„Intuice mi napovídá, že školy budou uzavřené poněkud déle, než bychom si všichni přáli. Přiznejme si na rovinu, že daleko raději by byli ve škole žáci i učitelé. A že by si to přáli i rodiče. Je však jasné, že distanční výuku budeme muset zvládnout minimálně do konce listopadu a je klidně možné, že i do ledna,“ píše ředitel střední školy Štefan Klíma na svém blogu.
|
Štefan Klíma (facebook.com)
|
Po jarní zkušenosti jsme v naší škole podrobili výuku analýze, ze které vyplynulo, že musíme pro příští distanční výuku udělat úpravy. Při tvoření systému je totiž potřeba myslet na žáky, ale i na jejich rodiče a na to, aby byl systém vyhovující i pro početnější rodiny. Do systému je potřeba zakomponovat i výchovu žáků k odpovědnosti a k tomu, aby i oni byli nuceni dodržovat systémová pravidla (vstávat v určitou hodinu, plnit úkoly v termínu a podobně).
Jednoznačně prioritou musí být schéma, které bude jednoduché, bude provozované v jedné aplikaci a úkoly budou zadávané ve školním informačním systému.
Po zkušenostech z jarní výuky jsem stanovil tři druhy hodin pro distanční výuku. Prvním druhem jsou klasické video hodiny (v rozvrhu je máme označené zeleně), kterých musí být optimální počet s ohledem na psychohygienu žáků (ale i učitelů) a s důrazem na technické možnosti rodin. Analýza nám ukázala, že takovýchto hodin mohou mít žáci maximálně 16 – 20 týdně (SŠ a druhý stupeň ZŠ). U prvního stupně je žádoucí délku hodin zkrátit (z pohledu psychologie udrží děti pozornost max. 20 minut), případně počet hodin přiměřeně ponížit. Dále jsem stanovil kombinované hodiny (v rozvrhu označené oranžově). V těchto hodinách učitelé přistupují k žákům individuálně. Někteří žáci plní úkoly, jiní mají samostatnou práci, další pro změnu týmový projekt a podobně. A zároveň se v těchto hodinách mohou učitelé věnovat žákům individuálně. Tento druh hodin považuji za velmi důležitý a domnívám se, že v celé řadě míst se na něj zapomíná. Zbytek hodin máme stejně jako jiné školy organizovaný bezkontaktním způsobem výuky. Kombinací těchto tří druhů je možné aplikovat vzdělávání tak, aby žáci plnili co největší část ŠVP. Prohlubuje samostatnost u žáků, ale i jejich zodpovědnost. Umožňuje učit se týmové spolupráci. V neposlední řadě může vést ke zlepšení žáků v jejich dovednostech pracovat s textem.
Vážení rodiče, víme, že chcete pro své děti jen to nejlepší. Nepožadujte však více video hodin. Ředitelé škol se snaží vytvořit co nejoptimálnější způsob výuky. Musíme si však uvědomit, že každá škola má jiné podmínky. Všichni učitelé na sobě pracují. Věřte svým školám, věřte učitelům. Nebojte se však svých učitelů či ředitelů zeptat na to, co vás zajímá. Rádi vám odpovíme a vše vysvětlíme. Komunikace je velmi důležitá.
Vážení žáci, vy prosím věřte, že my – učitelé, uděláme vše pro to, abychom vás připravili nejlépe, jak jen to bude možné. Připravíme vás nejen na život, ale i na všechny druhy zkoušek (přijímacích či maturitních a závěrečných). I nám jde jen a jen o to, abychom vám dali nejlepší vzdělání. Nebojte se, naše společné úsilí dotáhneme do konce. Baše vzájemná spolupráce bude nyní klíčová.
Vážené kolegyně, vážení kolegové – učitelé, myslete prosím na své zdraví a distanční výuku organizujte tak, abyste ji „přežili“ ve zdraví. Vím, jak je taková výuka náročná. A také vím, že všichni se za pochodu učíme a celý systém vylepšujeme. Distanční výuka není jednoduchá pro žáky ale ani pro učitele. Mějme to na paměti.
Přeji vám všem dobré dny a nám všem, abychom se co nejdříve mohli vrátit do normálu.
Se souhlasem autora převzato z jeho
blogu
2 komentářů:
Palec nahoru. Aspoň někdo pracuje systémově:-)
daleko raději by byli ve škole žáci
Tázáni, mí žáci to popřeli. Po fyzickém návratu do školní budovy neprahnou.
Okomentovat