Zatímco informační a komunikační technologie prostupují většinou odvětví lidské činnosti a raketově se vyvíjejí, jejich výuka v Česku zamrzla před 15 lety. Právě z roku 2005 pocházejí dosud platné vzdělávací programy, jimiž se školy stále řídí. Řešení je však na obzoru. Ministerstvo školství do roka chystá inovaci vzdělávacích programů. Informatika tak pronikne do mnoha školních předmětů. Reportáž přináší on line deník Aktuálně.
|
Markéta Fibigerová (twitter.com)
|
„V době, kdy těžko seženete IT specialistu do firmy, je dětinské si myslet, že schopný odborník půjde do školství,“ konstatuje Markéta Fibigerová, která založila a vede 1. IT gymnázium, jež bylo tento měsíc otevřeno v pražských Satalicích. Aby se kvalitní výuka informatiky pro 21. století stala běžným standardem, musí se toho podle ředitelky ještě hodně změnit, protože „tradiční škola“ nemá učitelům informatiky co nabídnout – ani profesní realizaci, ani adekvátní plat.
Markéta Fibigerová vysvětluje, jak 1. IT gymnázium skládalo pedagogický sbor. Jednoho učitele informatiky, vývojáře s pedagogickými sklony, „odchytili“ na pracovním portále. Další prý přišli sami – první přednáší na Fakultě informačních technologií ČVUT, druhý, který má zkušenosti jako pedagog i komerční vývojář, s ním bude vyučovat v tandemu.
„Do týmu jsme přibrali také seniorního vývojáře, analytika a softwarového architekta, který se nám sám ozval, protože bydlí kousek od školy. Má samozřejmě spoustu práce, ale líbí se mu, co děláme, a pomáhá nám připravovat celkový koncept,“ líčí Markéta Fibigerová scénář, který ředitelům většiny českých škol musí znít jako sci-fi.
U učení informatiky zůstávají především „srdcaři“ nebo lidé, kterým práce v korporaci či IT firmě nevyhovuje, domnívá se Karel Picka z katedry technické a informační výchovy Pedagogické fakulty brněnské Masarykovy univerzity. Picka nepovažuje za spásné řešení angažovat jakéhokoliv „ajťáka“, který si chce třeba ve své profesi udělat pauzu. Ačkoliv má velké odborné znalosti, neznamená to, že by je uměl předat.
Podle Martina Gembece z Digi centra Liberec, jež vzdělává pedagogy v používání informačních a komunikačních technologií, by bylo ideální, kdyby stát investoval do tandemové výuky. Informatiku by tak žákům vysvětloval odborník spolu s učitelem.
19 komentářů:
A to jako že není? Další dehonestace hravých zážitkových metod, které dávno uplatňujeme.
https://plus.rozhlas.cz/manfred-spitzer-kybernemoc-jak-a-cim-nam-nici-digitalni-technologie-zivot-7958655#player=on
Lobby digitálních producentů nezná mezí...budeme národ tupců.
Viz (spíše poslech) předchozího odkazu.
Zajímalo by mne, co přesně v RVP vadí tomu, aby se učilo tou údajně moderní formou. Který bod by tam být neměl.
Pokud nebude konkrétně řečeno, co v RVP vadí, je to celé jen mediální žvást
Mimochodem algoritmizace v RVP gymnázií samozřejmě je. A použití robotiky se do požadavku "uplatňuje algoritmický přístup k řešení problémů" vejde dokonale.
Konkrétně přesycenost, pane Portwyne...
Pan Janeček
Jako že těch bodů je moc? OK, a které je třeba vyřadit?
Když rušit něco, tak devátou třídu, nešťastný nesmyslný přílepek, který nemá v dnešní době opodstanění. ZŠ se odlehčí. Nebudou přeplněné třídy, s menším počtem žáků ve třídě je solidní předpoklad, že se zlepší kvalita výuky. Je to jistě politické rozhodnutí, které by měli pedagogové podporovat. Je to v jejich zájmu. A čekal bych, že s tím přijdou školské odbory
"OK, a které je třeba vyřadit?"
Ohmuv zakon bez diskuze... A jinak je to celkem jedno, dulezite je, aby toho bylo padesat procent...
Ale neberte mne moc vazne, treba jen popichuju, aby se rozproudila diskuze...
Pan Janeček
Tak že byste zrovna tohle myslel vážně, bych Vás nepodezíral.. už se tu chvíli potkáváme :o)
Pan Zkušený učitel
Poslat ony vousaté a prsaté lidi ze základek na střední je jistě téma, které zaslouží diskuzi, ale není mi jasné, jak by to zmenšilo počet žáků v 8. třídě.
Pokud nebude konkrétně řečeno, co v RVP vadí, je to celé jen mediální žvást
Mediální žvást to je ať už bude nebo nebude konkrétně řečeno cokoli.
Ten, kdo ten žvást šíří nejsilněji, je ministerský poradce Veselý. Že s ním okamžitě nepřerušil veškeré styky cosi vypovídá o kvalitách ministra.
Bohužel, nejspíš i o kvalitách celé vlády.
jak by to zmenšilo počet žáků v 8. třídě
Uvolnilo by se pár učeben a osmá třída by se mohla rozdělit.
Přechodné období, kdy by ze ZŠ odcházely 2 ročníky současně, by asi bylo obtížně řešitelné.
Vy dokazete na tomto webu diskutovat bez ironie, pane Portwynw? I kdyz je ve skolstvi plno problemu, mne tady to dost dobre nejde...
Jinak... ano, když už to nejde všechno zachránit, můžeme se tomu idiotství aspoň smát.
Paní Silvie
Já si naopak myslím, že pan Veselý zapadá do ministerské linie. Proč by s ním přerušoval styky? Možná by potom pan ministr musel přerušit styky sám se sebou...
Pane Portwyn, ano, vtipálek Veselý zapadá do ministerské linie.
Proč by s ním přerušoval styky?
Státní úředník přece nesmí vědomě a záměrně šířit dezinformace. Nesmí provokovat nesmyslama a nepravdama. Ani nesmí ve své blízkosti (ve služebním styku!) ponechat někoho, kdo to dělá.
Šířit dezinformace a nesmysly je pro stát sebevražedné!
Paní Silvie
To sice máte pravdu, ale nejsem si jist, zda si to všichni úředníci uvědomují.
Chtěl jsem říci, že když píšu, že se ministr Plaga obklopil aktivisty, tak pana Veselého považuji za jednoho z nich. No a u aktivistů mne provokace ani nepravdy už dávno nepřekvapují...
Obecný problém: rozhodují lidé, kteří neponesou následky svých rozhodnutí.
Obecný problém: rozhodují lidé, kteří neponesou následky svých rozhodnutí.
Obecný problém je to pouze pro zapřisáhlé demokraty. To (novověká) demokracie je politické zřízení, které zbavuje mocipány odpovědenosti.
Feudálové odpovědnost nesli. Do známých "statků a hrdel". I v antických polis mocipáni nesli odpovědnost. Bojovali v přední řadě šiku.
Až když se polis příliš rozrostly, demokracie přestala fungovat. A nefunguje dodnes.
Ona teda ta demokracie byla jen pro někoho... 90 % populace prakticky žádná práva nemělo.
Ale jinak - ano, feudál věděl, že když si zhuntuje panství, tak jeho děti půjdou žebrotou.
Okomentovat