Věnovali se dětem, které se v důsledku uzavření škol a přechodu na online výuku ocitly bez přístupu ke vzdělávání, komunikovali s rodiči a poskytovali podporu dětem se speciálními vzdělávacími potřebami. Po znovuotevření škol v loňském školním roce jich polovina ve školách zastoupila učitele a pětina se aktivně podílela na rozhodování o podobě distanční výuky. Přesto se cítí nedoceněni a stát má tendenci jejich pozici ještě „seškrtat“. Bez asistentů pedagoga by školy zvládly současnou situaci spojenou s pandemií podstatně hůře, přesto je jejich pozice v systému stále vratká, ukázalo aktuální online šetření mezi téměř 800 asistenty pedagoga, které provedl vzdělávací program Varianty organizace Člověk v tísni.
Průzkum mezi asistenty pedagoga vypovídá o celkovém stavu ve školách
sobota 5. prosince 2020
·
Štítky:
asistent pedagoga,
Člověk v tísni,
MŠMT,
názory,
nerovnost ve vzdělávání,
pandemie,
rodina
Z kvalitativních dat vyplývá, že asistenti pedagoga měli v průběhu uzavření škol a návratu do škol velmi významnou roli při komunikaci s rodinou a dítětem. Rodiče by sami bez pomoci asistentů pedagoga měli velké problémy se vzděláváním dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Klíčové bylo podle asistentů, že měli možnost individuálního přístupu a zohlednění pracovního tempa u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, protože pro učitele to bylo během vzdělávání na dálku technicky i časově nemožné.
Ze získaných dat vyplývá, že 20 % asistentů se účastnilo rozhodování o podobě distanční výuky, necelých 40 % pak participovalo na rozhodování alespoň z části. V 64 % sami iniciovali kontakty s kolegy, ostatními asistenty, vedením školy nebo učiteli. Samostatně pak vyhodnocovali situaci dítěte a reagovali na ni ve 47 %.
I když si asistenti s řadou výzev dobře poradili, vidí značné rezervy v podpoře, která se jim dostávala a dostává. Podle výpovědí v dotazníku, by asistenti pedagoga uvítali zajištění stability zaměstnání a práci na plný úvazek, nepřímou pedagogickou činnost jako standartní součást úvazku, adekvátní ocenění za samostatné vedení třídy a oficiální rozšíření kompetencí, neboť je v důsledku současné situace naplňují. Na druhou stranu by uvítali eliminaci činností, které nesouvisí s jejich pracovní náplní. Někde využívají asistenty pedagoga například také na úklid a téměř 80 % z nich uvedlo, že vykonávali administrativní práci, která s jejich pozicí nesouvisí.
Alexandra Petrů, autorka výzkumného šetření, řekla: „Vnímám asistenty pedagoga po celou dobu jako klíčové aktéry českého vzdělávacího systému. Náš výzkum to potvrdil a nejen to, asistenti sehráli důležitou roli v podpoře žáků a ostatních kolegů, ale i rodičů. To, že navázali i přes ztížené podmínky vztah s rodiči žáků a mohli tak porozumět rodinnému prostředí žáků, mi přijde z hlediska dalšího vývoje a posouvání školní úspěšnosti dětí jako velmi důležité.“
Tomáš Habart, ředitel vzdělávacího programu Varianty řekl: „Pro mnoho dětí, které by zůstaly odstřižené, byli asistenti pedagoga klíčovou spojkou se školou. Pro mnoho pedagogů pak byli důležitými partnery při zajišťování podpory dětem se speciálními vzdělávacími potřebami. V neposlední řadě zásadně pomohli na mnoha školách obnovit prezenční výuku, když zastupovali učitele přímo při výuce. Je s podivem, že MŠMT proti tomu v létě připravilo novelu vyhlášky, v jejímž důsledku by se snížily počty asistentů ve školách vyloučením celých skupin dětí z nároku na podporu právě skrze asistenty. Přitom, jak výzkum ukázal, asistenti nepochybně výrazně přispívají ke snižování vzdělávacích nerovností.“
Další informace naleznete zde
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
5 komentářů:
"Vnímám asistenty pedagoga po celou dobu jako klíčové aktéry českého vzdělávacího systému."
Cože?
To chce klid. Někdo nechápe pojem klíčový.
Průzkum určitě o něčem vypovídá. Celkový stav školství to asi nebude. Ale zachycuje jednu stránku škol, která nevede k optimismu. Ale takových problémů je spousta, jen by musel mít někdo zájem zkoumat a reálně zkoumat.
Stát nechce odkrývat problémy, když nedokáže řešit hevárie. A neziskovky a soukromníci mají jen své sféry zájmu, kde je snazší mediálně masírovat než získávat fakta a dělat výzkum.
V mnohých školách jsou v současnosti opravdu klíčoví, pomáhají zajišťovat dohled nad žáky. Uvědomme si, že o vzdělávání a vzdělání ani moc nejde a mnoho zodpovědných to ani nezajímá. Tak to na mě působí. Nic víc, nic míň. Bohužel.
Cože?
Každý pes svůj ocas chválí, neznáte? :o)
Korunovační klenoty jsou ve Svatém Vítu taky za sedmi zámky a různě drženými klíči. Počet zamykacích a odemykacích klíčů k čemukoli není nutně omezen, jak by si možná někdo mohl myslet. Zdá se mi někdy, že Člověk v tísni se považuje za pro školství klíčovou neziskovku. Přejmě jim ten blažený pocit. :)))
Okomentovat