Usadit umyvadlo ve zdi a svařit k sobě trubky se nikdo distančně nenaučí, říká ředitel pražského učiliště

sobota 17. října 2020 ·

„Toho, že se střední odborné školy a učiliště uzavřou úplně stejně jako na jaře, jsme se obávali nejvíc,“ říká ředitel Střední odborné školy Jarov Miloslav Janeček. „Usadit umyvadlo ve zdi, svařit k sobě trubky nebo správně zabudovat střešní okno se prostě nikdo distančně nenaučí.“ Reportáž z jedné z největších odborných škol v Česku – poslední den před jejím úplným uzavřením - přináší EDUzín. 


Miloslav Janeček (skolajarov.cz)
„Ono se to nezdá, ale manuální práce je někdy opravdu fyzicky náročná, a v prvním ročníku je prostě potřeba si zvyknout a nabrat sílu. Když do toho ještě musíte mít roušku nebo respirátor, je to samozřejmě o to nepříjemnější,“ vysvětluje ředitel Janeček. Kohokoliv ze studentů se ale zeptáte, jestli jsou radši ve škole nebo doma, všichni volí přítomnost ve škole, až to od ramenatých borců s vystříhanými vlasy a často potetovanýma rukama zní skoro dojemně. „Mistrům doporučujeme, aby žákům umožňovali častější přestávky a vyháněli je ven na čerstvý vzduch, aby se mohli trochu nadechnout,“ ujišťuje ředitel... 

„Co se distanční výuky týká, na jaře jsme byli dost zaskočení a zmohli jsme se víceméně jen na zasílání a vybírání úkolů přes intranet a stránky tříd,“ vzpomíná ředitel Miloslav Janeček. Škola se ale nenechala ukolébat zmírněním proticovidových opatření, takže přes léto vybrali software a v září uspořádali sérii webinářů k využití nástrojů Google Classroom. 

„Ještě nemám pocit, že bych uměl všechno, ale teď už se prostě zbytek naučím praxí,“ říká po druhém dnu online výuky smířlivě učitel Jan Bambousek, který na SOŠ Jarov vyučuje společenskovědní předměty. Po žácích se mu už teď stýská a schází mu zpětná vazba, protože na Jarově žáci nemusejí mít povinně zapnutou webkameru, takže se mu občas stává, že mluví do černé obrazovky. „Snažím se, aby výuka byla interaktivní. Dávám třeba studentům číst různé články a ptám se jich na jejich názory. Překvapilo mě, že ze třídy maturantů mi několik studentů poslalo prakticky totožnou odpověď, zatímco někteří učni si dali velkou práci.“ 

O interaktivní výuku se snaží i kolega Matúš Farkaš, který vyučuje zeměpis, trenérství a tělocvik oboru Management ve sportu: „Pokud mají studenti chytré hodinky nebo aspoň krokoměr v mobilu, tak mi posílají údaje o tom, jak trénují. Přijde mi to přínosnější než jim zadávat nějaké prezentace o sportech či sportovcích.“ 

Oba učitelé – i kolega matikář Mojmír Hajník, který s nimi sdílí kabinet – jsou k distanční výuce trochu skeptičtí a už se těší, až se žáci vrátí zase do lavic. Na druhou stranu ale všichni tuší, že školy nebudou zavřené jen dva týdny, a nechtějí nechat své žáky na holičkách. „Mezi učni máme i takové, kteří přijdou se čtyřkami ze základní školy, a já vidím, že už od 7. třídy se nenaučili prakticky nic. Samozřejmě by pro ně bylo nejlepší, aby šli i na nástavbové studium, ale někteří z nich neumějí ani počítat se zlomky. Ta ztráta se těžko srovnává při prezenční výuce, a při distanční je to ještě složitější,“ vysvětluje Hajník. 



Celý text naleznete zde

24 komentářů:

rváčkazvesela řekl(a)...
17. října 2020 v 9:47  

...ne , ale už to dávno všichni děláme podle návodů na internetu:-)
...nebo trneme hrůzou, zda se s tím ti zahraniční pracanti popasují tak, že nebudeme nakonec protékat k sousedům....

Eva Adamová řekl(a)...
17. října 2020 v 16:59  

Mám obavy, že současné učně to nejte schopni naučit ani za normálních okolností.

h.o.p. řekl(a)...
17. října 2020 v 18:49  

V učebních oborech i v dnešní době připravují šikovné řemeslníky. Samozřejmě ne ze všech to lze udělat a taky to neplatí úplně ve všech školách. Ale nelze šmahem odsuzovat a už vůbec ne stereotypními paušalizujícími argumenty (oba komentáře). A xenofobie, to už je pro mě přímo za hranou (...rváčkazvesela...).

laimes řekl(a)...
17. října 2020 v 20:30  

potřeboval jsem vyměnit ohřívač na vodu v kuchyni,zakoupil jsem nový a jelikož nemám vercajk a bál jsem se abych neprovalil trubku (dům z r 1937) sehnal jsem si odborníka z firmy vodo-topo,hoch (35-40 let) přišel a pustil se do díla,po hodině jsem přišel do kuchyně,ohřívač vyměněný ale teplá voda z něj netekla , odborník se mne pokoušel přesvědčit,že jsem koupil vadný kousek,abych ho šel reklamovat a on že pak znovu přijde,dlouze jsem se zahleděl a říkám : " a nejsou ty trubky obráceně?....a byly...

Eva Adamová řekl(a)...
17. října 2020 v 21:02  

"V učebních oborech i v dnešní době připravují šikovné řemeslníky."

Tak samozřejmě, že existují výjimky. Jenže skutečnost je taková, že podstaná část dnešních vyučenců je sotva schopná dělat pomocné práce.

Robert Čapek řekl(a)...
17. října 2020 v 23:49  

Tak "podstaná část dnešních vyučenců je sotva schopná dělat pomocné práce" je elitářský a nesmírně hloupý názor, zejména díky onomu slovu "podstatná". Nevíte o tom nic a jen blábolíte mýty, které nemáte nijak podložené. U rádobypedagožky velmi smutné a trapné.

Eva Adamová řekl(a)...
18. října 2020 v 11:53  

Narozdíl od Vás pane Čapku skutečně učím a nekoukám na školství jen z letadla jako Vy, takže vidím, že na učební obory bez maturity dnes ze základních škol odcházejí v podstatě jen propadlíci, skrytí propadlíci a žáci, kteří by byli dříve ve zvláštních školách, kde by se alespoň díky posílení praktického vyučování alespoň naučili praktickému myšlení. Jedná se o žáky, kteří dříve absolvovali pouze dvouleté učební obory typu pomocná kuchařka. Dnes se díky naší skvělé inkluzi praktickému myšlení na běžných základkách nenaučí a ani nemohou naučit, protože do nich zbytečně hustíme teorii, kterou nezvládají. Žáků, kteří budou v budoucnu schopni samostatně vykonávat řemeslo, je v současnosti na učebních oborech bez maturity naprosté minimum. Vy si snad opravdu myslíte, že dnes na učňácích vychováváme opravdu schopné kuchaře, elektrikáře či automechaniky? Na tyto práce jsou u nás v posledních letech zaměstnavatelé nuceni najímat místo čerstvých vyučenců maturanty nebo dokonce vysokoškoláky z Ukrajiny.

Robert Čapek řekl(a)...
18. října 2020 v 14:42  

Paní Adamová, ty vaše nesmysly je až dětinsky lehké rozbít na kusy a rád to udělám:

1. "nekoukám na školství jen z letadla jako Vy" ... Zrovna tento měsíc jsou na jedné SOU měl tři dny celodopoledné semináře pro všechny pedagogy, samozřejmě včetně mistrů odborného výcviku a učitelů odborných předmětů. Takových seminářů mám za měsíc na SOU nekolik. Mnoho let učím tyto pedagogy na doplňujícím pedagogickém studiu. Kterýkoliv z ředitelu mi na mou otázku o svých žácích cokoliv řekne, včetně úspěšnosti u závěrečných zkoušek. Učitelé i mistři z těchto škol otevřeně mluví o všech problémech. A to pomíjím, že jsem na podobném SOU i učil. Není tedy pravda, že bych koukal z "letadla", ale moje profese mi naprosto přesně umožňuje mapovat tyto školy, tak jak to snad ani lépe nejde.

2. "na učební obory bez maturity dnes ze základních škol odcházejí v podstatě jen propadlíci" - to je klasická ukázka vaší práce s fakty, úplná pitomost. Na SOU odchází kolem 40% žákovské populace, to jsou dessetitisíce žáků. To jsou podle vás "v podtstě jen propadlíci"? Najděte si přesná čísla a pak možná pochopíste, jak stupidní je to názor.

3. "Žáků, kteří budou v budoucnu schopni samostatně vykonávat řemeslo, je v současnosti na učebních oborech bez maturity naprosté minimum." Naprosté minimum? Jsou obory, ze kterých je to úplně naopak: 100% žáků, kteří se bez problémů uplatnili. školy si o tom vedou evidence, učitelé, kterým se žáci ozývají, mají dobrý přehled. Lepší než vy, který nevíte nic. Mimochodem, jak jinak by vykonávalo řemeslo, než "samostatně"? Možná ze všech nebudou OSVČ, ale to přece vůbec není potřeba. To jen vy si asi představujete, že kdo se vyučí automechanikem, musí hned mít svoji dílnu. Ale nemusí. Není to ani lepší, ani horší, je to prostě jen možnost. Řemeslo je jen základ a třeba z automechaniků jsou dobří řidiči dálkové dopravy.

4. "Vy si snad opravdu myslíte, že dnes na učňácích vychováváme opravdu schopné kuchaře, elektrikáře či automechaniky?" Ano, myslím, a nejsem sám. Ty vaše výplody jsou pro tisíce z nich velmi urážlivé. To vy jste jen mizerná učitelka (stále ale doufám, že ne, že jste jen nepříliš chytrý troll), když takové věci píšete.

5. "Na tyto práce jsou u nás v posledních letech zaměstnavatelé nuceni najímat místo čerstvých vyučenců maturanty nebo dokonce vysokoškoláky z Ukrajiny." Další kravina na úrovni rádia Jerevan.

Mimochodem, stačilo mi minutu hledat nějaká čísla a například: Automechanik na jisté SOU zkoušky skládalo 12 žáků - 3 prospěli s vyznamenáním, 8 prospělo a 1 neprospěl. Nebo ze závěrečné zprávy jiné SOU: 75 prospělo, 13 s vyznamenáním, 2 neprospěli. To mají být ti "propadlíci". Abych to shrnul, napsat, že "podstaná část dnešních vyučenců je sotva schopná dělat pomocné práce" je stupidní a urážlivé k desetitisícům učňů a tisícům pedagogů.Vy, paní Adamová, jste typickým příkladem hloupé učitelky, který si myslím, že jenom studijní cesta je ta pravá a kdo je na učňáku, je "propadlík". Nemáte ani tucha, že když chcete být puškař, kuchař, kadeřnice, motorář nebo pracovat se dřevem, je SOU ta nejlepší volba. A takových oborů jsou desítky! Já jsem zažil mnoho velmi chytrých a šikovných žáků, kteří šli na SOU - což byla v jejich individuálních případech ta nejrozumnější věc na světě - a na naštěstí bylo kolem nich dost učitelů, kteří je v tom podpořili a eliminovali pitomce vašeho typu.

Nowak řekl(a)...
18. října 2020 v 16:04  

Diskuze úplně utekla od článku, vraťme se k němu. Má článek nějaký věcný obdsah, má smysl? Myslím, že ne, že jde o pouhé plácání.
Poku nám pan ředitel sdělí, že pandemie značně narušuje výuku v jeho škole a to zejména v oblasti praktické výuky, tak je to fakt nečekané. Že by radši, aby covi nebyl, to snad taky nepřekvapí.
Čtenáře akorát může potěšit, že běží alespoň obor Management ve sportu.
Co takhle navázat článkem o tom, jak skvěle běží distanční výuka matematiky na gymnázích? G jsou pro distnační výuku jako dělaná, tam to jde samo.

Tím vůbec nechci říci, že pan ředitel je blbec - co má v těchto dnech udělat, když za ním přijde novinářka a začne se ptát, jak škola za covidu běží? Má 2 možnosti: novinářku vyhodit nebo povídat to, co v článku čteme.
Spíš nabízízm otázku, co si myslet o EDUzínu - no asi to, co doposud. Jen máme možnost si to znova potvrdit. (Budu rád, když na tahle slova zareaguje i pan Čapek, tentokrát mě jeho reakce zajímá.)

Robert Čapek řekl(a)...
18. října 2020 v 16:31  

To jsem rád, že alespoň "tentokrát" vás moje odpověď zajímá :-D To bylo vtipné, zasmál jsem se.

Je dobré, že někdo říká ty "obecné" věci, rozhodně to není žádné plácání. Novinářka je ve škole a mluví pan ředitel i učitel, co chtít víc? To, že říkají VÁM známé věci, nevadí. Protože v našem školství hodně lidí neví ani ty základní věci a plácá podobně jako nekolegyně Adamová. Ta by měla takové články číst jako čítanku. Zajména třeba tuhle větu: "Oni se někdy sice tváří, že je obtěžuje sem chodit, ale když jsme v květnu a červnu vyhlásili možnost dobrovolné docházky, byli jsme překvapeni, kolik se jich tu objevilo."

Nowak řekl(a)...
18. října 2020 v 16:46  

Pane Čapku, děkuji za rychlou odpověď, i když jsme se zas jednou neshodli. Já si nemůžu pomoct, ale mě na to "plácání" naladil už titulek. Ono v dlouhém textu něco pak najdete, souhlasím - třeba věta, kterou citujete. Samozřejmě,že text obsahuje i nějaké zajímavé informace o této veliké škole, někdo o ní třeba ani netušil - já o ní vím léta.
Ale ten titulek m.j. vede k rekacím, jaké zazněly v diskuzi. Doufejme, že většina čtenářů bude díky článku vidět učňovské obory spíš pozitivně a najde tam, že v současné době dělají, co můžou.

rváčkazvesela řekl(a)...
18. října 2020 v 19:41  

My , co nejsme spokojeni s kvalitou a množstvím řemeslníků jsme elitáři a xenofobové....to je úsměvné.
Stačí si s pár známými popovídat o zkušenostech s řemeslníky. Já už si třeba maluji sama, nedávno jsem se skamarádila s přímočarou pilou, akuvrtačkou, brousím, natírám nábytek a jsou to přímo dizajnovky..nicméně elektřinu a vodoinstalaci si tedy dělat nebudu...a je to fakt průšvih někoho spolehlivého a prověřeného ulovit.

Eva Adamová řekl(a)...
18. října 2020 v 20:01  

Vážený pane Čapku.

ad 1

Zkušenosti s pedagogy a nepřímé informace o žácích rozhodně nemohou nahradit přímé zkušenosti s žáky učebních oborů. Na podobném učilišti jste učil před více než dvaceti lety, a to na nich ještě byla situace úplně jiná. Takže znovu opakuji, situaci na učilištích znáte jenom z letadla.

ad 2

"Na SOU odchází kolem 40% žákovské populace,"
Jen jste potvrdil, že naopak Vaše práce s čísly a s informacemi je mizerná. Řeč totiž byla o žácích nematuritních oborů a těch tedy rozhodně není 40 % a jejich podíl stále klesá.

ad 3

Vůbec jsem nehovořila o tom, že by měli mít automechanici hned svoji dílnu či být zrovma OSVČ. Hovořila jsem o tom, že když vyučenci vedoucí kuchařka nebo mistr přikáže něco udělat, že to skutečně sami a pořádně udělají. Nevím, jaké zprávy máte zrovna o automechanicích, ale můj známý už dva roky někoho do dílny shání a čerství automechanici, kteří opouštějí místní učňák jsou podle něj naprosto nepoužitelní.

ad 4

Už v předchozích příspěvcích jsem psala, že se samozřejmě najdou výjimky, ale sakra přiznejme si, že současní vyučenci bez maturity se s těmi, které naše učňáky produkovaly před dvaceti či patnácti lety, naprosto nemohou srovnávat.

"Vy, paní Adamová, jste typickým příkladem hloupé učitelky, který si myslím, že jenom studijní cesta je ta pravá a kdo je na učňáku, je "propadlík"."

Ne, já jsem hovořila o tom, že na učňáky bez maturity jdou ze základek propadlíci. Všichni ostatní, a to už i skoropropadlíci, jdou na maturitní obory, kde se z nichpropadlíci zcela zbytečně stávají. Myslím, že jste vůbec nepochopil a pravděpodobně z mých příspěvků v diskuzích na podobné téma nevysledoval, že já naopak zastávám názor, že než být bídný maturant, tak je pro mnohé žáky lepší se vyučit.

"Já jsem zažil mnoho velmi chytrých a šikovných žáků, kteří šli na SOU"

Ano, já jsem jich za třiatřicet let ve školství také viděla hodně, ale v posledních pěti letech je jich skutečně pomálu.

"Protože v našem školství hodně lidí neví ani ty základní věci a plácá podobně jako nekolegyně Adamová."

Myslím, že základní neznalosti o našem školství naopak ve všech diskuzích, kterých se účastníte, prokazujete Vy. A skutečnost, že jste nepostřehl změnu, která se v posledních deseti letech odehrála na učebních oborech bez maturity s čímž pak souvisí i klesající úroveň maturitních oborů, to jen potvrzuje. Myslím, že by Vám prospěů rozhovor ne s učiteli na učňácích, které školíte, ale s mistry odborného výcviku, které neškolíte.

Robert Čapek řekl(a)...
18. října 2020 v 23:08  

Paní Adamová, opět jste prokázala svoje neznalosti. Mistři odborného výcviku jsou samozřejmě účastni i na seminářích ve školách, které vedu, tak i na doplňujícím pedagogickém studiu, které lektoruji. Jsou to totiž také pedagogové a téměř všichni lepší než vy. Jsou jich na každé škole na seminářích desítky, za těch vašich "posledních deseti let" jich musely být stovky. Zbytek vašich nesmyslů ponechám bez komentáže, snad jen upozorním na ten směšný zdroj "jeden váš známý" potřebuje automechanika, kam se mu hlásí z JEDNOHO učňáku - a vy pak píšete, že "podstatná část" učňů nebo "naprosté minimum" učňů. Hlášky očividně vytažené z paty. Co že se to vlastně snažíte učit za předmět? Nebo jste v zaslouženém a všemi oslavovaném důchodu?

krtek řekl(a)...
19. října 2020 v 8:28  

Zkusil jsem zadat do Google heslo: "úspěšnost na učňovských školách" a co na mne vyskočilo:
https://infografiky.ihned.cz/extra-ucnaky/r~bec534e83e9911e9b6a9ac1f6b220ee8/
http://www.nuov.cz/ucnovske-skolstvi-a-stavebni-obory
https://opavsky.denik.cz/zpravy_region/ucnovske-obory23012016.html
Víceméně jednotné - pokles zájmu o některé obory, nedostatek vyučených.
Vážím si toho, že pan Čapek brání učiliště a učně, snad poprvé si ho opravdu vážím, ale - bohužel - ten pokles v mnoha oborech tu je.
Nicméně o některé obory roste zájem. A myslím, že se s Čapkem a Adamovou shodneme, že lepší vyučený se zájmem o obor než horkotěžko prošlý maturant se čtyřkami s nezájmem o cokoliv.

Eva Adamová řekl(a)...
19. října 2020 v 13:09  

"Mistři odborného výcviku jsou samozřejmě účastni i na seminářích ve školách, které vedu, tak i na doplňujícím pedagogickém studiu, které lektoruji."

Dovedu si představit jejich neskonalé nadšení.

Nezlobte se na mne, ale jen a znovu jste ve Vašich komentářích prokázal, že diskuze s Vámi je naprosto zbytečná. Neumíte pracovat s daty, neumíte argumentovat, neumíte nic, jedině urážet a chválit vlastní ohon.

Za nějakých deset let, až odejde hromada starých řemeslníků ze silných populačních ročníků do důchodu, se ozvěte. To Vám totiž možná teprve dojde, jaké se v učňovském školství odehrály změny a k čemu to vedlo.

Robert Čapek řekl(a)...
19. října 2020 v 18:30  

Ano, jsou rádi, někteří i nadšeni. Někdo se konečně s nimi baví, pomáhá jim a radí jim. Někdo se s nimi baví o jejich výuce a jak ji zlepšit. A určitě ode mě neuslyší to vaše svinstvo o "propadlících", "minimu schopných řemeslníků" a další vaše nepodložené a povýšené urážky. Ano, diskuze se mnou je pro vás zbytečná, protože vy pro mě nejste žádný partner k diskuzi. Vaše nesmysly prostě jen cupuji.

Eva Adamová řekl(a)...
19. října 2020 v 19:11  

Úpadek učebních oborů bez maturit a bohužel v posledních letech i těch s maturitou je natolik zjevná záležistost, že mne skutečně zaráží skutečnost, že jste to od mistrů odborného výcviku na školeních, která tak "žerou", nelyšel. Jestli ono to nebude tím, že Vy strašně rád posloucháte jen sám sebe. Vy nesmysle, vždyť Vy sám jste důkazem úpadku našeho už i vysokoškolského školství. A hlášky o tom, jak rodinkář, a to ještě kdoví jestli, radí mistrům odborného výcviku, tedy ryze praktickým chlapům, jak si zaradit s učni při praktické výuce, mne fakt baví. Ráda bych nějaký ten názor na Vaše školení od mistra odborného výcviku slyšela na vlastní uši.

Robert Čapek řekl(a)...
19. října 2020 v 20:57  

Víte, co je legrační a zároveň smutné? To, že mi tady tvrdíte, že se se mnou nedá diskutovat. A pak mi tu píšete "rodinkář" a opět, stejně jako se studenty učňáků, to myslíte urážlivě. Ale víte, že rodinná výchova se už na základkách neučí desítky let? Takže nejen, že zase ukazujete svůj povrchní a elitářský postoj, ale ten je tak hloupý, jako bych vám říkal "počůránek". Počúrávala jste se kdysi, jako mimino, ne? Na co vlastně narážíte tím "rodinkář"? Vy učíte nějaké ušlechtilejší předměty? Někteří kolegové z vaší sborovny jsou pro vás méněcenní, kvůli tomu, co učí? Nebo se vysmíváte mému studiu rodinné výchovy? Opravdu? Někdo, kdo vystudoval možná pedák za krále klacka se posmívá vzdělávání někoho druhého s dvěma doktoráty z polistopadové éry? Opravdu jste tak přízemní a hloupá, jak tady ukazujete?

Eva Adamová řekl(a)...
19. října 2020 v 21:54  

"Ale víte, že rodinná výchova se už na základkách neučí desítky let?"

Ale to já samozřejmě vím, Vy Koumesi, že rodinka se nám převlekla do výchovy ke zdraví. A fakt nevím, co je elitářského na tom, že si myslím, že základkový rodinkář je mistrům odborného výcviku se svými sedmasedmdesáti metodami v jedné hodině platný jako mrtvému kabát, i kdyby měl těch pofiderních doktorátů z polistopadové éry deset. Vy se totiž zase jenom vychvalujete ve stylu, nepochválíme-li se sami, nikdo jiný to za nás neudělá. Navíc se domnívám, že mistři odborného výcviku by se za břicho popadali, kdyby si přečetli Vaše tvrzení o Vašem domnělém přínosu pro jejich praxi.

A na závěr, moji kolegové ve sborovně pro mne rozhodně méněcenní nejsou, protože vykonávají poctivě svou práci a necpou se narozdíl od Vás tam, kam nepatří. Kdyby se náhodou rozhodli školit mistry odborného výcviku, tak je utřu stejně jako Vás, nemějte obavy.

Nowak řekl(a)...
19. října 2020 v 22:29  

Pane Čapku, reagoval jste na mě takto:
"To jsem rád, že alespoň "tentokrát" vás moje odpověď zajímá :-D To bylo vtipné, zasmál jsem se."
To "tentokrát" ode mně nebyl žádný pokus o vtip, to bylo zcela vážně. Váš poslední komentář (z 22:16) mi dokazuje, jsem to formuloval správně. Je s Vámi cosi v nepořádku, dá se to vidět i z teologického pohledu, někdy to třeba konkretizuji. Něco podobného vidím i u pana Keršlágera, ale oproti Vám má šanci.

Robert Čapek řekl(a)...
19. října 2020 v 22:40  

Pane Nowak, já váš zájem vnímám. Ovšem vy mi tak trochu splýváte v řadě anonymů, jejichž názory - pokud nějaké vůbec mají - jsou nejen tím degradovány. Ano, je se mnou snad cosi v nepořádku, ale věřte mi, je to věc volby. A já jsme si zvolil být "v nepořádku" pro jistý druh lidí. Svobodná volba. Stejně jako od vás je věc volby psát něco člověku, kterého neznáte a hodnotit nějaké jeho šance. A moje volba je pak hluboká a upřimná lhostejnost k tomu, co si vy o mých jakýchkoliv šancích na cokoliv myslíte.

Nowak řekl(a)...
20. října 2020 v 13:14  

"Ano, je se mnou snad cosi v nepořádku, ale věřte mi, je to věc volby. A já jsme si zvolil být "v nepořádku" pro jistý druh lidí."
Tohle by se hodilo třeba i na Nadju Tolokonnikovou nebo na polské aktivistky Margot nebo Siksu. To jsou pozitivní příklady. Negativní příklady mohou být kapesní zloději nebo prodejci drog (asi by to tak nedokázali slovně formulovat jako Vy).
"Být v nepořádku" mohou být moc různé věci - proto jsem se odvolával na teologii, která tomu dává plus nebo minus.

Petr Portwyn řekl(a)...
20. října 2020 v 14:40  

Kohokoliv ze studentů se ale zeptáte, jestli jsou radši ve škole nebo doma, všichni volí přítomnost ve škole, až to od ramenatých borců s vystříhanými vlasy a často potetovanýma rukama zní skoro dojemně.
No bať. Zejména v zemi, kde podle evropských průzkumů žáci tak nenávidí školu.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.