V příštím školním roce vyrazí do škol kamion vyslaný ministrem průmyslu a obchodu Karlem Havlíčkem (za ANO). V přívěsu nákladního auta bude provizorní dílna s lektorem, který učitelům a žákům názorně ukáže, proč by se děti měly učit techniku. Nový předmět by se měl na školách začít objevovat už za pár let. Kamion by měl v průběhu roku obrazit stovky škol po celém Česku.
„Chceme školám vysvětlit, jak má vypadat výuka nového předmětu, co by mělo být její součástí a co vše je do ní možné zařadit tak, aby to děti bavilo,“ řekl Hospodářským novinám Havlíček.
Karel Havlíček (mpo.cz) |
Učitelé sice mohou i dnes zařadit techniku do rozvrhů, je to však často na úkor jiného předmětu, a mnoho jich to proto nedělá. Ministerstvo školství chce nyní techniku v rozvrzích pevně ukotvit. Plánuje vytvořit novou vzdělávací oblast Člověk a technika.
Odkdy by se nový předmět měl začít na školách vyučovat, ministerstvo školství ještě neví. Podle Havlíčka by to však mohlo být už od školního roku 2022/2023. Jasné ale zatím není ani to, na úkor kterých předmětů bude technika do rozvrhů zařazena.
Celý text naleznete zde
6 komentářů:
A bude to 1:1, jeden kamion s lektorem na jednu školu? Protože jinak to nebude ve školách mít kdo učit a na čem učit.
Ježišmarjáááá! za ty šílený peníze - dejte nám raději materiál, a´t máme z čeho dělat. u nás dílny nikdy nezmizely a na techniku peníze nejsou.
RADA MINISTROVI PRŮMYSLU A OBCHODU: JEDEN KAMIÓN S DÍLNOU PRO VŠECHNY ZŠ NESTAČÍ. NEBYL BY LEPŠÍ TANK K MŠMT?
ten návrh s JEDNÍM KAMIÓNEM je podle mne docela dobrý fór:
Ve většině škol podle mne dílny jsou, ale jsou z mnoha důvodů notně osiřelé mj. i proto, že české školství je už cca 20 let zpotvořené "konstruktivisticky kompetenčním" systémem RVP, který má rozdělení cílů nikoli podle vyučovaných oborů. Polytechnické pracovní vyučování je v oddílu Člověk a svět práce zahrnuto jen volitelně spolu s okecávacími předměty. Podfinancovanost a malé platy učitelů jsou důvod nedostatku učitelů. Školství je z více než 85 % zfeminizované a přežívající učitelky a možná i učitelé si ve své většině s dětmi očividně radši povídají, než aby s nimi pracovali v dílnách (čest nepočetným výjimkám).
Pan ministr průmyslu a obchodu by, myslím mohl a měl i jako místopředseda vlády Andreje Babiše zvážit jiné řešení:
JEDEN KAMIÓN S DÍLNOU PRO VŠECHNY ZŠ NESTAČÍ. MOŽNÁ BY BYL LEPŠÍ TANK K MŠMT.
Samozřejmě ve spolupráci s Ministerstvem národní obrany a Ministerstvem vnitra v den, kdy tam bude zasedat ministr školství Plaga se svým týmem pro kompetenčně orientovanou státní Strategii vzdělávání 2030+. :)))
J.Týř
MŠMT ČR: STRATEGIE VZDĚLÁVÁNÍ 2030+ JE POLITIKOU ŘÍZENÉHO BANKROTU ŠKOLSTVÍ?
http://www.ceskaskola.cz/2020/06/v-cesku-chybi-sest-tisic-ucitelu-muze.htm
http://www.ceskaskola.cz/2020/06/ministerstvo-skolstvi-predstavilo-navrh.html
http://www.ceskaskola.cz/2020/06/ministri-skolstvi-vyzvali-nevladni.html
http://www.ceskaskola.cz/2020/06/skolstvi-cekaji-zasadni-zmeny-predmety.html
https://www.vlada.cz/cz/vlada/
V RVP je devět oblastí, ze kterých si škola pro výuku pracovních činností vybírá minimálně tři. Technické práce si z těchto devíti oblastí už téměř 15 let vybírají jen ty školy, které mají pro výuku tohoto předmětu vyučujícího i dílny. A na některých školách, i když na nich mají dílny (mj. vybavené z projektů v minulých letech), pokud nemají vyučujícího, stejně technické práce neučí. Navíc dobrovolnost výběru technických prací vedla k tomu, že ředitele nic nenutilo shánět učitele, který by byl schopný tento předmět učit.
Takže tipuji, že minimálně na polovině škol takovýto vyučující chybí. A do toho přijde ministerstvo s hurá nápadem zavést předmět Technika, který by měl navíc spojovat manuální činnosti s využitím digitálních technologií, čímž se problém jen umocňuje, protože školy nemají ani dostatek učitelů na výuku informatiky.
Ministerstvo to odpilotuje na několika školách, které mají dobré personální, technické i prostorové podmínky, vyšle po školách kamion s lektorem a myslí si, že za tři roky to může rozjet na všech školách. Tak se prosím dělá revoluce, aby z toho byla blboluce.
Okomentovat