„Je pravděpodobné, že školy se hned tak neotevřou. První třídy na distanční výuce jsou samozřejmě problém, ale spustit počítač a vstoupit do vhodné aplikace se dnešní děti učí rychle... Proč učitelé nižších ročníků škol nemají k dispozici lepší technologie, které jsou dosažitelné třeba za pětistovku na měsíc? A proč učí prvňáky přes počítač kroužit krasopisné vlnovky do písanek, když je mohou učit psát přímo na klávesnici počítače?,“ píše češtinářka Veronika Valíková pro MF DNES.
|
Veronika Valíková (archiv autorky) |
Valíková také píše:
Mohou použít sdílený dokument jako tabuli, která se nemaže, rozdat dětem barvy, ťukat s nimi písmenka a učit je nejen psát, ale i číst. Psací písmo se dá řešit později... Písmo není zlaté tele, je to nástroj komunikace a jeho zjednodušení se nám dlouho nabízí.
Učitelé mají při online výuce mnoho možností, jak děti zaujmout. Mohou s nimi ve sdíleném dokumentu počítat příklady a kreslit obrázky, brouzdat po internetu a po zvládnutí abecedy i číst knížky, jež jsou mnohdy stejně důležité jako živé sociální kontakty. Jen bude chvíli trvat, než si na nové možnosti zvykneme a než budou i děti ze sociálně slabších rodin schopny takovou výuku absolvovat, což je teď úkol pro různé dobročinné organizace. Ale co nás nezabije, to nás posílí. Národ nezhloupne, jen školství může po pandemii vypadat úplně jinak.
11 komentářů:
Učitelé při distanční výuce hloupnou? Jak kteří a v jak kterém typu školy a ročníku, nechť dáma mluví za sebe. Učím matematiku a moji žáci si distanční výuku plnou různých možností výkladu, procvičování, diskuse atd. nemohou vynachválit. Jsou zvyklí si organizovat práci, milují společnou práci, plodnou diskusi v konferencích. Naše škola léta plánovitě nakupuje techniku a tak mohla zapůjčit žákům podle potřeby tablety. Chápu, že tam kde “výuka” vypadá jako u mých dcer na dvou tzv. prestižních gymnáziích, kde jediná metoda, kterou jejich učitelé umí, je křída a tabule, mají problém. A budou ho mít i do budoucnosti, jejich studentům se dost otevřely oči...
Nechť se na mne paní Valíková nezlobí, ale o výuce na prvním stupni ví kulové, a já tedy učitelkám zejména v první, druhé třídě a třetí třídě vůbec nezávidím. Zatímco dobře vedená online výuka s dobře zorganizovanou výukou asynchronní na druhém stupni může mít i svá pozitiva - naučí žáky větší samostatnosti a zodpovědnosti, a i ve čtvrté a páté třídě se dá uvažovat o tom, že se to dá jakž takž zvládnout, tak v prvních dvou ročnících to tak prostě není. Slabší děti z těchto ročníků budou jakýkoliv výpadek jen těžce dohánět, a o i z toho důvodu, že nadanější děti jim velmi snadno ufrnknou. Nehledě na to, že v prvních dvou ročnících mají velký vliv na pokrok ve výuce rodiče.
Omluva, titulek je provokativní, do nadpisu bych asi nedostala slovo "někteří". Celá glosa je v MF Dnes, bude pozítří na mém blogu. Píšu v podstatě totéž, co pan kolega Gavlák - že distanční výuka výuka probíhá různě a že jsou učitelé, kteří ji zvládají, a učitelé, kteří nikoli. A že je to i záležitost podpory vedení - proškolení, technika, dražší aplikace pro učitele prvňáků atd.
Rozhodně jsem nechtěla plošně kritizovat učitele. Mnozí to zvládají skvěle. A někteří posílají ty maily a úkoly, které nedá ani jejich aprobovaný kolega :).
Pěkný den.
Paní Adamová, o prvním stupni skutečně mnoho nevím, ale při troše dobré vůle, podpory, lepšího vybavení a techniky by se nějaká práce udělat dala. Děti nejsou blbé - rozdělit třídu na polovinu a ukazovat jim barevná písmenka snad učitel zvládne. A děti to může bavit.
Číst by se přes počítač naučit mohly. Ťukat do klávesnice znaky podle diktátu také :)
PS: Glosa začíná příběhem sedmačky, s jejímž úkolem jsem si neporadila ani já :) Neměl totiž řešní.
PS: Já netvrdím, že to učitelé prvňáčků mají jednoduché. Ale jestli školy neotevřou, pláč a skřípění zubů nepomůže.
A jestli je otevřou, budou se starší učitelé bát... Tak si vyberte.
Paní Valíková,
je hezké, že se omlouváte (tedy učitelům, politikům asi nechcete). Ta omluva zní:
"Píšu v podstatě totéž, co pan kolega Gavlák - že distanční výuka výuka probíhá různě a že jsou učitelé, kteří ji zvládají, a učitelé, kteří nikoli."
"Rozhodně jsem nechtěla plošně kritizovat učitele. Mnozí to zvládají skvěle. A někteří posílají ty maily a úkoly, které nedá ani jejich aprobovaný kolega :)."
Jenže je to opravdu omluva za obsah titulku článku?
Titulek: "..... hloupnou hlavně učitelé a politici." Čtěme tam třeba i "někteří" a nepomůže to. V titulku přece říkáte něco jiného než v té omluvě.
"Hloupnou" přece znamená, že jejich schopnosti či IQ, klesají (zajímavé je, že v téže situaci mnozí žáci "chytří", až budou chytřejší než učitelé a ti budou jen bezmocně zírat -takhle to rozvádí pan Gavlák).
Když v omluvě uvádíte, že uznáváte, že mnozí online výuku zvládají, někteří ne, tak říkáte jinými slovy, že se ukázalo, že mnozí učitelé jsou chytří (a dodám, že mnozí z nich se zdokonalují) a někteří učitelé jsou hloupí . Kdo teda hloupne? Myslím, že vlastně nikdo. A podobně to vidím s politiky - nehloupnou, jen dostávají šanci víc projevit, co v nich je.
Jeět+ mě zaujal závěr z toho citátu výše:
" A někteří posílají ty maily a úkoly, které nedá ani jejich aprobovaný kolega :)."
Jak tomu rozumět? "Které nedá" rozumím. Pochopitelně takhle sám nemluvím, ale rozumím slovníku svých pubertálních žáků.Možná, že tak píše MFDnes běžně, nevím, nesleduji.Co je mně nejasné, proč "ani jejich aprobovaný kolega". Lze tomu rozumět i tak, že ti, kteří rozesílají "ty maily a úkoly" jsou neaprobovaní učitelé. Nebo tam třeba raději mělo být "kolega se stejnou aprobací"?
Paní Valíková, zdá se mi, že Vaše vyjadřování je nepřesné. Text by potřeboval korekturu, kterou ovšem dnešní noviny nejsou schopny poskytnout.
Pane Nowaku, text je glosa, tedy útvar stylu uvolněnějšího. Je v něm povolena i ironie.
Za nadpis se omlouvat nebudu, je reakcí na jiný článek, v němž "hlouply děti". Učitelstvo není nekritizovatelné. Před osmnácti dny jsem chválila, ale ta příhoda se sedmačkou není ojedinělá.
Učitelé musí přijmout fakt, že jim rodiče nahlíží do kuchyně. Občas se najdou i tací, kteří se rozhodnou učitele odstřelit, tak, aby o jejich akci nevěděl. Je dobré se na to připravit. Pěkný večer.
"Učitelé musí přijmout fakt, že jim rodiče nahlíží do kuchyně."
Jenže to platí i naopak, učitelé vidí do kuchyně rodičům, mohou v přímém přenosu na plné kule vidět "nevýchovu" a vskutku "kladný postoj" ke škole v některých rodinách. Jsou si toho rodiče opravdu vědomi?
Paní Valíková,
píšete mi: "Pane Nowaku, text je glosa, tedy útvar stylu uvolněnějšího. Je v něm povolena i ironie." Tomu já holt nerozumím. Nerozumím ani tomu, zda komentář je slohový útvar s danými pravidly nebo zda komentář je vlastně taky ta glosa, která dovoluje nepřesnost a ironii. Já upozorňoval na následující úsek Vašeho komentáře, kterému není moc rozumět - je po stránky logiky "uvolněnější":
"Rozhodně jsem nechtěla plošně kritizovat učitele. Mnozí to zvládají skvěle. A někteří posílají ty maily a úkoly, které nedá ani jejich aprobovaný kolega :)."
Ale je fakt, že nevím, jak vypadá současná masová publicistika - MFDnes, Lidovky, rozhlas, televize. To neznamená, že nesleduji nic, ale moje zdroje asi píší jinak.
Omlouvám se za vizuální smog, v noci Českou školu napadl nějaký spamující "sexuální robot". Diskusi lze nerušeně sledovat v rubrice "Komentáře" v horní liště nebo přímo pod texty. Děkuji!
Okomentovat