EDUin: O investicích z Národního plánu obnovy stále není jasno

neděle 20. prosince 2020 ·

Vláda dokončuje podobu Národního plánu obnovy. Premiér Andrej Babiš už první návrh strategického dokumentu na podzim představil předsedkyni Evropské komise Ursule von der Leyenové. EDUin už dřív upozorňoval, že vláda chce evropské peníze místo do vzdělávání investovat do betonu. A stále platí, že není jasné, jestli vláda plán změní. A zda výdaje do oblasti vzdělání budou násobně vyšší než v původním návrhu. Právě školství si přitom současná vláda při svém jmenování stanovila jako prioritu. 


Česká republika by měla od Evropské unie dostat zhruba 182 miliard korun. Celý národní plán obnovy ale vznikl bez širší debaty nebo účasti odborníků. Podle harmonogramu má být finální návrh, schválený vládou, předložený Evropské komisi do 30. dubna 2021. 

Už teď je jasné, že návrh preferuje takzvané tvrdé investice. Na oblast „fyzické infrastruktury a zelené tranzice” má jít skoro 120 miliard korun, tedy téměř dvě třetiny z celkové částky. Naopak pro celou oblast školství je přitom částka daleko menší. V návrhu se na výdaje pro ministerstvo školství počítá zhruba s 18 miliardami korun. 

Vláda tak místo do škol chce peníze nalít do betonu. Jak jsou důležité investice právě do vzdělávání přitom ukazují i studie od ekonomického institutu CERGE-EI – zde a zde. Školství by tak peníze mohlo využít třeba na proměnu přípravy budoucích učitelů, revizi cílů a obsahu vzdělávání či proměnu středního vzdělávání a podporu odborné přípravy. 

Karel Gargulák, analytik a konzultant EDUin: „Dle jeho vlastních slov – není pro premiéra Babiše investice mimořádných evropských financí do vzdělávání a obecně do lidí priorita. Chce podpořit beton. Paradoxně je podle mnoha dostupných analýz a názorů odborníků zacílení prostředků do vzdělávacího systému jedinou cestou, jak například zajistit v budoucnu příjmy k financování současných gigantických schodků veřejných financí. Především je to ale cesta k tomu, jak vybavit děti, žáky, studenty a dospělé kompetencemi pro jejich úspěšný osobní, pracovní a občanský život.” 

Aleš Sedláček, předseda České rady dětí a mládeže: „Organizace dětí a mládeže dlouhodobě upozorňují na rostoucí zájem o mimoškolní aktivity vedené dobrovolníky. Ocenili bychom pomoc jak s budováním a údržbou infrastruktury jako jsou klubovny, chalupy či táborové základny, tak i v oblasti vzdělávání a podpory našich vedoucích. Informace, které máme z MŠMT k dispozici, hovoří o možnosti podpory vzdělávacích institucí v oblasti digitalizace. Co to v praxi znamená a jestli je počítáno s oblastí neformálního vzdělávání, nám zatím zůstává skryto.“


Zdroj: EDUin

5 komentářů:

Eva Adamová řekl(a)...
20. prosince 2020 v 10:52  

"Školství by tak peníze mohlo využít třeba na proměnu přípravy budoucích učitelů..."

Očekávala bych, že EDUIN je informovanější. Na toto šly a jdou stovky milionů ne-li miliardy v současném programovém období z programu OP VVV. Tak je laskavě využijme pořádně a nenatahujme podruhé ruku pro peníze na totéž. Prokazujeme tím totiž v podstatě to, že jsme peníze nevyužili a že jsme je vylili do kanálu.

mirek vaněk řekl(a)...
21. prosince 2020 v 8:04  

EDuIn míří na ty peníze. Pochopitelné. Proto tolik povyku.

tyrjir řekl(a)...
21. prosince 2020 v 8:58  

ZLODĚJ KŘIČÍ: CHYŤTE ZLODĚJE?

Lít peníze do černé pedagogické díry se zřejmě zdá vládě zbytečné, když jí ve věci školství procházejí různé neoliberální lži a manipulace. Například:

Revize RVP - je v Programovém prohlášení vlády. Nesplněno.

Národní program vzdělávání - je ve školském zákonu a v Programovém prohlášení vlády. Nesplněno. Trapný aktivistický pokus o jakési cosi s názvem státní Strategie vzdělávání 2030+ tím povinným v zákonu uvedeným programem není.

Primárně vzdělávací poslání škol - je v Ústavě ČR a k ní přidružení Listině základních práv a svobod. Nesplněno - Národní ústav VZDĚLÁVÁNÍ byl zrušen a nahrazen Národním PEDAGOGICKÝM institutem.

Ve školách stále chybí učitelé, ale ani vláda, ani MŠMT a ani Pedagogické fakulty se dostatečně nestarají finančně, koncepčně, organizačně a personálně o to, aby bylo dost kvalifikovaných učitelů.

MŠMT je podle mne do značné míry aktivistický spolek neplnící řádně mnohé své základní povinnosti. Podléhá přitom neúčelnému a neúčinnému jednání očividně pod vlivem některých aktivistických neziskovek, něž něž patří Eduin, Eduzměna atd.

Když Eduin pláče nad školským rozlitým mlékem, je to podle mne volání typu

ZLODĚJ KŘIČÍ: CHYŤTE ZLODĚJE!





Eva Adamová řekl(a)...
21. prosince 2020 v 11:33  

"Ve školách stále chybí učitelé, ale ani vláda, ani MŠMT a ani Pedagogické fakulty se dostatečně nestarají finančně, koncepčně, organizačně a personálně o to, aby bylo dost kvalifikovaných učitelů."

Tak ono kvalifikovaných učitelů je dostatek, ale v aprobacích, které jsou školám k ničemu.
Kdysi jsem zkoumala počet studentů jednotlivých učitelských oborů v navazujícím studiu na Ostravské univerzitě napříč všemi fakultami, přesná čísla si sice už nepamatuji, ale přibližná mi v paměti utkvěla velmi dobře.

Výchova k občanství a ZSV - 100
Rodinná výchova - 80
Český jazyk - 70
Biologie - 60
Zeměpis - 30
Dějepis - 30
Angličtina - 30
Chemie - 15
Matematika - 13
Německý jazyk - 7
Fyzika - 3

Co k tomu dodat?

tyrjir řekl(a)...
21. prosince 2020 v 18:16  

Kdysi jsem zkoumala počet studentů jednotlivých učitelských oborů v navazujícím studiu na Ostravské univerzitě napříč všemi fakultami, přesná čísla si sice už nepamatuji, ale přibližná mi v paměti utkvěla velmi dobře.

Výchova k občanství a ZSV - 100
Rodinná výchova - 80
Český jazyk - 70
Biologie - 60
Zeměpis - 30
Dějepis - 30
Angličtina - 30
Chemie - 15
Matematika - 13
Německý jazyk - 7
Fyzika - 3

Co k tomu dodat?


Co k tomu dodat?

Zdá se, že ve školství, které má podle Ústavy a Listiny základních práv a svobod především VZDĚLÁVAT a nikoli především vychovávat, frčí hlavně výchovně okecávací věci a na víc nemají Vláda a MŠMR ČR, Pedagogické fakulty ani různí eduíni "fyzičku".

:)))

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.