Bořivoj Brdička: Jak učit obtížná témata v turbulentní době

středa 9. prosince 2020 ·

Kurz pokrývá oblast, která je v současnosti velice aktuální a velké množství učitelů se s ní neumí vyrovnat. Celý název zní – Jak učit obtížná témata v turbulentní době: Strategie online a hybridního vzdělávání. Jde o to, jak do výuky zařadit různá kontroverzní témata, na nichž neexistuje společenská shoda a velmi často bývají doprovázena množstvím dezinformací. 


Bořivoj Brdička (youtube.com)
Vybrat správné téma není snadné a špatné rozhodnutí může být i velice riskantní. Kurz pracuje s analýzou témat, která dovoluje bližší zamyšlení a ukazuje možnosti uchopení při diskuzi se žáky. 

Je logické, že učitel si zpočátku pro diskuzi vybere téma snadnější, které pravděpodobně nevyvolá příliš rozdílné názory a nerozdmýchá velké emoce. 

Je-li ale naším cílem připravit žáky na svět existující mimo školní zdi, pak je nutné se postupně propracovat i k tématům obtížnějším. 

Diskuze může samozřejmě probíhat přímo ve třídě, ale tak jako tak bude dobré ji rozšířit o možnost diskutovat online. Pak se jedná o výuku hybridní. Použít lze libovolný nástroj – fórum je součástí všech dostupných školských platforem, vhodný může být i sdílený dokument či nástěnka.  

Žáky je ale třeba na účast nejprve připravit. Ta příprava má několik komponent: 

Budování vztahu mezi učitelem a žáky 

Chceme-li, aby žáci sdělovali své názory otevřeně, je nezbytné, aby měli ke svému učiteli důvěru. Jedinou možnou cestou je umožnit jim porozumět jeho osobním postojům. To lze realizovat sdílením životních zkušeností a poodkrýváním způsobu, jak si učitel vytváří vlastní názory. Pozor, učitel nesmí žákům své názory přímo vnucovat, jde o to, aby si je vytvářeli sami. Je to důležité zvláště tehdy, jsou-li převládající názory žáků (či místní komunity) odlišné. Samozřejmě že nemusí odhalit vše. Je třeba hledat rovnováhu – viz Soukromí je pryč, naučme se s tím žít! 

Nastavení pravidel pro diskuzi 

Dá se předpokládat, že nějaká pravidla pro chování off-line i online má dnes již každá škola. Než se pustíte do diskuze o kontroverzních tématech, ujistěte se, že žáci pochopili rozdíl mezi kritikou myšlenky a kritikou osoby, která myšlenku sděluje. Zda jsou žáci připraveni na kritiku svých postojů a nezačnou se, pokud taková situace nastane, nekriticky bránit. A nezapomeňte si připomenout, že existují nepřípustná slova či slovní obraty, které nelze v civilizované diskuzi použít. Je nezbytné nastavené normy dodržovat, to znamená také jejich porušení trestat. 

Povýšení schopnosti vyhodnocovat informace

Až příliš často se žáci spokojí s nalezením první informace o tématu, o němž se chtějí něco dozvědět. To, vzhledem k tomu, že „Lži se po internetu šíří snadněji než pravda“, je vysloveně špatně. Cesta k vyšší úrovni mediální a digitální gramotnosti vede přes schopnost najít k danému tématu více protichůdných názorů a rozpoznat, který z nich je důvěryhodný a pracuje s ověřenými fakty. Vlastně se jedná o tzv. laterální čtení. 

Vnímání zvýšené transakční vzdálenosti online

Každý učitel by si měl být vědom toho, že je při online výuce mnohem obtížnější mít přehled, co ten který žák zrovna dělá. Platí to zvláště při výuce asynchronní. Zvýšená míra osobní svobody a sebe-řízeného učení je na místě tehdy, podaří-li se vyvolat zájem žáků o danou problematiku. 

V praxi to pak vypadá typicky tak, že žáci dostanou nejprve za úkol se s daným tématem seznámit prostřednictvím nalezených online zdrojů, které mají za úkol vyhodnotit. Pak se rozdělí do skupin (po 3-4), v nichž problematiku (pod dohledem učitele) diskutují. Někdy může být vhodné nastavit předem role, jež jednotliví účastníci diskuze zastávají. Je důležité, aby se neodchylovali od tématu. Aktivita by měla být ukončena individuálním vyhodnocením posunu v chápání problematiky u jednotlivých žáků. 

Kurz v závěru vysvětluje, že to, co ve výsledku vznikne není chráněný prostor pro znevýhodněné žáky (např. minority, přistěhovalce apod.). Vznikne neohrožený (brave) prostor, v němž učitel nemůže zaručit, že se tam neobjeví názor, který se někomu nemusí líbit. Jde o to, aby nebyl urážlivý a týkal se věci samotné. Riziko je tedy jistě značné.


Celý text naleznete zde

1 komentářů:

Silvie A. řekl(a)...
9. prosince 2020 v 10:28  

Autor kurzu si dělá z pana Brdičky legraci, a pan Brdička mu na to skočil. Podmínky samozřejmě nelze dodržet - nejde o "riziko", ale o JISTOTU, že výstup se "někomu" nebude líbit. Tím spíš ve dnešních ultra-politicky-korektních U.S.A.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.