V českých učebnicích podle průzkumu chybí dostatek informací o romské menšině. Pokud v nich jsou, většinou se týkají perzekuce během holocaustu či jde o prostá demografická data. V dalších se pak objevují stereotypní informace či nesouvisející obrázky. „Je vidět, že znalost reálií o Romech je u autorů učebnic často nulová,“ podotýká autor české části výzkumu Tomáš Ščuka v reportáži iDNES.
O Romech se v učebnicích téměř nepíše. Když ano, tak stereotypně či v číslech
Výzkumníci pod Radou Evropy, Institutem George Eckera a Romským vzdělávacím fondem se zaměřovali na učebnice dějepisu, občanské nauky a zeměpisu v učebnicích pro žáky prvního a druhého stupně ve 21 zemích Evropské unie. Podle výsledků zprávy se v Česku z 38 zkoumaných učebnic pouze 11 zmiňuje o romských tématech. Tyto zmínky tvoří 71 vět, které obsahují slovo Rom celkem 52krát.
„Pak je tam sociální kontext, který popisuje Romy jako lidi, které žijí odlišným způsobem života, lidi zaostalé,“ popsal Tomáš Ščuka…. Jeden text uvádí, že „Romové uznávají jiné hodnoty než většinové obyvatelstvo České republiky“ a že „obvykle žijí se svou početnou rodinou pohromadě v jednom domě nebo v jedné čtvrti“ a „největším trestem pro Roma bylo vždy jeho vyloučení z rodiny“.
„Co to může vytvářet v dětech, které se to učí? Ty děti pak za předsudky nemůžou,“ okomentoval to Ščuka.
Celý text naleznete zde
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
43 komentářů:
„Je vidět, že znalost reálií o Romech je u autorů učebnic často nulová,“
...ona ta "reálie" je jasně patrná v reálném životě...
„Je vidět, že znalost reálií o Romech je u autorů učebnic často nulová,“ podotýká autor české části výzkumu Tomáš Ščuka v reportáži iDNES.
Znalost reálií je dobrá, jenže autoři učebnic se bojí napsat pravdu, aby nebyli napadáni. Vím o případu, kdy si na škole učitelka výchovy k občanství ve výukovém materiálu, který tvořila v rámci krajského projektu a který se týkal menšin, dovolila zmínit vyšší porodnost v romské populaci a hned byl oheň na střeše. Přestože se jednalo o citaci z odborného časopisu, romský aktivista na kraji školu přinutil vyhrožováním odejmutím dotace materiál stáhnout.
Paní Adamová, v této podobě je Váš příspěvek na úrovni čiré pomluvy, konspirační teorie, těch zpráv na téma kolik desítek tisíc korun Romové berou na přídavkách, o kolik víc než bílí, kam všude mohou chodit zadarmo ap. Od učitelky dost velká hrůza...
Pane Komárku, podle vás by byla konspirační i moje diplomová práce pod vedením Mudr. Jaroslava Gutwirtha a Phdr. Jitky Machové: Zdravotní problematika žáků na zvláštní škole. Byla podkladem i pro vědeckou práci této dvojice, která psala o zvýšeném počtu vrozených vývojových vad u romského obyvatelstva a vlivu negativních podmínek v těhotenství matek.
Vy také patříte, pane Komárku, k popíračům faktu, že v romské populaci je vyšší porodnost?
A to, co jste předvedl, je přesně to, o čem jsem mluvila, pravda se prostě napsat nemůže, a to už ani v těch odborných časopisech.
Paní Karvaiová, nečetl jsem Vaši práci, nevím, jak máte svoje závěry, hypotézy podložené, jaký materiál jste shromáždila. Za to s jistotou vím, že když diskutující Eva Adamaová, což jak víme je nick, napíše, že "ví o případu...", ale pak už neuvede vůbec nic konkrétního, tak jde o zcela neseriosní, zavádějící způsob diskuse.
Paní Adamová, to je vysoce trapný pokus o vykrucování. Myslím, že dobře víte, že jsem vůbec nekomentoval téma "vyšší porodnost u Romů". Nýbrž to, že tvrdíte, zcela bez dokladů, že nějaký romský aktivista vydíral školu a dosáhl svého... A jestli to nevíte, pak vůbec nerozumíte textu.
Na učitelku dost velká hrůza.
I bez uvedených "indícií" nebo "důkazů" každý spořádaný občan tohoto státu moc dobře ví, jak se celá věc má. I bez těch reálií - stačí reálný život v blízkosti komunity v některé z těchto oblastí.
My všichni chápeme, že Vy jako novinář musíte držet oficiální linii, jinak Vám hrozí to, co disidentům po roce 68...
To je prostě fakt pane Komárku. Já se nezlobím, chápu že máte rodinu.
Jó tak ono se to netýká té porodnosti, ale toho případu? Ještě, že tak. Ale naučte se proboha už konečně jasně vyjadřovat. Nepřišlo Vám divné, že to stejně pochopila i paní Karvaiová? Vy se prostě špatně vymáčknete a svedete to na naši špatnou čtenářskou gramotnost?
Ten případ se odehrál ve Zlínském kraji v roce 2011. Můžete se tam na Krajském úřadě na školském odboru řízení programů EU, jestli tedy ještě existuje, poptat. Nejlépe bude, když si zjistíte, kdo tam měl v té době romskou problematiku na starosti, a poptáte se přímo této osoby. Já si její jméno už bohužel nepamatuji, jinak bych Vás ráda nasměrovala.
A na závěr, sluníčkaření kolem Romů naší společnosti zcela evidentně nepomáhá, a ten kdo na sluníčkaření nejvíce doplácí, jsou pávě Romové.
Jo a abych nezapomněla. Vaše vyjadřování a schopnost vystihnout myšlenku je na novináře dost velká hrůza.
Vůbec jste to nenapravila, paní Adamová - vykrucování až hrůza a velice nízká mediální gramotnost.
Ivo,
tvrzení "každý spořádaný občan tohoto státu moc dobře ví, jak se celá věc má", je ještě větší hrůza, než co předvedla paní Adamová.
Já rozhodně, pane Komárku, nemám co napravovat.
A jen pro pobavení ostatních, protože Vám to, pane Komárku, jistě vtipné nepřijde: Téhož dne, kdy musel ředitel postižené školy řešit onen zapeklitý problém, zcela náhodou jeli pedagogičtí pracovníci na divadelní představení Cikáni jdou do nebe. Projektový manažer školy v autobuse prohlásil památnou větu: "Nevím, proč tam jedu, když Romů mám pro dnešek plné zuby."
Ano, paní Adamová, do nějaké pokleslé, možná i předvolební estrády docela dobré, ale na slušnou diskusi to vážně nestačí...
Nevím, proč máme potřebu porovnávat spořádanost či nespořádanost života Róma či neróma. Pojďme mluvit o faktech. Rómové mají skutečně vyšší porodnost. Proč asi?
Za prvé mají zřejmě v žebříčku hodnot rodinu stále hodně vysoko (na rozdíl od většinové společnosti ) za druhé se mají zřejmě dobře a tudíž cítí perspektivu ( na roz...)
Tak a teď mě "roztrhejte":-)
Je skutečně úplně jedno, jak člověk vypadá, jakého je původu nebo etnika. Důležité je, jaký je a jak se chová. To je to, co může okolí hodnotit a za co může kritizovat. Znám řadu lidí z tzv. "běžné" populace, kteří jsou horší, než mnohý Rom. Říkejme tedy - ten a ten člověk je takový, nebo onaký, ale neříkejme, oni jsou všichni špatní. Tomu se v sociologii říká princip kolektivní viny.
h.o.p.
Tak nějak na to nazírám i já. Nehledím vůbec na to, zda je někdo červený, žlutý, béžový,...Zajímá mě jedině, jak se dotyčný jedinec chová.
A teď k těm učebnicím.
Učebnice jsou pomůcka učitele a žáka. Není to bible. V dnešní době je zcela nemyslitelné, aby učitel vystačil ve výuce s učebnicí. Může si dělat vlastní pracovní listy, použít volně stažitelné pracovní listy kolegů,může použít nějaké dokumentární filmy (jeden svět a další), může pracovat s jinými knihami a podklady. Proto problém s učebnicemi považuji za nafouklý a zbytečný.
Pravdou je, že v dějepise se zabýváme genocidou romské populace v průběhu druhé světové války. Bavíme se o romské kultuře, romské pravlasti, zákony na ochranu menšin, některých romských osobnostech. Naprosto to samé musím v rámci rovnoprávnosti říci o dětech z Vietnamu, Mongolska, Ukrajiny, Ruska, Blízkého východu, Afriky. A jak a co dále psát do učebnic naprosto netuším, nic víc mě nenapadá.
tvrzení "každý spořádaný občan tohoto státu moc dobře ví, jak se celá věc má", je ještě větší hrůza, než co předvedla paní Adamová.
Můžete blíže vysvětlit co je hrozného na tomto pravdivém tvrzení?
Každý má nějakou zkušenost...Zkuste si bydlet ve vyloučené lokalitě "v té reálii"...
Hezká diskuse. Fakt, je to trochu estráda, ale místy zajímavá. Na dveře buší skupina "diskutujících" a z druhé strany dveře brání šéfredaktor.
Dodal bych jen malou poznámku k příspěvku "rváčkyzvesela".
"Rómové mají skutečně vyšší porodnost. Proč asi? Za prvé mají zřejmě v žebříčku hodnot rodinu stále hodně vysoko (na rozdíl od většinové společnosti ) za druhé se mají zřejmě dobře a tudíž cítí perspektivu (na roz...)."
Myslím, že oba argumenty "rváčkyzvesela" jsou úplně vedle. Tedy, že vyšší porodnost je u Rómů ovlivněna vyšším postavením rodiny na jejich žebříčku životních hodnot. Naskýtá se spíše hypotéza o neplánovaném a často i nechtěném rodičovství a nepoužívání antikoncepce. Ta druhá hypotéza, "že se Rómové mají zjevně dobře a tudíž cítí perspektivu ...", se mi zdá tak ujetá, že se mi ani nechce s ní polemizovat.
Ale je to zajímavé téma, kterého by se měli ujmout naši výzkumníci.
"Tedy, že vyšší porodnost je u Rómů ovlivněna vyšším postavením rodiny na jejich žebříčku životních hodnot...Naskýtá se spíše hypotéza o neplánovaném a často i nechtěném rodičovství a nepoužívání antikoncepce."
Jane, darling, kolik romských stařečků a stařenek jste viděl v domovech důchodců?
No nevím, jestli zrovna tohle se dá považovat za plus. Viděl jste opravdu někdy v reálu, jakým způsobem dožívají staří lidé v romských komunitách?
Ne. Neviděl. Vy jo? Jsou nešťastní, opuštění, uklizeni stranou?
Ano, a ještě navíc není postaráno o jejich nejzákladnější potřeby.
Pane Tajný učiteli,
viděl jsem jich mnoho a vím, že jednoznačně dávají přednost životu v kruhu rodiny a o jejich potřeby je postaráno dobře.
Situaci ale razantně začaly měnit socialistické pokusy o "překulturnění" Romů. No a korunu tomu nasadili současní kšeftaři s chudobou. Sami staří lidé z řad Romů říkají, že jejich současná mládež se velmi vlivem moderních technologií mění a velmi to odnášejí právě vztahy v rodině.
A co se týká těch životních potřeb, tak nejlépe to vystihnul jeden indiánský náčelník, když řekl: "Co je chudoba? Chudoba je dítě sedící samo před velkoplošnou televizí a s plnou lednicí v nádherné vile, protože jeho rodiče se věnují společenských povinnostem. To je chudoba."
Obecně k článku a diskusi: Zásadně odmítám ve třídě žáky členit podle národností a dalších lidských konstruktů. Stejně tak ČR by měla být důsledně budována na občanském principu, ne na národnostním.
Když to zvládli ve středověku, pak by to snad mohla dát i současná společnost.
Jistě, pane Brome, za problémy mladých Romů a vůbec všech Romů mohou moderní technologie, jak také jinak.
Ano a o moravanech se v učebnicích také málo píše. Moravský národ má právo na sebeurčení.
A hanáci, jak ti k tomu přijdou.
A určitě se zjistí, že i o židovské komunitě je informací nedostatek.
Co vietnamské, ukrainské, ruské, slovenské aj. menšiny?
etc.
Kocourkov. Úředník nemá co dělat. Zas se hledá důvod k čerpání ESF.
Tak nevím paní Adamová, co je lepší. Být osamělý, odstrčený a přítěží v důchoďáku, nebo doma.
Je faktem, že pokud učitel zabrousí do etnické problematiky, ocitá se na tenkém ledě, zejména jsou li ve třídě přítomné děti, které k jinému etniku patří. Dopadá to často tak, že
a) učitel tiše souhlasí s extrémními názory
b) snaží se vysvětlit plnou komplexitu problematiky - pokud ji zná - a riskuje ataky rodičů a kolegů.
Je to podobné, jako když hovoříte o druhé světové a ve třídě sedí dívka, jejíž otec je Němec.
A Vy si Tajný opravdu myslíte, že se to vylučuje?
https://www.novinky.cz/zahranicni/evropa/clanek/na-vychodnim-slovensku-propadl-cely-rocnik-40348926#dop_ab_variant=0&dop_req_id=tXVXZ56Bgg7-202101251847&dop_source_zone_name=novinky.sznhp.box&source=hp&seq_no=2&utm_campaign=&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz
Móóc zajímavý článek.
pan H.o.p:
Znám řadu lidí z tzv. "běžné" populace, kteří jsou horší, než mnohý Rom.
NAPŘÍKLAD MANAŽEŘI V OBLASTI ŠKOLSTVÍ, ŽE?!
V tomto s Vámi naprosto souhlasím.
A co se týče Romů - ti integrovaní NEMAJÍ VŮBEC ŽÁDNÝ PROBLÉM naopak!
Problém mají ti nepřizpůsobivý, kteří početně pořizují další a další děti a dostávají "pěkné dýžko" od státu. V roce 2008 (před krizí) jsem byl osobně svědkem toho, jak se dvě romské ženy (každá kolem sebe 3-5 dětí) bavili o tom, jaké mají a dostávají od sociálky dávky.
NESTAČIL JEM VEJRAT - můj kantorský plat v hrubém byl žebračenkou toho, co oni každá zvlášť dostávali v čistém - myšleno koruny.
Tak, a teď pište!
Ivo,
tak tohle je ta typická ukázka mediální negramotnosti, ztráty kritického myšlení a šíření konspiračních teorií. Tady to, prosím neprovozujte. Děkuji!
To je Váš názor. A moje zkušenost, ale dobře budu respektovat Vaši prosbu s tím, že vy musíte "držet oficiální linii" jinak Vám hrozí osud disidentů za bývalého režimu.
Tak já osobně vím, že vůbec nezáleží na tom, jaké kdo dostává dávky. Ty jsou totiž stejné pro všechny, ať jsi Rom nebo ne.
Problém je, že někteří neumí s penězi hospodařit. A zjistila jsem, že moje mnohaleté působení na žáky v oblasti matematické a finanční gramotnosti se vypařilo vždy s první jejich výplatou.
Vidím to na bývalých žácích, kteří už nyní zase mají děti a ti bývalí žáci se chovají stejně nerozvážně, jako jejich rodičové. Moje působení bylo úplně na prd. Pokud totiž po škole nikdo s těmi lidmi nepracuje (neupozorňuje je na slevy - průkazka do MHD...), neučí je i nadále si dělit výplatu , tak je vše zbytečné. Ve dnech výdeje dávek - opulentní svačiny, návštěvy fastfoodů, nákup doslova krámů a po týdnu suchá huba a prázdná kapsa.
Stále se tlačí na školy, ale ty to prostě nezvládnou. vliv rodiny je velký. Ale v učebnicích by se asi tohle psát nesmělo, že? A přitom pozor, kolem mě je více neromských sociálně slabých. To se netýká jen romů.
"vůbec nezáleží na tom, jaké kdo dostává dávky. Ty jsou totiž stejné pro všechny"
paní Jano, dovolil bych si s Vašim tvrzením nesouhlasit.
Protože si myslím totéž co paní Jana, prosím pane Ivo o nějaké argumenty.
Pane Ivo. Velice úzce celá leta spolupracujeme se sociálkou. Vidím kolem sebe dost soc. slabých. Platí stejná pravidla pro všechny. I důchody a další. To, že někdo podléhá fejkům, za to nemůžu.
Jinak je zajímavá třeba tato informace:
https://www.ods.cz/clanek/20490-ministerstvo-skolstvi-chce-utratit-vice-nez-35-milionu-korun-na-gender-ve-vede-nehoraznost?fbclid=IwAR34xVUeslydN-qWYOLUIZkGp6rzhxrlJxvQHNoVHJxjnq9SNWYqfFsqY9g
Představte si, že by to dostaly nějaké doučovací spolky pro sociálně slabé. Ne, to se musí vyhazovat za kočičákoviny.
Je zajímavé jak ODS tepe vládu za "drobné", když v 90-tých letech spolu se svým expředsedou (který nenosí roušku a brojí proti lockdownu - když nemůže jinak aspoň takto škodí...) provedli megalomanský přesun majetku mezi nedůvěryhodné "majitele" a udělali u nich miliardáře.
Názory straníků ODS jsou pro mě osobně nepodstatné. Ta trojkoalice spolu s KDU, TOP která vznikla - není jisté, že se vůbec dostane po volbách do parlamentu.
...až vymře :-(
Oni se pokoušejí všude. Blbost prostě kvete. U nás se řeší údajně nedokonal=é učebnice, jinde třeba toto:
https://neviditelnypes.lidovky.cz/zahranici/usa-dojdou-li-argumenty-dej-tam-rasismus.A210125_173514_p_zahranici_wag
Okomentovat