Po znovuotevření škol čekala žáky v uplynulých dvou týdnech často řada testů na známky. Mnoha dětem se tak po výuce na dálku zhoršil prospěch, rodiče jsou přitom často ze vzdělávání potomků doma již vyčerpaní. ČTK to řekla místopředsedkyně Rady Asociace pracovníků pedagogicko-psychologických poraden Pavla Kubíčková. Podle ní by se nyní učitelé neměli zaměřovat na známky, ale spíše na procvičování toho, co se probíralo dálkově. Ministerstvo školství by mělo dát školám jasný pokyn, jak a co mají hodnotit, řekla.
Psycholožka: Školy testují žáky na známky, chybí pokyn k hodnocení
sobota 12. prosince 2020
·
Štítky:
hodnocení,
MŠMT,
názory,
otevření škol,
pandemie,
rodiče,
známkování
Celý text naleznete zde
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
34 komentářů:
A kde potom vyčarujeme ty známky na pololetí? Nebo napíšeme na vysvědčení prošel/prošla.
Domácí příprava s menší vahou. Vše co student/žák "bude dělat" k přípravě. Nejenom "načapání" při hodině. Někteří učitelé si tím "honí ego...." Řada z nich je zralá na psychotesty :-( :-(
Já jsem, Ivo, měla již problém se známkami na čtvrtletí, které jsem musela každěmu napsat, protože to po mně vedení vyžadovalo. V září jsme opakovali a doplňovali učivo z jara a ani jsem to celé ještě nestihla, byli jsme opět doma. Takže známky za září jsem měla jen u prvních ročníků, protože oni začínali od začátku, nic jsem s nimi nedoplňovala. Teď ve škole kontrolujeme, co plnili doma, ale při střídavé výuce je to pořád dokola.
...střídavá výuka je cestou do pekla.
Maturitní třídy jinak "promíchané" podle oborů a zaměření v oborech NESMÍ být pospolu. Tudíž z 25 studentů přijde do třídy jenom 5 z nich. Ostatní mají schlaffen sie... DOMA, PĚKNÉ. Hlavně, že na chodbách mohou sedět spolu a prskat na sebe bez ohledu na třídu, obor a počet. K TOMU NENÍ CO DODAT :-( :-(
O všem rozhodují úředníci z MŠMT, kteří nikdy nestáli za katedrou a neznají, co znát mají...
ADOLESCENTI MĚLI ZŮSTAT DO VÁNOC DOMA.
ADOLESCENTI MĚLI ZŮSTAT DO VÁNOC DOMA
Rozhodně ano, a protože po vánocích bude pandemická situace ještě horší, tak by měli zůstat doma až do února.
Turnusování je nápad šílence, pro všechny zúčastněné JENOM nesmylná buzerace. Ale takových nápadů lze od pošahaného ministerstva očekávat ještě mnoho.
"Školy testují žáky na známky, chybí pokyn k hodnocení"
Když je někdo mizerný učitel, pokyn nepomůže. Dobrý učitel pokyn nepotřebuje. A mizerní učitelé zavalili školáky testy. To je trestuhodné a hloupé. Namísto toho, aby žákům ukázali, v čem je škola užitečná a potřebná a učili v právě teď ní co nejlépe, ukazují žákům její nejhorší podobu.
Asi bysme měli začít radit psychologům, jak mají dělat svoji práci, aby pochopili, že když tomu nerozumím, tak je vhodné zdržovat se kategorických soudů. Stejně jako mají psychologové špatnou zkšenost z některými učiteli. tak mnozí učitelé mají špatnou zkušenost s některými psychology. Často je to špatnou komunikací a přetížením balastem a dalšími nedostatky systému.
Obecné výkřiky úředníků a aktivistů jsou škodlivé, mnohdy mimo realitu a situaci jen komplikují. Podpora učitelů a žáků zvenčí je mizerná.
Příliš mnoho slov s málo činů. Ti, co mají plno práce s výukou, nemají čas psát plané články.
Obecné rady jsou k ničemu. Každý kantor musí řešit situaci podle svých podmínek a popasovat se s tím, jak dokáže. Pak je tu vedení škol a ostatní servisní odborníci(školní psycholog, výchovný poradce, třídní učitel či sociální pracovník), kteří by měli dohlížet a pomáhat. Je otázkou zda to dělají či mohou dělat z různých důvodů.
Pane Čapku, bohužel učitel je ve škole pouhý pěšák, který musí plnit nařízení vedení. To si ovšem náležitě protiřečí. Ano, říkaji, že těchto 14 dní nemáme zavalit žáky testováním, ale když mi chyběly známky na čtvrtletí u mnohých žáků, tak jsem byla na pranýři, proč. Nejsem kouzelník a známky žákům neumím vyčarovat.
A po Vánocích nejspíš dojde zase na distanční výuku. Tak kde se ty známky pak nasbírají? To bych ráda věděla.
Robert Čapek:
Naprostý souhlas, to, co někteří "učitelé" dokážou v této době vymyslet, je prostě katastrofa.
Paní BP
Tak já Vám přeložím, co po Vás chtěli (aspoň soudě podle toho, co jste o svých zkušenostech psala).
Chtěli, abyste všem nasmažila jedničky, protože máme tedlecten kóvid, oni jsou STRAŠNĚ VYSTRESOVANÍ a když se aspoň přihlásí a vstanou kvůli tomu před jedenáctou (herní párty bývají v noci), jsou neuvěřitelní hrdinové.
Už chápete?
Samozřejmě aktivisti a experti žádné známky nechtějí, ale jedničky chtějí. To taky chápete?
;o)
Pan Ivo
Menší váha online testů je samozřejmost, nikdy s jistotou nevíte, kdo to udělá poctivě a kdo to opere. Zejména pokud písemky nastavíte tak, jak by bylo moderní a pokrokové, tj. asynchronně. Samozřejmě pak jsou poctiví za blbce - hrubě nevýchovné, ale aktivistům a expertům by to těžko vadilo. Ti, co poctivě pracují, je nezajímali nikdy.
Ono celkově známkovat distanční výuku moc význam nemá, ale je fakt, že po nás ty známky budou chtít. Kdyby bylo slovní hodnocení, klidně i formativní, tak se na problému nic nezmění - možná budete psát formativní hodnocení na někoho, koho jste v životě neviděl.
Případně můžete dát online pohovor v reálném čase, ale to je obrovský nápor na čas učitele. Já to udělal v případě jedné třídy, jinak to nešlo, ale jste někde na 10 hodinách času za jedno kolo.
Vysvětlovat expertům, že pořádně dělaná distanční výuka stojí mnohem více času než výuka normální, nemá smysl.
Jinak by mne zajímalo, jak byste dosáhl toho, aby se např. třináctileté děti naučily slovíčka nebo základní vztahy, abyste na každé hodině nemusel začínat od nuly a mohl se věnovat zajímavým problémům místo úplných trivialit. Bez honění ega a psychotestů, samozřejmě.
Už jsem to jednou psal:
Nechte to laskavě na učitelích. Ti znají nejlépe situaci svých žáků ve škole. Určitě budou vycházet ze svých zkušeností a znalostí. Jistě budou schopni zvolit správnou metodu vzdělávání a hodnocení svých žáků s přihlédnutím k situaci, ve které se nacházíme.
Nemá smysl se přít o něco s teoretiky, kteří to vidí z rychlíku a vůbec se jich nijak to netýká, pouze chtějí být za ty nejchytřejší.
Podle některých zde diskutujících by asi bylo nejlepší v této době nic nového neučit, neustále opakovat, nezkoušet, neznámkovat, nikoho do ničeho nenutit.
A víte, že by se to nejspíš většině učitelů docela líbilo? Taky bych chtěla jenom "hongat nohama".
v této době nic nového neučit
Asi záleží na předmětu. V mém kurzu programování studenti nachází výklad nové látky na školním webu - jako kdykoli jindy, přečtou si zadání cvičení na školním webu - jako kdykoli jindy, a většina z nich vesele programuje - jako kdykoli jindy. Rozdílné je odevzdání výsledného programu - v době karantény e-mailem.
Pokud to student zvorá, napíšu mu stručný e-mail. Má-li student problém, doporučím mu postup, jak se v problematice lépe vyznat. Krajní řešení je individuální online hovor přes Teamsy, ale to dosud nastalo pouze dvakrát. Naopak e-mailové výměny jsou časté, asi se čtvrtinou studentů, klidně i pětkrát sem a tam na jedno téma.
Odhaduji, že hlavní rozdíl spočívá v tom, že studentům nenahlížím přes rameno a na lemply nezvyšuji hlas. A studenti nevidí, kterak brunátním při pohledu na chyby obzvlášť nesmmyslné. Je to takové civilizovanější.
Jak vyučující kolegyně a kolegové vědí, i v době distanční výuky nadaní a pilní pracují ostošest - jako kdykoli jindy, průměrní pracují tak nějak - jako kdykoli jindy, a flákači se flákají - jako kdykoli jindy.
Paní Silvie
Jak vyučující kolegyně a kolegové vědí, i v době distanční výuky nadaní a pilní pracují ostošest - jako kdykoli jindy, průměrní pracují tak nějak - jako kdykoli jindy, a flákači se flákají - jako kdykoli jindy.
Já bych řekl, že JEŠTĚ VÍCE.
Některým zodpovědným distanční výuka snad i pomohla.
Další věc je, kam se pohne průměr. Podle mne ten jde trochu dolů.
U flákačů je to volný pád.
A to my podle teoretiků, pane Portwyne, nyní nesmíme zjišťovat, zkoušení a testování je nám teď víceméně zakazováno.
zkoušení a testování je nám teď víceméně zakazováno
Zakazováno kým? Teoretikama? Ti mi nemají co zakazovat.
Ještě nedávno se v některých třídách nedělalo nic jiného. Pak kluci požádali, jestli by mohli distančně programovat - že prý doma ty překladače mají. A zdá se, že mají.
Paní Silvie, spadla jste z višně? O čem se tu bavíme? Vedení nedoporučují v těchto 14 dnech zkoušet, mluvili o tom teď i v televizi, psycholožka si to tady nepřeje. Já sama vím, že nelze zkoušet, co žáci sami ne/nastudovali v distanci, pokud to s nimi ve škole neprojdu.
Ale Vy to máte zmáknuté.
Za teoretiky tu všichni považujeme pana Čapka, Botlíka, Šteffla, EDUIN ap.
Vedení nedoporučují v těchto 14 dnech zkoušet
Asi vám nerozumím, paní BP. Vedení mojí školy mi ani nenaznačilo, co mám nebo nemám se studenty dělat. Přístup do Baka mají, tak tam musí vidět ty známky. Někoho z vedení školy potkávám na chodbě aspoň jednou týdně - nikdo z nich proti ničemu neprotestoval. (Pro pořádek: jsem na SŠ)
Paní Silvie
Paní BP pracuje na soukromé škole.
Paní Silvie, minulé úterý jsme měli online poradu, na které jsme obdrželi tento pokyn. Já s ním souhlasím, ale problém nastane ve chvíli, kdy se po Vánocích opět neotevřou školy a bude tady pololetí a nedostatek podkladů pro hodnocení. Jak si pak vycucáme to hodnocení z palce? Po Vánocích už zbývají pouze 3 týdny do uzavření klasifikace. A u nás se nejenom střídají třídy v prezenční a distanční výuce, ale i teorie s praxí.
Celé září jsme ve škole opakovali a doplňovali jarní učivo, což se dělo i z kraje distanční výuky. Pak jsme něco nového začali na distanci, teď to trochu s žáky zopakuji do Vánoc (kromě maturantů ale pouze v jednom týdnu, protože zbytek času jsou zase online). Učím maturitní předmět - češtinu. A žáci v češtině velmi spoléhají na pomoc učitelů při maturitě. Dnes nějak nejsou schopni se připravovat samostatně.
Neučím na gymnáziu, nýbrž na odborných SŠ a tam jsou přijímáni i žáci, kteří by kdysi na studijní obor přijati nebyli, protože jejich přístup k učení a výsledky tomu neodpovídají.
Ano, pane Portwyne, vyučuji tam už jen maturanty a jinak působím od září i na státní škole, kde připravuji také maturanty.
Nedoporučení zkoušení v těchto dnech jsem dostala od vedení obou škol a není to z jejich hlavy, odvolávají se na vyšší místa.
pracuje na soukromé škole
Děkuji za informaci, avšak nechápu souvislost.
Paní Silvie
No... ehm... soukromé školy se obvykle snaží plnit přání zákazníka.
Zákazník je rodič, který si zrovna nepřeje, aby jeho představa o vlastním potomkovi byla nějak nabourána... takže se mu občas poněkud podkuřuje.
Na kvalitních soukromých středních školách se podkuřuje jen trochu, ale kolik je u nás kvalitních soukromých škol?
Takže jde o to, aby zákazník byl spookojen. Zákazník slyší, jak jsou děti vystresované covidem a že by se hlavně neměly zkoušet. Děti samozřejmě zkoušeny být nechtějí, jsou normální :o) Co si asi rodič-zákazník přeje?
Co se týká škol veřejných, tam odvedl svou práci ministr Plaga.
Paní BP
Já vím. Tu hlavu, co to vyhlásila v televizi a napovídala do novin, známe, a tu hlavu, co to vrchní hlavě nakukala, známe taky.
I když teda je to spíš vícehlavá hydra :o) :oD
Pane Portwyn, děkuji za vysvětlení.
"Paní Silvie, spadla jste z višně? O čem se tu bavíme? Vedení nedoporučují v těchto 14 dnech zkoušet, mluvili o tom teď i v televizi, psycholožka si to tady nepřeje. Já sama vím, že nelze zkoušet, co žáci sami ne/nastudovali v distanci, pokud to s nimi ve škole neprojdu."
Paní Sylvie rozhodně z višně nespadla. Náš ředitel sice také učinil pokus dopručit nám po nástupu dětí do školy nezkoušet a nepsát písemky, že prý on cítí, že toho své žáky v distanci mnoho nenaučil, nicméně u mne i většiny dalších kolegů se zlou potázal a rychle se svým pižadavkem vycouval. Já jsem s deváťáky v distanci probrala podstanou část lomených výrazů a písemky po návratu prokázaly, že je zvládli velmi slušně, až na čtyři žáky, kteří by je nezvládli ani za normálních okolností. Jestli tedy BP pracuje na škole, kde "maturanti" nejsou schopni pracovat samostatně ani na úrovni deváťáků z běžné základy, tak to opravdu potěš koště.
Ano, paní Adamová, pan Portwyn za mě krásně polopatisticky vysvětlil, jak jsou na tom dnes soukromé střední školy. A to tam člověk pracuje téměř zadarmo.
Okomentovat