České vysoké školství má novou strategii. Mezi její priority patří příprava studujících na uplatnění ve společnosti 21. století, posílení distančního a celoživotního vzdělávání, reforma doktorského studia, podpora excelentního a společensky relevantního výzkumu, posílení strategického řízení vysokých škol nebo zefektivnění byrokracie.
1. rozvíjet kompetence přímo relevantní pro život a praxi v 21. století,
2. zlepšit dostupnost a relevanci flexibilních forem vzdělávání,
3. zvýšit efektivitu a kvalitu doktorského studia,
4. posilovat strategické řízení a efektivní využívání kapacit v oblasti výzkumu a vývoje na vysokých školách,
5. budovat kapacity pro strategické řízení vysokého školství,
6. snížit administrativní zatížení pracovníků vysokých škol, aby se mohli naplno věnovat svému poslání.
Ministr Robert Plaga říká: „Od začátku práce na strategickém záměru bylo naším velkým tématem distanční vzdělávání a role vysokých škol v celoživotním učení. Mimo jiné chceme, aby vysoké školy do budoucna mnohem více než dnes poskytovaly kratší kurzy, prezenční i online, ve kterých si lidé budou moci rozšířit kvalifikaci a doplnit vzdělání, když se rozhodnou změnit kariéru nebo prostě chtějí svou práci dělat lépe. Po zkušenostech z pandemie covid-19 jsme toto téma rozvinuli ještě dál a posílili důraz na využívání technologií a distančních metod i v běžném studiu. Setkávání se a živá diskuse nepochybně hrají ve vzdělávání důležitou roli, ale všichni jsme si vyzkoušeli, že spousta věcí se dá zvládnout i online, a máme tedy ideální příležitost na tuto zkušenost navázat.“
Další informace naleznete zde
5 komentářů:
Co bylo v te stare strategii?
Co bylo ve staré strategii?
No podle toho, jak to dopadlo, tak tam určitě bylo "zavést pokud možno co nejvíce fantasmagorických oborů, ze kterých studenti nebudou mít uplatnění a budou celý život nuceni dělat úplně něco jiného."
Určitě tam také bylo rozvolnit učitelská studia tak, aby si studenti mohli skládat nesmyslné kombinace aprobací jako např. Výchova ke zdraví - Tělocvik, Křesťanská výchova - Psychologie apod., se kterými je žádný ředitel nezaměstná.
Kde je nějaké minimální školné?
Výchova ke zdraví - Tělocvik..."super! kombinace! a moje Tv - Zem taky , zeměpis se učí jen na gymnáziích, na učilištích a ostatních stř. školách ne(přitom se dá krásně provázat s environmentální potřebou dneška) vyšlo nás celkem dost a tak teď mají místa jen pánové...a ti si to užívají i v důchodovém věku - celý život toužím učit svou aprobaci - podařilo se minimálně....učila jsem první stupně a taky snad všechny předměty krom chemie na st. druhém. Kdybych to bývala věděla, tak bych tuto kombinaci nestudovala.
Opět potichu a nenápadně vznikla strategie. Bez veřejné diskuze a připomínkování. Kde je ale nějaká kontrola kvality?
Obecné fráze pod kterými nevím co si mám představit. První bod je obdoba vzdělávání socialistického člověka před 40 lety a budování socialismu a komunismu.
Co to je kompetence pro uplatnění v 21. století? To určitě v r. 1920 měli také představu o vývoji ve 20. století. Je to nesmysl, stačí se jen zamyslet. Ideologická nálepka. Novinářská fráze.
Kdyby napsali pro uplatnění v praxi a výzkum je to jasnější a významově lepší. Neboť výzkum nemusí být apriori přímo pro praxi. Ta se na běj naváže později až technologie dozrají. A výzkum je klíčovým posláním VŠ. Možná českých VŠ ne. Ale to si pak můžeme něco myslet o tvůrcích strategie a lichotivé to nebude.
Opravdu na ministerstvu není nikdo, kdo je schopen pochopit text věty a takové bláboly nepouštět dál?
Okomentovat