Ministerstvo školství připravilo změnu inkluzivní vyhlášky a úpravy se týkají především pedagogických intervencí. Na ty mají nárok žáci se speciálními vzdělávacími potřebami. Díky intervencím děti aktuálně získávají třeba doučování nad rámec běžné výuky. Návrh teď nároky žáků upravuje. Nedává ale jistotu, že se dostane ke všem dětem, kteří je potřebují.
EDUin: Úprava financování pedagogických intervencí školám nemusí pomoct
Pedagogické intervence jsou jedním z nejklíčovějších a nejpoužívanějších podpůrných opatření v rámci společného vzdělávání. Právě teď, po návratu žáků z výuky na dálku do škol, jsou pedagogické intervence mnohem potřebnější než dřív, protože všechny děti neměly během distančního vzdělávání stejné podmínky a je potřeba se na řešení těchto nerovností zaměřit.
EDUin přináší stručné shrnutí plusů a mínusů celé úpravy:
Pozitiva novely:
- o poskytování intervencí bude nově rozhodovat samotná škola, tzn. podle návrhu není potřeba doporučení z pedagogicko-psychologické poradny → zmenšení administrativy
- může se rozšířit okruh dětí, které intervence dostanou – ředitelé mohou přidělit intervence i těm žákům, kteří na ně dřív nedostaly doporučení z pedagogicko-psychologické poradny → třeba právě ty, které potřebují doučování v této době po návratu z výuky na dálku
- financování intervencí jde přímo do škol – objem těchto prostředků se rozpustí v nadtarifních složkách platů → řediteli to dává větší prostor, aby navýšený rozpočet flexibilně využíval
Negativa novely:
- financování intervencí – školy, které nekladou až takový důraz na podporu žáků se speciálními vzdělávacími potřebami → ředitelé nebudou nuceni pro žáky pedagogické intervence organizovat, některým dětem pak mohou chybět
- právě po návratu dětí z výuky na dálku do škol jsou intervence velmi potřebným nástrojem společného vzdělávání → nemusí ji dostat všichni žáci, kteří ji potřebují
- učitelům může přidělat práci bez zvýšení odměny – nebudou k dispozici peníze vyčleněné přímo na pedagogické intervence – ředitelé je nebudou moci využít k doplnění či rozšíření úvazku
Vyhláška je nyní ve druhém kole připomínkového řízení. Proč neměnit podobu pedagogických intervencí vysvětluje už Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání a s návrhem nesouhlasí ani Učitelská platforma. Ministerstvo školství v souvislosti s úpravou inkluzivní vyhlášky už dřív navrhlo omezit poskytování podpory asistentů pro řadu dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Úřad nakonec tento návrh zmírnil.
Miroslav Hřebecký, programový ředitel EDUin: „Pokud peníze na pedagogické intervence MŠMT rozpustí do nadtarifů, školy, které mají málo dětí s podpůrnými opatřeními za to budou v podstatě finančně odměněny. Čím menší snaha o společné vzdělávání, tím více peněz by zbylo na takovýchto školách v novém systému na odměny. A to vše v době, kdy po distanční výuce bychom pedagogických intervencí potřebovali rapidně více.”
Karel Gargulák, analytik a konzultant EDUin: „Ačkoliv lze chápat argumenty poukazující na ne zcela systémové používání pedagogických intervencí, ministerstvo svým řešením negarantuje školám to, že se v novém systému jejich financování podpora dostane těm žákům, kteří na ni měli dle posouzení školského poradenského zařízení nárok. Zároveň ředitelé škol bez náhrady přijdou o možnost rozšíření a flexibilní práce s rozvržením či doplněním úvazků pedagogických pracovníků právě s cílem zajištění podpory žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (naopak poskytování podpory pedagogické intervence přibyde jako povinnost do běžného úvazku učitele). Účinnou doprovodnou pomocí by bylo především systémové zajištění financování dalších pedagogických pracovníků (hlavně speciálních pedagogů, popř. jiných pedagogický pracovníků – psychologů, asistentů pedagoga) dle potřeb škol a potřeb jejich žáků, což se dle všeho chystá v dalších letech, nikoliv však nyní.“
Zdroj: EDUin
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
0 komentářů:
Okomentovat