Petr Curko je učitelem přírodopisu a chemie na základní škole Blatenská v Horažďovicích. Daří se mu nadchnout děti pro vědu, ve svém badatelství jde napříč předměty. Nenadálé zavření škol z něj udělalo takřka přes noc youtubera. Jeho veřejně přístupná výuková videa používají učitelé z celé republiky. Suverénně proto ovládl anketu vydavatelství Economia Hvězdy výuky na dálku. Reportáž přinášejí Hospodářské noviny.
|
Petr Curko (zlatyamos.cz) |
"Ihned od prvního dne distanční výuky jsem věděl, že rozhodně nechci učit stylem: ‚Otevři učebnici a vypiš si poznámky.‘ A tak jsem začal natáčet výuková videa," říká Curko. Rozhodl se umísťovat své příspěvky na kanál YouTube a v legraci dětem oznámil, že se hodlá stát konkurencí jejich oblíbených tvůrců.
"Žáci najednou viděli učitele, pro něhož nejenže YouTube není cizím slovem, ale dokonce ho sám využívá ke své profesi. I když se z dnešního pohledu za technickou kvalitu své prvotní tvorby stydím, samotní žáci začali materiál sdílet se svými známými," vypráví. Z desítek diváků denně se tak poměrně rychle dostal k desetitisícovým číslům.
Svůj úspěch si vysvětluje tím, že zřejmě dokázal nabídnout přesně to, co diváci potřebovali - databázi videí z přírodopisu a chemie, která sice budou informačně nabitá, ale zároveň vedená v odlehčeném a vstřebatelném duchu. "Velkou radost mi pak udělalo zjištění, že můj YouTube kanál navštěvují i budoucí maturanti nebo cizinci připravující se na zkoušku z biologie vedenou v českém jazyce," doplňuje Curko.
17 komentářů:
Ocenění je zcela ostudné, Petr Curko naprosto bezostyšně porušuje autorská práva. Jeho videa jsou ukázkou, jak veřejně šířené výukové materiály nemají vypadat.
Pane Wagnere, Petr Curko ta videa natáčí cca tři čtvrtě roku. Je populární, dostal ocenění... Zajímavé, že nikdo kromě Vás si dosud nevšimnul, že bezostyšně porušuje autorská práva...
Pane Komárku,
mně se videa kolegy Curka líbí. Skutečně ale zůstává otázkou, jak má ošetřeno používání materiálů, které využívá. Doufám, že dobře.
Pan Curko je dozajista výborný učitel, ale o tom, že by měl vše, co se týká autorských práv, ošetřeno, dost silně pochybuji, to by se totiž zbláznil, kdyby to měl do důsledků všechno řešit.
A také se ho musím zastat, učitelům na jaře a i teď na podzim nezbylo nic jiného než řešit výuku podobným způsobem. A je obrovskou ostudou ministerstva a všech nakladatelství vydávajících učebnice a daší výukové materiály, že učitelé nemají něco podobného zpracovaného do videí a doplněné procvičováním už dávno k dispozici.
Slováci mají alespoň do matematiky a přírodovědných předmětů k dispozici Planétu vedomostí převzatou z Polska, kterou slovenské ministerstvo školství před lety koupilo pro školy k volnému využití. Každý učitel tam může být se svými žáky zaregistrovaný a jestliže jim zadá v tomto systému domácí úkol, vidí pod svým účtem, zda a jak žák úkol splnil. V tomto systému jsou předchystané lekce, ale učitel si může z jednotlivých částí poskládat i lekci vlastní. Tento systém koupili i Finové. Podobný výborný systém mají na Slovensku i do výuky angličtiny.
U nás se jen neustále tlachá o využívání ICT ve výuce, ale že by na ministerstvu pochopili, že nestačí jen valit peníze do techniky, ale že učitelé potřebují i pořádné výukové materiály, které by mohli na té technice provozovat, toho jsme se za třicet let, co se počítače ve výuce používáme, pořádně nedočkali.
No a tak aktivním učitelům nezbývá nic jiného, než tvořit něco podobného jako pan Curko.
Souhlasím s paní Adamovou. Neschopnost státu opravdu podpořit online výuku je ostudná. Kde jsou všichni experti? Státem placené ústavy? Odborníci VŠ?
Musel by to někdo iniciovat a taky zaplatit. A státní úředník raději vytvoří 100 stránkoový pamflet Strategie 2030 či jiná nepoužitelná lejstra, která jsou už v okamžiku vzniku zastaralá. Začal koronavir, bylo jasné, že vše bude jinak, ale musela vláda schvalovat Strategii,, která byla problematická už před epidemií. Prostě to rozum nebere, ale politika vyžaduje.
Učitelé hledají na netu, a je jim ukradené kdo to vytvořil a jaká práva porušil. Problém je vůbec něco najít, co se dá ve škole použít. Učebnice bez učitele jsou k ničemu. Za matematiku SŠ hodně pomohla videa M. Valáška. Ale jinak je to bída. Didakticky i odborně. Jenže když nejsou schopní profesionálové, musí někdy zaskočit amatéři.
Bohužel amatérismus se stává v našem školství standardem.
Paní Adamová,
nemáte pravdu.
Např. nakladatelství Nová škola má kompletně celou matematiku 1. stupně převedenou i na videa. Český jazyk bude zanedlouho.
V čem prosím spočívá to porušování autorských práv konkrétně a o jak velký rozsah jde? Každopádně jsou učitelé youtubeři, kteří si vystačí s tabulí a fixem. Ti autorská práva neporušují. Možná by si zasloužili ocenění také...
V čem spočívá porušování autorských práv? Hlavně v tom, že autor neuvádí žádné zdroje. V komentáři k videím by mohl mít jednotný text, který by uváděl, odkud čerpá.
Jsou asi 3 možnosti:
1. Autor může uvést, že veškeré obrázky i texty jsou jeho dílem
2. Autor může uvést zdroj(e) - např. konkrétní učebnici
3. Pro využití obrázku nebo větší části textu učebnice by se autor mohl obrátit na nakladelství a požádat o souhlas s využitím
Situaci navíc komplikuje fakt, že při velké sledovanosti přicházejí i reklamy a videa tak asi přestávají být ryze nekomerční.
"Paní Adamová,
nemáte pravdu.
Např. nakladatelství Nová škola má kompletně celou matematiku 1. stupně převedenou i na videa. Český jazyk bude zanedlouho."
Pane Brome, opět se vyjadřujete k něčemu, čemu úplně komplexně nerozumíte.
Ano, na našem trhu máme od několika nakladatelství tzv. interaktivní učebnice. Jenže ty byly od prvopočátku určeny pro interaktivní tabule a jsou vhodné pro prezenční a bohužel spíše jenom frontální výuku.
Ano, je pravda, že tyto učebnice poskytla tato nakladatelství na jaře i na podzim k využití zdarma, ale že by nám to vytrhlo trn z paty, to se tedy zrovna říci nedá. Problém je právě v tom, co jsem napsala výše, a to jejich zaměření pro využití na interaktivní tabuli.
Ano, jediné nakladatelství Nová škola se snažilo učitelům pomoci ještě více a zpracovalo Vámi zmiňovaná videa a poskytlo učitelům snadným zkopírováním odkazu, který se dá rozeslat žákům, i možnost zapojit žáky do procvičování přímo v interaktivní učebnici. Vše je však šité horkou jehlou, při procvičování je problém se zpětnou vazbou, protože se dá velmi snadno podvádět a o nějakém propojení do nějakého systému, aby učitel viděl, co žák plní nebo neplní nemůže být ani řeč. Do profesionality Planéty vedomostí to má prostě hodně daleko.
To už by bylo lepší poskytnout žákům k procvičování výukové programy, které jsou určeny na práci v konceptu 1:1, jenže to bychom porušili obchodní podmínky, protože licenci k programům vlastní škola a nemůže je žákům poskytnout k využití zdarma.
A už jen poznámka na závěr, multilicence na interaktivní učebnici do jednoho předmětu pro jeden ročník stojí od cca 5 000 do cca 10 000 Kč a nakladatetsví většinou nerozlišují ceny podle velikosti školy, takže ty malé na ně nemají peníze, tudíž je ani jejich učitelé mnohdy neznají a neumí je používat.
A na úplný závěr, úplně jste si, pane Brome, zapomněl sundat z očí klapky učitele prvního stupně.
Ano, pro první stupeň existuje výukových programů a interaktivních učebnic docela dost, pro druhý stupeň už je to podstatně slabší, a pro střední školy doslova zoufalé.
A je velmi smutné, že videa pana Curka mají vyšší kvalitu a jsou nesrovnatelně zábavnější než náplň interaktivních učebnic od renomovaných nakldatelství.
Paní Adamová,
opět se hrubě mýlíte a píšete nesmysly.
O interaktivních učebnicích vůbec nešla. Šla řeč o výukových videích.
Nová škola s.r.o. má ke každému cvičení v matematice natočené metodické video, jehož první verze je volně zdarma dostupné. Nová verze byla na dobu on-line výuky uvolněna. Po velice kladné odezvě mezi učiteli a rodiči bude mít brzo videa i český jazyk a prvouka.
Tak než začnete prskat urážky, čtěte s porozuměním.
Klapky nemám. Máte toho pro II. stupeň málo? Vím. Kolik jste toho natočila Vy?
Možná by bylo, pane Brome, dobré, kdybyste se neztrapňoval, protože v mém příspěvku, na který jste reagoval, byla řeč o uceleném internetovém výukovém systému Planéta vědomostí a o nedostatku podobných materálů pro učitele v Česku. Vy jste oponoval tím, že přece Nová škola natáčí videa.
Nezlobte se na mne, ale videa, o kterých mluvíte, se vůbec s Planétou vědomostí nedají srovnat. Vy prostě vůbec netušíte, o čem to vlastně mluvím.
Ano videa a komentované prezentace dělám, ale nechcete snad po mě, abych ještě vytvářela podobný systém, jakým je Planéta vědomostí, že ne? Na tom se totiž musely podílet stovky lidí, od učitelů a didaktiků, přes výtvarníky až po programátory.
A nemyslím si, že by informace, že něčemu nerozumíte, byla urážkou, zvláště, jestliže je to pravda. Je to prostě pouhé konstatování.
A konstatováním, že využití ICT ve výuce, ať už prezenční nebo distanční, vůbec nerozumíte, s Vámi v této diskuzi končím, protože s někým, kdo se v dané problematice vůbec nevyzná nemíním v diskuzích ztrácet čas.
Paní Adamová,
Váš problém je, že patláte páté přes deváté a ani pořádně nevíte, co chcete sdělit. V podstatě jen to, že je nyní všechno špatně.
Psala jste i o výukových videích a na to jsem reagoval.
Myslím si, že jste zatím nenatočila vůbec nic, takže skutečně už reagovat nemusíte.
A jsme zase na začátku. Proč to řešit pro celý systém, když to pana Curka baví a má na to sílu a čas?
Při spolupráci s americkými školami mne vždycky dojímalo, jak řeší školní komunity společně svou webovou prezentaci. Asi je pro ně důležitější, aby učitelé opravdu učili a infrastrukturu nemuseli budovat ani spravovat. Budeme u nás rozdávat také ceny koordinátorům ICT, kteří už třicet let suplují stát i zřizovatele? V bájném Finsku se zase drží zásady, že pokud chtějí mít v zemi stejně kvalitní školy, musí jim stát dodat stejné prostředky a nesmí na nich šetřit. Kvalitní absolventi, kvalitních škol pak nemusí improvizovat a mohou předávat dětem to, co do nich společnost investovala.
"Budeme u nás rozdávat také ceny koordinátorům ICT, kteří už třicet let suplují stát i zřizovatele?"
Situace ICT koordinátorů byla problematická už před koronakrizí. Svou práci v současnosti dělají za stejných podmínek jako v době, kdy měli na školách na starosti tak čtvrtinu počítačů, notebooků a dalších zařízení a polovinu výukového software. Když k tomu teď ještě přibyla např. správa aplikace Teams a instalace všech zařízení, která byla zakoupena z podzimních peněz na ICT, stala se jejich situace neúnosnou.
Dobrý den,
na základě negativních reakci jsem se rozhodl,že s koncem roku videa uzamknu jen pro žáky naší školy, kteří si budou chtít učivo opakovat nebo se budou chtít vypořádat s dlouhodobou absencí. Kanál vznikal v krizové době, ne za běžného režimu. Stojím si za tím, že i přes všechny negativní připomínky videa posloužila, pomohla a třeba i zpříjemnila distanční výuku mnoha žákům a rodičům. I když moc dobře vím, že jsem se pohyboval v šedé zóně.
Nikdy jsem videa netočil s vidinou profitu či nějaké medializace. Dokonce jsem si k jejich tvorbě pořídil vlastní techniku a věnoval jim svůj osobní čas v řádech stovek hodin. Ale jak už to tak chodí, do souvislostí se tu věci moc nedávají. Nešlo o můj soukromý komerční projekt, o propagaci firmy, o podnikání - jednalo se o nabídnutí pomocné ruky ve vzdělávání, ale určitě ne formou oficiálních materiálů, které by byly pořešené úplně jinak. Učitel z malé školy chtěl dál vzdělávat své žáky s využitím moderních technologií. Videa si ale bohužel našla oblibu napříč školami.
Je zvláštní, že se podobně neřeší minimálně stovky reakčních Youtuberů, kteří se videotvorbou živí a kteří doprovodné fotografie běžně používají bez jakékoliv citace.
A k anketě Hvězdy výuky na dálku jen dodám, že já jsem se do ní sám nenominoval a hlasy jsem si nenaposílal. Možná mi jen tímto chtěli lidé za něco poděkovat. V komentářích výše zaznělo, že ocenění je ostudné. Pak se tedy stydím za to, že jsem ukazoval krásu biologie a chemie bez citací. Věřím, že desetinový počet řádně ocitovaného materiálu určeného na překlenutí těžké doby by rodiče a žáci ocenili mnohem více.
Aby tedy bylo jasno - videa nechám dosloužit do Vánoc, pak už o nich neuslyšíte.
S pozdravem
P. Curko.
Pane Curko,
nenechte se otrávit. Pokud si přečtete i další příspěvky, tak ostudná je především činnost státu, která nutí učitele improvizovat, aby zachránili to, co stát ani zřizovatelé neumí, nebo nechtějí zajistit. Naprostá většina příspěvků se Vás zastala. Přeji klidný advent a spokojené žáky i rodiče.
Okomentovat