„V našich školách umíme velmi dobře předávat žákům znalosti, ale v jejich aplikaci v různých situacích významně zaostáváme. To je velký handicap při získávání nových, komplexnějších znalostí, tím se vzdělávání zpomaluje,“ říká ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal v rozhovoru pro pořad Dvacet minut Radiožurnálu.
Tomáš Zatloukal (msmt.cz) |
Zatloukal dále zdůrazňuje, že jádrem vzdělání je matematický aparát nebo základní gramatika českého jazyka. „Na tomto základu pak můžeme stavět výběrové učivo,“ říká. Školní vzdělávací programy jsou podle něj předimenzované.
Nedávno na to upozornil i ministr školství Robert Plaga. „Rámcové vzdělávací programy jsou 15 let staré a jejich výstupy už nereflektují společenský a technologický pokrok!“ upozorňuje ústřední školní inspektor.
Celý text a rozhovor ke stažení naleznete zde
9 komentářů:
"V našich školách umíme velmi dobře předávat žákům znalosti, ale v jejich aplikaci v různých situacích významně zaostáváme."
Či spíše aplikujeme něco, co ještě vůbec nemají probráno. Např. ve fyzice a odborných předmětech v 1. ročníku SŠ využíváme goniometrické funkce, přičemž žáci podstatné části škol toto učivo na základce neprobírali, bo není obsahem RVP ZV. Jenže nám z hlediska výuky těchto předmětů nic jiného nezbývá. A celá výuka fyziky už na základní škole trpí tím, že žáci nemají v matematice probrán potřebný matematický aparát.
A celé to vzniklo nepromyšlenými zásahy do školského systému v 90. letech (návratem k devítileté docházce) a nepromyšlenými zásahy do učiva při zavádění RVP.
Takže až budete pane Zatloukale znovu do všeho rýpat a osekávat učivo na 50 % nezapomeňte tam podobných blbostí udělat, pokud možno, co nejvíc.
Ke stejnému citátu:
Ono jde taky o to, že znalosti vyšly z módy.Žáci je nepřijímají, škola váhá, zda jich v ivu není moc - vše lze přece rychle najít. Pak se snažíme ty neexistující znalosti aplikovat a ono to (kupodivu) nejde.
No nevím, kdo tu práci udělá VUP měl před rokem 1989 180 zaměstnanců a dnes má 60. A nějak podobně to bude i jinde.
Pokud pan ústřední školský inspektor není členem týmu pro kompetenčně orientovanou státní Strategii vzdělávání 2030+, mohl by se asi ten tank stavět možná i u sídla ČŠI, Fráni Šrámka 37, Praha 5:
https://www.csicr.cz/cz/ZAKLADNI-INFORMACE/Organizacni-struktura-cs
Viz
RADA MINISTROVI PRŮMYSLU A OBCHODU: JEDEN KAMIÓN S DÍLNOU PRO VŠECHNY ZŠ NESTAČÍ. NEBYL BY LEPŠÍ TANK K MŠMT?
... Pan ministr průmyslu a obchodu by, myslím mohl a měl i jako místopředseda vlády Andreje Babiše zvážit jiné řešení:
JEDEN KAMIÓN S DÍLNOU PRO VŠECHNY ZŠ NESTAČÍ. MOŽNÁ BY BYL LEPŠÍ TANK K MŠMT.
Samozřejmě ve spolupráci s Ministerstvem národní obrany a Ministerstvem vnitra v den, kdy tam bude zasedat ministr školství Plaga se svým týmem pro kompetenčně orientovanou státní Strategii vzdělávání 2030+.
http://www.ceskaskola.cz/2020/07/havlicek-vysle-do-skol-dilnu-na-kolech.html
:)))
Pan inspektor je mimo. Znalosti předávat jsme uměli před lety. Teď už neumíme ani to. Těm, co to umí, je to otloukáno o hlavu všemi amatéry a teoretiky. Výsledkem je budování kompetencí bez znalostí, což zákonitě vede ke katastrofě. Prohlášení nesoudných autorit odezdi ke zdi situaci jen zhoršují. Výsledkem je rezignace slušných učitelů a divadelnictví pro ČŠI od prospěchářů. Podle toho to vypadá s kvalitou vzdělávání i učebnic i VŠ vzdělávání, kde často vítězí ideologické fráze, které nemají se školskou relitou nic společného.
Pan inspektor je opravdu mimo, má dojem, že jeho úkolem je potlačovat znalosti a propagovat kompetence. Je i mimo současnou pedag. teorii - vviz D.Dvořák akl.:Kurikulum škol. vzdělávání.Zahraniční refoormy 21. století. PedF UK Praha. Tam se dočteme o opětovném návratu ke znalostem, odklonu od postmoderního kurikula, které se neosvědčilo.
Mirek Vaněk za jedna - lépe to nelze říci!!
Okomentovat