Průzkum mezi asistenty pedagoga vypovídá o celkovém stavu ve školách

sobota 5. prosince 2020 ·

Věnovali se dětem, které se v důsledku uzavření škol a přechodu na online výuku ocitly bez přístupu ke vzdělávání, komunikovali s rodiči a poskytovali podporu dětem se speciálními vzdělávacími potřebami. Po znovuotevření škol v loňském školním roce jich polovina ve školách zastoupila učitele a pětina se aktivně podílela na rozhodování o podobě distanční výuky. Přesto se cítí nedoceněni a stát má tendenci jejich pozici ještě „seškrtat“. Bez asistentů pedagoga by školy zvládly současnou situaci spojenou s pandemií podstatně hůře, přesto je jejich pozice v systému stále vratká, ukázalo aktuální online šetření mezi téměř 800 asistenty pedagoga, které provedl vzdělávací program Varianty organizace Člověk v tísni.   


Z kvalitativních dat vyplývá, že asistenti pedagoga měli v průběhu uzavření škol a návratu do škol velmi významnou roli při komunikaci s rodinou a dítětem. Rodiče by sami bez pomoci asistentů pedagoga měli velké problémy se vzděláváním dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Klíčové bylo podle asistentů, že měli možnost individuálního přístupu a zohlednění pracovního tempa u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, protože pro učitele to bylo během vzdělávání na dálku technicky i časově nemožné.   

Ze získaných dat vyplývá, že 20 % asistentů se účastnilo rozhodování o podobě distanční výuky, necelých 40 % pak participovalo na rozhodování alespoň z části. V 64 % sami iniciovali kontakty s kolegy, ostatními asistenty, vedením školy nebo učiteli. Samostatně pak vyhodnocovali situaci dítěte a reagovali na ni ve 47 %.  

I když si asistenti s řadou výzev dobře poradili, vidí značné rezervy v podpoře, která se jim dostávala a dostává. Podle výpovědí v dotazníku, by asistenti pedagoga uvítali zajištění stability zaměstnání a práci na plný úvazek, nepřímou pedagogickou činnost jako standartní součást úvazku, adekvátní ocenění za samostatné vedení třídy a oficiální rozšíření kompetencí, neboť je v důsledku současné situace naplňují. Na druhou stranu by uvítali eliminaci činností, které nesouvisí s jejich pracovní náplní. Někde využívají asistenty pedagoga například také na úklid a téměř 80 % z nich uvedlo, že vykonávali administrativní práci, která s jejich pozicí nesouvisí.  

Alexandra Petrů, autorka výzkumného šetření, řekla: „Vnímám asistenty pedagoga po celou dobu jako klíčové aktéry českého vzdělávacího systému. Náš výzkum to potvrdil a nejen to, asistenti sehráli důležitou roli v podpoře žáků a ostatních kolegů, ale i rodičů. To, že navázali i přes ztížené podmínky vztah s rodiči žáků a mohli tak porozumět rodinnému prostředí žáků, mi přijde z hlediska dalšího vývoje a posouvání školní úspěšnosti dětí jako velmi důležité.“  

Tomáš Habart, ředitel vzdělávacího programu Varianty řekl: „Pro mnoho dětí, které by zůstaly odstřižené, byli asistenti pedagoga klíčovou spojkou se školou. Pro mnoho pedagogů pak byli důležitými partnery při zajišťování podpory dětem se speciálními vzdělávacími potřebami. V neposlední řadě zásadně pomohli na mnoha školách obnovit prezenční výuku, když zastupovali učitele přímo při výuce. Je s podivem, že MŠMT proti tomu v létě připravilo novelu vyhlášky, v jejímž důsledku by se snížily počty asistentů ve školách vyloučením celých skupin dětí z nároku na podporu právě skrze asistenty. Přitom, jak výzkum ukázal, asistenti nepochybně výrazně přispívají ke snižování vzdělávacích nerovností.“ 


Další informace naleznete zde

5 komentářů:

Eva Adamová řekl(a)...
5. prosince 2020 v 16:52  

"Vnímám asistenty pedagoga po celou dobu jako klíčové aktéry českého vzdělávacího systému."

Cože?

mirek vaněk řekl(a)...
5. prosince 2020 v 17:46  

To chce klid. Někdo nechápe pojem klíčový.

Průzkum určitě o něčem vypovídá. Celkový stav školství to asi nebude. Ale zachycuje jednu stránku škol, která nevede k optimismu. Ale takových problémů je spousta, jen by musel mít někdo zájem zkoumat a reálně zkoumat.
Stát nechce odkrývat problémy, když nedokáže řešit hevárie. A neziskovky a soukromníci mají jen své sféry zájmu, kde je snazší mediálně masírovat než získávat fakta a dělat výzkum.

Tomáš Barták řekl(a)...
5. prosince 2020 v 18:32  

V mnohých školách jsou v současnosti opravdu klíčoví, pomáhají zajišťovat dohled nad žáky. Uvědomme si, že o vzdělávání a vzdělání ani moc nejde a mnoho zodpovědných to ani nezajímá. Tak to na mě působí. Nic víc, nic míň. Bohužel.

Petr Portwyn řekl(a)...
6. prosince 2020 v 19:12  

Cože?
Každý pes svůj ocas chválí, neznáte? :o)

tyrjir řekl(a)...
9. prosince 2020 v 21:25  

Korunovační klenoty jsou ve Svatém Vítu taky za sedmi zámky a různě drženými klíči. Počet zamykacích a odemykacích klíčů k čemukoli není nutně omezen, jak by si možná někdo mohl myslet. Zdá se mi někdy, že Člověk v tísni se považuje za pro školství klíčovou neziskovku. Přejmě jim ten blažený pocit. :)))

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.