Pokud by distanční vzdělávání trvalo déle než několik týdnů, školy by se s tím určitě vypořádaly. „Otázkou ale je, jaký dopad by to mělo na perspektivy žáků a jejich uplatnění. Byl by to velký problém s velkými dopady na vzdělání i na ekonomiku, které by se ale projevily až v delším horizontu,“ říká ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal v rozhovoru pro ČRo Plus.
|
Tomáš Zatloukal (msmt.cz)
|
Za předčasné Zatloukal považuje úvahy o tom, že by žáci, kteří se nezapojí do online výuky, museli opakovat ročník. „Spíš jde o to vytvořit podmínky pro to, abychom to období využili tak, že ty ztráty budou co nejmenší. A po návratu žáků do škol digitální technologie zefektivní i prezenční výuku,“ zdůrazňuje.
Současná situace podle něj ukázala, že školám schází systémová podpora ze strany zřizovatelů – těch je v Česku okolo 3,5 tisíc. Velké kompetence v oblasti vzdělávání mají také kraje. A ministerstvo školství má jen omezené nástroje, které může využívat.
„Decentralizovaný systém není chyba, ale chybí zde nějaký střední článek k podpoře škol. V jednotlivých krajích je systém podpory různý a není koordinovaný,“ podotýká Zatloukal.
Celý text a rozhovor ke stažení naleznete
zde
16 komentářů:
Vážený pane vrchní inspektore.
Znám školu, kde učí většina neaprobovanýžch učitelů, a asistentek se tam stávají třídní učitelky jak na běžícím pásu a to i v první třídě ( a celkově je tam dost tristní stav- osobně to sleduji), přesto je inspekční zpráva pozitivní. Aprobované učitelky, které mají jiný názor , než paní ředitelka zhusta odcházejí nebo jsou odejity, častěji to druhé. Je to potěmkinovská vesnice s mnoha cedulemi projektů EU na vchodu....
O přestávkách tam děti například řádí jak šílený, dozor ani neví, že je může usměrnit.
Mám autentická svědectví, sama jsme tam půl roku působila.
Tímto neohrožujete stav vzdělanosti?
Vyzvete-li mě zde, sdělím adresně v osobní lince.
Ve Finsku žádnou inspekci NEMAJÍ a ANI NEPOTŘEBUJÍ...
Metodická podpora škol, a učitelů (střední článek řízení metodik kabinetů na okresech) byla zrušena na podzim 2000 z důvodu "úspor".
Tento střední článek podpory se naplno projevil v lockownu, kdy SK díky tomu toto ustálo mnohem líp...
Učitel je didaktik, nikoli metodik. Učitel má učit a nikdo nesmí zasahovat nekompetentně do jeho práce - tím je řečeno vše.
"Za předčasné Zatloukal považuje úvahy o tom, že by žáci, kteří se nezapojí do online výuky, museli opakovat ročník."
Tady ani tak nejde o žáky, kteří se do výuky nezapojují, protože těch máme i za normálních okolností kvanta (tuší vůbec pan inspektor, kolik žáků základních škol a učebních oborů má absence kolem 50 %?), ale o žáky, kteří prostě látku tohoto školního roku kvůli loňskému i letošnímu výpadku nezvládnou, a že jich bude podstatně více než jsme zvyklí, je už teď jasné. Takže já podobné úvahy vůbec nepovažuji za předčasné, ale vzhledem k okolnostem za nutné.
Jak na které škole.
Nemažme si med kolem huby. Pokud se zavření škol protáhne do Vánoc, protáhne se výpadek prezenční výuky za tento a minulý školní rok na šest měsíců, a to i u celé řady dětí z prvního stupně. A to už je docela kotel. Ano, u dobře zorganizované distanční a online výuky na druhém stupni nemusí být situace tak tragická, ale u nejslabší čtvrtiny dětí na prvním stupni bude dost zoufalá. A představa, že když potáhnete slabé dítě, které učivo daného ročníku nezvládlo, do ročníku vyššího s tím, že tam všechno dožene, je hodně naivní, protože tyto děti na to nemají schopnosti. Proto se také vláda snaží, aby nejmladší děti nastoupily do škol co nejdříve, jenže situace se vyvíjí tak, že to nebude možné. A už teď by se mělo přemýšlet nad řešením této situace, a ne že to budeme zase na konci školního roku řešit na poslední chvíli.
Ivo
Učitel je didaktik, nikoli metodik.
Pardon, to je to samé:-)
Jediná cesta je systémově zapracovat na struktuře a způsobu distanční výuky prvního stupně. Individualizovat dle výkonu, motivovat, poskytovat připojení i železo. Nic jiného nezbývá.
Ale kodo to udělá? Ministr? Cha!
Nebo nechat děti posléze opakovat ročník...takové děti skutečně existují - opakovaly ročník a ... považte, žijí:-)
Ono se to zvládne... a zrovna tato slova by měli všichni slyšet , ne stále jen hořekovat a hledat další a další problémy(viz psychologovo skuhrání, jak dětem ubližujeme...)!!
A maminy, které nerozumí učivu prvního stupně? Pardon, ony si neumí říci (třeba i panu Googlu)o vysvětlení? Tak to nevím z jaké sociální sklupiny pocházejí.
Jednoduše - kdo chce , hledá způsoby, kdo ne, důvody.
Jenže ony ty maminy prvního stupně vážená Rváčko většinou chodí do práce a nechávají-li dítě doma samotné nebo třeba i se staršími sourozenci musí jim i navařit atd. Kolik si pak myslíte, že jim pak zbude času na špekulování, jak svému dítěti něco správně didakticky vysvětlit, kolik si myslíte, že jim zbyde času to procvičit, kolik si myslíte, že jim zbyde sil a trpělivosti po pracovním dni, aby to všechno alespoň na nějaké základní úrovni zvládly a udržely děti alespoň u základních úkolů? Mám obavy, že toto strýček Google nevyřeší, u prvních třech ročníků základky ani náhodou. A u matek slabších dětí už vůbec ne.
No, ony ty maminy mají také dost pravděpodobně nějakého partnera nebo babi nebo dědečka....
A pokud mají starší dítě , tak ho mohou do vysvětlování krásně zapojit.
Když odmyslím další vymoženost, že totiž dostávají ošetřovné, tak těm steskům nerozumím.
Že to není procházka růžovou zahradou všichni víme ...a také víme, že rosteme na výzvách a úkolech, že ano. Jenže ono se to jaksi přestalo nosit. Překonávání překážek, zakousnutí se do problému, to je prostě týrání a ohrožování naší duševní pohody a vývoje. Je to postavené na hlavu.
Partner pravděpodobně také dochází do zaměstnání, je-li vůbec při rozvodosti u nás po ruce, babi s dědečkem dnes také často ještě chodí do práce, dnes se pravda neodchází do důchodu ve třiapadesáti, a ty starší a nemocné bych do toho kvůli možnosti nákazy netahala, a starší děti, které se musí účastnit povinně online výuky a plnit další úkoly, mají co dělat samy se sebou. Ono to skutečně není pro mnohé rodiny jednoduché.
rváčkazvesela řekl(a)...
Ivo
Učitel je didaktik, nikoli metodik.
Pardon, to je to samé:-)
22. října 2020 22:50¨¨ale není!
Pane Ivo napiště prosím, v čem je odlišný pojem didaktika a metodika. Opravdu to vnímám jen jako posun ve vývoji...tak do 7O. let to byla metodika a pak didaktika. Didakltika možná více zohledňuje interaktivitu učení ale fakt jsem to vnímala jako jedno a to samé....
ad rváčkazvesela
Rozhodně to není totéž. Didaktika se zabývá tím, CO a JAK? Kdežto pro metodiku je důležité JAK ve vztahu k CO (tím CO samozřejmě nemyslím civilní obranu – poznámka pro různé vtipálky). Řada autorů metodiku bere také jako součást didaktiky a nazývá ji speciální didaktikou, protože se zabývá metodami a ty, jak už bylo výše uvedeno, jsou vždy vztaženy k tomu CO. Rozhodně to ale není totéž.
CO samozřejmě nemyslím civilní obranu – poznámka pro různé vtipálky).
HOP_děkuji :.-)¨
Jste tady nový?
ad Ivo:
Ne. Diskuse sleduju celkem pravidelně, ale píšu z mnoha dobrých důvodů jen velmi zřídka.
Okomentovat