Přestože český vzdělávací systém je zdánlivě spravedlivý pro všechny, výsledky zkoušek či volby povolání se mezi pohlavími liší. Dívky dopadají hůř u maturit, letos si ve srovnání s chlapci rekordně pohoršily, nestudují technické obory. Chlapci mají horší známky, pracovat do školství nebo zdravotnictví se nehrnou. Podle psycholožky Ireny Smetáčkové z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy je školství zatíženo stereotypy, kvůli kterým mnohdy řadíme děti do škatulek podle jejich pohlaví, a ne na základě jejich individuálních vlastností. Rozhovor přináší MF DNES.
Irena Smetáčková (iforum.cuni.cz) |
Co může být příkladem takového klasického genderového stereotypu ve škole?
Třeba že muži jsou silnější než ženy. Tento přístup aplikujeme i na prvním stupni základní školy, kdy paní učitelka potřebuje odnést stoh knih a řekne, že by potřebovala nějakého silného kluka, aby jí s tím pomohl. Takto mluví ale k devítiletým dětem, kdy jsou díky vývojovým zákonitostem dívky většinou o půl hlavy větší než chlapci. Přitom učitel nebo učitelka tu otázku mohou položit jinak. Například že potřebuje někoho, kdo má sílu. Je dost pravděpodobné, že se přihlásí kluci, ale dává tím příležitost i dívkám. A právě o to jde – umožnit, aby se zapojilo každé dítě podle své jedinečné výbavy, a ne podle škatulek, které diktují, jací máme být...
Asi neexistuje člověk, který by někdy neslyšel klišé, že holky nemají na matematiku buňky. Máme k dispozici studie, které ukazují, že velká část vyučujících si spojuje dobré známky dívek spíše s pamětním učením, zatímco dobré výsledky chlapců s logickým myšlením. Dívky s dobrými výsledky jsou často považovány za pilné a snaživé nebo za výjimky potvrzující pravidlo, ale jedničkáři-chlapci za nadané. Ve světle takových představ by bylo s podivem, kdyby část dívek své kompetence v předmětech, které spojujeme s muži, nezpochybňovala.
Co mohou školy udělat lépe?
Je třeba si uvědomit, že být ženou nebo mužem se neodvíjí pouze od našeho biologického pohlaví, ale podílí se na tom to, co od nás okolí očekává. Pomůže, když se ve školách bude víc učit o genderových stereotypech – o tom, jakou mají funkci a jaká rizika. V našich školách učí dominantně kvalitní vyučující, kteří to myslí s dětmi dobře. Ale gender je bohužel považován za „sprosté“ slovo. To diskusi o něm předem blokuje.
Celý rozhovor naleznete v MF DNES
17 komentářů:
No jo, to bude tím, že lidská společnost funguje po tisíce let a nějak se vyvinula a najednou se během jednoho století podařilo dostat do stavu, kdy velká část populace k prosté reprodukci této populace už nemá žádné smysluplné uplatnění a tak se vymýšlí blbosti. Místo aby se opravila dálnice, nebo se uklidil park, tak se vyrobí dva kulturní antropologové, jeden genderový odborník, tři pedagogové volného času a dva psychologové a už to jede. Každý má potřebu se odlišit, každý chce mít to své téma, každý si připadá ukrutně chytrý a kriticky myslící - a to bohužel zejména ti, pro něž ani jedno neplatí.
A je potřeba vykázat činnost, ideálně inovativní. Lysenko hadr. A tak rodit budou muži, o pohlaví nebude rozhodovat nějaká biologie - fujtajbl a o schopnostech nějaká genetika - no to už je úplný hnůj. O všem budou rozhodovat novodobí svazáci sdružující se v obecně, či veřejně prospěšných společnostech, které si budeme platit, aby nám říkali, jak máme žít, co si máme myslet, kdy máme truchlit, kdy a z čeho se máme radovat, s kým máme žít a co je správné a co správné není. Aby nám poradili, co patří do slušné společnosti a co nikoliv.
Přepišme vše staré. Červená Karkulka je genderový stereotyp, budeme mít Červené Karkule. Dvě pohlaví jsou přežitek, každý si vymyslí pohlaví podle vlastního koštu, aby byl dostatečně zajímavej a cool - když už reálně na vytváření čehokoliv nemá hlavu, ani ruce a je línej jak zákon káže. Spalme genderově naprosto nekorektní, až šovinistickou Bibli - je zdrojem starých pořádků. Nově žádné stereotypy. Zřiďme úřad na uvádění věcí na pravou míru a zrušme Statistický úřad. V novém světě už jej nebude třeba. Co platí a co neplatí už v novém světě nebudeme zjišťovat a ověřovat, ale sami určovat.
Ženy a muži jsou a budou. Nechte mužům sílu a ženám empatii. Každý to má stejně nějak namícháno ale ženy se od mužů (a naopak)liší a lišit mají. Podpořme jejich spolupráci a ne rozdíly. Naše společnost dospěla do hrůzné obscese - každý se snaží upoutat jinou zrůdností. Kdyby jiná pohlaví ale i homosexualita byla přirozená, byly by homosexuální i zvířata.
Mimochodem ty silné ženy budovatelky tu už byly - dost patologická skupina našich matek, které nás strčily do jeslí a spěchaly si dokazovat, že jsou platnými budovatelkami socialismu. Děkuji nechci!!
Absencí ženství nám tu vznikly bytosti snad mužského pohlaví s tučnými břichy a mužským atributem "zadarmo" - vousy. Má je kde kdo, různě užmoulané a prořídlé , o co řidší o to delší...je mi nevolno, když to vidím.
Paní psycholožko, nechcete bádat nad potřebnějším úkolem? Například jak v dětech vzbudit tu empatii a chuť ke spolupráci!!
“Kdyby jiná pohlaví ale i homosexualita byla přirozená, byly by homosexuální i zvířata.”
Ehm, zvířata ale homosexuální jsou - šimpanzi, delfíni, hroši atd. - zkuste třeba googlovat. Doporučuji třeba dohledat něco o dvou tučňácích z New Yorku. Roy a Silo, moc pěkný příběh.
A kdyby se učitelé snažili nad genderovými stereotypy trochu přemýšlet, možná bychom měli méně “nominálních” mozků (A jaký je vlastně opak mozku nominálního? Je to mozek reálný? A pokud ano, má i imaginární část?). Třeba bychom pak měli více matematiček či ajťaček. Mozkově jsme na to vybaveni podle neurovědy stejně (ženy prý i lépe). Ale to jistě pane D. víte. Ale váš statečný boj od klávesnice se vším, čemu příliš nerozumíte, je roztomilý. Přiznávám, číst vás je má guilty pleasure. Jen bych příště zkusil reagovat na to, o čem je ten článek. Takto vede boj pouze s vlastními představami.
Lidé s takovými dogmatickými názory nesmí mít místo ve výchově pracovníků ve školství. Nejsme, zejména dnes, tak bohatí, abychom měli takový luxus lidi s pomatenými názory ve školství.
Každý učitel je dobrým psychologem, protože denně musí jednat s citem. Nemůže být ani klaunem bavící třídu, ale ani krotitelem divé zvěře. Musí mít přirozenou autoritu. Musí mít zásady, které nejsou ani dogmatické, ani bezzásadové. Třída v něm musí vidět pevnou osobnost, která jí umí dát základy do života, když často nahrazuje rodinu.
MP ...a mají spolu sex?
Každý učitel je dobrým psychologem, protože denně musí jednat s citem. Ano , ano a střiceti žáky!!!A dost často i jejich roztomilými různě orientovamnými rodiči...a ustůjte to bez ztráty kytičky:-)
Ale prosím Vás, jak nahrazuje rodinu!?! Ti otcové (omluva - většinou JSOU to Otcové) si myslí, že stačí, když si dítě naloží s batůžkem do auta v sobotu ráno a vrÁtí ho v neděli večer....to jsou chlapáci!!
A ten víkend rádi pobudou v rodině svých rodičů, aby nemuseli vařit ...
“MP ...a mají spolu sex?”
Ano mají, dokonce můj znamý měl psy, dva samečky, kteří si to stále “rozdávali”. Pokud by vás to zajímalo, měli i svůj youtube kanál. Homosexualita u zvířat je běžná a přirozená, stejně tak u lidí. Zajimavé je, že homofobní je jen jeden živočišný druh...
A mimochodem, i poznatky z gender studies vedou v k tomu, že se proměňuje otcovství. “Moderní” muži se za roli aktivního a pečujícího otce nestydí. Postupně tak bude ubývat toho, co popisujete Rváčko.
Genderové stereotypy ve školství odráží genderové stereotypy ve společnosti. Tam by se muselo začít. Ale co dělat, když ty rozdíly jsou. Muži nebudou rodit děti a ženy nebudou nosit břemena bez zákonného omezení. Až tohle skončí, pak bude genderová rovnost, ale toho se dožít nechci.
Někdo je hrdý na to, že je žena či muž a někdo se za to stydí. A to je parketa pro psychologa.
Pane Vaňku, gender studies nerozporují fyziologické rozdíly mezi ženou a mužem. Zkoumají spíše socialněkulturní vztahy a role. Gender neimplikuje, že se máte stydět za pohlaví, spíše poukazuje na specifické sociální konstrukty. (Např. Proč je dnes růžová barva holčičí, když byla ve středověku typickou barvou mužství?) Je to prostě sociologie. U nás má tento obor nějaké špatné jméno. Což je nejspíše dáno tím, jak se u nás o něm píše. A také tím, že diskurs o genderu tvoří spíše jeho odpůrci. Je něco z toho, co říká paní psycholožka v rozhovoru, pro učitelé radikální nebo nebezpečné?
Ve školství je tento problém velmi vidět. Počet učitelek vysoce převyšuje počet učitelů. To má negativní vliv na výchovný a vzdělávací proces. Chybí mužský vzor chování. Chlapec nastoupí do MŠ: Samé učitelky. ZŠ:Samé učitelky. SŠ:Skoro samé učitelky. VŠ:Sem tam nějaký chlap. Je třeba se zamyslet nad tím, zda i v této oblasti nejde o diskriminaci. Popřemýšlejme nad tím, zda by tuto nelichotivou situaci nevyřešily kvóty.
Pane Vaňku, gender studies nerozporují fyziologické rozdíly mezi ženou a mužem.
A jste si jist, že je tak tomu u všech autorů/autorek pracujících v této oblasti?
Je to prostě sociologie.
Ne, to tedy rozhodně není. Je to často spíše ideologie, která se sociologií maskuje.
U nás má tento obor nějaké špatné jméno. Což je nejspíše dáno tím, jak se u nás o něm píše.
Nikoliv. Je to dáno tím, jakými výzkumy, odhaleními a "problémy" se výzkumníci/výzkumnice v této oblasti navenek prezentují.
Problém se sociologií, právem a těmi všelijakými "kulturními antropologiemi" spočívá v tom, že nemají dostatečný aparát k tomu, aby dokázaly vysvětlit "diskriminaci" podle pohlaví, nebo rasového, či etnického původu. Tento aparát má vytvořený na velmi slušné úrovni mikroekonomická teorie a teorie s ní spjaté (teorie her, teorie racionální volby, apod.). Příkladů v historii jsou spousty. Třeba v USA bylo zákonem zakázáno, aby se zaměstnavatel při přijímání zaměstnance řídil jeho rasou a pohlavím. Zaměstnavatelé se tedy na tuto skutečnost vůbec nesměli ptát a tak se neptali. A pak se ukázalo (zcela v souladu se signalizační teorií), že zaměstnavatelé se sice neptají, ale uchazeči o sobě sami tuto informaci poskytují, pokud nejsou příslušníky té "nejméně žádoucí" skupiny. V mikroekonomické teorii je to často vysvětlováno známou analogií z živočišné říše o kvákání žabáků při lákání samiček. Kvákají všichni, kteří mají hlubší hlas, než ti s hlasem nejvyšším, protože se od nich chtějí odlišit a když by nekvákali, byli by automaticky považováni za ty nejhorší. Ve výsledku tedy mají zaměstnavatelé úplně stejnou informaci, jakou mají v situaci, kdy sdílet informace není zakázané. Efekt nanejvýše marketingový. Podobně s povinností zaměstnávat černochy. Podobně ekonomie dokáže racionálně vysvětlit rozdíly ve mzdách mezi pohlavími.
Děkuji za dovysvětlení, některé věci jsem skutečně nevěděla. Nicméně si myslím, že vlna demonstrované homosexuality, kterou zažíváme, nemá u většiny jedinců fyziologockou podstatu. Myslím si, že dost často muž po neúspěchu u ženy zvolí takto "výjmečnou" touhu býti gayem. Ale přiznávám, že se do této mé spekulace mohou promítat smutky z toho, že kolikrát fajn chlapi (což gayové často jsou) nebudou mít dítě...když sledujeme ve škole, jací "mužové" děti mají ...
Jen tak mimochodem lesby chápu více - "chlapi prostě nejsou" , a žena ženě rozumí víc...Když jsem zůstala sama s třemi kluky a pochopitelně se žádný muž, který by odpovídal mým představám nějak neměl k tomu mi dělat partnera a tátu zároveň, dělala legraci, že začnu hledat partnera mezi ženskýma, protože mezi nimi jsou kvalitnější lidi.
A že by geyové a lesby neměli vychovávat dítě , v tom tedy mám jasno. Pokud mají rádi děti, ať se jim věnují jakkoliv - třeba i jako pěstouni- spíše návšěvami atd. ale ať si nehrají na rodinu. Jsme moc ráda, že nemusím ve třídě řešit ještě tyto další riziková témata, kdybych tam mněla dítě dvou leseb nebo gayů. Hrůza!!
Já se paní psycholožky nechci dotknout, ale je-li české školství zatíženo genderovými stereotypy a je-li ona součástí školství (a to je), pak i ona je zatížena těmito stereotypy. To je jen logická úvaha, která mě vede k otázce: Komu je ten její text vlastně určen?
Rváčkazvesela.
To já zas chápu dva homosexuály. Sehnat dneska ženu, která by za něco stála je problém, tak se dají radši dva chlapi dohromady, že?
Homosexualita je trochu něco jiného.
MP já nerozporuji, že je tu genderový problém. Ale některé argumenty v článku jsou zcestné. Je třeba řešit problém, který je a ne hledat problémy tam, kde nejsou. Psychologické hledisko bude trochu jiné než sociologické a ekonomické. Ale je to o řádném vědeckém přístupu. Není to o plkání na dané protežované téma a získání grantu.
Učil jsem matematiku ve třídě děvčat i třídě kluků a je to sakra rozdíl. A tu zkušenost nemám sám. Takže nedivte se, že jsem k takovým výzkumům skeptický.
Každý výzkum je dělán za určitých podmínek a podle toho je třeba jej interpretovat. Dnes je zvykem podmínky nezmiňovat a výsledky zobecňovat.
Okomentovat