Můžeme tomu říkat ontarijský recept na lepší školství. A z kanadské provincie, kde obstál, se šíří do dalších zemí světa. Rovněž Česko se jím chce nechat inspirovat. Takzvaný střední článek zjednodušuje komunikaci mezi ministerstvem školství a regiony. Zajišťují ho kvalifikovaní prostředníci, kteří pomáhají pedagogům metodicky a školy zbavují zbytečné byrokracie. Střední článek se pak stává spíš centrem dění, či dokonce jeho srdcem. Reportáž přináší online deník Aktuálně.
|
Arnošt Veselý (repro DVTV) |
V Ontariu žije asi třetina obyvatel téměř 38milionové Kanady. Tedy okolo 12,5 milionu lidí, jen o něco víc než v Česku. Základních škol tu proto mají podobný počet – asi 4000, v Česku jich je zhruba o stovku víc.
V roce 2003 se ontarijské školství dostalo do takové krize, že se stalo jedním z hlavních témat voleb. Lidem vadilo, že jejich děti učí postaru vyhořelí učitelé. A ředitelé škol, přetížení byrokracií, to nezvládají změnit. Volby proto vyhrála opozice, která měla pečlivě připravenou zásadní vzdělávací reformu. Ta dopadla nad očekávání dobře.
Ontarijského úspěchu si všiml pedagog a sociolog z Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy Arnošt Veselý a již v roce 2013 navrhl, aby se stal vzorem pro české školství. Ve svém textu Vzdělávací reforma v Ontariu: kritické shrnutí a inspirace pro vzdělávací politiku v ČR detailně mapuje okolnosti nebývale rychlé a účinné reformy.
Roku 2003 nově jmenovaný premiér Ontaria Dalton McGuinty neustále opakoval, že zlepšení veřejných škol je nejdůležitějším úkolem, který se snaží jeho vláda uskutečnit. Nezůstalo jen u slibů. Dokument McGuintyho vlády nazvaný Strategické směry měl pouhých šest stran, které stručně a jasně formulovaly tři hlavní cíle: zlepšit vzdělání žáků, snížit rozdíly v jejich vědomostech a zvýšit důvěru veřejnosti ve veřejné školy.
Česko má oproti tomu asi patnáct dokumentů se strategiemi a koncepcemi, upozorňuje Arnošt Veselý, ale jejich psaní a neustálé dolaďování sebere státu a expertům tolik sil, že už se jich pak nedostává na zavedení popsaných změn do praxe. To se naopak Ontariu povedlo nebývale rychle, v podstatě do osmi let.
Citovaný text Arnošta Veselého naleznete
zde
9 komentářů:
V ČR byl střední článek řízení škol (VČETNĚ KABINETŮ PŘEDMĚTŮ S METODIKAMI) zrušen na podzim v roce 2000 prý aby se ušetřilo... Po dvou dekádách "nese své ovoce..." K TOMU NENÍ CO ŘÍCT...
Učitel je DIDAKTIK, nikoli METODIK! Toto jaksi všichni, co byli u moci v resortu školství po těch 20-ti letech nepochopili, proto to tak dopadlo :( :-(
A teď se metodické kabinety snaží obnovit přes projekty, což je zcela nesystémové, protože po skončení projektů zase kleknou.
Vůbec nepochopím benefit právní subjektivity škol (to je prostě samovláda ředitele ať je jakýkoliv)a hlavní slovo zřizovatele - to může být i úspěšný traktorista. Inspekce má funkci vánočních ozdob...
Po roce 2000 jsme rozsekali vše dobré, co jsme měli.
Ale třeba neziskovky nás z toho vytáhnou....
ČESKO NA KŘIŽOVATCE aneb JAKÉ JSOU VÝSLEDKY PLAGOVA AKTIVISMU?
Stav sledovanosti FB stránek Edu2030plus dnes 19.10.2020:
!! DNES !!
Po dvou letech příprav je dnes na programu vlády schvalování Strategie 2030+
Držme společně palce
https://www.facebook.com/Edu2030plus/posts/736406516910739
1 866 lidem se to líbí
2 294 lidí to sleduje
https://www.facebook.com/Edu2030plus
JAKÉ JSOU VÝSLEDKY PLAGOVA AKTIVISMU?
V Česku je tuším cca 7000 škol s cca 140 tis. učiteli. Ministerské stránky stojí podle mne "za starou bačkoru". Facebook mají téměř všichni, a přesto tam ty podle mne alibistické "grantožroutsko aktivistické kompetenčně konstruktivistické bláboly" o státní Strategii vzdělávání 2030+ sledují jen asi dva tisíce lidí a líbí se to necelým devatenácti stům. I Pepek Vyskoč, kdyby si udělal stránku, by možná měl větší sledovanost...
http://www.ceskaskola.cz/2020/04/nesmyslne-zmatecne-nekoncepcni-hodnoti.html
http://www.ceskaskola.cz/2020/03/robert-plaga-zvladnout-to-muzeme-jen.html
Sledovanost stránek Edu2030plus se od jara téměř nezměnila. Ta aktivistická Strategie 2030+, zdá se, slouží především k seberealizaci a sebechvále hrstky aktivistů a k odkladům řešení podstatných problémů českého školství.
Spousta sebechvály, ale skutek (ohlas u školské veřejnosti), zdá se, někam "utek".
Vláda tu Strategii vzdělávání 2030+ dnes asi schválí.
Pepek vyskoč má dnes, zdá se, svátek.
Za této situace moýná můžeme být za "decetralizaci" školství rádi... Než se řídit "strategickým" (ne)řádem z MŠMT, to už je snad lepší ta džungle.
J.Týř
„Ten bordel, co Babiš udělal, a teďkon to všichni musíme slíznout. To je debil, s prominutím,“ řekla ministryně práce a sociálních věcí s papírem v ruce České televizi...
https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/jana-malacova-mimo-zaznam-ceska-televize-andrej-babis.A201019_080747_domaci_kzem
No, kdyby se to týkalo školství, byl bych k tomu dost nechutnému výlevu ministryně Maláčové trochu smířlivější...
"Zrada je povahová vlastnost", říkával někdy ve zkratce jeden můj známý. Zdá se mi někdy, že by si pravdivost té zkratky mohli a měli členové vlády mezi sebou vyříkat a neotravovat s tím veřejnost tak, jak to ministryně práce a sociálních věcí v České televizi udělala.
Doufám, že kvalita vzdělávání bude jedním z hlavních témat parlamentních voleb v příštím roce. Pak, podle výsledku voleb, se ukáže, kdo je co.
Jak se zdá, tak někdo vidí vyjádření min. Maláčové tak, že se jí ČT zeptala na její názor, Maláčová vytáhla papír, kde si odpověď připravila a přečetla předem promyšlený text: "Ten ...."
Fakt to tak bylo?
Možná, že na tom papíru měla paní ministryně možná pro případ setkání s televizí seznam abecedně řazených nadávek z Čapkovy Loupežnické pohádky, ale pak si asi radši ty noty opustila vybrala si ten původně lékařský termín. :)))
https://cs.wiktionary.org/wiki/debil
Ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová (ČSSD) ke svému výroku „to je debil” na adresu premiéra Andreje Babiše (ANO) Novinkám napsala, že šlo o vyjádření v emocích, bez kterých to někdy prostě nejde. Prioritou pro ni je nyní řešit problémy spojené s epidemií koronaviru než jeden výrok. Zda se za něj omluví, zatím neuvedla...
Předseda ČSSD Jan Hamáček rádiu Impuls řekl, že se Maláčová za svůj výrok omlouvat nemusí, protože jej pronesla tehdy, kdy považovala televizní kamery za vypnuté. Podle něj se jednalo o „podraz ze strany České televize”.
https://www.novinky.cz/domaci/clanek/slo-o-vyjadreni-v-emocich-rekla-k-urazce-premiera-malacova-40339682
Nevíte někdo, jestli to ministr vnitra řekl s papírem v ruce nebo bez papíru? :)))
Já už jsem to oběma těm emotivním bytostem odpustil:
Jaroslav Dušek - 2. Dohoda - Neberte si to osobně
https://www.youtube.com/watch?v=22QHkH1Npp0&ab_channel=LusiLuArt
:)))
Dovoluji si doporučit panu Komárkovi mírnou obměnu napomenutí expresivně se vyjadřujících diskutujících v České škole:
Nechovejte se v České škole jako někteří členové vlády v televizi!
Kdysi se mi něco podobného osvědčilo u zedníků ve střední učňovské škole. Když žáci používali ču... pí... výrazy, napomenul jsem je v návaznosti na Topolánkovo "Kalousku, jsi jednička"
Nechovejte se v České škole jako předseda vlády v Parlamentu!
:)))
Okomentovat