Vážený pane ministře, rádi bychom Vás upozornili na problém přijímacího řízení na střední školy a víceletá gymnázia v tomto školním roce. Zákonní zástupci a žáci, kterých se přijímací řízení týká, jsou nyní ve velké nejistotě ohledně termínu přijímacích zkoušek, jejich organizace a obsahu. Minulý školní rok byl v tomto směru zkušeností, které by se podle našeho názoru mělo předejít.
Asociace ředitelů ZŠ: Brzké ujasnění situace ohledně přijímacích zkoušek by významně přispělo k uklidnění situace ve školství
Během listopadu se podávají přihlášky na střední školy s talentovou zkouškou. Samotná talentová zkouška se vždy konala v prvním lednovém týdnu. Zájemci ale doposud nemají žádné zprávy, jak budou talentové zkoušky v tomto školním roce probíhat. To se týká i přijímacího řízení na ostatní střední školy a víceletá gymnázia. Rozumíme tomu, že doba je složitá a že v této chvíli nemusí mít MŠMT k dispozici všechny podklady k učinění rozhodnutí. Přesto bychom my i naši žáci velmi ocenili co nejdříve jasné odpovědi na tyto otázky:
• Má MŠMT v plánu dodržet termíny jednotných přijímacích zkoušek a zkoušek talentových? Kdy budou termíny žákům oznámeny?
• Jakým způsobem budou probíhat talentové zkoušky?
• Pokud se žáci devátého ročníku nevrátí do Vánoc k běžné výuce, nemusí být zajištěno objektivní hodnocení v prvním pololetí tohoto školního roku. Vzhledem k tomu, že se nebude brát v úvahu ani vysvědčení na konci školního roku 2019/20, jaká kritéria pro přijímání žáků budou pro střední školy a víceletá gymnázia závazná?
• Uvažuje ministerstvo o vytvoření jakéhosi variantního scénáře pro případ, že se žáci vrátí do škol až v lednu nebo i později?
Vážený pane ministře, rádi bychom připomněli, že letošním absolventům základních škol narušila jejich standardní vzdělání koronavirová pandemie ve dvou školních rocích po sobě a ne svým vlastním zaviněním budou při jednotných testech znevýhodněni. Domníváme se, že by MŠMT mělo odpovědně a kriticky vyhodnotit náročnost, smysl a cíl jednotných povinných standardizovaných testů s ohledem na rovné šance pro absolventy základních škol.
Jsme přesvědčeni, že brzké ujasnění a zveřejnění situace ohledně konání přijímacích zkoušek by významně přispělo k uklidnění situace ve školství.
Za Asociaci ředitelů základních škol České republiky, z.s.:
Michal Černý - prezident AŘZŠ a ředitel Masarykovy Základní školy Praha-Klánovice
Jaroslav Jirásko - viceprezident AŘZŠ a ředitel Základní školy K.V.Rasie, Lázně Bělohrad
Jarmila Bjačková, Michael Burianek,František Halada, Bohumil Herčík, Anton Ivánek, Hana Stýblová, Luboš Zajíc - členové rady AŘZŠ
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
7 komentářů:
Znevýhodněni? On těm žákům někdo bránil doma procvičovat příklady a rozbory vět? Copak nejsou na internetu mnohá cvičení? Copak školy nezvládají distanční výuku? Nevím, nějak mi to připadá, že se bude vylévat vanička s cílem vyhodit JPZ. Tak, aby nikdo nepřišel na to, jak se skutečně vzdělávají žáci.
Pane Votrubo,
znovu vám doporučuji, abyste o svých komentářích chvíli přemýšlel, než je zveřejníte.
Představitelé Asociace ředitelů ZŠ to napsali dost neobratně, ale z celé řady již zveřejněných výzkumů vyplývá, že na distanční výuku doplácejí děti z kulturně a sociálně znevýhodněného prostředí. I podle čísel ČŠI, podle mého názoru (a jiných průzkumů) hrubě poddimenzovaných.
A ty děti jsou tom opravdu nevinně: leckdy nemají doma počítač, nemají připojení k internetu a nemají ani rodiče, kteří by je motivovali, případně jim vysvětlili to, čemu děti nerozumějí.
Prostředí, v němž tito žáci žijí, je u jednotných přijímaček znevýhodňuje i při prezenční výuce (například kvůli tomu, jak se u nás čeština a matematika většinově vyučují). Distanční výuka k tomu přidala další faktory.
Jak je proboha možné, že vám, učiteli, to jasné není, ale například T-Mobilu je? Prostřednictvím ředitelů škol distrubuoval mezi tyto žáky SIM-karty s neomezenými daty, původní počet 10 tisíc (vycházející z čísel ČŠI) nyní zdvojnásobil.
Protože žiju v minulém offlajnovém století. Kdy lidé četli, mluvili spolu.
Bohužel jsem asi pořád nenahraditelný, protože před školou davy učitelů, kteří by učili pro nové století, nejsou.
---
Vážněji - s těmi sociálními rozdíly a podněty máte částečně pravdu, ale v tom připojení to podle mne není. Vyjádření " letošním absolventům základních škol narušila jejich standardní vzdělání koronavirová pandemie ve dvou školních rocích po sobě a ne svým vlastním zaviněním budou při jednotných testech znevýhodněni" je hodně nešťastné - znevýhodněni jsou všichni, možná ne stejně, ale všichni. Ten, kdo pracuje stabilně, může pracovat stabilně i distančně, pokud mu škola dává podněty. A nemusí jen online, může mu půjčit učebnice a naplánovat práci.
Napsal jste ale:
Copak nejsou na internetu mnohá cvičení? Copak školy nezvládají distanční výuku? (zvýraznění je moje)
Ta pasáž ve vyjádření Asociace ředitelů ZŠ, kterou zmiňujete, je opravdu hodně nešťastně formulovaná -- zmínil jsem to ostatně i já. To ale neznamená, že není důležitá otázka, zda mají jednotné přijímačky v tomto školním roce vůbec proběhnout.
Moje výhrady k jednotným přijímacím testům spočívají od začátku v tom, že plošně podporují zachování výuky, na kterou děti ze znevýhodněného prostředí doplácejí. Koronavirová krize to jen zvýraznila.
Myslím si, že část přijímaček v režii Cermatu nemá v tomto školním roce vůbec proběhnout a má být zrušena i do budoucna. Ze stejného důvodu má být ostatně zrušena i společná část maturitní zkoušky.
Takže můj závěr, že jde o zrušení JPZ, byl pravdivý.
---
A k T- Mobile postřeh z facebooku:
"Zkoušíte někdo využít zdarma SIMky od T-mobile? Na to, že je to tak medializované, podporované MŠMT, vyjednané nějakou učitelskou asociací, je tam docela dost háčků. Zdarma jsou data, ale když z této simky někdo volá nebo pošle SMS, je to zpoplatněné (což může být i omylem, když máte v mobilu dvě simky). Navíc si musí rodič myslet na to, že to má za tři měsíce odhlásit, jinak automaticky platí 690 Kč měsíčně. Jo, a rodiče nikdy nesměli T-mobile nikdy v životě nic dlužit, jinak mají smůlu, což vyřazuje spoustu právě těch sociálně slabých... a pochopitelně není důvod je vyřizovat, když to je zadarmo, že? Akorát že T-mobile asi počítá s tím, že si to pak lidi neodhlásí. Připadá mi to, že MŠMT jenom slouží jako jako skvělý propagační nástroj T-mobile. Navíc nastavení je tak složité, že to většina rodičů nedá. U nás byly dnes dvě maminky, ani jedna to za těchto podmínek nakonec nechtěla."
Takže můj závěr, že jde o zrušení JPZ, byl pravdivý.
K hodnocení, že váš závěr byl pravdivý, dospíváte opravdu hodně zvláštním způsobem.
To, že centrální testování od Cermatu nemá v rámci přijímaček v tomto školním roce vůbec proběhnout a má být zrušeno i do budoucna, je -- jak jsem byl napsal -- mým přáním podloženým jasným argumentem. O tom, jak se zachová stát, vůbec nic nevím. A ani Asociace ředitelů ZŠ svůj dopis se mnou nijak nekonzultovala -- proč by to taky dělala...
To, co jste sem zkopíroval z FB o akci T-Mobile, nijak neprotiřečí tomu, co jsem o jeho akci napsal. Podstatné je toto: věděl, že pro svou akci snadno najde 10 tisíc potenciálních uživatelů, a už zjistil, že jich je nejméně dvakrát tolik.
"Akorát že T-mobile asi počítá s tím, že si to pak lidi neodhlásí. Připadá mi to, že MŠMT jenom slouží jako jako skvělý propagační nástroj T-mobile."
Naprosto přesně, protože jen velmi težce se asi škube z ruky mobil malému děcku, které si na něj zvyklo.
Okomentovat