodhalil.
Paní Adamová, tentokrát souhlasím s panem Čapkem, neboť jsem byl mnohokrát svědkem toho, jak se žáci s masivní averzí vůči jazykům či matematice v prváku, pod jiným vedením chytli a dopracovali to k úspěšné maturitě. Možná je to tím, že se neptáme, zda jsou opravdu připraveni, zda mají samé jedničky, ale učíme, poněvadž je to tak nějak naše práce.
Jj, to masivní chycení se na soukromých středních školách a učňácích s maturitou, kde jsou nároky v matematice, a nejenom v ní, menší než na základce, je známé, a podvody u maturit také.
Vy si opravdu myslíte, že na základkách žijeme v nějaké bublině a že nevíme, jak to na mnohých maturitních oborech vypadá?
Paní anonymní Adamová, vy nejste žádná mluvčí učitelů na základkách. Vy jste nanejvýš ilustrací zastaralé, zpátečnické a nevědomé učitelky, která potřebuje osnovy. Laskavě nepište nesmysly typu "na základkách žijeme v nějaké bublině". Za prvé tam pracují mnozí skvělí a moderní učitelé, kteří jsou vaším opakem a se kterými nemáte nic společného a za druhé - to vy sama, osobně, jste v pekně zatuhlé pedagogicky vyhořelé bublině. Jestli jste něčeho reprezentantkou, tak jedině toho, co musí ze škol pryč. Ani jste nepochopila, že to jenom váš přístup dělá z dětí hlupáky, třeba tím vaším totalitním "směrováním". Jak řekl doktor Štrosmajer...
Pane Čapku, musím konstatovat, že Vy jste ukázkovou ilustrací všeho špatného, co se v našem školství v posledních dvaceti letech odehrálo. Ilustrací toho, že na PhDr. titul v humanitním oboru může u nás dosáhnout člověk, který si o skutečném vzdělání může nechat jenom zdát, člověk naprosto bez jakékoliv úrovně, ilustrací toho, že školitelem se může v našem zparchantělém DVPP, které se díky EU dotacím vymklo zdravému rozumu, stát opravdu kdekdo, aniž by byl schopen produkovat opravdu něco kvalitního, a ilustrací toho, že se v našem školství stále více snaží prosadit lidé, kteří na něm jenom tyjí, aniž by byli schopni odvést alespoň malý kousíček poctivé práce.
Paní anonymová Adamová, kdybyste vy měla minimální úroveň, možná byste věděla, že doktor v humanitním oboru má skratku Ph.D. a ne to vaše PhDr., což je tzv. malý doktorát. Celkem k ničemu. Jako vy. Já nevím, kdy vám dojde, že každá vaše poznámka je podobně hloupá. Asi nikdy.
Ohrazuji se proti příspěvku z 25. ledna 2021 23:31. Nepatří do slušné diskuze a naprosto nic neřeší, jen osobní útoky.
Děkujeme, pane anonymní Unknowne, že se ohrazujete proti příspěvku z 25. ledna 2021 23:31 a hezky bez povšimnutí přecházíte příspěvek z 25. ledna 2021 21:44. Ten snad nelze chrakterizovat ještě mnohem více jako ten, který "Nepatří do slušné diskuze a naprosto nic neřeší, jen osobní útoky"? Takže po tom, co jste předvedl svou "objektivitu" a "férovost", už se raději proti ničemu neohrazujte. Díky.
"už se raději proti ničemu neohrazujte"
Před 30 lety se změnil režim, stačil jste si všimnout. A byla zrušena bolševická cenzura. Už za Josefa II. jste se mohl beztrestně ohradit. No jo, někam ještě myšlenky osvícenství nepronikly dodneška.
Okomentovat