Pedagogové sdružení v Učitelské platformě nesouhlasí s novou podobou ústní maturitní zkoušky z cizího jazyka. Podle ní mají maturanti mluvit 15 minut na jedno téma, což je zastaralý koncept maturity. Maturitní zkouška má podle učitelů prokázat dovednost používat cizí jazyk bez omezení na jedinou tematickou oblast.
Učitelská platforma: Zrušte u ústní maturity z cizího jazyka požadavek mluvit celou zkoušku jen na jediné téma
Podle Evy Píšové, která je členkou Asociace metodiků cizích jazyků AMATE a má ve výuce angličtiny téměř třicetiletou praxi, se nová podoba ústní zkoušky zásadně liší od způsobu, na který byli žáci středních škol připravováni v průběhu celého studia. „Studenti se připravovali na zkoušku složenou ze tří kratších tří – až čtyřminutových zadání na různá témata a jednoho pětiminutového podle zaměření školy a studovaného oboru. Podle novely se nyní mají zabývat celých 15 minut jediným tématem,” vysvětluje.
Podle Evy Píšové bude změna velmi náročná především pro žáky středních odborných škol, kteří nemají k takto dlouhému projevu na jediné téma mnohdy dostatečné jazykové prostředky. Tato míra znalostí však plně odpovídá požadovaným výstupům v Rámcových vzdělávacích programech pro tento typ škol.
„Na problém monotematičnosti ústní zkoušky z cizího jazyka opakovaně upozorňujeme. Moderní podoba maturitní zkoušky z cizího jazyka nemá směřovat k tomu, aby se žáci učili nazpaměť téma, které si vylosují. Měla by ověřit jejich schopnost jazyk používat napříč tématy,“ uvádí předsedkyně Učitelské platformy Petra Mazancová, která vyučuje angličtinu na Gymnáziu Josefa Jungmanna v Litoměřicích. “Navrhujeme, aby byla část paragrafu, která požaduje věnovat ústní zkoušku z cizího jazyka jedinému tématu, z maturitní vyhlášky vyškrtnuta,” dodává Mazancová.
Učitelská platforma upozorňuje i na další problém, který může přinášet požadavek monotematičnosti na odborných školách, kde je požadováno ověření znalosti odborného jazyka. “V praxi se tak učitelé budou dostávat do absurdních situací, kdy budou mít například do tématu rodina určitým způsobem zapojit téma soustruh a jeho části,” dodává Píšová.
V důsledku novely vyhlášky nebude možné ani realizovat moderní formy zkoušení, jako je obhajoba projektu nebo maturitní práce v cizím jazyce. “Po desetiminutové prezentaci maturanti odpovídali pět minut na otázky komise. Aby takového výstupu byli schopni, musí být znalost cizího jazyka na vysoké úrovni. Pro nás je monotematičnost otázek krokem do minulosti,” říká angličtinářka a předsedkyně předmětové komise na pražském Gymnáziu Thomase Manna Jindra Glogrová.
Novela zároveň vstoupila v platnost v polovině října, tedy měsíc a půl po zahájení školního roku. Ve spojení s probíhající pandemií koronaviru, uzavíráním škol a jejich opakovaným přechodem na distanční výuku je tedy pro mnoho žáků i pedagogů velmi náročné se na tuto změnu a jinou podobu zkoušky dostatečně připravit. Učitelé jsou tak nuceni při plném pracovním nasazení půl roku před konáním maturitní zkoušky přepracovávat pracovní listy, které žáci budou používat při řízeném rozhovoru během ústní části zkoušky z cizího jazyka.
Monotematickou zkoušku z cizího jazyka dosud skládali pouze někteří žáci humanitně zaměřených škol, kteří maturovali z jednoho cizího jazyka v rámci státní části a pro profilovou část si zvolili další cizí jazyk. Maturanti z odborných škol skládali pouze státní maturitní zkoušku s využitím pracovních listů, které obsahovaly čtyři různá témata.
Zdroj: Učitelská platforma
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
2 komentářů:
Nám se osvědčilo téma dichotomie dobra a zla (dichotomy of good and evil).
Spolek Učitelská platforma nejprve podporuje změny školského zákona ohledně maturit a pak se diví, co pomáhali prosadit? Příště by měli "pedagogové sdružení ve spolku Učitelská platforma" více domýšlet důsledky svých aktivit...
Okomentovat