Mnoho škol, jejich
ředitelů a učitelů odvedlo na jaře
i v rámci podzimní distanční výuky
mnoho velmi dobré a náročné práce,
kterou je třeba ocenit a za kterou je potřeba jim poděkovat. Současně však
z komentovaných dílčích zjištění
vyplývá, že pro efektivní zajištění
distančního vzdělávání žáků stále existuje řada podstatných výzev.
|
Ondřej Andrys (csi.cz) |
Namátkou jde o problematiku organizace distančního vzdělávání,
míry aktivizace žáků při výuce na
dálku nebo o otázky týkající se redukce vzdělávacího obsahu. Pro
podrobnosti si dovolím odkázat
na obsah našich tematických zpráv.
Smyslem tohoto textu je totiž něco
jiného – jeho cílem je nabídnout několik konkrétních doporučení, která by mohla v případě další realizace
distančního vzdělávání pomoci zvýšit jeho efektivitu a udržitelnost.
Organizace distanční výuky
Velkou pozornost je potřeba věnovat nastavení organizace výuky ve
všech třídách, kde probíhá nebo bude
probíhat distanční on-line výuka tak,
aby byla maximálně efektivní pro žáky
a současně vstřícná k rodičům a zároveň aby umožňovala i psychohygienu
učitelů. Jedním z vhodných přístupů je
zvolit pevnou organizaci distanční výuky – rozvrh, včetně časů, kdy je učitel
k dispozici, tak, aby byl dostatečný prostor pro výuku a aby čas zároveň vyhovoval většině rodičů (a zejména u žáků
na prvním stupni). Informace je pak
dobré přehledně zpřístupnit rodičům
i žákům a dohodnout se na efektivním
využívání komunikačních platforem
a periodicitě zasílání informací. Určitě není vhodné překlápět prezenční rozvrh do distančního režimu
v poměru 1:1 ani se snažit probírat
s žáky příliš často nové učivo.
On-line výuku v celých třídách je
vhodné nahrazovat nebo alespoň doplňovat on-line výukou v menších
skupinách a v kratším rozsahu. Současně je vhodné upravit rozsah on-line
výuky tak, aby odpovídal možnostem
žáků pro daný stupeň.
Možné je i zvážit zapojení učitelů neprofilových nebo výchovných
předmětů do spolupráce s učiteli, na
něž je vyvíjen větší tlak, a využít propojení tvořivých činností s naukovými předměty.
Důležité je pravidelně získávat
o průběhu realizovaného distančního
vzdělávání zpětnou vazbu od žáků
i jejich rodičů, funkčnost a udržitelnost nastaveného systému průběžně
vyhodnocovat, získané informace
využívat pro poskytování pravidelné
zpětné vazby učitelům k realizaci distanční výuky a pro případné úpravy
pravidel či obsahu vzdělávání.
Zaměření distanční výuky
Doporučujeme cíleně se věnovat
rozvoji klíčových kompetencí včetně
jejich reflexe, on-line výuku obohacovat o aktivity rozvíjející spolupráci
žáků, a tím systematicky podporovat
rozvoj jejich sociálních kompetencí
(zařazovat např. společné on-line aktivity, sdílené úkoly, skupinové práce
apod.). Spolupráce může navíc probíhat i napříč ročníky, a může tak být
využíván např. efekt pomoci starších
žáků těm mladším. Dále je možné
využít mezipředmětových vztahů
k zadávání miniprojektů, které je možné realizovat i ve skupinách v on-line
prostředí, případně využít možností,
které poskytuje žákům domácí prostředí (vaření, péče o domácí zvířata,
zahradu apod.) nebo příroda. Určitě
je vhodné cíleně rozvíjet a reflektovat
dovednosti žáků organizovat si své
povinnosti a své učení a také posilovat a rozvíjet u žáků schopnost sebehodnocení.
Velmi důležité je udržovat a rozvíjet sociální kontakty, věnovat se
sociálnímu kontaktu žáků se všemi
vyučujícími ve třídě, zvýšit intenzitu komunikace třídního učitele
s žáky a jejich rodiči a cíleně se zaměřit na komunikaci s rodiči nejmladších žáků a žáků se speciálními
vzdělávacími potřebami. Doporučujeme také hledat cesty k interaktivním on-line setkáním třídních učitelů
s žáky, která nebudou zaměřena jen
na organizační záležitosti, ale povedou
také k posilování vzájemných vztahů
nejen mezi učiteli a žáky, ale i mezi
žáky navzájem.
Obsah distanční výuky
Za velmi důležité považujeme využít získané zkušenosti k efektivní redukci obsahu vzdělávání především
v naukových předmětech. Doporučujeme stanovit prioritní dovednosti
a znalosti a věnovat jim pozornost,
byť to bude na úkor dalšího vzdělávání. On-line výuku je pak vhodné
doplňovat praktickými úlohami, které
s ní souvisí a jsou koncipovány tak, aby
při jejich řešení nemuseli být žáci neustále přítomni u počítače nebo nemuseli neustále psát do sešitu, ale aby
se mohli při plnění úkolů pohybovat
např. po bytě a v optimálním případě
využít i pobyt v přírodě. Doporučujeme stále zapojovat žáky do on-line výuky a umožnit při výuce jejich aktivní
vystupování, a to i za cenu upozadění
plánovaného vzdělávacího obsahu.
Současně je vhodné zajistit monitoring úprav obsahu vzdělávání tak, aby
byly tyto zkušenosti využitelné pro
případné úpravy školních vzdělávacích programů.
Doporučení pro rodiče
Rodiče by se měli snažit o pochopení složitosti situace spojené s distanční výukou i směrem k postupům
a přístupům jednotlivých škol a aktivně s učiteli spolupracovat. Učitele by měli vnímat jako osobnosti,
které se i v náročných a mimořádných podmínkách snaží konat maximum možného pro vzdělávání žáků.
V případě jakýchkoli nejasností, pochybností či nesouhlasu (např. v oblasti časového rozsahu realizované
výuky, technických požadavků, rozsahu distančně pojímaného učiva či
jeho zaměření, hodnocení výkonů
a poskytování zpětné vazby k jejich
plnění apod.) ihned a intenzivně
o daných záležitostech komunikovat s učiteli, případně s vedením
školy, v snaze nalézat řešení akceptovatelné pro všechny zúčastněné.
8 komentářů:
To jsou ale moudra, to by nás bez Vašich rad opravdu nenapadlo.
a velmi důležité považujeme využít získané zkušenosti k efektivní redukci obsahu vzdělávání především v naukových předmětech
Tak se těším, až zas někdo bude psát, že podezírat "ty nahoře" z toho, že chtějí, aby děti uměly méně, je spiklenecká teorie...
Tedy pardon. Myslím, že to znělo "velmi vážné obvinění". Od obou těmito slovy :o)
Pane Špíno,
možná trochu umíte matematiku, ale pochopení textu Vám dělá dost velké potíže.
Ten rozhovor je o distanční výuce, ne o standardní výuce, o které šla řeč minule.
U učitele gymnázia bych očekával bych očekával vyšší úroveň práce s textem.
No jo no. Ono se po vás chce, abyste jako členové instituce přinášeli nějaké rady, směrovali vzdělávací proces a teď jak to máte dělat, když jste sámi prakticky bez zkušeností - z celé řady zkušeností z nejrůznějších rad, spolků, statutárních orgánů apod., které má pan Andrys uvedené na LinkedInu, ty skutečné zkušenosti s výukou dětí jsou shrnuty do jediného bodu - Pedagogical, translation and interpreting activities, secondary schools, language schools, different clients (2003 – 2010). Dříve dělali školní inspektory, co já pamatuji, lidé s desítkami let praxe s výukou. Dnes jsou to tito politicky aktivní ambiciózní mladí muži. No a teď máte politicky produkovat a ono není moc kde brát. No tak se napíše to, co všichni vědí, aby novináři nemohli říci, že nebyla vykázána činnost a chybí dokument. Udělá se čárka a jede se dál. A že to je učitelům z praxe k smíchu a je jim to úplně k ničemu, protože sami jsou v chápání distanční výuky, s níž mají přímou osobní zkušenost, dlouhé míle před panem inspektorem? A koho to dnes zajímá, že jo...
Vážený pane Brome,
tak jestli se ještě chytí ten druhý :-)
Že to bylo míněno o výuce obecně, jsem Vám dokázal minule. Vaše reakce zněla "No a co?" nebo tak nějak, tudíž jste to nepopřel. To jen pro připomenutí, ona se na tom waldorfu paměť asi moc netrénovala.
Teda pokud je ten medailónek jen zastaralý a není nepravdivý, na to jste myslím ještě jasně neodpověděl ;o)
Poslední dobou když špičky ČŠI něco zveřejní, je to praktikujícím učitelům k smíchu. Bohužel ani tohle není výjimkou. Chápu, že inspekce nechodí po školách a maká na home office. Ale tohle jako výstup při dnešních možnostech ICT je poněkud málo. Kdo vlastně monitoruje průběh výuky a dává ministerstvu zpětnou vazbu?
Pan Doležel, pan Vaněk
Ale ten ideologicko-úřednický newspeak tam je zvládnutý dobře, ne?
Okomentovat