Havlíček vyšle do škol dílnu na kolech, chce žáky připravit na příchod nového předmětu

čtvrtek 2. července 2020 ·

V příštím školním roce vyrazí do škol kamion vyslaný ministrem průmyslu a obchodu Karlem Havlíčkem (za ANO). V přívěsu nákladního auta bude provizorní dílna s lektorem, který učitelům a žákům názorně ukáže, proč by se děti měly učit techniku. Nový předmět by se měl na školách začít objevovat už za pár let. Kamion by měl v průběhu roku obrazit stovky škol po celém Česku. „Chceme školám vysvětlit, jak má vypadat výuka nového předmětu, co by mělo být její součástí a co vše je do ní možné zařadit tak, aby to děti bavilo,“ řekl Hospodářským novinám Havlíček. 



Karel Havlíček (mpo.cz)
„Nespočívá to v tom, aby děti stloukaly budku pro ptáky, jako když mně bylo deset let. Ale aby byly schopné něco vytvořit za použití nových technologií, jako je například 3D tiskárna nebo lasery,“ dodal.

Učitelé sice mohou i dnes zařadit techniku do rozvrhů, je to však často na úkor jiného předmětu, a mnoho jich to proto nedělá. Ministerstvo školství chce nyní techniku v rozvrzích pevně ukotvit. Plánuje vytvořit novou vzdělávací oblast Člověk a technika.

Odkdy by se nový předmět měl začít na školách vyučovat, ministerstvo školství ještě neví. Podle Havlíčka by to však mohlo být už od školního roku 2022/2023. Jasné ale zatím není ani to, na úkor kterých předmětů bude technika do rozvrhů zařazena.


Celý text naleznete zde

6 komentářů:

Eva Adamová řekl(a)...
2. července 2020 v 10:37  

A bude to 1:1, jeden kamion s lektorem na jednu školu? Protože jinak to nebude ve školách mít kdo učit a na čem učit.

Jana Karvaiová řekl(a)...
2. července 2020 v 19:30  

Ježišmarjáááá! za ty šílený peníze - dejte nám raději materiál, a´t máme z čeho dělat. u nás dílny nikdy nezmizely a na techniku peníze nejsou.

tyrjir řekl(a)...
2. července 2020 v 22:50  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
tyrjir řekl(a)...
2. července 2020 v 22:52  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
tyrjir řekl(a)...
2. července 2020 v 23:00  

RADA MINISTROVI PRŮMYSLU A OBCHODU: JEDEN KAMIÓN S DÍLNOU PRO VŠECHNY ZŠ NESTAČÍ. NEBYL BY LEPŠÍ TANK K MŠMT?

ten návrh s JEDNÍM KAMIÓNEM je podle mne docela dobrý fór:

Ve většině škol podle mne dílny jsou, ale jsou z mnoha důvodů notně osiřelé mj. i proto, že české školství je už cca 20 let zpotvořené "konstruktivisticky kompetenčním" systémem RVP, který má rozdělení cílů nikoli podle vyučovaných oborů. Polytechnické pracovní vyučování je v oddílu Člověk a svět práce zahrnuto jen volitelně spolu s okecávacími předměty. Podfinancovanost a malé platy učitelů jsou důvod nedostatku učitelů. Školství je z více než 85 % zfeminizované a přežívající učitelky a možná i učitelé si ve své většině s dětmi očividně radši povídají, než aby s nimi pracovali v dílnách (čest nepočetným výjimkám).

Pan ministr průmyslu a obchodu by, myslím mohl a měl i jako místopředseda vlády Andreje Babiše zvážit jiné řešení:

JEDEN KAMIÓN S DÍLNOU PRO VŠECHNY ZŠ NESTAČÍ. MOŽNÁ BY BYL LEPŠÍ TANK K MŠMT.

Samozřejmě ve spolupráci s Ministerstvem národní obrany a Ministerstvem vnitra v den, kdy tam bude zasedat ministr školství Plaga se svým týmem pro kompetenčně orientovanou státní Strategii vzdělávání 2030+.
:)))

J.Týř

MŠMT ČR: STRATEGIE VZDĚLÁVÁNÍ 2030+ JE POLITIKOU ŘÍZENÉHO BANKROTU ŠKOLSTVÍ?
http://www.ceskaskola.cz/2020/06/v-cesku-chybi-sest-tisic-ucitelu-muze.htm
http://www.ceskaskola.cz/2020/06/ministerstvo-skolstvi-predstavilo-navrh.html
http://www.ceskaskola.cz/2020/06/ministri-skolstvi-vyzvali-nevladni.html
http://www.ceskaskola.cz/2020/06/skolstvi-cekaji-zasadni-zmeny-predmety.html

https://www.vlada.cz/cz/vlada/

Eva Adamová řekl(a)...
3. července 2020 v 13:25  

V RVP je devět oblastí, ze kterých si škola pro výuku pracovních činností vybírá minimálně tři. Technické práce si z těchto devíti oblastí už téměř 15 let vybírají jen ty školy, které mají pro výuku tohoto předmětu vyučujícího i dílny. A na některých školách, i když na nich mají dílny (mj. vybavené z projektů v minulých letech), pokud nemají vyučujícího, stejně technické práce neučí. Navíc dobrovolnost výběru technických prací vedla k tomu, že ředitele nic nenutilo shánět učitele, který by byl schopný tento předmět učit.

Takže tipuji, že minimálně na polovině škol takovýto vyučující chybí. A do toho přijde ministerstvo s hurá nápadem zavést předmět Technika, který by měl navíc spojovat manuální činnosti s využitím digitálních technologií, čímž se problém jen umocňuje, protože školy nemají ani dostatek učitelů na výuku informatiky.

Ministerstvo to odpilotuje na několika školách, které mají dobré personální, technické i prostorové podmínky, vyšle po školách kamion s lektorem a myslí si, že za tři roky to může rozjet na všech školách. Tak se prosím dělá revoluce, aby z toho byla blboluce.