Podrobný scénář návratu dětí do škol měl kabinet zveřejnit v pátek. Znovu s ním ale nepřišel a řešení odsunul až na tento týden. Ministr školství Robert Plaga (za ANO) pouze oznámil, že školy zůstanou zavřené minimálně do konce nouzového stavu, tedy do 20. listopadu, a nově přejdou na dálkovou výuku i žáci speciálních škol. Reportáž přinášejí Hospodářské noviny.
|
Robert Plaga (msmt.cz) |
Přístup vlády k uzavření škol se nijak nevymyká její celkové strategii boje s pandemií. Při zavádění opatření kabinet opakovaně nesděloval, o jaká data se opírá.
Z pátečního vyjádření ministra školství Plagy navíc vyznělo, že ministr si vůbec není jistý, zda vláda situaci ohledně uzavření prvních stupňů vyhodnotila na základě správných podkladů.
„Mě přesvědčily modely pana Řeháka a Jana Kulveita z Oxfordu. Podle nich byl zásah do prvních stupňů nezbytný i přesto, že jde v rámci Evropy o bezprecedentní krok. Ale jiní matematici v médiích mluví jinak. Ministerstvo zdravotnictví nyní vytvoří expertizy na základě upřesněných dat,“ vysvětloval.
Podle ekonoma Daniela Münicha z CERGE-EI je chyba, že vláda nedala dohromady vědecké kapacity z různých oborů hned na začátku krize. „Český stát financuje miliardami ročně desítky ústavů Akademie věd, masivně podporuje vědu na veřejných vysokých školách a vládu ani nenapadlo tuto zlatou žílu know-how systematicky vytěžovat,“ míní.
31 komentářů:
Unikát?
Až na tu Belgii, Rakousko, Polsko, Slovensko,..
Unknown
Důležitý detail: "všech stupňů" škol...
Čísla nove infikovaných jasně a zřetelně klesají dva týdny a něco poté, cop se zavřely školy. Všechny, kromě specek a školek, které jsou z třetiny stejně v karanténě. Takže za mě - není nad čím dumat. Bavoři zvažují plošné testování malých dětí, protože je čím dál více studií k tomu, že jsou opravdu "velmi nakažlivé". Plaga dělá čest svému jménu.
V situaci, kdy jsme si narozdíl od okolních států nechali nákazu rozjet ve velkém, kdy nastal komunitní přenos, kdy kleklo trasování, takže nejsme vůbec schopni určovat, kdo, kde a kdy se nakazil, by nám nepomohlo, ani kdyby se do věci vložily v článku zmiňované vědecké instituce. Ty by totiž neměly relevantní data, se kterými by mohly pracovat tak, aby mohly posoudit nakolik se na šíření nákazy podílejí školy a už vůbec ne, nakolik se na šíření nákazy podílejí jednotlivé typy škol. V dané situaci se prostě školy zavřít musely a buďme rádi, že se to celé zbrzdilo. A teď to bude chtít jen velmi opatrně a polehounku povolovat, vyhodnocovat minimálně po čtrnácti dnech, a hlavně nedivočit.
Zavřít první až třetí třídy ZŠ je podle mne z více závažných hledisek zločin na dětech i společnosti. Ty děti nemohou, za to, že máme vládu a parlament, které na vzdělávání i osud těch dětí, rodičů a nás všech kašlou tím, že máme hluboce podfinancované a mizerně řízené školství s přestárlými a zfeminizovanými učitelskými sbory a se studenty a absolventy pedagogických fakult neochotnými nastupovat do škol. Nechť se vláda a parlament laskavě vzpamatují a začnou neprodleně organizovat řádnou výuku alespoň v těch prvních až třetích třídách: Nechat zhloupnout děti, hodit svou odpovědnost a zodpovědnost na rodiče a zadlužovat nás všechny morálně i ekonomicky - to je podle mne pan Plaga a spol. Jestli on a pan Hamáček nejsou schopni nebo ochotni začít neprodleně organizovat ve spolupráci s kraji a obcemi alespoň dělenou výuku menších skupin dětí z 1. až 3. tříd třeba jen na dobrovolném základě, ať jsou třeba prodávat párky v rohlíku a nešíří z ministerských pozic nesmysly o tom, že dělají dobře. Koledují si podle mne o velký průšvih z více různých stran.
Vláda podle mne není fakticky oprávněna zcela zavřít základní školy ani v nouzovém stavu, když je tu možnost umožnit za přísných pravidel školní docházku alespoň pro malé děti. Jestli ministr školství a ministr vnitra neví, jak zajistit školní docházku alespoň pro první až třetí třídy, měli by podle mne rezignovat a nešířit bludy, že to nejde. Tím plošným zákazem zmařili možnost krajům a obcím tu dělenou výuku organizovat. To, že se někteří učitelé chtějí možná radši producírovat u počítače, není omluva pro to, co vláda se školní docházkou malých dětí udělala. To se podle mne vrátí celé vládní koalici nejpozději při volbách.
J.Týř
Viz
DEVASTACE ŠKOLSTVÍ POKRAČUJE aneb BUDEME SI DÁL LHÁT DO VLASTNÍ KAPSY?
http://www.ceskaskola.cz/2020/10/opozice-horovala-za-navrat-nejmladsich.html
Já bych za dané situace nedivočila ani s těmi 1.-3. třídami. Pokud nebudeme schopni pustit tyto děti všechny do škol tak, aby mohla výuka pokračovat normálně, nemá to smysl. Dobrovolnost v červnu vedla k posílení obrovských rozdílů mezi žáky, není to tedy věc, která by nám měla bůhvíjak pomoci. Výuka v půlených třídách by buď podpořila totéž, a to v případě, kdyby do výuky byly zapojeny nevytížené asistentky nebo družinářky, protože je setsakra rozdíl, jestli děcka vede zkušená kantorka nebo někdo, kdo samostatně nikdy neučil. Nebo by výuka v půlených třídách neúměrně zatížila pedagogické sbory, to v případě, že by do výuky byly zapojeny učitelky jiných ročníků, které by musely učit i své třídy online, což se u čtvrťáků a páťáků děje už běžně. Hlavně zachovejme klid a rozvahu. Když už byl Plaga klidný po celé prázdniny a nedokázal zajistit systematickou a trochu smysluplnou výuku např. prostředbictvím veřejnoprávní televize, tak nechť je raději v klidu i nadále. Jen poznámka - Tu systematickou a smysluplnou výuku prostřednictvím TV si představuji jinak než zmatečnou Učítelku, která je hop sem hop tam.
Vypočítal někdo morální, materiální a společenské škody za jeden den, týden, měsíc objektivně nedostačujícího distančního vzdělávání malých dětí? Kdo odpovídá za to, že ministerstvo školství fakticky kašle na některé své základní povinnosti a lže, že plošné zavření všech škol je nutné či potřebné? Co se bude dít příště? Zase zavřou všechny školy a zase uslyšíme jen průhledné výmluvy, lži a zavírání očí nad nesrovnalostmi v MŠMT ČR? Proč MŠMT ČR stojí od začátku krize na straně těch, kteří chtějí školy zavřít a působí tím škody? Proč v naprosté většině ostatních zemí si vlády a parlamenty tohle nedovolí? Tyto otázky budou podle mne položeny z různých stran a na různých místech. Od rodičů, zodpovědných učitelů, zaměstnavatelů, zastupitelů různých stupňů atd.
J.Týř
Všichni víme, že výuka na 1.stupni je klíčová. Zvláště u žáků prvních a druhých tříd je prezenční výuka důležitá. Bohužel, máme tady pandemii viru SARS-CoV-2. Je to nejhorší světová epidemie od Španělské chřipky před 100 lety. Zatím jsme v počátku rychle se šířící koronavirové nákazy. Na konci mohou být čísla mrtvých o mnoho větší, než to bylo před 100 lety. A je nutné se této situaci přizpůsobit. Rychlé uvolňování jsme jaksi zažili na jaře. Výsledky tohoto sklízíme dnes. Nemá cenu spěchat, protože může být mnohem hůř. Takový zahlcený zdravotní systém by pro všechny byl absolutní prohrou. A opět tady máme opozici, která by ráda uvolňovala. Koronavir je apolitický, nadstranický prevít. Nemá tedy cenu stále do této pandemie tahat politiku.
J.Týř
K doplnění. Pane Týři, jste vítán v první linii.
Politika je/má být péče o veřejné blaho a patří tudíž zcela nesporně i k té pandemii: Otázka, proč ten problém s povinnou školní docházkou řešíme anomálně (v podfinancovaném a mizerně řízeném školství zcela odlišně od naprosté většiny ostatních zemí) musí být a bude politiky řádně zodpovězena. Likvidovat vzdělanost žvásty, kterým stejně nikdo soudný nevěří, není přípustné. Právo na bezplatné počáteční vzdělávání je základní lidské právo, které nesmí být svévolně omezováno.
"svévolně omezováno."
Až do posledního žáka, až do posledního učitele,...Pandemii nezrušíte řečmi, ale skutky. Znovu |Vás zvu do první linie. Chybí tady přes 6000 kantorů. Každá ruka je v pandemii potřeba. V takovém Izraeli by Vám docela slušně popsali, jak se jim pandemie rozjela přes školy.
Kdo může za to, že chybí 6000 učitelů a absolventi pedagogických fakult nenastupují do škol? Pandemie? Kde je jaký důkaz, že ve školách se pandemie šíří víc než jinde? Co je tohle za řeči nebo spíš ideologii? Proč jinde to neplatí a v Česku ano?
Lhát a mlžit pořád dokola a myslet si, že to lidé v Česku zbaští? To snad ne...
Proč by nemohli nezajistit výuku 1.-3. třídy vojáci? To učivo by asi zvládli, děcka by je "žrala" no a bylo by. Místo toho vozí roušky:-(
Pokud někdo tvrdí, že otevření škol po letních prázdninách výrazně zhoršilo pandemii, měl by to dokázat, říká pro Hospodářské noviny německý vědec Ingo Isphording. Se svými kolegy provedl výzkum po celém Německu a na jeho základě tvrdí, že k nárůstu počtů případů nedošlo kvůli školám. Jejich zavření má navíc na žáky velmi vážné dopady...
Den po dni jsme srovnávali, jak přibývali pozitivně testovaní lidé v zemích, které školy otevřely, v porovnání s těmi, kde školy stále zůstávaly zavřené. Umožnilo nám to udělat závěry ohledně toho, jak velkou část případů způsobilo právě otevření škol. Jdeme tedy dál, než že bychom pouze poukázali na korelaci mezi nárůstem případů a otevřením škol. Naše data ukazují, že k nárůstu případů nedošlo kvůli otevření škol...
Pokud stát prostě jen sdělí, že se hodně učitelů a žáků nakazilo, neodpovídá na správnou otázku. Je potřeba odpovědět na to, jestli by se nakazili s menší pravděpodobností, pokud by školy vůbec neotevřely. K odpovědi je ale potřeba mnohem víc než jen prosté spočítání toho, kolik je mezi žáky a učiteli nakažených...
Ze všech důvěryhodných studií víme, že školy pandemii nezhoršují. Ale náklady, které musí při jejich zavření nést děti i jejich rodiče, jsou obrovské...
http://www.ceskaskola.cz/2020/11/skoly-nechte-otevrene-covid-nesiri.html
Co je to za lidi, kteří klamou celou českou veřejnost, že zavření všech škol je v pořádku?
Co je to za ministra vnitra, který chce tajit data o pandemii a přitom propaguje prodlužování nouzového stavu se zavřením škol a co je to za ministra školství, který tomu přizvukuje?
Co je to za předsedu vlády, který to trpí a ustupuje/podléhá tomu?
Vinu na tom všem podle mne nese i poslanecká sněmovna, která prodloužila nouzový stav obsahující zavření všech škol včetně prvních až třetích tříd ZŠ. Kdyby ho neprodloužila z tohoto jediného prostého důvodu (podstatné a nedůvodné omezení základního lidského práva na řádné počáteční vzdělávání), museli by se předseda vlády, ministr vnitra a ministr školství podrbat za uchem a něco s tím udělat. To se, bohu a lidu žel, nestalo.
Ale pane Týři, Vy jste se ale rozjel. Občas se mrkněte na nějakého pacienta na plicní ventilaci nebo mimotělním oběhu. A asi budete mluvit jinak. A jestli si někdo myslí, že koronavirus ve školách nebyl, tak kecá, až se mu od huby práší. A nyní mluvím z praxe. Na dětech se nákaza projevuje teplotou do 38 stupňů, rýmou, kašlem, děti se povalují po lavicích a zbytečně se trápí. Rodiče je vyzvednou, na odběry nejdou, kvůli práci, aby nebyli v karanténě, je nechají doma v izolaci. Takových dětí je spousta a nejsou nikde podchyceny, ani v Německu, ani v ČR. Dost často ale onemocní prarodiče, kteří je hlídají. Mnozí už se pak mezi živé nevrátí. Tady Vám ta statistika "soudruhů" z Německa nemůže nikdy sedět. Strach ze ztráty zaměstnání je značný. Říkám Vám, pojďte do první linie a zažijete realitu.
pan "Tyrjir" má asi v čase online výuky málo práce, bylo by záhodno mu nějaké ty hodiny přidat i s třídnictvím...:-)
Situace je složitější. Jaká je vůbec spolehlivost testů. Počty nakažených se teď zastavily, ale úplně stejně se zastavil počet testů. Poměr zatím zůstává stejný. Je to sice lepší než exponenciální nárůst, ale žádný zázrak. Počet mrtvých zatím roste. Tam je jedno jak spolehlivé jsou testy. 100% ani náhodou. Ten Kovid tu je, ale některý nemocný nakazí každého okolo i toho za rohem a jiný nenakazí ani manželku a děti u společného talíře.
Uvidíme za pár dní až se projeví další opatření. Zavření škol nějaký efekt mělo. Ale situace je už dost rozjetá.
Co by bylo lepší? Na 14 dní zavřít celou zemi nebo půl roku všechno omezovat a pak několik let živořit? Kdy budou škody větší? Ty ekonomické i ty na dětech?
Já vím, musely by se zavřít hranice a zavést karanténu a to se cestovatelům nechce. Ale země by mohla fungovat, zboží putovat s kontrolou a zdravotnictví by stíhalo s rezervou. Kdyby to udělala celá Evropa, byly by škody menší. A teď,jak to vypadá v jiných zemích, je doba zralá.
Jak dlouho vydrží doktoři a sestry tohle vypětí?
Ve vládě je to pohoda, ale u lůžek o život. Až se to zhroutí, stejně na to dojde. Možná i na omezování práv. A kdo ví k čemu se to zvrtne. Budou další volby.
Kdo odpovídá za to, že ministerstvo školství fakticky kašle na některé své základní povinnosti a lže
Máme tady demokracii a tudíž nikdo neodpovídá za nic.
Je to základní charakteristika toho režimu.
Demagogicky argumentující anonymové tu podle mne docela arogantním způsobem šíří bludy vyvrácené fakty, seriózními výzkumy i praxí v naprosté většině zemí. Česko je země s hrubě zanedbaným školstvím a zastírá se to podle mne mj. i pod záminkou korónaviru šířením strachu ze školní docházky i pro malé děti - viz diskuse výše i jinde°. Je to podle mne jakýsi "výplach mozků" prostřednictvím "strategicky bezprizorného" MŠMT ČR. Milión lidí nově trpí depresemi, zadlužujeme se, jsme zřejmě před vážnou hospodářskou krizí, ale stát platí z našich peněz za to, aby se lidé doma báli, nepracovali a rodiče i děti zmítaní strachem z toho, co bude, aby doma neúčinně suplovali zbídačelé, ideologicky ovládané a ZBABĚLÉ (doslova a do písmene) školství.
V Británii, Francii, Německu a v naprosté většině vyspělých i dalších zemí školy běží. V Česku máme vládu, která na to kašle: Od jara tu ve vládě běží spor mezi "pokrokáři", kteří lžou, že zavření škol je nutné a potřebné°. Vítězí ti "pokrokáři". PROČ?
Proč ve většině zemí školy nezavírají a jen v Česku jsme zakázali školní docházku i malým dětem do deseti let? Takovouto, s odpuštěním, zhovadilost (politiku prapodivně řízeného morálního, právního a ekonomického bankrotu školství) si nedovolili ani fašisti, ani komunisti.
Dovolila si to až neoliberálně zdivočelá babišovsko hamáčkovská vláda...
° K tomu všemu viz např. i
DISTANČNĚ VZDĚLÁVACÍ ROBOT NA KONCI ŠKOLSKÉHO TUNELU
aneb
SMÍ MŠMT ČR NAHRADIT ŠKOLNÍ VÝUKU ZALOŽENOU NA POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZCE TZV. DISTANČNÍM VZDĚLÁVÁNÍM?...
V ČESKU PŘESTALY PLATIT ZÁKONY A NA STALA DIGITÁLNÍ TOTALITA UPLATŇOVANÁ PROSTŘEDNITVÍM MŠMR ČR?...
JAKÉ JSOU VÝSLEDKY PLAGOVA AKTIVISMU?...
MINISTERSKÉ LEJNOPÁDY: OBČANSKÁ NEPOSLUŠNOST A PRÁVO NA ODPOR, námět na žákovský pracovní list
http://www.ceskaskola.cz/2020/03/robert-plaga-zvladnout-to-muzeme-jen.html
Pane Týři, Vy jste dozajista příjemný člověk. V první linii jste vítán. Zdravotnictví nabírá dobrovolníky. 16 000 zdravotníků zápasí s koronavirem. A zlobu zahoďte v dál. Nepopírejte však komunitní šíření koronaviru na školách na konci září a začátku října. Nejste aktivní učitel, tak nikomu neraďte.
Já bych počkala tak tři měsíce a pak hodnotila. Se vší pravděpodobností se totiž ukáže, že zavedená opatření včetně zavření škol byla vzhledem k možnému kolapsu zdravotnictví nutná a že přišla za pět minut dvanáct. Prostě brzdíme i patama a snad to ubrzdíme. A začínám mít dojem, že dřít prdelí o zem začínají i jinde v Evropě.
Proč v naprosté většině jiných zemích brzdí korónavirus bez zavření všech škol a jen v Česku byly školy na jaře i nyní zcela zavřeny? Proč máme nejhůř financované a mizerně organizované školství s demotivovanými žáky a učiteli? Proč někteří učitelé tento stav tolerují a omlouvají namísto toho, aby proti tomu účinně bojovali?
Zdál se mi v noci znovu sen: Byl podzim 2021 a světem se šířila pandemie neznámého střevního viru. Všude ve světě se s tím vyrovnali zvětšením hygieny. Jen v Česku zavřeli školy a MŠMT rozdalo učitelům distanční pampersky.
:)))
Proč máme nejhůř financované a mizerně organizované školství
Elementary, dear Watson. Protože valné většině společnosti je vzdělání lhostejné, a tudíž politici vědí, že se jím nemusí vážně zabývat.
Proč někteří učitelé tento stav tolerují a omlouvají namísto toho, aby proti tomu účinně bojovali?
Inu, protože mají rozum. Jak se zdá, na rozdíl od vás, pane Týř.
Pane Týři, Vy nereagujete, ale tapetujete jak blázen. Až to zavání pojmem troll.
Pokud tu někdo urážlivě a trollsky tapetuje jako blázen, jsou to podle mne jistí anonymní nickové Unknown a Silvie A. Na rozdíl od nich tu publikuji své vážně míněné názory pod svým pravým jménem. :)))
A těch osobních útoků, znevažování a samozřejmě i případného tapetování bylo dost. Děkuji!
Chápu, že panu Týřovi mohu připadat jako troll. Avšak evidentně se zcela rozcházíme v chápání termínu tapetování. Třeba 2.listopadu 2020 17:22?
Už se těším na páně Týřovy další vážně míněné názory na pandemii neznámého střevního viru. Zajisté pod jeho pravým jménem.
Tenhle článek je o tom, že úplné zavření škol v Česku je velmi podivná věc. V komentáři 2. listopadu 17.22 hod je to doloženo citací seriózního zahraničního výzkumu. To není tapetování, ale je to seriózní fakticky doložená argumentace.
Otázky "Co je to za lidi, kteří klamou celou českou veřejnost ... Co je to za ministra vnitra, který chce tajit data o pandemii a přitom propaguje prodlužování nouzového stavu se zavřením škol a co je to za ministra školství, který tomu přizvukuje ... Co je to za předsedu vlády, který to trpí a ustupuje/podléhá tomu?" rovněž nejsou tapetování.
Doufám, že se mi dnes nebude zdát o tom, že si někteří anonymní nickové z České školy zapomněli vzít vyfasované pampersky. :)))
Pane Týři, nemelte tady cosi o pamperskách, Vy jste tady přece ten, který už není schopen myšlenku opustit.
TEAMS STACHANOVCI PESKUJÍ ZBYTEK SVĚTA ZA PAPMERSKY?
kolik hodin online výuky např. v aplikaci Teams máte odučeno? Já už docela dost na to, abych mohla konstatovat, že ono to jde, když se chce. Od čtvrté třídy nahoru úplně v pohodě... Napsala Eva Adamová...
Žijte si ve svých bludech a plácejte v České škole hlouposti, paní Adamová. Všichni soudní lidé, nyní nově už i ministr školství a ČŠI vědí, že v reálné vzdělávací pohodě to distanční v vzdělávání z mnoha zásadních/principálních hledisek není a nemůže být.
Váš "reálný distanční (anti)socialismus" je mi k smíchu. Bavím se tím, co říkáte vcelku dobře a i jinak jsem v pohodě. :))) (odpověděl jsem - viz odkaz níže)
Nemohu si pomoci, ale když vidím pampersky u jakékoli příslušnice nebo příslušníka "TEAMS -reálného distančně vzdělávacího hnutí", který "stachanovsky" a "v pohodě" ovládá distanční výuku upozorňuji na papmersky, ke kterým to vede. Co je na tom divného?
Viz i
DÁ MINISTR PLAGA ŽÁKŮM, RODIČŮM, ZAMĚSTNAVATELŮM A NÁM VŠEM SLEVU ZA ZPRZNĚNÉ VZDĚLÁVÁNÍ?
http://www.ceskaskola.cz/2020/11/tridy-nebyly-ohnisky-stat-taji-data-je.html
Okomentovat