Oceněný učitel Petr Curko natočil v době pandemie pro svoje žáky stovky výukových videí. Postupně získaly respekt nejenom mezi žáky své malé základní školy, ale i mezi žáky a učiteli po celé republice. V diskusi na České škole, někteří přispěvatelé zpochybnili, že má Petr Curko ošetřené nakládání s autorskými právy. Jeden diskutující ho dokonce obvinil „z bezostyšného porušování autorských práv“. Česká škola se proto Petra Curka na přístup k autorským právům zeptala.
|
Petr Curko (zlatyamos.cz) |
Petr Curko: Uvědomuji si problematiku autorských práv. Stojím si ale zatím, že videa byla tvořena pro žáky v nelehké době
O této problematice jsem několikrát diskutoval se svými známými. Věc se má tak, že mým prvotním záměrem bylo především pokračovat ve výuce. Před publikováním prvních videí jsem si ale samozřejmě prošel zásady Youtube, kde jsem se dočetl následující: "Autor videoobsahu může využít autorsky chráněná díla na základě principu "fair use." V USA je obvykle v souladu s principem “fair use“ například komentář, kritika, výzkum, výuka nebo zpravodajství, ale vždy záleží na konkrétní situaci." V rámci výuky a nekomerčního užití je tedy Youtube velmi vstřícný. Mnoho reakčních Youtuberů se stovkami tisíc odběratelů využívá fotografie a krátké videosekvence například ke glosování, a to bez jediné výtky. V tomto případě je mi ale jasné, že jde o určitou šedou zónu.
Po dosažení 1000 odběratelů kanál každého autora prochází kontrolou - ani zde jsem se nesetkal s žádnou restrikcí. Stejně tak je každé video algoritmicky kontrolováno v prvních minutách po nahrání. Co se týče stížností, přišla za celou dobu pouze jediná, a to kvůli použití záběrů ze zničeného Bejrútu. V drtivé většině případů autor nežádá přímé odstranění videa, ale jen si dílo označí a následně si nárokuje veškeré zisky, což v mém případě vlastně nehrálo žádnou roli. Moc dobře si uvědomuji problematiku autorských práv nebo citování zdrojů. Rozhodně to nechci brát jako omluvu, ale kdybych měl ocitovat každou použitou fotografii či animaci, vznikla by sotva polovina toho, co jsem stačil vytvořit. Svůj přístup jsem si vždy plně uvědomoval a slíbil jsem sám sobě, že při jakémkoliv požadavku na smazání tak okamžitě učiním. Stojím si ale zatím, že videa byla tvořena pro žáky v nelehké době. Nic víc, nic míň. Asi jinak bych se na to díval, kdybych nebyl v pozici pedagoga, ale chtěl Youtube využívat jako zdroj příjmů.
Na druhou stranu je ale třeba podotknout, že spousta obrázků a videosekvencí v mých prezentacích pochází z otevřených knihoven (například Free Stock Videos). Hudbu jsem pak stahoval z databanky Youtube. Pokud by autor chtěl mít úplnou kontrolu nad autorskými právy, doporučuji využívat všemožné služby typu Pixabay a podobně, kde se dají dohledat obrázky ke zcela volnému využití v rámci nekomerčního sektoru. Při vyhledávání obrázků přes vyhledávač Google je pak možné nastavit vyhledávací filtr Licence Creative Commons. Možností je v současné době téměř neomezeně.
Citovanou diskusi naleznete
zde
17 komentářů:
"Rozhodně to nechci brát jako omluvu, ale kdybych měl ocitovat každou použitou fotografii či animaci, vznikla by sotva polovina toho, co jsem stačil vytvořit."
Je to tak, když jsme s kolegy tvořili výukové materiály v rámci prvních šablon, tak ošetření autorských práv zabralo polovinu až dvě třetiny z času, který jsme tvorbě materiálu věnovali.
Pokaždé, když pro své žáky vytvářím prezentaci, můžu si vybrat: Buď bude co nejlepší, nebo bude právně v pořádku. Volím to první. Když tak mě zavřou, no...
Kolega Curko očividně věnoval obrovská kvanta času nalezením co nejkvalitnějších fotek. Není to tak jednoduché, jak se na první pohled zdá (mnohé z těch fotek dobře znám, je to to nejlepší, co lze z internetu vydolovat). Kdo ho chce kritizovat kvůli autorským právům, ať si poslouží. Ale myslím, že jen že kvůli kritice to Ferrari, které si za výukové prezentace pořídil, nevrátí. Nebo snad Porsche? Nevím, před domem mu stojí oboje.
Rozdíl mezi šablonami a youtube výukovými materiály je ten, že za šablony dostal autor nemálo zaplaceno a za youtube výuková videa pro žáky nedostanete nic.
Takzvaná "autorská práva" jsou zcela umělá legislativní konstrukce, vytvořená zákonodárci, o jejichž úmyslech si lze myslet cokoli.
Pokud chce nějaký autor opradu ochránit svoje veledílo před "zneužitím", postup je snadný: prostě je NEZVEŘEJŇOVAT, a už vůbec ne na webu.
Dobrý den,
na základě negativních reakci jsem se rozhodl,že s koncem roku videa uzamknu jen pro žáky naší školy, kteří si budou chtít učivo opakovat nebo se budou chtít vypořádat s dlouhodobou absencí. Kanál vznikal v krizové době, ne za běžného režimu. Stojím si za tím, že i přes všechny negativní připomínky videa posloužila, pomohla a třeba i zpříjemnila distanční výuku mnoha žákům a rodičům. I když moc dobře vím, že jsem se pohyboval v šedé zóně.
Nikdy jsem videa netočil s vidinou profitu či nějaké medializace. Dokonce jsem si k jejich tvorbě pořídil vlastní techniku a věnoval jim svůj osobní čas v řádech stovek hodin. Ale jak už to tak chodí, do souvislostí se tu věci moc nedávají. Nešlo o můj soukromý komerční projekt, o propagaci firmy, o podnikání - jednalo se o nabídnutí pomocné ruky ve vzdělávání, ale určitě ne formou oficiálních materiálů, které by byly pořešené úplně jinak. Učitel z malé školy chtěl dál vzdělávat své žáky s využitím moderních technologií. Videa si ale bohužel našla oblibu napříč školami.
Je zvláštní, že se podobně neřeší minimálně stovky reakčních Youtuberů, kteří se videotvorbou živí a kteří doprovodné fotografie běžně používají bez jakékoliv citace.
A k anketě Hvězdy výuky na dálku jen dodám, že já jsem se do ní sám nenominoval a hlasy jsem si nenaposílal. Možná mi jen tímto chtěli lidé za něco poděkovat. V komentářích výše zaznělo, že ocenění je ostudné. Pak se tedy stydím za to, že jsem ukazoval krásu biologie a chemie bez citací. Věřím, že desetinový počet řádně ocitovaného materiálu určeného na překlenutí těžké doby by rodiče a žáci ocenili mnohem více.
Aby tedy bylo jasno - videa nechám dosloužit do Vánoc, pak už o nich neuslyšíte.
S pozdravem
P. Curko.
Pane Curko, domnívám se, že jste zcela nevinně odnesl nevraživost mezi Komárkem a Wagnerem. Nic si z toho nedělejte. Přeji Vám hodně radosti při práci s dětmi, ty Vaši snahu jistě ocení. Přiznám se, že zajímavějších materiálů jsem mnoho neviděla.
Tak to je hodně silná teze. Můžete to nějak vysvětlit, paní Adamová?
jen připomenu fakta:
- ČŠ informovala o ocenění pana Curka
- pan Wagner v diskusi napsal, že je to nestydatost a že pan Curko bezostyšně porušuje autorká práva
-ČŠ dala prostor panu Curkovi pro vyjádření
Paní Adamová?
Pane Komárku, Vy v tom opravdu ze strany pana Wagnera necítíte, že se do pana Curka obul jen kvůli Vám? Možná by opravdu bylo lepší, kdybyste si Vy dva vyříkali co sme si to sme si mezi čtyřma očima a nezatahovali do toho podobným způsobem ostatní.
Vážený pane kolego, děkujeme za vaše videa a za možnost je sdílet a využívat. Jste výborný učitel a vaše videa jsou skvělá. Nedejte se, prosím, odradit. O autorských právech vám s vysokou pravděpodobností ještě nenapsal žádný kvalifikovaný právník specializující se na autorský zákon. Pevné zdraví a hodně odolnosti!
Paní Adamová, o tom nehodlám spekulovat, ale jestli máte potřebu to řešit, je třeba se obrátit na pana Wagnera... Tady pokud možno diskutujeme slušně a věcně. Děkuji!
Potřebu řešit to nemám.
To jsem rád! Takže už těmito osobními reminiscencemi nebudete diskusi zatěžovat! Děkuji!
Pně chápu přístup pana autora. Zvláště v situaci, kdy tvořil videa pro své žáky a počítal s několika zájemci mimo. Trošku jiná začala být situace, když návštěvníků rapidně přibylo.
Hlavní problém ale vidím v procesu udělování ceny: Komise, která uvažovala o ocenění pana Curky, měla o autorských právech uvažovat a požadovat po autorovi alespoň nějakou formu čestného prohlášení a doporučit mu, aby jeho velmi stručnou verzi uváděl nadále i u svých videí. Pečlivé citování veškerých zdrojů je těžko myslitelné a u nekomerčního matariálu zbytečné.
Čestné prohlášení by mohlo znít tak, jak ho pan Curka vlastně formuloval zde: Snaží se nekomerčně využívat matriálu v souladu s pravidly služby Youtube, bude brát v úvahu příp. připomínky.
Návrh, že by pan Curka mohl požívat jen tabuli a fix jako někteří jiní autoři, by zbavil jeho videa toho, čím jsou nejpoutavější.
Pan Curka by ještě mohl zvážit své rozhodnutí znepřístupnit svá videa - mohl by příp. nabídnout přístupová hesla na požádání, omezit dobu, kdy je video dostupné veřejně.
Mám obavy, že tato kauza bude mít za důsledek, že z youtube smažou anebo znepřístupní svá výuková videa i další autoři.
Pane Curko,
připojuji se k prosbě, abyste uzamknutí videí ještě jednou zvážil. Možná by to byla trochu škoda.
Omlouvám se za zkreslení jména pana Curky v mém minulém příspěvku.
Okomentovat