„Je evidentní, že školy ve svých vzdělávacích programech sice mediální výchovu mají, ale v reálu jí věnují například na středních školách pět až deset hodin za celé studium,“ řekl během kulatého stolu SKAV a EDUin Karel Strachota z organizace Člověk v tísni.
Podle účastníků kulatého stolu chybí mezi učiteli shoda na tom, co se vlastně má v mediální výchově učit. Podle Jana Jiráka z Fakulty sociálních věd UK mediální výchova jako téma vstoupila do škol v 90. letech, kdy se řešila klamavá reklama a násilné obsahy v televizi: „Vzdělávání s transformací médií směrem k digitálním naprosto nedokázalo držet krok. Navíc je u nás mediální vzdělávání postavené tak, že je třeba děti ochraňovat, ať už před násilím nebo před fake news. Tento přístup ale zdaleka nepokrývá celé spektrum potřebných témat.“ Školy navíc nevěnují všem stejnou pozornost. Nejvíce péče věnují rozvoji mediální gramotnosti gymnázia, zato učni jsou podle Michala Kaderky z Učitelské platformy ponecháni “mediální džungli” na pospas.
Cestu ke změně vidí panelisté v učitelích, i když každý si ji představuje jinak. Zatímco Jan Jirák z FSV UK by rád zavedl výuku odpovídající aprobace na vysokých školách, Karel Strachota sází spíše na odvážlivce a nadšence, kteří ovšem potřebují důslednou metodickou podporu.
Účastníci kulatého stolu SKAV a EDUin:
Bořivoj Brdička (Jednota školských informatiků)
Milan M. Horák (Waldorfské lyceum Praha)
Jan Jirák (Katedra mediálních studií, FSV UK)
Michal Kaderka (Učitelská platforma)
Markéta Pastorová (Národní pedagogický institut)
Karel Strachota (Člověk v tísni)
Celý text naleznete zde
6 komentářů:
Navíc je u nás mediální vzdělávání postavené tak, že je třeba děti ochraňovat, ať už před násilím nebo před fake news....................
toto pojetí mediální výchovy jest zcela nesmyslné
Mají v tom ti eduínští převychovatelé učitelů na pedagogy nějaký zmatek. Mediàlní výchova se neučí, nevyučuje. Je to výchova. Není to výukový předmět. Výukovým předmětem by byla Mediální nauka, což by musela být systematicky zpracovaná soustava poznatků, nikoli něčí propaganda. Vyučovat výchovy, vychovávat v naukových předmětech a k tomu zredukovat naukovou čàst na polovinu. Nechat lidí zblbnout, aby sebevědomě plácali jakési nesmysly. To je ten ten metodologický pochybný konstruktivisticky kompetenčním systém. Takovíhle lidé teď rozhodují o školství. Drzé čelo je lepší než poplužní dvůr. Lepší je žvanit o výchově než se ploužit za naukami a jim příslušnými poznátky.J.Týř
No, tak pěkný tělocvikář je snad jen pan Maxa...ale k věci:
Budeme mít jako předmět mediální výchovu, pak přibude finanční gramotnost, potom multikulturní kotlík, rozvodové minimum, dále pak fitness nauku, dotační zákony, také by mohla být zařazena rétorika aneb jak obalamutit kohokoliv a koučing také čehokoliv a kohokoliv. A ke všem již stávajícím rodinným, občanským, zdravotním a etickým výchovám by mohla přibýt třeba i politologická korektivní přípravka. Na český jazyk a matematiku nám zbude tak hoďka týdně, protože angličtinou mluví daleko víc lidí než těch ubohých deset milionů - tak jí dáme minimálně tři hodiny týdně(podíl jinak mluvících "Čechů" na těch deseti mil. stejně roste, vemte si třeba pana Babiše)... A to opomíjím třeba tělesnou výchovu a klasické dílny nebo nedej Bože pozemky!! - tyto předměty budou pro vysokou úrazovost zrušeny :-)
Pánbůh s námi a zlý pryč. Za chvíli tu bude nové národní obrození, ale to by byl moc optimistická scénář. Spíše budou žít česky mluvící staříci v rezervacích, aby nepletli dětem hlavu s češtinou....
Proboha, pane Týři, to jsou moudra ze kterého století? Předměty naukové... to je slovník pedagogiky předškolní republiky nebo peďáku v roce 1963. Hlavně, že máte jasno v "metodologický pochybném konstruktivisticky kompetenčním systému" a přitom prezentujete názory z doby Fratiška Bakuleho. Výchova, nauka, vzdělávání, poznatky, předmět... žonglujete s pojmy bez smyslu a pochopení.
Víte, že podle některých seriózních výzkumů se průměrná inteligence lidí v tzv. vyspělých zemích Západu zmenšuje v porovnáním se zbytem světa? Pan Čapek je podle mne zářný příklad toho politrucky neoliberálníbo matení základních pojmů vedoucíbo k tomu, co Koukolík nazývá debilizací části společnosti. Každý soudný
(průměrně inteligentní) člověk ví, že výchova se nevyučuje, že učitel není totéž co pedagog atd. :)))
"Každý soudný (průměrně inteligentní) člověk ví, že výchova se nevyučuje, že učitel není totéž co pedagog atd."
Opravdu každý? Já znám jenom jednoho, kdo na tom bazíruje a to jste jenom vy :-D Jeden jediný, kdo neustále píše, že "pedagog je otrok" :-D Výchova se nevyučuje, ale co? Vychovává? Hezká hra se slovy bez reálného obsahu...
Okomentovat