Do konce ledna musí ředitelé středních škol rozhodnout, jak budou vypadat přijímací zkoušky na čtyřleté maturitní obory. Ministerstvo školství letos zrušilo povinné jednotné přijímací zkoušky. Je tedy na ředitelích, jestli zůstanou u standardních testů nebo zvolí vlastní kritéria.
V českém vzdělávacím systému se tak otevírá šance přijímat studenty ne na základě jednotných testových zkoušek, který svádí ke drilu, ale díky nástrojům, které lépe vypovídají o osobnosti uchazečů, jejich vlohách a zájmu o obor. Ředitelé by tuto možnost měli zvážit také proto, že škola může v letošním roce díky koronaviru k přijímacímu řízení přistoupit jinak a ověřit tak, zda na dané škole podoba zkoušek funguje. A také, jestli jejich zkoušky mají vypovídající hodnotu, která odpovídá potřebám školy.
Ředitelé můžou využít alternativní podobu přijímacích zkoušek a použít i další nástroje než jen jednotné testy. Například:
- portfolio uchazeče
- motivační pohovor
- testy obecných studijních předpokladů
- psychodiagnostika
- praktická zkouška na odborných školách
- assessment centrum
Přijímací zkoušky jsou také tématem lednového kulatého stolu SKAV.
Miroslav Hřebecký, programový ředitel EDUin: „Pokud nasadíme v letošním roce v přijímačkách klasicky testy z matematiky a češtiny z dílny Cermatu, nebudeme skoro vůbec měřit znalosti nebo schopnosti dětí, ale díky rok trvající distanční výuce takřka výhradně rodinné zázemí žáka a špetku toho, jak se jeho matikář nebo češtinář vypořádal s distanční výukou. Nechci vyčítat ředitelům středních škol, že narychlo nechtějí zásadně měnit podmínky přijetí, jenom konstatuji, že vypovídací hodnota jednotných testů bude letos maximálně sporná.”
Jitka Kmentová, ředitelka Gymnázia Na Zatlance: „Ze strany ministerstva je to dobrý krok, jen škoda, že nepřišel dřív. Podmínky přijímacího řízení jsme vyhlásili v září a nechceme je už za běhu měnit. Druhá věc je obrovský převis uchazečů, který máme. Hlásí se k nám třeba čtyři stovky lidí a testy od Cermatu nám je dobře proškálují.”
Ivan Smolka, ředitel Waldorfského lycea Praha: „Možnost vlastních přijímacích zkoušek určitě využijeme. Pro nás je to naprosto zásadní, jednotné přijímačky nás převálcovaly. Jsme vyprofilovaná škola, chceme rozvíjet děti celostně, v celém spektru, a k tomu si je potřebujeme vybrat. Potřebujeme děti, které baví objevovat. Když musíme zohledňovat testy od Cermatu, dostanou se nám sem snaživé holčičky, takoví ti splňovači, kteří chtějí slyšet jednoznačné pravdy, které si zařadí do škatulky a jedou dál. Takové děti u nás budou nešťastné a už se také stalo, že někdo musel odejít.”
Zdroj: EDUin
8 komentářů:
O zdůraznění nerovností při přijímacích zkouškách se nejvíce postaral EDUIN, který poradil ministrovi zrušení povinnosti konat JPZ, čímž došlo k situaci, že je dnes 22. leden a deváťáci stále ještě neví, jaký typ přijímaček budou konat a zda je vůbec budou konat. Protože, kdo na tuto nejistotu doplatí nejvíc? Každému kromě Eduínů je jasné, že to budou žáci ze sociálně slabších rodin, kde rodiče nemají vzdělání a v současné situaci ani síly na to se v přijímačkami zabývat a v nastalém maglajzu se orientovat.
Takže za všechny žáky ze sociálně slabých rodin vám vážení EDUíni děkuji.
Větší problém je omezení na 2 přihlášky, nemožnost si napsat ve škole více oborů (pouze na úkor počtu přihlášek) a neexistence systému, který by jednoduše umožnil každému dostat se na nejlepší školu podle jeho možností (tj. vícekolové skrutinum). Plýtváme potenciálem dětí kvůli absurdním omezením.
Pane Keršlágere, článek je o současné situaci kolem přijímaček, což jste zřejmě nepostřehl a zavedl jste řeč úplně někam jinam, ale nevadí.
Situace je v reálu taková, že výborný žák se dostane kam chce, průměrný žák už se na špičkové gymnázium a výbornou průmyslovku dostává jen stěží, ale nemá problém se dostat na provinční gymnázium či dobrou odbornou školu, a slabí žáci končí na méně obsazených maturitních oborech na odborných školách a učňácích s maturitou. Já v tom rozhodně žádné plýtvání potenciálem dětí nevidím. Ba naopak, v našem systému dostávají šanci získat maturitní vysvědčení i žáci, kteří ve skutečnosti žádný velký studijní potenciál nemají a bylo jim lépe na učňovském oboru.
A o tom, že když se žák nedostane na střední škole na obsazený obor, že je mu téměř okamžitě nabídnuto místo na oboru neobsazeném, jste opravdu nikdy neslyšel? Více přihlášek by jen znepřehlednilo a zkomplikovalo situaci středním školám a koneckonců, na co máme druhá kola přijímaček? Nicméně dnes stačí nepřijatému žákovi, aby rodiče obtelefonovali pár škol a ono se pro něho někde to místečko na maturitním oboru najde.
Podle dnešních informací (nepotvrzených) ministerstvo hodlá zajistit dva pokusy v jednotných přijímačkách i pro ty uchazeče, kteří se hlásí jen na jednu školu, která takové přijímačky využije (a pak se hlásí na druhou, kde se přijímačky buď nekonají vůbec, nebo má škola přijímačky jiné než 'státní').
Neboli na té první škole bude uchazeč konat jednotné přijímačky v obou termínech. A pak ještě třetí přijímačky, na tu druhou školu. Takže pro někoho dvě přihlášky, troje přijímačky - to je logika, co?
Jo, a když uchazeč podá jen jednu přihlášku, bude prý konat přijímačky jen jednou.
A kdo to zjistí, kolik přihlášek podal a kam? No, vypadá to, že všechny školy budou i nadále povinně zadávat uchazeče do Cermatu, a to i v případě, že Cermatí přijímačky nevyužijí (to budou mít radost!). Cermat pak školám řekne, které uchazeče pozvat jen na jeden termín, a které na oba.
Postup je očividně úlitbou rodičům, aby ta "děcka měla větší šanci". Že větší šance pro jedny znamená menší šanci pro druhé, už někdo asi nedomyslel.
Až na to veřejnost přijde, asi se ještě dočkáme jistého cvroktu.
Ale co byste chtěli, covid přišel ze dne na den, takže nebyl čas se nad tím zamyslet, že?
Mimochodem, milí kolegové ze Zatlanky, vypadá to, že při stejném počtu uchazečů budete muset letos zajistit odhadem tak zhruba o polovinu víc míst u přijímacích testů. Těšíte se? :-)
"Jo, a když uchazeč podá jen jednu přihlášku, bude prý konat přijímačky jen jednou."
Tahleta kravina, která narušuje rovnost při přijímacím řízení, protože uchazeč, který si podá jen jednu přihlášku na maturitní obor a dělá JPZ jen v jednom termínu, je srovnáván s těmi, kteří měli dvě příležitosti ji vykonat. Je to největší renonc JPZ, na který byl Cermat i ČŠI mnohokrát z různých stran upozorňováni, ale prý je vše v pohodě.
No a kvůli téhleté kravině a kvůli tomu nesmyslu, že některé školy JPZ nemusí využít, teď bude kvanta zmatků.
A vedlejší efekty, že docela dost žáků v současné nepříznivé epidemiologické situaci pojede na přijímačky třikrát místo dvakrát a že některým školám se nahromadí žáci na dva termíny JPZ, jsou opravdu povedenými ukázkami naprosté neschopnosti Plagy a lidí kolem něho.
Tahleta kravina, která narušuje rovnost při přijímacím řízení, protože uchazeč, který si podá jen jednu přihlášku na maturitní obor a dělá JPZ jen v jednom termínu, je srovnáván s těmi, kteří měli dvě příležitosti ji vykonat, trvá už pět let.
"Potřebujeme děti, které baví objevovat. Když musíme zohledňovat testy od Cermatu, dostanou se nám sem snaživé holčičky, takoví ti splňovači, kteří chtějí slyšet jednoznačné pravdy, které si zařadí do škatulky a jedou dál. Takové děti u nás budou nešťastné a už se také stalo, že někdo musel odejít.”
V tom lepším případě odejdou sami. V tom horším zůstanou a čtyři roky se trápí.
"Potřebujeme děti, které baví objevovat."
Souhlas. Na naší škole takové hodné snaživé holčičky nenajdete. Jsou zde samí kluci-objevitelé, kteří jedou jako pily. Ty pilné dívčiny najdete na pedagogických školách, zdravotních školách, gymnáziích (tam je třeba zavést povinnou maturitu z matematiky, gymnazisté to potřebují jako sůl), obchodních akademiích. Naštěstí jsou hodné holčičky rozumné a moc nelezou na průmyslovky.
Okomentovat