Na výsledky českých čtvrťáků v mezinárodním srovnání TIMSS se dá dívat ze dvou odlišných pohledů. Zblízka vypadají celkem pozitivně. České školství se oklepalo z tvrdého pádu do podprůměru v roce 2007 a vystoupalo na úroveň vyspělejších zemí Evropy a Západu obecně. Pokud ale poodstoupíme o krok dozadu a podíváme se na čísla znovu, lze také říct, že se čeští žáci pouze dostali zpět na úroveň svých vrstevníků z roku 1995. Komentář přináší Seznam Zprávy.
Čtvrťáci se zlepšili v testech. A zároveň ukázali, kde je problém českého školství
Existuje ale ještě jeden, třetí pohled, jak číst výsledky v testování TIMSS - nedívat se omezeně jen na jedno mezinárodní srovnání, ale i na další – PISA. To se na rozdíl od TIMMS zaměřuje na žáky devátých ročníků základních škol a prvních ročníků těch středních.
Oproti TIMSS se v testování PISA Česko od roku 2006 postupně propadá... Nelze se tak příliš schovávat před realitou. Zatímco na prvním stupni české školství i v mezinárodním srovnání ještě dokáže obstát, na tom druhém selhává. Nedokáže vytáhnout ty nejtalentovanější žáky do takové míry, aby excelovali, a ani ty podprůměrné alespoň do průměru.
„Žáci s nejslabšími výsledky jsou přitom významně ohroženi ve své další vzdělávací dráze a budoucím profesním uplatnění. Pro srovnání – nejlepší vzdělávací systémy mají o polovinu žáků více mezi nejlepšími a čtyřikrát méně těch nejslabších. Znamená to, že se školám v těchto vzdělávacích systémech daří maximálně využívat potenciál žáků a jejich předpoklady a dosahovat s nimi jejich individuálního maxima,“ vysvětlil při prezentaci výsledků TIMSS 2019 ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal.
Celý text naleznete zde
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
6 komentářů:
"Pokud ale poodstoupíme o krok dozadu a podíváme se na čísla znovu, lze také říct, že se čeští žáci pouze dostali zpět na úroveň svých vrstevníků z roku 1995."
Pouze na úroveň z roku 1995. Proboha, ta úroveň ale znamenala v Evropě špičku!!!
"Oproti TIMSS se v testování PISA Česko od roku 2006 postupně propadá... Nelze se tak příliš schovávat před realitou. Zatímco na prvním stupni české školství i v mezinárodním srovnání ještě dokáže obstát, na tom druhém selhává."
Toto tvrzení není pravdivé. Ve čtenářské gramotnosti jsme zaznamenali výrazný pokles mezi lety 2000 a 2009, ale poté došlo ke zlepšení a v posledním PISA testování jsme opět dosáhli na úroveň z roku 2000. V matematické gramotnosti jsme zaznamenali pokles mezi lety 2003 a 2009, ale od té doby je úroveň více či méně stejná. O nějakém postupném propadu od roku 2006 nemůže být řeč. Navíc v matematické i přírodovědné gramotnosti jsme stále dost slušně nad průměrem OECD.
viz. https://www.csicr.cz/Csicr/media/Prilohy/PDF_el._publikace/Mezin%c3%a1rodn%c3%ad%20%c5%a1et%c5%99en%c3%ad/PISA_2018_narodni_zprava.pdf
Zde je graf, který srovnává Finsko a Česko ohledně matematické gramotnosti (PISA) v jednotlivých letech: https://www.facebook.com/photo/?fbid=10217780648533265&set=p.10217780648533265
Zatloukal zase manipuluje
Finsko, náš vzor!!!
Eva Adamová:
problém je v tom, že špička to byla v roce 1995, dnes je už za námi 25 let a tato úroveň na nejlepší zdaleka nestačí.
Simona Carcy.
Pokud obviňujete z manipulace, dodejte taky argumenty, jinak je to jenom bezobsažná a nicneříkající kritika.
Díky, pane Sárközy. Ten graf vypovídá o mnohém. Finsko náš vzor. Vypadá to, že výsledky krásně kopírují zavádění inovací a inkluze.
Okomentovat