Laďka Ortová: Otevřete školy! Otevřete školy! Otevřete školy!

sobota 16. ledna 2021 ·

Děti jsou uklizené. Distanční výuka se zbavila porodních bolestí a jakžtakž běží. Rodiče ani učitelé neprotestují. Politici o školách nemluví. Zrušíme maturity. Přijímačky ať si udělá kdo chce, jak chce. A na vysvědčení jim něco napište slovně. Paráda! Takže školství je vyřešené a teď zase honem diskutovat o volebních koalicích. 


Laďka Ortová (archiv autorky)
Přijali jsme jako status quo, že školy jsou zavřené. Je to už bezmála rok, co děti nechodí do školy a už se tomu ani nikdo nediví. Problém není vidět, takže neexistuje. Jak je možné, že se bavíme o „provzdušnění“ (kouzelný eufemismus) povinného nebo doporučovaného učiva a vůbec nemluvíme o tom, kdy se otevřou školy? Jak je možné, že se vysilujeme rozhodováním mezi slovním hodnocením či známkami a uniká nám, že v tu samou chvíli jsou statisíce dětí nechané napospas samy sobě a marginální distanční výuce? Jak je možné, že nás trápí učitelé bez pedagogického vzdělání na školách v okamžiku, kdy školy zejí prázdnotou a miliony dětí, rodičů a učitelů před sebou nemají žádnou mapu návratu k normálnímu životu? 

Z mediálního ticha lze vyrozumět, že se myslí jaksi samo sebou, že děti půjdou do školy, až učitelé budou očkovaní. A kdy budou učitelé očkovaní? Až bude dostatek vakcinačních dávek. A kdy bude dostatek vakcinačních dávek? Až je naše vláda zajistí. A kdy je naše vláda zajistí? V březnu, dubnu? Proočkovaná bude společnost třeba v srpnu? Do té doby necháme děti doma? Každý z těchto dní se děti budí do dne pekelně stejného, jako byl ten předchozí. A ten před ním. A všechny ty dny předtím. Bez školy, bez spolužáků, kamarádů, lásek. Bez sportovních klubů, bez skauta, bez uměleckých skupinových aktivit, bez koníčků. 

A v ty dny si jeden z předsedů opozičních stran dá na ulici zakázané pivo, postne to na sociální sítě (Co nám tím chtěl jako o sobě říci? Bohužel sdělil zřejmě mnohem více, než měl v úmyslu, jestli v tu chvíli tedy vůbec myslel) s roztomilým odůvodněním, že si vlastně vůbec neuvědomil, že se to nesmí. Žije totiž tak normální život, že ani nevnímá, že je něco jinak. Chodí do práce, jezdí dopravou, bere plat, chodí do kantýny, dá si pivo. Úplně přirozeně. Jenže v tu samou dobu si statisíce dětí úplně nepřirozeně povídají se svými kamarády přes skype, dřepí hodiny denně u počítačů a v jejich dnech se toho „přirozeného“ děje zoufale málo. 

Obětovali jsme nedospělce. A bohorovně očekáváme, že nás za to budou za pár let živit. 

Jak je možné, že děti nechodí do školy v době, kdy továrny jedou naplno? Děti jsou doma v době, kdy lidi normálně chodí do práce, do provozů, do kanceláří, dílen. Přitom nejvíce nemocných se nakazilo právě v práci. Děti si mají vystačit samy, když obchody téměř normálně fungují, restaurace vydávají jídlo z okének, pošty jedou naplno, spediční společnosti doručují. Jezdí veřejná doprava. A děti jsou stále doma! I když mnozí dospělí žijí normální život, děti jsou úplně mimo. Proč spolu mohou sedět lidé hodiny denně v kancelářích a děti nesmějí chodit do základní umělecké školy na hodinu klavíru ve formátu jeden učitel-jedno dítě? Proč mohou profesionální sportovci trénovat a děti nesmějí na kroužek basketu ve formátu jeden trenér-10 dětí? Proč se může sejít 200 poslanců ve sněmovně a školní třída třeťáčků se sejít nesmí? 

Vlekařům zajistí stát kompenzace. Hostinským zajistí stát kompenzace. Dopravním společnostem zajistí stát kompenzace. Jak zajistí stát kompenzace dětem za téměř roční vyřazení z běžného provozu? Jak vyčíslí ztráty, ke kterým kvůli tomu u dětí dochází nyní a ke kterému nevyhnutelně dojde především v budoucnu? 

Opájíme se představou funkční distanční výuky. Děti se vlastně skoro normálně učí, jenom ne přímo ve škole, ale u počítačů, že? Ne, ne a ne! To je alibismus nejhrubšího zrna. Nemáme totiž žádná data (Proč nemáme žádná data, vládo, ministře, předsedové?), která by nás opravňovala k podobným předpokladům. Data z Nizozemí ale mají oxfordští výzkumníci. Jednoznačně ukazují, že průměrný žák na jaře dosáhl nepatrného, anebo žádného pokroku při distanční výuce. Belgičtí výzkumníci zjistili, že efektivita distanční výuky je dokonce záporná. Děti za dobu distanční výuky zapomněly, anebo neuměly použít znalosti a dovednosti, které už jednou měly a používaly. O ztrátě pracovních návyků a tempa nebo o nerovnostech olbřímích rozměrů mezi dětmi i mezi školami ani nemluvě. 

Je naprosto nezbytné hned začít otevírat školy. Vláda musí zajistit testy pro každého z učitelů, který se chce nechat otestovat a přijmout další nezbytná opatření. Musí najít způsob, jak školy otevřít, nikoliv důvod, proč to nejde. Obětovat děti je nemorální, neekonomické, nešetrné a neperspektivní.


Se souhlasem autorky převzato z jejího blogu



107 komentářů:

Ivo řekl(a)...
16. ledna 2021 v 8:08  

To je přesně Klausistan! A co kantoři v důchodovém věku, ti můžou umřít - OTEVŘETE, OTEVŘETE, OTEVŘETE!!

Ivo řekl(a)...
16. ledna 2021 v 8:17  

Přitom nejvíce nemocných se nakazilo právě v práci. Děti si mají vystačit samy, když obchody téměř normálně fungují, restaurace vydávají jídlo z okének, pošty jedou naplno, spediční společnosti doručují.

Tak za prvé: Nejvíc učitelů se nakazilo právě ve škole (V PRÁCI) od "malých" dětí - skrytých přenašečů bez příznaků...

Za druhé: Několik žáků se osobně u nás ve škole přiznalo, že mělo covid19 bez jakýchkoliv příznaků (z hecu šli na testy...ze zvědavosti a byli pozitivní), chodili do školy a nikoho to NEZAJÍMALO... ŽÁDNÉ TRASOVÁNÍ. Jedna naše kolegyně skončila na JIP na umělé ventilaci.

za třetí: NEDIVÍM SE UČITELŮM DŮCHODCŮM, ŽE RADĚJI VEZMOU KRAMLE. Díky takovým aktivistům jako je paní Laďka je to nanejvýš potřebné...

Eva Adamová řekl(a)...
16. ledna 2021 v 9:48  

Fabriky jedou, školy jsou zavřené.

Ano, protože vyrábět se online nedá, učit se online dá.

V počtu nakažených na 100 000 obyvatel jsme nejhorší na světě, v počtu zemřelých skoro nejhorší, nemocnice jsou opět na pokraji kolapsu, očkování vázne a ještě dlouho váznout bude. A zcela evidentně si za to můžeme sami, protože máme v čele státu "skvělého" manažera, který je obklopen samými schopnými lidmi.

Zdeněk Brom řekl(a)...
16. ledna 2021 v 10:10  

Učit on-line se jistě dá. Jenže je to to pseudovýuka s nevypočitatelnými následky.

Ano, otevřít školy.

poste.restante řekl(a)...
16. ledna 2021 v 10:25  

Nakazte děti! Nakazte děti! Nakazte děti!

O učitele nejde a nikdy nešlo.
Ale jestli si mám vybrat mezi dítětem méně vzdělaným nebo mrtvým, či s poškozeným zdravím, tak vím přesně, co si vyberu.

rváčkazvesela řekl(a)...
16. ledna 2021 v 10:43  

Řešením je pustit děti do škol a ať se tam při výuce sebeřídí...jak je už deklší dobu trénují aktivisté. No,ne?
Možná by to fakt fungovalo. Minimálně by měli sociální kontakt. Hlídat by je mohli studenti pedagogických fakult - jsou maldí, přežijí

tyrjir řekl(a)...
16. ledna 2021 v 11:05  

Globalistické ohlupování lidí má různý obsah a různé formy. Být ministrem školství, zredukoval bych možná s pomocí nějaké aktivistické neziskovky typu "Eduzměny" učivo nikoli na polovinu ale na desetinu. Zavedl bych přitom asi Strategickou turnusovou výuku s povinností docházet do školy jeden den během dvoutýdenního cyklu. A zhlouplým učitelům, kteří se považují za pedagogy, bych možná pořídil skafandry, aby se učitelstvím znovu nenakazili. :)))

laimes řekl(a)...
16. ledna 2021 v 11:51  

JISTĚŽE OTEVŘÍT ŠKOLY ALE......od září měli být protestováni všichni áci a učitelé,bez toho žádné otevírání,to je první krok ke kontrole,dále zorganizovat směnné vyučování,třídy po 10-12 žácích,přednostní proočkování učitelů,povinné hlášení rodičů každé pondělí o virusu v rodině......

Unknown řekl(a)...
16. ledna 2021 v 12:35  

Otevřete školy za následujících podmínek, že:
1. budou všichni kantoři pravidelně očkováni vakcínou
2. budou žáci pravidelně podrobeni kontrolnímu testování
3. bude stanoven turnusový program výuky na všech školách

rváčkazvesela řekl(a)...
16. ledna 2021 v 13:31  

Unknown ...to je moc organizované a jednotné, to do naší demokracie nepatří!
A taky kde máte vysvětlovací kampaň, nějaký přímý zisk?...zapomeňte.

tyrjir řekl(a)...
16. ledna 2021 v 14:56  

Otevřete školy za následujících podmínek, že:
1. budou všichni kantoři pravidelně očkováni vakcínou
2. budou žáci pravidelně podrobeni kontrolnímu testování
3. bude stanoven turnusový program výuky na všech školách


4. české školství dostane jinde obvyklých alespoň 5 % z HDP :)))

Robert Čapek řekl(a)...
16. ledna 2021 v 17:48  

Pí Ortová: Používejte hlavu! Používejte hlavu! Používejte hlavu!

Tajný Učitel řekl(a)...
16. ledna 2021 v 18:11  

Stejně jako pacienti neexistují pro obživu lékařů, žáci neexistují proto, aby plnili potřeby učitelů. Otevřete školy!!

rváčkazvesela řekl(a)...
16. ledna 2021 v 18:25  

Základní potřeba učitele je zůstat naživu. To je nad zájmem míti vzdělanou mládež. Mimochodem efektivita našeho klasického vzdělávání je naoubytě. Není důvod to tedy takto hrotit!

tyrjir řekl(a)...
16. ledna 2021 v 18:29  

Opájíme se představou funkční distanční výuky. Děti se vlastně skoro normálně učí, jenom ne přímo ve škole, ale u počítačů, že? Ne, ne a ne! To je alibismus nejhrubšího zrna. Nemáme totiž žádná data (Proč nemáme žádná data, vládo, ministře, předsedové?), která by nás opravňovala k podobným předpokladům. Data z Nizozemí ale mají oxfordští výzkumníci. Jednoznačně ukazují, že průměrný žák na jaře dosáhl nepatrného, anebo žádného pokroku při distanční výuce. Belgičtí výzkumníci zjistili, že efektivita distanční výuky je dokonce záporná. Děti za dobu distanční výuky zapomněly, anebo neuměly použít znalosti a dovednosti, které už jednou měly a používaly. O ztrátě pracovních návyků a tempa nebo o nerovnostech olbřímích rozměrů mezi dětmi i mezi školami ani nemluvě.

Je naprosto nezbytné hned začít otevírat školy. Vláda musí zajistit testy pro každého z učitelů, který se chce nechat otestovat a přijmout další nezbytná opatření. Musí najít způsob, jak školy otevřít, nikoliv důvod, proč to nejde. Obětovat děti je nemorální, neekonomické, nešetrné a neperspektivní.


Souhlasím a dodávám:

Platit rodičům za to, aby nechodili do práce z důvodu, že jsou (musí být) doma s dětmi, o které se stát ve škole nepostaral, jak mohl a měl, je podle mne vážný přečin vlády a Parlamentu ČR. Přečin spáchaný nejen vůči dotčeným rodičům a dětem. Je to přečin vůči všem občanům České republiky.



Zdeněk Brom řekl(a)...
16. ledna 2021 v 18:34  

Pokud je základní potřebou učitele zůstat naživu, může si se zaměstnavatelem domluvit po dobu koronaviru neplacené volno.

Ivo řekl(a)...
16. ledna 2021 v 18:48  

Robert Čapek řekl(a)...
Pí Ortová: Používejte hlavu! Používejte hlavu! Používejte hlavu!

RE: TO ALE BOLÍ, BOLÍ, BOLÍ!!!

Ivo řekl(a)...
16. ledna 2021 v 18:49  

Tajný Učitel řekl(a)...
Stejně jako pacienti neexistují pro obživu lékařů, žáci neexistují proto, aby plnili potřeby učitelů. Otevřete školy!!

ABYSTE SE VY OSOBNĚ NAKAZIL, SOOORY!

Anonymní řekl(a)...
16. ledna 2021 v 18:52  

Jo,jo. Distanční výuka je maximum možného. Nějaká segregace starší generace před SARS-CoV-2 a podobnými svinstvy je v současné době naprosto nemožná. Mám tím na mysli takové šílené demonstrace jaké probíhají v Praze za účasti jistého exprezidenta a kde některé "mediální hvězdy" toto propagovaly.
Od těch "pitomých PC" se už bohužel naše děti nikdy neodpoutají, protože to bude již napořád jejich živobytí. Ona 4 průmyslová revoluce k tomuto vede. Robotizace, digitalizace, chytré továrny,... To už není svět zde přispívajících. To je budoucí svět našich dětí. A můžeme se stavět na hlavu a nic se nestane. Čerstvého vzduchu a sociálních kontaktů si už v "normální práci" v budoucnosti moc neužijí. Zato ICT techniky až do roztrhání těla.
Děti a učitelé ve škole? Jistě. Prezenční výuka je nejefektivnější formou, ale v současnosti? Jsme v počtu nakažených nejhorší zemí v EU, pomalé ubývání nakažených je výborné. Opět však uvést "okamžitě" do chodu celou školskou mašinerií povede při malé proočkovanosti k obrovskému nárůstu nakažených. Zvláště je alarmující informace, že jistý americký výrobce dodá do EU jen 60% objednaných vakcín. Školy otevřít? Ano. Vše za předpokladu proočkovanosti školských pracovníků a testů na koronavir u "bezpříznakových" skupin.

Zdeněk Brom řekl(a)...
16. ledna 2021 v 18:53  

Ivo, domluvte si neplacenou dovolenou a máte klid.

poste.restante řekl(a)...
16. ledna 2021 v 19:08  

Stejně jako pacienti neexistují pro obživu lékařů, žáci neexistují proto, aby plnili potřeby učitelů.

Co je to, proboha za pitomost?
Tady přece vůbec nejde o to, kdo je tu pro koho a kdo si má vzít neplacená volna.

Vám vážení kolegové pořád ještě nedochází, v jaké situaci se nyní nacházíme jako stát a v jaké situaci je náš zdravotní systém?

V televizi právě běží reportáže o kolabujících zdravotních sestrách, o posádkách sanitek, které nemají během dvanáctihodinové směny čas se ani najíst, ba ani během čtyř hodin svléknout "atombordel" a odskočit si na WC, ...
A Vy jim do těch "sr... " chcete ještě ponořit obličej?

Když jste takoví hrdinové, tak nastupte jako dobrovolníci do nemocnic. Opravdu tam teď ocení každou zdravou ruku.

Je "fantastické" pozorovat jak nezodpovědní a sobečtí dokáží být lidé, kteří ostatním hlásají o morálce a slušnosti.

Zdeněk Brom řekl(a)...
16. ledna 2021 v 19:26  

"Je to kudla do zad.‘ Uzavření ZŠ by připravilo nemocnici o 30 procent kvalifikovaného personálu, říká lékař."

Tato připomínka padla v říjnu 2020. Pak se to i stalo a zdravotnictví také uzavření škol tvrdě pocítilo. Ono je to zkrátka složitější než se to ukazuje v televizi.

Anonymní řekl(a)...
16. ledna 2021 v 19:37  

"Když jste takoví hrdinové, tak nastupte jako dobrovolníci do nemocnic".

Pane poste.restante, tito "hrdinové" to nikdy neudělají. Ba co víc. Mnozí jsou dodnes skálopevně přesvědčeni, že žádný koronavirus neexistuje. Že se jedná o konspiraci státní mašinerie. Stačil mi dnešní pochod k domu pana Blatného. Typický nátlak. Chování jistého exprezidenta,......

Ivo řekl(a)...
16. ledna 2021 v 19:55  

Zdeněk Brom řekl(a)...
Ivo, domluvte si neplacenou dovolenou a máte klid.

V čechystánu a klid? Děláte si srandu?? Za současné situace, kdy cca 20 % populace včetně exprezidenta Klause nikdy nebude dodržovat ŽÁDNÉ ZÁSADY... protože "svoboda je pro ně zaklínadlo", tady budeme mít pohromu srovnatelnou s biblickou...
ZA SOUČASNÉ SITUACE JE JEDINÉ ŘEŠENÍ - TEN, KDO BUDE ZÁMĚRNĚ NEDODRŽOVAT ZÁSADY PROTI ŠÍŘENÍ N EMOCI COVID 19 - REPRESE!! ALE OPRAVDOVÁ...JINAK SE Z TOHO NIKDY NEVYHRABEME. CELOSVĚTOVĚ JE MOŽNÉ AŽ 500 MNIL. OBĚTÍ V MATEMATICKÝCH PREIKCÍCH. KDE MÁTE JISTOTU, ŽE VAKCÍNA ZABERE?? TAK, A TEĎ PIŠTE...

Zdeněk Brom řekl(a)...
16. ledna 2021 v 20:02  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Zdeněk Brom řekl(a)...
16. ledna 2021 v 20:14  

Pane Ivo,

zásady porušili už Babiš, Hamáček, Prymula, Zeman a jeho okolí atd., tedy ti, kteří je vyhlašují. Teď řádí virus v okolí Blatného. Že by porušovali zásady?

Jakou represi byste si ráčil představovat a kdo by ji měl vynucovat?

Ivo řekl(a)...
16. ledna 2021 v 20:46  

Ale nehonili si své narcistické ego před několik tisícovým davem schválně bez roušky. Pokud plukovníka Prymulu porovnáváte s panem Klausem, je mí VÁS UPŘÍMNĚ LÍTO...

Ivo řekl(a)...
16. ledna 2021 v 20:47  

Pane Brome, pochopil jste Vážnost situace? Pokud ano (o čemž pochybuji...), protože byste se tak hloupě neptal... Podívejte se do USA. Upřímně jsem rád, že bydlím tady a ne v jůesej..

poste.restante řekl(a)...
16. ledna 2021 v 21:51  

Ono je to zkrátka složitější než se to ukazuje v televizi.

Nepovídejte. A o tom mi chcete vykládat Vy a Tajný?
Vážený pane, já jsem se logistikou, modelováním a optimalizací informačních a výrobních toků živil víc než deset let. Jistě, epidemie je úplně jiný level. Vůbec to nechci srovnávat.
Ale na rozdíl od mnohých "televizních" a internetových "expertů" mám vcelku slušnější povědomí o tom, jak provádět optimalizaci procesů při nedostatečných zdrojích za působení navzájem se ovlivňujících parametrů a proměnných. Já jsem zvyklý analyzovat data, rozklíčovávat nepřesné a neúplné informace včetně těch, které se zabývají "měkkými systémy" a lidskými zdroji.
Takže když pan Dušek nebo Prymula prezentují nějaká data, nemusím čekat na to, až mi to Daniel Stach přeloží do pochopitelnější formy. A snad také mám trochu lepší představu o tom, co se skrývá za těmi daty, která se zveřejňují.

To spíš Vy a vám podobní si umíte z těch televizních zpráv vytáhnout jen takové informace, které se Vám hodí do krámu.
A ty které by šly proti jejich přesvědčení umí leda bagatelizovat či rovnou označit za fake news.
Ideálně to pak ještě okoření svými úvahami o potřebnosti "kritického myšlení".

Takže co mi chcete říci o tom, jaké má uzavření škol důsledky na provoz nemocnic a firem takového, abych to doteď nevěděl?
Rád se nechám poučit.

Zdeněk Brom řekl(a)...
16. ledna 2021 v 22:04  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Zdeněk Brom řekl(a)...
16. ledna 2021 v 22:16  

Pane poste.restante,

poučovat někoho jako Vás, který pořvává na druhé, kde berou tu drzost mluvit o době, ve které žili a studovali pedagogickou fakultu, a nádavkem ještě vykřikovat, že by za to měli dostat nafackováno, to fakt nemá smysl.

To nebyla zrovna ukázka Vašich schopností, kterými se tu nyní chlubíte. A takových už tu bylo víc. Býval jste větší formát, ale jak jste sám napsal - změnil jste stranu barikády.

Eva Adamová řekl(a)...
16. ledna 2021 v 22:23  

Pane Brome, když se formátovalo, tak na Vás evidentně nevyšla řada.

poste.restante řekl(a)...
16. ledna 2021 v 22:42  

pořvává na druhé, kde berou tu drzost mluvit o době, ve které žili a studovali pedagogickou fakultu, a nádavkem ještě vykřikovat, že by za to měli dostat nafackováno, to fakt nemá smysl.
Můžete uvést odkaz na můj text, kde jsem to napsal?

To nebyla zrovna ukázka Vašich schopností, kterými se tu nyní chlubíte. A takových už tu bylo víc. Býval jste větší formát, ale jak jste sám napsal - změnil jste stranu barikády.
Nechlubím se. Pouze připomínám to, co o mně většina stálých čtenářů a diskutujících dávno ví.

Kromě toho, nikdy jsem nenapsal, že jsem já změnil stranu barikády.
To je v lepším případě jedno z Vašich nepochopení, v horším případě záměrná dezinterpretace.
Dopustil jste se jí už opakovaně, ale to jsem přešel, protože mi to, popravdě, nestálo za to.


poste.restante řekl(a)...
16. ledna 2021 v 23:12  

Pane Týři, protože si Vás vážím za Vaši dřívější činnost, snažil jsem se na Vaše texty nereagovat a hodlám tak převážně činit i nadále.
Ocenil bych ale, když už reagujete na mé texty Vy, abyste se vyjadřoval a případně věcně argumentoval k jejich obsahu.
A jen pro Vaši informaci. Nikdy jsem nebyl členem ani Pirátské strany, ani se nijak neangažoval ve prospěch stran, které označujete Vy, nebo i jiní za "sluníčkářské".

Janek Wagner řekl(a)...
17. ledna 2021 v 0:16  

Pane Brome,

musím reagovat na "Je to kudla do zad.‘ Uzavření ZŠ by připravilo nemocnici o 30 procent kvalifikovaného personálu, říká lékař." I mezi lékaři jsou hlupáci a fachidioti, stejně jako mezi učiteli.

Otevírání škol odstartovalo aktuální třetí vlnu, díky které stále umírají zbytečně lidé. Nejen díky vládě diletantů, ale i díky vám.

Je mi z vás zle...









Michal Komárek řekl(a)...
17. ledna 2021 v 8:06  

Pane Týři, především kvůli Vašim příspěvkům - které sublimovaly ve SPAM, leč zanechaly zde neblahé dědictví - se toto zásadní téma proměnilo především ve výměnu poněkud žoviálně laděných osobních útoků. Zkuste, prosím diskutovat věcně a bez urážek a znevažování.

Eva Adamová řekl(a)...
17. ledna 2021 v 8:33  

Pane Komárku, opět předvádíte skvělou ukázku nezvládnuté redaktorské mazací práce, kvůli které ČŠ končí. Když už jste smazal příspěvek pana Týře asi jste měl smazat i ten můj následující o formátování, který na něj reagoval, nemyslíte? Protože teď to vypadá, že jím reaguji na poste.restanteho. Přesně tohle je ten maglajz, který jste tady léta prováděl a který tady všem rozumným lidem vadil více, než sem tam nějaká ta urážka, pokud to tedy nebyla nějaká ta vyložená sprosťárna. Ale ty jste kupodivu občas, zvláště pokud směřovaly na osobu nepohodlnou, rád přehlédl.

Michal Komárek řekl(a)...
17. ledna 2021 v 8:54  

Paní Adamová, nejen že otevřeně lžete o důvodech konce ČŠ, ale ještě dokládáte svoji neschopnost orientovat se v diskusi: "Formátování" reaguje na příspěvek pana Broma. Snažte se, prosím diskutovat korektně.

Eva Adamová řekl(a)...
17. ledna 2021 v 8:59  

Příspěvky o "formátování" jsem napsala dva.

Michal Komárek řekl(a)...
17. ledna 2021 v 9:01  

Gratuluji, paní Adamová! A dál, prosím tuto zcela neproduktivní "diskusi" nerozvíjejme. Děkuji!

BP řekl(a)...
17. ledna 2021 v 9:17  

Každé nové otevření škol a souběžné rozvolnění služeb zatím vedlo k početnějšímu nárůstu nakažených lidí a vyšším počtům úmrtí.

Zdeněk Brom řekl(a)...
17. ledna 2021 v 9:27  

Pane Wagnere,

ano, to je přesně ono. Nemáte argumenty, tak obviňujete lidi s jiným názorem přímo ze smrti.

Pak se nedivte, že kvůli takovým lidem jako Vy obchází řada slušných a schopných učitelů spolek Pedagogická komora obloukem a drží si odstup.

Zdeněk Brom řekl(a)...
17. ledna 2021 v 9:41  

Dodatek:

Pane Wagnere,

přestože se jako neučitel vydáváte za víceprezidenta Pedagogické komory, víte houby o tom, co se děje na I. stupni.

Pokud by to Váš spolek vůbec zajímalo, pak byste se dozvěděl o zdravotních sestrách a lékařkách, které musely opustit práci a jít na ošetřovné. Ten lékař nelže, tohle ví každý lékař a každý, kdo skutečně ve školství pracuje a ne se na něm přiživuje v jakémsi spolku.

Laďka Ortová řekl(a)...
17. ledna 2021 v 10:34  

Zpátky s článku: děkuji všem, kteří argumentují. Boris Johnson uvedl, že školy se musejí uzavřít jako poslední a otevřít jako první. Má rozum. Je absurdní držet doma děti, na jejichž zdatnosti stavíme svou (seniorskou) budoucnost. Jak je možné, že v jiných zemích chápou důležitost vzdělání dětí a my se tváříme, že nejlíp je dětem zavřeným doma u počítačů?

Nejvíce nakažených je mezi lidmi pracujícími v kancelářích a v administrativě. Množí se články, že lidé na home office propadají depresivním stavům, díky absenci kontaktů s kolegy ztrácejí motivaci k práci, vytrácí se jim její smysl. A to mluvíme o dospělých lidech. Víte, co dlouhodobá izolace dělá s pubescenty? Co s druhostupňovými dětmi? Co s rodiči prvostupňových dětí uvězněných doma?

Na učitelích záleží. Stejně jako na sestřičkách, lékařích, pomocném personálu v nemocnicích, učitelkách v mateřských školách, učitelkách prvních a druhých tříd, prodavačích, pracovnících pošty, řidičích, úřednících, dělnících, na dětech, mladých lidech ...

Vláda musí zajistit učitelům dostupné testy, ochranné pomůcky a otevřít školy.

Anonymní řekl(a)...
17. ledna 2021 v 10:56  

Milý pane Brome, za tuhle neupřímnou větu:"Zásady porušili už Babiš, Hamáček, Prymula, Zeman a jeho okolí atd", by Vás měla liskat faleš. Kde máte Kalousky, Jurečky,..atd? To vyjmenování jedné strany mince Vás hóóódně diskvalifikuje v rámci objektivity. Jak Vám potom mám věřit, když jste takto jednostranný?

Zdeněk Brom řekl(a)...
17. ledna 2021 v 11:04  

Pane "Unknowne",

mně je úplně jedno, komu co věříte.

Jestli je ta věta upřímná, to nevím, ale pravdivá je. A to je podstatné. Pokud totiž zaváděči restrikcí, kteří všude vyhlašují, jak je nutné, aby byly restrikce dodržovány, je obratem sami poruší, pak je tu chaos, který tu je.

Anonymní řekl(a)...
17. ledna 2021 v 11:08  

Laďka Ortová

Mimochodem, od Anglie po Německo jsou školy zavřené. Když už píšete o těch úřednících a počtu nakažených, tak mrkněte na statistiky z konce října a začátku listopadu. Na druhém místě v počtu nakažených byli pedagogičtí pracovníci a pak dlouho nic. To jen tak, pro pořádek a vyjasnění si situace.

"Vláda musí zajistit učitelům dostupné testy, ochranné pomůcky a otevřít školy."

Tady jste doslova usnula na vavřínech. Zapomněla jste evidentně(možná úmyslně) na vakcinaci. Má to však jednu podmínku. Testovat by se měly především bezpříznakoví nositelé viru a to jsou v mnoha případech děti školou povinné. Jinak tady budeme se SARS-CoV-2 bojovat ještě desetiletí.

Anonymní řekl(a)...
17. ledna 2021 v 11:11  

Zdeněk Brom

A nejen oni, stačí mrknou na dřívější (dnes uvadlou) modlu mnohých, pana exprezidenta.

Zdeněk Brom řekl(a)...
17. ledna 2021 v 11:13  

Pane Unknowne,

jaké restrikce zavedl exprezident?

Anonymní řekl(a)...
17. ledna 2021 v 11:15  

deněk Brom

"pak byste se dozvěděl o zdravotních sestrách a lékařkách, které musely opustit práci a jít na ošetřovné."

Toto je hodně neupřímná odpověď. Je otevřeno 400 škol pro tyto děti lékařského personálu.

Anonymní řekl(a)...
17. ledna 2021 v 11:18  

Klaus porušuje nenošením ochranných pomůcek naprosto vše. Je to klasický popírač naprosto všeho. Co se týče politiky, tak se mu v rámci "svobody" vskutku podařilo hodně. Jeho "amnestie" byla teda na úrovni. Už tedy nikdy více.

Zdeněk Brom řekl(a)...
17. ledna 2021 v 11:20  

Jenže ty byly otevřeny až po kritice ze zdravotnictví. Navíc najednou nikomu nevadí, že vzniknou nehomogenní skupiny, které jsou jinak striktně vyžadovány. Navíc je o ně poměrně malý zájem, protože dítě se raději vzdělává on-line se svojí učitelkou. No a mamka je samozřejmě doma.

Máte tam ještě něco?

Zdeněk Brom řekl(a)...
17. ledna 2021 v 11:22  

Otázka zněla: Jakou restrikci Klaus zavedl?

Eva Adamová řekl(a)...
17. ledna 2021 v 11:27  

"Boris Johnson uvedl, že školy se musejí uzavřít jako poslední a otevřít jako první. Má rozum."

Paní Ortová nerozčilujte mne, snad si pro svou argumentaci nechcete, tak jak to tady činí mnozí další, vybírat jenom to, co se Vám zrovna hodí?
Tohleto totiž Johnson vyblakoval 3. ledna, ten Váš "rozum" mu vydržel čtyři dny, protože od 7. ledna je celá Velká Británie v totálním šestitýdenním lockdownu.

Anonymní řekl(a)...
17. ledna 2021 v 11:37  

"Jakou restrikci Klaus zavedl?" - amnestie je co? Ohrozil na "životě a svobodě" velmi mnoho lidí. Pane Brome, pan exprezident opravdu není superhrdina. Možná se jeho názory v podání AfD jako svobodné nebudou jevit velkému množství lidí.

Zdeněk Brom řekl(a)...
17. ledna 2021 v 11:39  

Hezky se snažíte uhnout :D

Řeč je o současné situaci s koronavirem, takže ....

Anonymní řekl(a)...
17. ledna 2021 v 11:41  

Zdeněk Brom

Děti zdravotníků opravdu tu možnost navštěvovat školu mají. O příčinách, proč je o ně takový malý zájem je povícero.

Anonymní řekl(a)...
17. ledna 2021 v 11:46  

"Řeč je o současné situaci s koronavirem, takže ...."

Naštěstí už o ničem nerozhoduje a nemůže. Doufám, že už s těmi politickými hrátkami skončil. Já mu nikdy pomník stavět nebudu. Politickou "svobodu" nám přinesli úplně jiní lidé. Uznávám tak jedině Václava Havla.

Zdeněk Brom řekl(a)...
17. ledna 2021 v 12:04  

Takže jsou to soukromé hrátky stárnoucího pána, který se na sebe snaží upozornit, jak to jde.

Bohužel porušování restrikcí u lidí, kteří je zároveň vyhlašují a dožadují se jejich dodržování, to je jiná káva.

Anonymní řekl(a)...
17. ledna 2021 v 12:16  

Zdeněk Brom

Samozřejmě, že máte pravdu. A dělala to politická reprezentace od Klauze až po Zemana. Byli a jsme toho neustálými svědky. Jeden nám tady tvrdil "že se zhaslo" a těm, kteří toho obratem využili, dal amnestii. Ostatní v tom pokračují v jiných intencích. Občas je z toho jednomu smutno.

poste.restante řekl(a)...
17. ledna 2021 v 12:25  

Je naprosto nezbytné hned začít otevírat školy. Vláda musí zajistit testy pro každého z učitelů, který se chce nechat otestovat a přijmout další nezbytná opatření. Musí najít způsob, jak školy otevřít, nikoliv důvod, proč to nejde. Obětovat děti je nemorální, neekonomické, nešetrné a neperspektivní.

S většinou názorů paní Ortové obvykle souhlasím. V tomto konkrétním případě ne.
Protože volat po okamžitém návratu dětí do škol v době, kdy zdravotnická zařízení, ale především zdravotníci v nich kolabují z neustálého přísunu nových nakažených s těžkým průběhem COVIDu, kdy jedno oddělení za druhým je nutno měnit na covidové a kdy přetížené nemocnice nemohou provádět téměř žádnou neakutní péči, je přinejmenším nebezpečné a v některých ohledech i sobecké.
Za tohoto stavu rozšíření nákazy v populaci to může vyvolat jedinou věc. Více nakažených.
A zdůrazňuji, že také více nakažených dětí.

Bez ohledu na různé názory a postoje se všichni skuteční odborníci na epidemiologii shodnou
v jedné věci. Šíření nemocí způsobených viry, které se šíří kontaktně a vzduchem se dá zabránit pouze jedním způsobem. Sociální distancí a dodržováním hygienických zásad. Nic z toho není žádná škola schopna zajistit v nezbytné míře. Děti prostě neuhlídáte.

Ano, mohli bychom mít otevřené školy, jako je tomu v jiných zemích.
Za předpokladu, že by rodiče žáků nepostávali kolem "výdejních okének" a nedemonstrovali na náměstích za své „právo jít na pivo“, že by starší sourozenci nepořádali ilegální párty v "uzavřených restauracích".
Ale především za předpokladu, že by většina zaměstnavatelů důsledně uplatňovala home office u všech profesí, kde je to jenom možné.
A za předpokladu, že by vláda schválila plné kompenzace mezd pro rodiče, kteří by podle všech pravidel měli být v karanténě. Pak by většina soudných lidí zůstávala při prvních příznacích doma, místo toho aby dnes roznášeli virus ve svých zaměstnáních, tak jak to dělají už po desetiletí s virem chřipky.
Otevřené školy by i potom byly mohutným zdrojem šíření nákazy. Ale dalo by se to zvládnout.
K tomu, abychom mohli otevřít školy pro děti potřebujeme jediné.
Aby se jejich rodiče přestali chovat jako rozmazlené děti.


Pan Šteffl používá věty jako:
Měla by se tedy naše společnost smířit s tím, že se část žáků bude muset – obrazně řečeno – obětovat?

Paní Ortová už ani není „obrazná“ ale píše rovnou o obětování dětí.
Když to čtu, nemohu se zbavit představy starozákonního Abraháma, jak stojí s nožem nad Izákem a chystá se ho podříznout, neboť tak pravil Bůh.
Je to jen další příklad přehnaně silných výrazů, kterými dnešní doba oplývá. Nelibuji si v těchto afektovaných příměrech, ale když už tedy mluvíme o obětování, pak si tedy zřejmě musíme vybrat, mezi vzděláním mladých, nebo životy starších.

Já tuto volbu činit nehodlám.
Když došlo k první, jarní uzávěře, prohlásil jsem, že nejlepší by bylo celostátně zopakovat ročník. Ale samozřejmě jsem dobře věděl, že takové řešení by bylo politicky nepřijatelné.

Když se žáci nenaučí násobilku pěti letos, mohou se ji naučit napřesrok. Zpoždění několika měsíců není žádná tragédie. Tisíce žáků každý rok mají odklad nástupu školní docházky. Stovky ročně jich vypadnou z výuky na měsíce kvůli úrazům a závažnějším onemocněním. A přesto mnozí nakonec i odmaturují a nastoupí na vysokou.
Ale když jim umře babička, tak už jim vyprávět historky o tom, jak to bylo za socialismu či za války bohužel nebude.
A nechtěl bych být v kůži citlivého teenagera, který přitáhnul COVID ze školy a bude si pak vyčítat dědečkovu či matčinu smrt.

Anonymní řekl(a)...
17. ledna 2021 v 12:41  

poste.restante

Musíte taky brát ohledy na to, že rodiče mající povícero dětí si s nimi doma neví rady. V rámci volné výchovy jim děti už lezou po stropu. Potom volají poslední záchranu - otevřete školy.

poste.restante řekl(a)...
17. ledna 2021 v 13:16  

Unknown
Ale to mně je přece naprosto jasné.
Sám mám jednoho puberťáka doma. I když ten "volnou výchovu" nemá a právě venku zametá sníh. :-)
Na jaře mi pomáhal vyrábět štíty, abych ho aspoň občas odtáhnul od obrazovky.

Já si setsakra dobře uvědomuji všechny nevýhody distanční výuky a psal jsem o nich v době, kdy "experti" jásali, jak je to skvělé a pro děti prospěšné.

Já souhlasím, že otevřít školy je nezbytné. Ale

1. Rozhodně ne hned a teď. Když vím, že řidiči záchranek nemají čas ani sníst oběd a v "atombordelu" jsou i 4 hodiny v kuse. To je prostě bezohlednost nejvyššího stupně. Já s nimi mluvím, když se zastavují pro další "dodávky" držáků roušek a štítů.

2. V této situaci jsme vůbec nemuseli být. Stačilo nekrmit národ proklamacemi, ale skutečně "makat" na chytré karanténě a hlavně nenechat epidemii rozjet tak, že jsme na prvních místech na světě ve většině těch nejhorších možných srovnání. My nemít tak robustní zdravotnický systém a obětavé zdravotníky, tak už ty chladírenské vozy stojí na ulicích dávno. A nejen v Ostravě.

3. Pokud se podaří "přežít" tuto třetí vlnu a dostat počty nakažených pod 2 tisíce denně, pak můžeme za současně probíhající vakcinace a opravdu, ale opravu rozsáhlého testování zahájit výuku v plném rozsahu. Takhle si jen zaděláme na další vlnu v předjaří.

Přitom je tolik dalších možností, co se dá anebo dalo udělat... :-(

BP řekl(a)...
17. ledna 2021 v 14:02  

"Sestřičky do nemocnic přinášely nákazu od svých dětí ze škol", to padlo teď v OVM.

tyrjir řekl(a)...
17. ledna 2021 v 15:30  

ZA SOUČASNÉ SITUACE JE JEDINÉ ŘEŠENÍ - TEN, KDO BUDE ZÁMĚRNĚ NEDODRŽOVAT ZÁSADY PROTI ŠÍŘENÍ N EMOCI COVID 19 - REPRESE!! ALE OPRAVDOVÁ...JINAK SE Z TOHO NIKDY NEVYHRABEME...

Souhlasím! Viděl jsem v televizi, jak tuším někde v Indočíně jezdili dva policisté na skůtru. Jeden řídil a druhý tloukl bambusovou holí ty, kteří neměli roušku. Tohle bych asi zavedl v celé EU a mydlil bych to exprezident ne exprezident. V souladu se Zeleným údělem EU by, myslím, ti policisté měli jezdit na elektro skůtru. Samozřejmě vyrobeném v Číně a opatřeném značkou EU. :)))


poste.restante řekl(a)...
17. ledna 2021 v 15:41  

Jeden řídil a druhý tloukl bambusovou holí ty, kteří neměli roušku. Tohle bych asi zavedl v celé EU a mydlil bych to exprezident ne exprezident.

:-)))
100 bodů :-)
Jsem pro. Včetně těch elektroskůtrů :-)

Ne vážně.
Smysluplná opatření samozřejmě staví na motivacích a nikoliv na sankcích.
Sankce jsou nezbytné, ale až následně a to pro takové, se kterými prostě není rozumná řeč.
Ale ta představa Klause, jak dostává bambusem do bambusu.. je rozhodně lákavá. :-)

Laďka Ortová řekl(a)...
17. ledna 2021 v 15:46  

Paní Adamová,
vystihla jste to přesně: "... celá Velká Británie je v totálním šestitýdenním lockdownu." Tedy ne tak, že firmy (a to nejen výrobní) jedou a školy jsou zavřené, většina obchodů otevřených, školy zavřené, restaurace s výdejovými okénky otevřené a školy zavřené. CELÁ Velká Británie, TOTÁLNÍ lockdown.

To je to, o co mi jde. Buď je tedy situace vážná a musíme zavřít. Anebo není tak vážná a můžeme nechat něco otevřené. A pokud necháváme otevřené něco, musíme nechat otevřené školy.

poste.restante řekl(a)...
17. ledna 2021 v 16:13  

A pokud necháváme otevřené něco, musíme nechat otevřené školy.

Nezlobte se, paní Ortová, ale takhle jednoduše to nefunguje.

Ale souhlasím s Vámi v jednom. V nutnosti nepoužívat salámovou metodu a principu opatření, který bych srovnal s napouštěním děravé vany.
To, co jsme měli udělat a neudělali na podzim je neuvolnit téměř vše, protože byly volby a "My jsme ti best". A pak znovu totéž před Vánocemi.

S epidemií se to má jako s těžkým nákladním vlakem, jedoucím z kopce.
Nesmíte ho nechat rozjet, protože pak už to nikdo nedokáže ubrzdit jinak, než za cenu obrovského vypětí a materiálních škod. Jakmile se začne rozjíždět "víc, nežli je zdrávo", musí se přibrzdit hodně a hodně zpomalit.
V našem případě je přijatelná taková rychlost šíření nákazy, při které se dají trasovat jednotlivé případy do dvou dnů a tak vyhledávat jednotlivá ohniska.
Samozřejmě bude paralelně probíhat šíření od bezpříznakových přenašečů.
Ale pokud jsme kolem stovek, maximálně něco přes tisíc nakažených denně, pak se to dá za současného masivního testování zvládnout.
A tím myslím, aniž by se zavíraly školy celostátně.

Vy ale chcete otevřít školy hned.
To jinými slovy znamená, že pod kotlem vlaku jedoucího nebezpečnou rychlostí z kopce chcete ještě více přitopit a zrychlit. A další podobní nalévají pod brzdy olej, aby líp klouzaly.

Následky jsou pak jasné a půjdou na vrub a svědomí všech, kteří takové návrhy prosazují.

Anonymní řekl(a)...
17. ledna 2021 v 19:08  

poste.restante

A nejhorší na tom je, že ti naši a euro-američtí popírači nevidí ani krok dopředu. Nakazit se muže každý několikrát, třeba do smrti stokrát. A jednu z těch nákaz taky nemusí dát. Nejedná se o takové "banální" onemocnění jako třeba spalničky. Ty jednou proděláte a do smrti máte pokoj. A tady je před evolučními biology velký úkol. Jak dlouho si původní obyvatelstvo Ameriky vytvářelo rezistenci na viry euro-asijského typu. Desetiletí, staletí? Ze svého okolí už znám 2 případy opětovného nakažení SARS-CoV-2 (duben 2020, prosinec 2020). V jednom případě skončil strýc na plicní ventilaci. Předtím jen rýmička a kašlíček.

Anonymní řekl(a)...
17. ledna 2021 v 19:13  

Za současné situace a vývoje pandemie je okamžité otevření škol opravdu katastrofa. Píši to i přesto, že už se do školy nesmírně těším. Distanční vzdělávání je v současnosti opravdu maximum možného. Předpoklady pro otevření tady byly mockrát prezentovány.

Beny řekl(a)...
17. ledna 2021 v 20:58  

Lepší distanční výuka (aspoň něco) než čtvrtá vlna!

h.o.p. řekl(a)...
17. ledna 2021 v 22:05  

V situaci, ve které se nacházíme, je jakékoli rozvolnění nebezpečným hazardem. Je třeba se smířit s tím, že tenhle školní rok je už v podstatě ztracený. Jinak ohrožujeme děti, učitele i všechny ostatní.

Beny řekl(a)...
17. ledna 2021 v 22:52  

h.o.p
Souhlas. Je to ohrožování starších kolegů. Vědomé komunitní šíření covidu. Navíc je v česku potvrzena anglická infekčnější verze a ještě k tomu o 40 % méně vackíny. Chudáci vyčerpaní zdravotníci.

Tajný Učitel řekl(a)...
18. ledna 2021 v 8:38  

Pánové, je jednoduché dělit lidi na popírače a ty se zdravým rozumem. Přesně podle osvědčeného vzorce my a oni. Přijdou další vlny, další varianty, lidé se mohou nakazit několikrát. Někdy to bude potřeba rozseknout. Jinak budeme už na věky žít bez kultury, bez opravdového vzdělávání, bez setkávání, ve strachu. Nejsem nejmladší ani nejzdravější, přesto bych návrat do školy risknul. Třeba s respirátorem, třikrát naočkovaný, otestovaný, v atombordelu, oddělen od žáků pěticentimetrovým sklem, na střídačku, individuálně, po desinfekční sprše a ozáření.

Beny řekl(a)...
18. ledna 2021 v 8:46  

Nic proti, ale stát se musí postarat o kvalitní ochranné pomůcky. Ne vymýšlet ptákoviny a házet učitele, žáky a potažmo jejich rodiče a prarodiče přes palubu.

Eva Adamová řekl(a)...
18. ledna 2021 v 12:29  

"Někdy to bude potřeba rozseknout."

Rozseknout to bude možné, až budeme proočkování, zatím to vypadá tak, že jakékoliv větší uvolnění způsobí kolaps nemocnic.

"Třeba s respirátorem, třikrát naočkovaný, otestovaný, v atombordelu, oddělen od žáků pěticentimetrovým sklem, na střídačku, individuálně, po desinfekční sprše a ozáření."

No to ano Tajný, ale co z toho prozatím máme? Někteří nemají ani ty respirátory a mají tak akorát cestu na test do krajského města vzdáleného 50 km.

poste.restante řekl(a)...
18. ledna 2021 v 12:30  

Pánové, je jednoduché dělit lidi na popírače a ty se zdravým rozumem. Přesně podle osvědčeného vzorce my a oni.
Máte pocit, Tajný, že já něco takového dělám?

Někdy to bude potřeba rozseknout. Jinak budeme už na věky žít bez kultury, bez opravdového vzdělávání, bez setkávání, ve strachu.
Nezlobte se na mne, ale moji rodiče zažili válku. Po roce 1938, po začátku protektorátu, když Hitler stál před Moskvou a ovládal většinu Evropy - to byla skutečně bezvýchodná situace. Zavřené vysoké školy, Lidice, totální nasazení. Před sebou perspektiva, že navždy budete leda untermensch a je jen otázka času, než se budete muset "vystěhovat" podobně jako židovští sousedé, kteří provozovali krámek v ulici.
Nezažil jsem to, ale znám ty historky. Vím, jak se rodiče tvářili, když o tom vyprávěli.
Chápu, že pro někoho může být obrovským traumatem, když si nemůže jít do obchodu vyzkoušet a koupit nové běžky a omezováním svobody nesmět otevřít restauraci.
Tváří v tvář tehdejší beznaději si myslím, že ještě na tom nejsme tak zle.
Ale většina lidí měla tehdy víru, že může být lépe. A někteří pro to byli i ochotní sami něco udělat. Dnešním zvykem je, nutit ostatní aby dělali něco oni.

Nejsem nejmladší ani nejzdravější, přesto bych návrat do školy risknul. Třeba s respirátorem, třikrát naočkovaný, otestovaný, v atombordelu, oddělen od žáků pěticentimetrovým sklem, na střídačku, individuálně, po desinfekční sprše a ozáření.
To zní hezky.
Asi jako když někdo vykládá o tom, jak by si při ztroskotání rozdělal oheň. Protože četl v dětství Lovce mamutů.
Nejdřív to zkuste. Igelitovou pláštěnku, respirátor i sprchu doma určitě máte. Nic vám nebrání absolvovat takto celý tento týden kompletní pracovní dobu. V pátek nám můžete povyprávět své zážitky.
Jasně, že se to dá všechno zvládnout. Zvládají to záchranáři, zvládají to sestry. Musí.
A možná, že nakonec na tohle všechno dojde. Stačí, aby virus zmutoval.

Ale znovu opakuji. Dopřejte nejdřív těm uštvaným sestrám aspoň pár týdnů, kdy nebudou jen v režimu práce + spánek.

Zdeněk Brom řekl(a)...
18. ledna 2021 v 12:41  

Cituji: "Dopřejte nejdřív těm uštvaným sestrám aspoň pár týdnů, kdy nebudou jen v režimu práce + spánek."

To je správný požadavek, se kterým lze jen souhlasit, ale je v něm zásadní chyba. Ony jsou v režimu: Práce + spánek + UČENÍ SVÝCH DĚTÍ namísto školy.

A v tomto drakonickém režimu jsou nejenom zdravotní sestry.

Anonymní řekl(a)...
18. ledna 2021 v 13:04  

Zdeněk Brom

Znám spoustu kantorů, kteří vypomáhají v nemocnicích. Sám o tom uvažuji. Každý, i Vy, můžete takto přiložit ruku k dílu. Pak to společně zvládneme.

Anonymní řekl(a)...
18. ledna 2021 v 13:08  

Tajný Učitel

"Někdy to bude potřeba rozseknout" - to není otázka snadná, mám obavy, že bude stačit proočkovanost 2x ročně. Jinak, správnou odpověď zná jenom Bůh.

Zdeněk Brom řekl(a)...
18. ledna 2021 v 13:10  

Když se jako učitel nudíte, pak jděte pomáhat do nemocnice.

Za sebe mám plnou třídu dětí, aby se jejich rodiče mohli soustředit na svoji práci, a po zbytek dne doučuji, co to jde.

Anonymní řekl(a)...
18. ledna 2021 v 13:14  

poste.restante

Příměr ohledně druhé světové války mě napadl taktéž. Lidská paměť je bohužel u většiny krátkodobá. Souhlasím s tímto příspěvkem. Je realistický

Anonymní řekl(a)...
18. ledna 2021 v 13:15  

Zdeněk Brom

Můžeme se obětovat občas v sobotu a neděli nebo na noční. A nyní nepřeháním.

Zdeněk Brom řekl(a)...
18. ledna 2021 v 13:18  

Milý pane, díky této vládě je zájem o doučování obrovský, takže i soboty a neděle učím.

Zdeněk Brom řekl(a)...
18. ledna 2021 v 13:19  

Kontrolní otázka:

V období II. světové války byly české základní a střední školy uzavřeny?

krtek řekl(a)...
18. ledna 2021 v 14:17  

Odpověď na kontrolní otázku:
Pro někoho ano.
Stejně jako byly zakázány mimoškolní zájmové organizace.

poste.restante řekl(a)...
18. ledna 2021 v 14:57  

Ony jsou v režimu: Práce + spánek + UČENÍ SVÝCH DĚTÍ namísto školy.
Za sebe mám plnou třídu dětí, aby se jejich rodiče mohli soustředit na svoji práci, a po zbytek dne doučuji, co to jde.

Tak tomu nějak nerozumím.
Chcete tedy obvinit ostatní kolegy učitele z toho, že svou práci flákají a nepřímo tak nutí sestry, aby po noční směně nastoupily k výuce dětí?

Podívejte, nemusíme si tu (snad) vysvětlovat, že mnohé ze zdravotníků a pro ženy to platí obzvláště, čeká doma ještě "druhá směna".
Osobně jsem už na jaře navrhoval v nějaké debatě, že bych například za velkou úlevu pro ně považoval, kdyby stát v době lockdownu zaplatil či alespoň přispíval na donášku hotových jídel do domácností zdravotníků. Jim by to velice usnadnilo život, když by nemuseli vyvařovat doma dětem i sobě a mnohé restaurace by tak získaly aspoň jakousi náhradu za ušlý zisk. Nestalo se.
To, o čem je ale celý tento článek a debata pod ním je, zda předčasným otevřením škol chceme ten současný neutěšený stav v našich nemocnicích prodloužit o další měsíc či více. Když se já s těmi lékaři a spol. bavím, tak nejvíc je děsí představa, že budou muset takto na hraně možností fungovat až do léta.

V období II. světové války byly české základní a střední školy uzavřeny?
Pane Brome, nabízí se dvojí vysvětlení těchto Vašich "otázek".
1. Nejste schopen číst sdělení v kontextu a nechápete, že jednotlivé věty teprve spolu s ostatními větami tvoří smysluplný celek a význam sdělení.
2. Jste toho schopen velmi dobře, ale účelovým vytrháváním z kontextu se pokoušíte záměrně manipulovat. S jakým cílem a účelem, nad tím spekulovat nebudu.

Napsal jsem v reakci na Tajného text o životě bez kultury, vzdělávání a ve strachu:
TU: Někdy to bude potřeba rozseknout. Jinak budeme už na věky žít bez kultury, bez opravdového vzdělávání, bez setkávání, ve strachu.
PR: Nezlobte se na mne, ale moji rodiče zažili válku. Po roce 1938, po začátku protektorátu, když Hitler stál před Moskvou a ovládal většinu Evropy - to byla skutečně bezvýchodná situace. Zavřené vysoké školy, Lidice, totální nasazení. Před sebou perspektiva, že navždy budete leda untermensch a je jen otázka času, než se budete muset "vystěhovat" podobně jako židovští sousedé, kteří provozovali krámek v ulici. ...


Jak se můžete snadno přesvědčit sám jsem zmiňoval pouze zavřené vysoké školy.
O tom jak probíhalo vzdělávání a kulturní život si snad vyprávět nemusíme. Doufám.

Pro případ, že by snad přece jen byla splněna podmínka 1., raději upřesním. Šlo mi o Tajného vizi "života NA VĚKY bez kultury, "opravdového" vzdělávání ale hlavně a především VE STRACHU". (Všimněte si, že ani on nepíše pouze o školách.)

Svou poznámkou a připomenutím podmínek života ve válečném protektorátu jsem se snažil jen připomenout, že náš národ čelil v minulosti situacím mnohem dramatičtějším i tragičtějším. Přičemž neměl k dispozici ani stín možností a technologií, které máme dnes. Přesto si troufám tvrdit, že většina národa tuto situaci snášela tenkrát s mnohem vzpřímenějším postojem a mnohem větší odolností a odvahou.
Šlo mi o to, že perspektiva života tehdejších lidí, se až do obratu v průběhu války jevila být mnohem chmurnější a bezvýchodnější.
Zatímco náš problém se dá redukovat na prostou otázku. Zda v současné situaci a za nynějších omezení "dokážeme vydržet" ještě o 14 dní či měsíc déle. Nebo zda to už "opravdu nedokážeme dále snášet" a raději vykoupíme odstranění svých "omezení a pout" za cenu několik set dalších mrtvých spoluobčanů a psychických i fyzických kolapsů zdravotníků.

P.S.:
Pane Brome, pořád mi ještě dlužíte odpověď či odkaz na mou otázku z 16. ledna 2021 22:42.

Zdeněk Brom řekl(a)...
18. ledna 2021 v 15:16  

Pane poste.restatnte,

očividně si neumíte představit, jak někde on-line výuka vypadá. Co má dělat rodič, kterému se pro tři jeho děti sesypou na týden úkoly zadané písemně? Co má dělat rodič dítěte, které vyžaduje větší péči? atd. Vy asi vůbec netušíte, co se v některých rodinách odehrává.

Za sebe mohu napsat, že nevím, jestli to přežiji. Mám vyšší tlak, takže celodenní pobyt v roušce nebo respirátoru mi žena čísla do závratných výšek a večer mám fialovo před očima.

Mnozí přežijí, ale za cenu toho, že obětujeme vzdělávání a ještě mladým na záda přidáme ranec astronomických dluhů. Ano, mnozí jsou v poklusu, ale práci mají. Jiní už ale o práci přišli a prožívají také drsné rodinné tragédie. Co se děje v dříve prosperujícím příhraničí, tak to je jedna lidská tragédie vedle druhé. Tyhle oběti ale Vy záměrně nevidíte. Ale ony tu jsou.

A pro přesnost: Zavřeny byly české vysoké školy. Německé fungovaly dál a dokonce na nich ke konci války dostali povolení studovat i čeští studenti.

Anonymní řekl(a)...
18. ledna 2021 v 17:54  

"a dokonce na nich ke konci války dostali povolení studovat i čeští studenti."

To jste tedy přehnal. Byly to pouze děcka kolaborantů formy Emanuela Moravce. Tímto studiem se raději nikdo nechlubil, pač by ho ostatní poplivali.

Zdeněk Brom řekl(a)...
18. ledna 2021 v 17:58  

Omyl. Nacistům totiž došlo, že pokud nebudou Češi studovat, pak budou chybět lékaři atd. To bylo čistě pragmatické rozhodnutí.

Anonymní řekl(a)...
18. ledna 2021 v 17:59  

"V období II. světové války byly české základní a střední školy uzavřeny?"

Pane Brome, víte co se na nich ale učilo? Dějepis pouze historie Německa a okupovaných území, zneužití svatováclavské tradice, zeměpis omezen pouze na místa okupované německými fašouny, hromada výuky němčiny na úkor českého jazyka, "nevhodné" knihy zapečetěny, persekuce českých učitelů,...

Anonymní řekl(a)...
18. ledna 2021 v 18:02  

"Nacistům totiž došlo, že pokud nebudou Češi studovat, pak budou chybět lékaři atd. "

To už Vám přeskočilo? Vy tady plivete na český národ. Němečtí fašouni tady nepotřebovali žádnou českou inteligenci. Ještě popřete Holocaust a bude vymalováno.

Zdeněk Brom řekl(a)...
18. ledna 2021 v 18:03  

Už jsem odpověděl výše.

Anonymní řekl(a)...
18. ledna 2021 v 18:04  

Pane Brome, má teta takovým jistým zařízením v Německu prošla. Nechvalte tady nácky.

Anonymní řekl(a)...
18. ledna 2021 v 18:05  

Zdeněk Brom

Došly Vám argumenty? Jako učitel obhajujete totální zmetky.

Zdeněk Brom řekl(a)...
18. ledna 2021 v 18:06  

Až se uklidníte, tak si ověřte fakta a může si přečíst:

https://www.kosmas.cz/knihy/243053/prace-je-cest/

Srandu z holocaustu si tu dělal jiný člověk.

Zdeněk Brom řekl(a)...
18. ledna 2021 v 18:10  

Nácky ani omylem neobhajuji. Pouze konstatuji fakta, které se týkají vysokých škol za okupace.

Anonymní řekl(a)...
18. ledna 2021 v 18:10  

Naše rodina ví o německých nacistech své, byli jsme přímými účastníky. Vy plivete na všechno české. A jen tak, to porozumění textu Vám dělá problém. "Ještě popřete Holocaust....." - porozuměl jste tomu?

Anonymní řekl(a)...
18. ledna 2021 v 18:14  

No jo, bylo to dozajista nabídnuto i těm vŠ studentům z koncentračních táborů a těm popraveným.... To jste se možná nechtě dostal tam, kam jste ani nechtěl. Emanuel Moravec, jako nejznámější kolaborant, měl velké štěstí, že sešel ze života vlastní rukou. Dopadl by hrozně.

Zdeněk Brom řekl(a)...
18. ledna 2021 v 18:15  

Umíte číst?

Jasně píši, že nacisty neobhajuji ani omylem a popírat holocaust nehodlám.

poste.restante řekl(a)...
18. ledna 2021 v 18:18  

očividně si neumíte představit, jak někde on-line výuka vypadá. ... Vy asi vůbec netušíte, co se v některých rodinách odehrává.
Dozajista.
Docela určitě jediným člověkem, který to dokáže správně posoudit a má tu správnou představu jste Vy.
Nezlobte se, ale na co si to tady hrajete, nebo co mi vlastně chcete dokázat?
Že žiju ve vakuu, nemám vlastní děti, nemám přátele a známé se kterými mohu sdílet jejich zážitky, nejsem v kontaktu s kolegy, kteří mi zase tlumočí další zkušenosti?

Distanční výuka v takovém rozsahu a v pořád ještě nepřipraveném prostředí je samozřejmě průšvih. O tom se snad nemusí učitelé mezi sebou bavit. Psal jsem o tom ještě v době, kdy "experti" nad ní jásali.
(Jistě, šlo by oponovat třeba zkušeností australských farmářů, kteří vyrostli s učebnicí a vysílačkou. Ale to je úplně "jiná píseň".)

Je to nouzové řešení pro nouzovou situaci.
Je to jen méně špatné řešení, nežli jiná špatná řešení.


Ale na rozdíl od Vás, já už jsem během posledních pár dní uvedl alespoň tři praktické návrhy, které by návrat dětí do škol umožnily, či alespoň urychlily.
Stejně tak se zabývám řešeními, která by usnadnila život jejich rodičům.

Jediné, co jsem za celou dobu slyšel od Vás, je: "Otevřete školy!" a to v situaci, která není jen nouzová, ale "pár kroků před katastrofou" italských rozměrů.

Když Vy píšete o "lidských tragédiích" a "obětech", tak píšete o zmařených podnikatelských záměrech, lidech, kteří přišli o práci, někteří i o střechu nad hlavou, určitě i o jednotlivcích, kteří si ze zoufalství sáhli na život.

Když píšu o obětech já, mám na mysli tisíce mrtvých, z nichž tisícovky mrtvé být nemusely.

Kdybychom neměli premiéra, který už neřídí stát ani jako firmu, ale už jen jako facebookový účet hvězdičky z klanu Kardashianek.
Kdyby vláda nenaslouchala Vám podobným, kteří chtějí žít svůj "normální život" a nedochází jim, že svět kolem se od "normálu" značně vychýlil.

Vy samozřejmě víte, opět lépe než já sám, co všechno nevím anebo "záměrně nevidím". Vy dokonce víte, že neznám problémy příhraničí. :-)
Já místo toho vím od Vás, že z roušky či respirátoru kolabujete Vy i Vaše žákyně, místo toho abyste si otevřeli okno a nadýchali se vzduchu, že očkovat se nenecháte a jediné opatření, které umíte navrhnout, je okamžité otevření škol.

Zavřeny byly české vysoké školy. Německé fungovaly dál a dokonce na nich ke konci války dostali povolení studovat i čeští studenti.
Díky za "upřesnění". Jakožto padesátník, vyrostlý v době socialismu, jsem to až "dosud" "nikdy" "neslyšel" a Vy jste "první", kdo mi tuto "upřesňující informaci" "poskytnul" a já bych to bez Vás vůbec "nevěděl".
Vy totiž čtete tak pozorně, že přehlédnete zmínku o tom, že válku zažili moji rodiče. Oni mi sice vyprávěli spoustu zážitků, ale mlčeli o tom, že chodili do školy.
Ach jo.
Tohle přestává mít smysl.

Zdeněk Brom řekl(a)...
18. ledna 2021 v 18:33  

Pane poste.restante,

mě jen děsí, s jakou lehkostí obětujete vzdělání mladých lidí a životy jiných lidí, kteří nejsou ve Vaší "zájmové" skupině.

Anonymní řekl(a)...
18. ledna 2021 v 18:35  

Zdeněk Brom

Nejste jediný, který začal popírat historická fakta. Onehdá na mě vystartoval otec jednoho žáka s tím, že Olomouc v roce 1945 osvobodila americká armáda. A on ten hlupák to napsal i mým nadřízeným. Až tak daleko to došlo.

Zdeněk Brom řekl(a)...
18. ledna 2021 v 18:38  

Která fakta jsem popíral?

Anonymní řekl(a)...
18. ledna 2021 v 18:57  

Pane Brome, když něco píšete, tak to musíte vždy uvést naprosto přesně. Studium na německých VŠ v Brně a Praze byla nabídnuta pouze děckám českých kolaborantů. Určitě to nebyli ti popravení a čeští vysokoškoláci z německých koncentračních táborů. To fakt byla "svoboda". Ještě, že všechny ratolesti největšího českého kolaboranta z druhé světové války padly v barvách SS na východní frontě. Boží mlýny, jak pěkně to zní,

Zdeněk Brom řekl(a)...
18. ledna 2021 v 19:05  

Když už píšete o přesnosti, tak ani jedno dítě E. Moravce nepadlo v barvách SS na východní frontě. Jedem zahynul při spojeneckém náletu v roce 1944, druhý byl skutečně člen SS, ale byl popraven v roce 1946 v ČSR a třetí žil až do roku 1964 v zahraničí.


To nic nemění na tom, že E. Moravec kolaborant byl.

Eva Adamová řekl(a)...
19. ledna 2021 v 9:04  

"Kontrolní otázka:

V období II. světové války byly české základní a střední školy uzavřeny?"

Vážený pane Brome,

hned v roce 1939 bylo 32 obecných a měšťanských škol zabráno pro vojenské účely. Postupně byla síť českých škol redukována ve prospěch německých, české jednotřídky s méně než 20 dětmi v obcích s převahou německého obyvatelstva byly zrušeny, počet žáků měšťanských škol klesl o dvě třetiny vůči předválečnému stavu. Německé obecné a měšťanské školy naproti tomu svůj počet zdvojnásobily.
Došlo i ke snížení počtu soukromých a církevních základních škol a naopak k nárůstu odborných škol, jejichž absolventy potřeboval válečný průmysl (od roku 1944 byli studenti a učitelé nasazováni do válečného průmyslu).
Počet středních škol s českou vyučovací řečí se výrazně snížil, což vedlo k navýšení počtu studentů ve třídách, tak i k jejich celkovému poklesu - ve školním roce 1943/1944 poklesl počet českých studentů středních škol na polovinu předválečného stavu, v případě gymnazistek se jednalo o pokles až na 36 % předválečného stavu.

Situaci dnešních dětí, která je taková, že kdo se vzdělávat chce tak se vzdělává, bych se situací českých dětí v průběhu druhé světové války raději nesrovnávala.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.