„Většina ředitelů by určitě nechtěla, aby se školy ukvapeně otevřely a za týden nebo čtrnáct dní se zase zavíraly. Aby to bylo systémem brzda plyn, který jsme zažili před Vánocemi. Pokud otevření bude definitivní, tak ať se raději o něco odloží, ale ať už se to potom nevrací,“ říká v rozhovoru pro Právo šéf Asociace ředitelů základních škol Michal Černý.
|
Michal Černý (repro ČT) |
V rozhovoru zazní také tyto otázky a odpovědi:
Když se situace zlepší, jste pro pozvolné otevírání, nebo by se to mělo vzít skokem?
Až přejde PES do čtvrtého stupně, tak budeme postupovat podle plánu, tedy postupně. Nebudu tvrdit, že dálkové vzdělávání je lepší nebo srovnatelné s prezenčním. Není. Ale zase to není taková katastrofa – alespoň ve většině škol –, jak je to někdy malované.
Ano, je to méně efektivní, je to horší, jsme mnohem víc unavení, víc nás to ničí, ale není pravda, že by vzdělávání neprobíhalo. Znalosti nejsou tak upevněné, ale v podstatě děti nějak vzdělávané jsou v naprosté většině škol a ve většině rodin. Je tady určitá skupina, která tvrdí opak, ale ta je v naprosté menšině. Ale opakuji, ať to není brzda plyn, aby se to neotevřelo a zase nezavřelo. To nikdo nechce.
Je distanční výuka horší pro žáky, nebo pro učitele?
Myslím si, že je horší pro učitele, protože jsou z toho psychicky nesmírně vyčerpaní. Žáci podle mě vyčerpaní nejsou. Buď na to kašlou a pak nic neumějí, nebo jsou rádi, že si mohou ráno přispat, protože do značné míry si tu práci udělají, kdy potřebují, protože jen část hodin je online. Samozřejmě jim chybějí kamarádi.
Celý rozhovor naleznete
zde
9 komentářů:
Zvláště výživné bude to, jak budu neustále pendlovat mezi žáky přítomnými ve škole a distanční výukou v ostatních třídách (+dohledy, jídelna, nemocný kantor nebo kantoři v nemocnicích...). Co to udělá s velkou částí Wi-Fi na školách, nevím. Na kvalitní síť potřebuje škola skutečně majlant. Jinak se nepřipojíte, výuka se seká,... No, jsou před námi skutečně velké výzvy.
Uvítal bych 14 dní, protože bych ověřil vědomosti, vysvětlil co nechápou, zadal mnoho opakovacích testů, nad kterými se vyřeší zbytek (co kdo nechápe). Pak ať si jdou zase domů. Ovšem nepřerušená absence je pro většinu žáků devastující (skvěle motivovaných je opravdu málo, přirozené soutěžení a vzájemné radění/motivování v kolektivu velmi chybí).
"přirozené soutěžení a vzájemné radění/motivování v kolektivu velmi chybí"
Přesně tohle se ale odvíjí od školního klimatu. A školní klima (jeho kvalita) se odvíjí podle toho, jak "korektní" (bože jak já toto slovo nemám rád) jsou vztahy na pracovišti. No a ty vztahy právě se odvíjí od přístupu managerů ke svým podřízeným.
Ve školství nikdy nic dobře nefungovalo direktivně - že si pan manager honí triko a doslova vylévá své ego na podřízených, vědí??
Na kvalitní síť potřebuje škola skutečně majlant. Jinak se nepřipojíte, výuka se seká,...
O tomto jsem psal několikrát, že "hybrid" je prostě "hybrid"... Nejhorší je sourodá skupina čtvrťáků, kdy z 31 žáků máte sourodě ve třídě pouze 6 a ti ostatní nemají výuku žádnou.
Při tom promíchané třídy na chodbách sedící na lavicích různě po škole - to nikdo neřeší a to je v pořádku, ale sednout si spolu do třídy je opravdu velký problém.
To tedy pánové vymysleli jako ve filmu Švejk...
"Uvítal bych 14 dní, protože bych ověřil vědomosti, vysvětlil co nechápou, zadal mnoho opakovacích testů, nad kterými se vyřeší zbytek (co kdo nechápe). Pak ať si jdou zase domů."
Ano, to by bylo fajn, ale vzhledem k epidemiologické situaci to prostě není dobrý nápad.
Už se děsím toho, že od 1. února máme chodit prezenčně vyučovat maturanty. Já mám celkem dvě třídy maturantů, ale každou na jiné škole.
Nevím, jak budu šidit v distanční výuce ty další žáky ze všech ostatních ročníků, protože to nebude v mých fyzických silách skloubit všechnu výuku dohromady.
Teď, když učím všechny distančně z domu, tak u notebooku sedím skutečně celý den, abych měla vše připraveno pro online výuku. A už se opravdu třesu na nějaký den prázdnin, abych si trochu vydechla.
Přemýšlím o tom, jestli se na práci nevykašlu a neodejdu do předčasného důchodu. Začíná to být v tomto chaosu již nad mé síly.
To jsme na tom úplně stejně. Já mám také dvě třídy maturantů na dvou místech, do toho další distanční výuka a strach z Covidu. Patřím do rizikové skupiny. Úplně mě děsí ta lehkovážnost, kdy pustíme maturanty a ani je neotestujeme. Všechny skupiny se nějak chrání, nesmí se setkat více jak 2 lidé, ale nás "obětují". Studenti z toho také nejsou nikterak nadšení, on-line výuka mi navíc přijde u opakování maturitních okruhů efektivnější. Je mi z toho smutno, co se okolo děje. Učil jsem celý život rád a poctivě, ale nyní bych nejradši šel do předčasného důchodu. Plaga je nejhorší ministr, kterého jsem kdy za svoji kariéru zažil. Navíc nepříjící a jdoucí proti vlastním lidem viz. 9% navýšení mezd x 4%. Víme všichni jak to ve školství chodí, kdo dostává skutečně přidáno. Dle kvalitně odvedené práce to nebývá.
Jen mě také fascinuje, jak odbory mlčí, nikdo neprotestuje. Kdyby alespoň bylo nějaké testování, abychom měli trochu jistotu, že budeme v bezpečném prostředí. U 1. stupně, kde se covid prý údajně tolik nešiří by nástup měl být spíše na pořadu dne. Ne u maturantů, kde většinou studenti směřují na svůj cíl, výuka on-line je jakžtakž akceptovatelná snad ze všech studentů nejvíce, ale nezpečí šíření nemoci nejvyšší.
Podle posledních zpráv na Slovensku probíhá další celoplošné testování. Ti kteří se neprokáží negativním testem nebudou moci do práce a vlastně nikam kromě nutného nákupu v nejbližších potravinách vyvenčení psa a nutnou pomoc příbuznému.
Žáci a učitelé mají být před nástupem do škol všichni testováni. Jak jim to ovšem bude fungovat a zda to budou skutečně schopni zabezpečit, nevím.
Okomentovat