Školní rok končí, právě nyní ale ředitelé nejvíc shání učitele. Chybí jich tisíce a situace se podle prognóz bude zhoršovat. Inspekce navíc zatím neví, kolik kantorů kvůli koronavirové krizi odejde do penze dříve, než zamýšleli. Pomoci má novela zákona, která chce usnadnit zaměstnávání nepedagogických vysokoškoláků. Tématem se zabývaly Události komentáře ČT.
Pomoci má novela zákona, která nyní leží v dolní komoře parlamentu. Na základních i středních školách by podle ní nově mohli učit i vysokoškoláci nepedagogických oborů a být rovnou posuzováni jako kvalifikovaní, pokud přislíbí, že si do tří let vzdělání doplní.
„Je velmi důležité otevřít sekundární kanál a kromě toho, že dnes tam působí takzvaně na výjimku lidé z praxe, tak poskytnout také podporu, aby si doplnili vzdělání,“ komentuje legislativu ministr školství Robert Plaga (ANO).
Celý text a pořad ke stažení naleznete zde
86 komentářů:
MŠMT ČR: STRATEGIE VZDĚLÁVÁNÍ 2030+ JE POLITIKOU ŘÍZENÉHO BANKROTU ŠKOLSTVÍ?
Cílená likvidace systematického školního vzdělávání aktivistickými a dotačně závislými "moudrými hlavami" - aktivisty z MŠMT, PedF a dalš8ch nevládních organizací zřejmě nabírá obrátek. Po kompetenčně konstruktivistickěm zničení resortních organizací se teď MŠMT spolu s neziskovými organizacemi, zdá se,v snaží přesunout svou odpovědnost za podfinacované a mizerně koncipované školství na obce a nestydí se k tomu využívat neziskovky nebo třeba i virovou pandemii.
Že mizerně placení učitelé ze škol znechuceně utíkají jim asi moc nevadí. Dokud se tisknou peníze na dotace, bude vzdělávacím aktivistům dobře. Programové prohlášení vlády je zřejmě cár papíru a školní vzdělávání ať jde třeba do kytek. A do škol přeci mohou přijít na místa učitelů nezaměstnaní neučitelé. V rozbíhající se hospodářské krizi jich možná bude dost. Čím hůř je ve školách, tím lépe je pro aktivisty?
http://www.ceskaskola.cz/2020/06/ministerstvo-skolstvi-predstavilo-navrh.html
http://www.ceskaskola.cz/2020/06/ministri-skolstvi-vyzvali-nevladni.html
http://www.ceskaskola.cz/2020/06/skolstvi-cekaji-zasadni-zmeny-predmety.html
http://www.ceskaskola.cz/2020/06/v-cesku-chybi-sest-tisic-ucitelu-muze.htm
J.Týř
STARÝCH SE ZBAVILI A MLADÍ NEDORAZILI
Myslí si tady někdo, že za učitelský plat půjdou vysokoškolsky vzdělaní odborníci učit?
Už vidím ten nekonečný zástup VŠ vzdělaných odborníků z praxe, kteří směřují za katedry do ZŠ.
Spíše však vidím, že půjde maximálně o středoškoláky. Může pak dokonce nastat paradox, že dvacetiletý absolvent SŠ pak bude k maturitě připravovat své devatenáctileté kolegy. A každopádně se v masmédiích objeví článek o tom, jak jsme geniálně omladili učitelský kolektiv a jak vzkvétá české školství k zářným zítřkům.
...Myslí si tady někdo, že za učitelský plat půjdou vysokoškolsky vzdělaní odborníci učit?...
Určitě. Většinou proto, že neseženou jinou práci ,tak aby se jim počítaly roky na důchod.Už vidím na prvním stupni ing., jak se tetelí s dětmi na koberečku.Na to se půjdu podívat.
školství musí procitnout z dob socialismu a přestat kreativně sluníčkově šaškovat,musí se stát normálním pracovním odvětvím a práce učitele normální profesí,pak je možné něco řešit,takhle nastoupí mladej,kouká na tu hrůzu a do dvou let uteče,nebo přijde onen odborník z praxe a uteče stejně,školství a učitelé jsou dnes odtrženi od reality,
Vážení,
těmi vysokoškoláky, kteří by měli vytrhnout trn z paty personálně ohroženému školství, pochopitelně nebudou inženýři programátoři, strojaři, stavaři, chemici. Ti půjdou dělat za větší peníze práci v oboru, až na výjimky.
Ale napadlo vás, že je to ideální odkladiště pro nepoužitelné (resp. v tom množství nepoužitelné) absolventy humanitních oborů? Kolik asi sežene práci v oboru kunsthistoriků, filmových teoretiků, sociologů, politologů?
Mimochodem i architektů bude přebytek. A grafiků.
Takže je nacpou do školství. Že tomu nebudou rozumět? No a co, učit budou přece rozvoj osobnosti a radostné trávení času, na to nepotřebujete ničemu rozumět.
Pokud přijdou do základních škol učit absolventi přírodovědných oborů. může to podle mne mít několik různých motivací a scénářů závislých na zaměření, atmosféře, ředitelích a zřizovatelích konkrétních škol. Případný idealismus, že tam jsou děti svůj obor systematicky vyučovat bude většinou "kompetečně konstruktivisticky" zkorigován či zlomen tak, že se mu buď přizpůsobí, nebo odejdou nebo budou odejiti jako jejich předtím odešlí kolegové. Zůstanou zpravidla jen ti, kteří budou chtít nebo moci pokračovat v "konstruktivistickém zkopmtetentňovacím" procesu. Takže z hlediska kvality vzdělávání a dostatku dobrých učitelů jaksi "nula od nuly pojde".
To už se nedá komentovat slušně, co provádí MŠMT. Bohužel, mnozí kolegové v tom vidí důvod, proč si neudělat tzv. pedagogické minimum a na následky nemyslí.
Z mé praxe: Lidé ve škole, kteří přicházejí z bank či provozů fabrik(vzdělaní inženýři), nevydrží. Viděl jsem na vlastní oči, jak se trápí, neumí učit, neumí děti zaujmout. Děti to poznají a dají jím, co proto. Tito lidé nepatří do škol.
Petr Portwyn /pamatuji vlnu po 89,kdy krachovala jzd a stavařské giganty--to byl příliv inženýrů : stavařů,ekonomů,chemiků,hnojařů apod,většina z nich postupně odešla, ikdyž byly i výjimky,co se vypracovaly na ředitele (podle toho ta škola taky vyadala),
co se týče vysmívaných humanitních oborů,těch jsem ve škole nějak nezaregistroval,překvapivě jsem se s nimi však setkal v korporátu:
s archeologem,archivářem,kunsthistorikem,a dokonce i s tím filmovým scénáristou (v logistické firmě v rajchu za 8-9 000e/měsíčně).....tak jak 20. století bylo stoletím inženýrů tak to 21. bude stoletím filozofů,matematiku+fyziku nahradí český jazyk+dějepis
...BY MELY VRŮST O 9%, JAKO SLIBOVANÝCH 15 % O ROK DŘÍVE!
Pořád jenom sliby. 30 tis. hrubého nástup pro odborníky z praxe je výsměch. Než to ale po volbách 2021 novému ministrovi dojde, bud již pozdě.
Hm a teď babo raď. Já jdu do předčasného d. a ráda, moje kombinace pro mě není...a to bydlím ve velkém městě a mám nejvyšší i to ještě vyšší pedagogické vzdělání. Mimo kvalifikaci už nepůjdu a na jiné "posty " ve školství se mi vpravdě nechce. Inženžři tehdy udělali špatnou rozvahu v počtech nás tehdyštudáků.
Pan Laimes:
Jde o to, že počet absolventů VŠ násobně narostl. Netvrdím, že absolvent archivářství nebo kunsthistorie musí být blb. Jsem si vědom toho, že i zájemci o tyto obory v 90. letech byli vybíráni na základě kvality.
Ale dnes je situace jiná.
Studium těchto oborů je levné na peníze a potenciálně i "levné" na schopnosti. Chcete-li naplnit boloňská kritéria, těžko zvýšíte násobně počet inženýrů nebo farmaceutů, na to mnozí lidé prostě nemají nadání a/nebo vůli. U humanitních oborů to jde lehce, téměř nepozorovaně
Petr Portwyn
Souhlas s prvním i druhým příspěvkem.
Evidentně se nám školství hrne do propasti. Otázkou je, zda se z ní ještě někdy vyhrabe. "Je něco shnilého ve státě českém". A tím největším problémem je podfinancované české školství. V současné době ekonomické krize není vidět světlo na konci tunelu. Nevidím to moc optimisticky.
Pedagogická komora je proti této novele. Proti novele kromě školských odborů vystoupily i akademické senáty pedagogických fakult. Novelu naopak podporuje tzv. politická platforma pro vzdělávání kolem senátora Jiřího Drahoše a jeho poradce Boba Kartouse z Eduinu.
Tak například já jsem odborník z praxe (inženýr se státnicí z matematiky a fyziky), který po dvaceti letech praxe v mezinárodních sw firmách letos nastoupil do ZŠ učit matematiku a fyziku. Peníze nejsou všechno. Ohledně odporu pedagogické komory se musím jen usmát - když vidím úroveň řady absolventů pedagogických fakult, říkám si, že by školství potřebovalo o moc více odborníků z praxe, než se kdy podaří do škol dostat...
Pan Gavlák
Psal jsem "až na výjimky". Kolega Poste.restante také přišel do školství z komerční sféry. Je to cenné obohacení průmyslovek apod., to bez debaty. Ale...
Problém je největší na ZŠ. A právě tam se technici ani náhodou nehrnou - a když tam přijdou, objeví se dost rychle, že neumějí učit. Ať už proto, že jim chybí didaktická a psychologická příprava, nebo kvůli povahovému nastavení.
Nevím o žádném inženýrovi, který by učil na ZŠ. A nemyslím, že by to byl lokální jev.
Pan Uknown
Myslíte, že je to české specifikum? To je otázka, ne tvrzení.
Myslím, že rozpad školství je jen jednou ze stránek vnitřního rozpadu západní společnosti. Třeba ve Vietnamu je učitel docela prestižní profese.
Peníze samozřejmě hrají roli. Ovšem nepeněžní stránka hraje roli také - letošní antiučitelská kampaň do toho promluví taky.
Babišova (anti) školská demagogie pod dotační modlou se podle mne příliš neliší od té špidlo sobotkovské. Sobotka měl na ukazování pozitivního vztahu k bruselským kompetenčně inkluzivistickým hloupostem Valachovou, Babiš má Plagu. Výsledky jsou podobné. Aktivistické klamy a lži až na půdu. Školy pláčou nad tím, co jim aktivisti za rozmařile rozhazované dotace navařili. Oba lhali o vzdělávacích koncepcích i platech. Číselné přidávání platů prohlašovali za reálné. Mnoho řečí, ale skutek utek. Aktivistický děs a hrůza. Degradace vzdělávání na pseudo výchovu, demagogické lži, že učitelům se přidává atd. apod. Snad kromě části starostů a nezávislých a některých odborářů a zaměstnavatelů a možná části rodičů tu prozatím nevidím nikoho, kdo by se v poslední době školství v jeho sluníčkářsky nezpitvořené podobě aspoň někdy aspoň v něčem opravdu účinně zastal. Doufám, že se to v příštím roce alespoň trochu změní. J.Týř
Změní, ale k horšímu!
Umím si představit technika z praxe i na základní škole.
Ale většinou jsou to lidé, kteří se už v nějaké formě často dětem věnují - skaut, turistika, různé kroužky a podobně.
Ono je prostě jedna věc dívat se na záběry ze školy ať už z reálu, nebo v nějakém filmu a něco úplně jiného je stoupnout si před třídu na druhém stupni a umět jim něco vysvětlit, či dokonce zaujmout. To je fakt, který si málokterý "odborník z praxe" umí představit, dokud to nezažije.
Mnozí pak také velmi rychle vycouvají.
Ale protože přiznat si, že na něco nemám, je pro některá ega nepřijatelné, zhusta po roce odcházejí s tím, že tam byl blbec ředitel, že jsou zklamaní z přístupu rodičů a žáků, že se jim naskytla lepší příležitost a lépe placená...
Přičemž ta poslední zmiňovaná možnost je také většinou pravda.
Mezi známými pak dávají k dobru historky, jak jsou ty učitelky blbé a nic nenaučí...
Pan Gavlák začal po 20 letech učit a už ví, že většina učitelů nestojí za nic. To je sen, mít takového kolegu. Vy jim chodíte na hospitace do hodin? A víte,pane Gavláku, že vás ředitel může poslat učit i češtinu a hudebku? Také byste si hravě poradil? Nebo byste spíše odešel a přenechal pole jinému odborníkovi? Sebevědomí je hezká věc, ale jak vede k tomu, že každého vidíte hluboko pod vámi, už je to problém.
Pane Gavláku, rádi bychom na základkách uvítali odborníky z praxe - techniky či přírodovědce, kteří by byli schopni zvládnout didakticky výuku především matematiky a fyziky.
Já jsem za 35 let ve školství ale na základkách narazila jen na zemědělské inženýry, kteří dnes učí přírodopis či angličtinu, a dvě inženýrky chemie, které se převtělily do chemikářek. Fyziku už pomalu nemá na okolních školách kdo učit (na některých nemají aprobovaného fyzikáře už 40 let) a bude hůř, ale odborníci z praxe, kteří by byli ochotni a schopni ji učit, nikde. Zato na první stupeň se nám tlačí zástupy sociálních pedagogů, ekonomů, atd., bez jakéhokoliv vztahu k dětem, kteří si myslí, že vlézt do první třídy se dá z placu, a na pozice asistentek maturantky, které jsme na základce nenechali propadnout jen z milosti.
Talent dobře učit se v populaci vyskytuje stejně, jako kterýkoli jiný talent, třeba malovat či hrát na nástroj. Do určité míry lze nedostatek talentu kompenzovat teoretickou průpravou a poctivou přípravou na každou jednu hodinu. Ovšem ani poté není zaručen úspěch a někdy i toho nejlépe připraveného učitele žáci z nějakého mysteriózního důvodu jednoduše neberou.
Řekl bych, že klíčem je směs charizmatu, životních zkušeností, znalostí, všeobecného rozhledu, cílevědomosti, empatie, humoru, laskavosti, přísnosti, tvořivosti, umění číst lidi a rychle reagovat na nepředvídané situace a také vůle neustále se něčemu novému učit, ať je to zedničina nebo filosofie.
Tímto talentem vládnou někteří učitelé a odborníci z praxe a někteří ne. Jde o možnost otevřít cestu do škol těm, kteří talent mají, nikoli o ohrožení pedagogických fakult nebo statusu učitele.
Skutečný talent dobře učit je vázán především na toho, kdo přesně ví, že ostatní to dělají špatně.
Jestli výsledkem toho dobrého učení je i něčeho dobré naučení, už zpravidla nikoho nezajímá.
A tak jen drobné připomínka, že už hezkou řádku let se neučí, ale vybavuje kompetencemi.
Talent dobře učit se v populaci vyskytuje stejně, jako kterýkoli jiný talent, třeba malovat či hrát na nástroj.
To nepochybně.
Do určité míry lze nedostatek talentu kompenzovat teoretickou průpravou a poctivou přípravou na každou jednu hodinu.
No ano - ale když ten talent je, tak talent plus příprava dává lepší výsledky, než jenom talent nebo jenom příprava.
Není to volba buď talent anebo příprava, jak by se někomu mohlo zdát.
Navíc samozřejmě dost lidí je proůměrných. I člověk s průměrným talentem může "pobít" talentovaného, když se na zápas připraví. Nejen ve sportu :o)
Ovšem ani poté není zaručen úspěch a někdy i toho nejlépe připraveného učitele žáci z nějakého mysteriózního důvodu jednoduše neberou.
To nepochybně.
Třeba i proto, že jinak dobrá třída zrovna nemá den nebo si nějak nesednou.
Představa, že děti jsou amorfní hmota bez vlastní vůle a že když budeme dělat všechno správně, budou určitě s nadšením spolupracovat, je utopie dobrá tak do novinových článků.
Blbý je, když
a) učitel má problém v každé třídě
b) třída/žák má problém s každým učitelem.
Řekl bych, že klíčem je směs charizmatu, životních zkušeností, znalostí, všeobecného rozhledu, cílevědomosti, empatie, humoru, laskavosti, přísnosti, tvořivosti, umění číst lidi a rychle reagovat na nepředvídané situace a také vůle neustále se něčemu novému učit, ať je to zedničina nebo filosofie.
Dobře napsáno.
Tímto talentem vládnou někteří učitelé a odborníci z praxe a někteří ne. Jde o možnost otevřít cestu do škol těm, kteří talent mají, nikoli o ohrožení pedagogických fakult nebo statusu učitele.
Copak o to, ať přijdou.
Ale já si myslím, že kdyby chtěli, už ve školách dávno jsou.
On totiž ve skutečnosti odborníkům z praxe nikdo jít do škol nebrání.
Do určité míry lze nedostatek talentu kompenzovat teoretickou průpravou a poctivou přípravou
Poněkud svérázná úvaha...
Bez talentu dobře učit se nedá dost dobře na práci s dětmi připravit.
Nebo lépe, schopnost dobře se připravit je součástí toho učitelského talentu.
Ona zdánlivá schopnost improvizace je výsledkem mnohdy i dlouholeté práce.
"ale když ten talent je, tak talent plus příprava dává lepší výsledky, než jenom talent nebo jenom příprava.
Není to volba buď talent anebo příprava, jak by se někomu mohlo zdát.
Pravda. Já jen, že odbornosti se dá naučit i jinde, než na pedagogické fakultě. Třeba v garáži. Je dobré, když má člověk ruce nějakého zkušeného a hlavně trpělivého praktika, čímž nutně nemyslím akademika, který by mu řekl něco jako, podívej, před tím, než vlezeš do třídy, zeptej se sám sebe, co starého chceš zopakovat, upevnit a co nového chceš učit, kolik máš na to času, podle toho vol metodu a podobné samozřejmosti.
Ale máte pravdu v tom, že tato debata je celkem akademická, neboť myslím, že ani kdyby povinnost doplnit ped studium do tří let nebyla, davy se do škol valit nebudou. I když během korony se pracovní trh mohl změnit. Jde spíše o to, aby ti praktici, praktikující umělci například, kteří na školách už jsou a jsou dobří, mohli dostat plný úvazek, bez absolvování časově a finančně náročného studia toho, co už znají a praktikují.
Jde o možnost otevřít cestu do škol těm, kteří talent mají, nikoli o ohrožení pedagogických fakult nebo statusu učitele.
No jasně, ale jak chcete pane Tajnej zjistit, kdo ten talent má? A to uvažuji jen o tom jak oborem "uchvátit" puberťáky. Co takhle veledůležité sociální dovednosti a třeba i prevenece šikany. v tomnto punktu je to ve školství, čím dál žalostnější i u normálních učitelů....
No a o kvaklitě ředitelů, kteří jsou por řízení těchto procesů určující, ani radši nemluvím.
Pokud se nezvýší nároky na vzdělání (i psychologické!!) a mzdy, tak se s ničím nehne.
O neexistenci koncepce ani nemluvě. Cha, chá, je to stále dokola dokolečka.
Já jen, že odbornosti se dá naučit i jinde, než na pedagogické fakultě. Třeba v garáži.
To samozřejmě dá. Ovšem pravděpodobnost, že mi starý praktik bude odpoledne co odpoledne dva roky v garáži vysvětlovat metodiku výuky apod. je poměrně nízká.
Ono je to samozřejmě závislé od předmětu. Vím, že u některých aprobacích (humanitních) se na to dlabalo, zatímco my měli z praktika na témata jako "jak předvádět dětem pokusy" plnohodnotné zápočty... a z didaktiky zkoušky. Řešily se žákovské úlohy a vysvětlovali nám, kde budou děti nejspíš dělat chyby a jak to řešit. Měli jsme náslechy a rozbory hodin (dost ostré rozbory, když jsme zkoušeli učit).
Pak jsme samozřejmě měli různé psychologie a obecné pedagogiky. Užitečnost byla rozdílná, ale třeba osobnostní a sociální psychologie byla zajímavá a hodně z praxe.
Ono se to samozřejmě dá dohnat individuálně, ale dá to dost práce. Prostě ten absolvent PedF má nástup do školy mnohem snadnější. Čím mladší děti, tím to má "neučitel" těžší a tím je důležitější pedagogická psychologie a didaktika (metodika).
Že by PedF měly na praxe a psychologickou přípravu dbát víc, než o ni dbají, vůbec nepopírám. Je to čím dál tím důležitější.
Jinak nechci říct, že všechny humanitní obory na to kašlou... taková Aj určitě má velmi dobře propracovanou metodiku odvozenou z britské.
"No jasně, ale jak chcete pane Tajnej zjistit, kdo ten talent má?"
No, já vlastně nevím. Řeknu jak to dělali za mých studií. Po dvou semestrech nás strčili do třídy, čtyři týdny, každý den dvě hodiny po sobě, ve stejné třídě, cca 30 žáků, šestá třída, odučit tematický blok. Třídní nás představil a byl pryč, rád, že má placený voraz. Po výuce konzultace, ptal se i dětí, rodičů, kouknul na sešity, úkoly, možná i poslouchal za dveřmi jestli je hluk, nevím. Někteří vydrželi, někteří utekli. Tak.
Ano tzv. "praxe" nám dají nejvíc...já jen, že dnes vládnou ZCERLA JINÉ POMĚRY pane Tajnej.
Znám učitelku, která pracuje se strachem, ponížením a má výsledky- je každoročně oceněná, jak má vycvičená děcka. jak chcete toto odhalit? vypadá to, že je úspěšná...a z těchto ponížených osůbek zcela zákonitě mohou být budoucí agresoři v pubertě, že ano...a "slízne" to jiný učitel...škoda slov.
To my jsme měli za totáče praxí habaděj od náslechů a návštěv všech možných školských institucí od družiny až po diagnosťák a na závěr dlouhodobou praxi na základce i na střední škole, kde se nám přidělení kantoři dost důsledně věnovali.
A k těm odborníkům z praxe už jen tolik, že většina z nich na učitelství nešla z toho důvodu, že učit nechtěla, protože každý z nich tak trošku cítil, že za katedru nepatří a že ho učení neláká. Tím samozřejmě neříkám, že neexistují výjimky, které váhaly, zda podat přihlášku na pedagogický obor nebo ne. Nicméně didaktická průprava se na DPS téměř nedělá, což je docela průšvih.
Třídní nás představil a byl pryč, rád, že má placený voraz.
Jako že podváděl?
Paní Adamová. Lidé se mění. Jeden má lukrativní flek v nadnárodní potírně a po deseti letech luxusních dovolených a 12 hodinových pracovních dnů strávených mžouráním do kompu a "meetingy" plnými prázdných managerských klišé a floskulí zjistí, že nechce život strávit plněním kapes nějakých neviditelných akcionářů kdesi v Karibiku, vyráběním a pedlováním zbytečných zmetků masám. Koukne kolem a jejda. Škola nedaleko nabízí relativně bídně placené, ale naplňující práci. A je to. Bonus- za korony jede výplata.
Rvackozvesela, to je děsivé, nechápu proč rodiče a kolegové nebojí na poplach.
Nebijí
Bonus- za korony jede výplata.
Toť!
Bať.
Tajný Učitel
Píšete tady o bílých vránách, kolik jste jich v životě viděl?
Opravdu, jde o světlé výjimky, žádný masový jev. Neslibujte si od tohoto rozkvět českého školství. Je to jen takové zaplácnutí díry, která bude za rok ještě větší. Je to systémová chyba podfinancovaného českého školství. Za současné ekonomické krize neopravitelná. Na zářné zítřky si budeme muset ještě nějaké desetiletí počkat.
Unknown. Souhlasím.
Nechtěla jsem tu být za mentore ,ale:
Všichni ti,co nechápou rozdíl mezi - kvalifikačním předpokladem a
- vztahem k dané práci
si prosím doplňte vzdělání a zatím nediskutujte nebo se nesnažte obhajovat kraviny.
OBA tyto předpokladu totiž musí splňovat učitel nebo kdokoli, kdo vykonává vysoce kvalifikovanou práci. Nikdo vás nenechá dělat psychologa jen proto, že jste ochotní někoho poslouchat. Nikdo vás nenechá dělat zdravotní sestru jen proto, že jste pečliví a nevadí vám vidět krev.
Bohužel, vedou nás idioti, kteří ten rozdíl neznají nebo ho znají,ale ignorují ho, protože se pouze chtějí zapsat do dějin pedagogiky.
Nikdo nezpochybňuje nutnost teoretických znalostí pro povolání učitele. Jde o to, že pokud máte talent učit děti, teoretické znalosti se dají dostudovat takříkajíc na koleně. To samé platí pro psychology. Pro zdravotní sestry ne. Tam jde o život. I když mnohá zdravotní sestra má po letech praxe stejné ne-li lepší znalosti medicíny než leckterý doktor.
Přesně tajnej. Kulturní antropoložka z praxe, která se do svých padesáti let nenaučila ani trojčlenku, se najednou na koleně doučí integrály.
Váš problém je, že vy se snažíte (mimojiné) nadhodnocovat jakési softskily nad tvrdé znalosti, dovednosti a výkon, protože si myslíte, že jste v tom lepší. Frustrace z neschopnosti do některých teoretických partií vzdělání proniknout je pak důvodem pro neustálou a neutuchající snahu určité části populace vzdělávání (a následně i obsah vzdělání) trivializovat a přesouvat výuku od abstraktního myšlení, k vytváření názorů na černochy, nelegální migraci a globální oteplování.
"I když mnohá zdravotní sestra má po letech praxe stejné ne-li lepší znalosti medicíny než leckterý doktor."
Ano. Toto si myslím, že přesně dokresluje vaši hloupost a odpovídá to tvrzení maminky geniálního chlapečka, který dostal kuli proto, že učitelka je neflexibilní a nebyla schopná pochopit inovativní řešení a chlapečkovu genialitu. Kolik já už slyšel příběhů o chlapečcích, kteří přišli na jiné řešení problému, které hloupá a zpátečnická učitelka jen nepochopila. A šíří to hlavně ti, kteří sami nechápou ani sčítání zlomků.
Díky Pavle. Chyběl jste mi. Váš jemný humor, vaše laskavá slova. Jako první ranní kafe.
“Kulturní antropoložka z praxe, která se do svých padesáti let nenaučila ani trojčlenku, se najednou na koleně doučí integrály”
Pokud děti nebude učit matematiku, ale třeba je v rámci dějepisu nebo výtvarné výchovy přivede k lásce k těmto předmětům, tak jako rodič nemám problém.
“Frustrace z neschopnosti do některých teoretických partií vzdělání proniknout je pak důvodem pro neustálou a neutuchající snahu určité části populace vzdělávání (a následně i obsah vzdělání) trivializovat a přesouvat výuku od abstraktního myšlení, k vytváření názorů na černochy, nelegální migraci a globální oteplování.”
Omlouvám se, ale jedinou frustraci tady předvádíte vy. Opravdu je to buď a nebo? Budu jako rodič rád pokud mé děti bude fyzikou nebo matematikou provádět třeba pan Portwyn. V dějepise nebo v OV zase někdo více “humanisticky” zaměřen. No a ti nejlepší klidně kombinují obojí. Třeba ten pan učitel, který byl vybrán mezi top světovou špičku.
A jen malá laická poznámka k tématu. Neměli byste jako učitelé podpořit všechny zájemce, kteří chtějí jít učit? Pomoci projít jim úskalím, které sebou učení přináší? A třeba ty didaktice nedostatky s nimi probírat a řešit? Například vzájemnými návštěvami výuky a rozborem činností? Ta zmiňovaná didaktika se přeci nejlépe učí praxí než v učebně pedagogické fakulty. Líbí se mi způsob, jak dříve probíhaly praxe. Proč to tak nejde dnes? Že byste jako vyučující měli třeba 4 studenty celý semestr na praxi a důsledně byste se jim věnovali? A třeba i udělovali zápočty.
Výborně pane Gavláku! Nenechte se otrávit zdejšími apokalyptickými jezdci.
Tihle lidé, co tu plivou na odborníky z praxe si neuvědomují, že aprobacím odzvonilo a všechno poměřují optikou školy z osmdesátých let. Vůbec si neuvědomují (nebo úplně přehlížejí) zejména čtyři věci:
1) že učitel z praxe přináší kvalitu spojení se životem, o kterém si běžný učitel (z pajdáku do školy) může nechat jen zdát,
2) že být absolventem pedagogické fakulty nepřínáší žádný bonus do učitelské profese, ale často spíše naopak,
3) že jsou stovky oborů na školách, které ani nikdo jiný než odborník učit nemůže, neboť těch několik aprobací je nepokryje,
4) že se svět netočí kolem učitelských platů a pro mnohé je důležitá ona práce sama.
A to poměřování, kdo může nebo nemůže učit integrály může brát vážně jen ten, kdo neví, že integrály se v matematice ZŠ neučí. Co také s nimi, že? Naštěstí kult "goniometrických funkcí" a "integrálů" tedy nebere nikdo seriózní vážně :-)
P.S: z výše uvedených důvodů je zřejmé, proč jsou proti pajdáky (už se ale zjistilo, že jejich "příprava" je na dvě věci) a proč je proti spolek PedKom, neboť jejich členové si chtějí uchovat "monopol" svých stařičkých diplomů...
"Pokud děti nebude učit matematiku, ale třeba je v rámci dějepisu nebo výtvarné výchovy přivede k lásce k těmto předmětům, tak jako rodič nemám problém."
Průšvih je v tom, že učitelů dějepisu a výtvarné výchovy je dostatek a odučit neaprobovaně dějepis je jiné kafe než odučit neaprobovaně matematiku. Školy potřebují odborníky z praxe na matematiku, fyziku a hořet začíná i chemie, a to antropoložka skutečně nemá šanci zvládat.
"aprobacím odzvonilo"
Na to zapomeňte. Ale bylo by přínosné, kdyby se u těch, kteří nestudují obor s matematikou, češtinou nebo angličtinou, ale obor s rodinnou výchovou či občankou, zavedlo trojoborové studium. Jinak se jim bude dále dít to, co se jim děje už nyní, že jsou ve školách nezaměstnatelní. Že, pane Čapku?
Paní Karvaiová
Kvalifikační předpoklady samozřejmě být musí, ale není to "buď-anebo". VŠ příslušného směru je dnes nutnost, samozřejmě až na mistry odborného výcviku.
Co se týká pedagogicko-psychologické průpravy, je nepominutelná na ZŠ, kde je nedostatek učitelů největší hrozba. Ale asi by to do budoucna chtělo model praktické PePsy přípravy pro lidi, kteří eventuálně budou do školství chtít jít. Jo, já vím, že jich moc nebude, jak se bude dál zvyšovat agresivita dětí na některých školách.
Chtít samozřejmě nestačí, ale talent se skutečně hodí. Samozřejmě zase je otázka, nakolik se chtění kryje s talentem. Taky talent není buď-anebo, funguje gaussovka. Fajn by bylo, kdyby levý okraj gaussovky (naprostí zoufalci) mohl být nepuštěn do výuky, ale v podmínkách nedostatku učitelů je to nereálné.
Poslední věta: bohužel je to tak.
"Starého psa novým kouskům nenaučíš". Výjimky jsou právě jen ty bílé vrány. Mnohokráte jsem se snažil vysvětlovat "odborníkům" z praxe jak na "to", mnohokráte marně. Opravdu, pokud to není kantor od Boha (bílá vrána), pak se jedná o marnou práci. Za chvíli takové kantory žáci rozeberou na součástky. Takový semletý, dříve nadšený, odborník z praxe odchází v slzách. Čest výjimkám, ale těch je opravdu minimální množství. České školství nevytrhnou.
Celkově je kvalifikace odborná nutnou podmínkou, ale nikoli dostačující, aby člověk mohl být výborným učitelem.
Může však být aspoň učitelem průměrným, pokud se připraví.
Odborná příprava v pedagogicko-psychologicko-didaktické oblasti bez školy je dost náročná. U malých dětí (I. stupeň) skoro nemožná.
Kolik já už slyšel příběhů o chlapečcích, kteří přišli na jiné řešení problému, které hloupá a zpátečnická učitelka jen nepochopila.
...a kolik bajek o Albertu Einsteinovi, který se prý špatně učil... s následným návěrem "ti, co mají špatné známky, jsou nejchytřejší".
Neměli byste jako učitelé podpořit všechny zájemce, kteří chtějí jít učit? Pomoci projít jim úskalím, které sebou učení přináší? A třeba ty didaktice nedostatky s nimi probírat a řešit? Například vzájemnými návštěvami výuky a rozborem činností? Ta zmiňovaná didaktika se přeci nejlépe učí praxí než v učebně pedagogické fakulty. Líbí se mi způsob, jak dříve probíhaly praxe. Proč to tak nejde dnes? Že byste jako vyučující měli třeba 4 studenty celý semestr na praxi a důsledně byste se jim věnovali? A třeba i udělovali zápočty.
Problém je v tom, že tohle Vám nikdo nezaplatí.
Musel by (ten praktický didaktik) mít výrazně snížený úvazek, jinak se na to každý vykašle, protože čím kvalitnější učitel, tím víc času na svoji práci věnuje. A učitelé obvykle mívají rodiny, které je taky chtějí někdy vidět...
Petr Portwyn
Zásadním problémem je podfinancované české školství. V době stále se rozvíjející ekonomické krize neřešitelný problém. Máte pravdu:"Zadarmo ani kuře nehrabe". A jak se obecně říká:"Z hov.. bič neupleteš a ještě s ním nezapráskáš".
“Problém je v tom, že tohle Vám nikdo nezaplatí.”
To jsem bral jako samozřejmost. Jak moc se vlastně novým kolegům “pomáhá”? Řeší se to nějak na školách?
“Průšvih je v tom, že učitelů dějepisu a výtvarné výchovy je dostatek a odučit neaprobovaně dějepis je jiné kafe než odučit neaprobovaně matematiku.”
Chápu, takto jsem to nemyslel, reagoval jsem na příklad s antropoložkou.
Přiznám se, že i když jsem člověk, který snad matematice rozumí, učit bych si jen tak netroufnul. A pokud bych se chtěl do učení vrhnout, určitě bych potřeboval pomoct od kolegů. Dále mě ještě napadá. Jak je to třeba s kratšími úvazky. Nešlo by chemiky, fyziky, matikáře nalákat tímto způsobem?
To jsem bral jako samozřejmost.
No v praxi je to spíš absurdita. Ty prachy prostě nejsou.
Další problém: Když se ten "praktický didaktik" bude věnovart studentům, nemůže sám učit. Tudíž škola je bita za to, že má dobrého učitele... nemá ho jak nahradit. Tudíž to ředitel patrně odmítne... zejména u předmětů, kde jsou noví učitelé nejvíc potřeba.
Jak moc se vlastně novým kolegům “pomáhá”? Řeší se to nějak na školách?
Jak kde.
Já byl ve zpětné perspektivě docela slušně připraven z PedF (nevěřte ideologům). Starší kolegové mi pomohli radou, ale to byly spíš provozní věci - co je důležité kde vyplnit a tak. Didaktiku si stejně musíte osahat, pár let se učíte. Na druhou stranu jste čerstvý, tak to jde.
Jak to je teď, nevím, nikoho mladého v mé aprobaci jsme neměli na žádném z mých pracovišť. Mladí, které potkávám na setkáních učitelů, jsou dobře připravení, jenže tam jezdí ti motivovanější. Dělají to ve svém volnu a zadarmo.
Jak je to třeba s kratšími úvazky. Nešlo by chemiky, fyziky, matikáře nalákat tímto způsobem?
Kratší úvazek = menší peníze. V poměru.
Leda tak inženýrka na mateřské, ale ta zas není spolehlivá - nemocné děti a tak. Věčně by se muselo suplovat a výuka by šla do kytek.
Chápu, děkuji za vysvětlení pane Portwyne.
Jen k těm kratším úvazkům. Myslel jsem to tak, že by člověk z "praxe" pár hodin odučil na ZŠ. Třeba tu chemii nebo informatiku. Ty jsou většinou jen 1krát týdně nebo 2 hodiny jednou za 2 týdny.
Problém je, že ze začátečníka dobrého učitele udělá praxe v učení. Za dvě hodiny týdně tu praxi prostě nemáte, navíc spoustu věcí nebudete vědět, nežijete se školou, jste odříznutý. Neznáte děti, nejste na poradách, nestojíte dozory...
Zaplácnete tak dvě hodiny, ale plnohodnotného učitele nemáte.
S různými externisty v roli učitelů ICT na základkách jsou dost špatné zkušenosti.
"Výborně pane Gavláku! Nenechte se otrávit zdejšími apokalyptickými jezdci.
Tihle lidé, co tu plivou na odborníky z praxe si neuvědomují, že aprobacím odzvonilo a všechno poměřují optikou školy z osmdesátých let."
Díky. A co že jste to mlel o mně? Bezvýznamný noname doktorand, co je nepotřebný a jen si hraje s čísílky? Já jen, že já jsem naprosto typický odborník z praxe - 3 VŠ, celý život v nadnárodních korporacích, navíc s mnoha zkušenostmi na projektech, včetně inovativních minimálně na Evropské úrovni, spousta zkušeností z přímého působení v zahraničí, subject matter expert na mnoha nadnárodních projektech, dorozumívacím jazykem angličtina, spolupráce s lidmi nezbytný předpoklad, vedení lidí nezbytný předpoklad, atd.
Vůbec si neuvědomují (nebo úplně přehlížejí) zejména čtyři věci:
1) že učitel z praxe přináší kvalitu spojení se životem, o kterém si běžný učitel (z pajdáku do školy) může nechat jen zdát,"
Díky. Co, že jste to vystudoval za fakulty?
"2) že být absolventem pedagogické fakulty nepřínáší žádný bonus do učitelské profese, ale často spíše naopak,"
Díky. Co že jste to vystudoval za fakulty?
"3) že jsou stovky oborů na školách, které ani nikdo jiný než odborník učit nemůže, neboť těch několik aprobací je nepokryje,"
Díky. Jaké že to máte aprobace? Tělesnou a rodinnou výchovu?
"4) že se svět netočí kolem učitelských platů a pro mnohé je důležitá ona práce sama.
A to poměřování, kdo může nebo nemůže učit integrály může brát vážně jen ten, kdo neví, že integrály se v matematice ZŠ neučí. Co také s nimi, že? Naštěstí kult "goniometrických funkcí" a "integrálů" tedy nebere nikdo seriózní vážně :-)"
A to vy jste nevěděl, že se integrály na ZŠ neučí?
P.S: z výše uvedených důvodů je zřejmé, proč jsou proti pajdáky (už se ale zjistilo, že jejich "příprava" je na dvě věci) a proč je proti spolek PedKom, neboť jejich členové si chtějí uchovat "monopol" svých stařičkých diplomů...
"P.S: z výše uvedených důvodů je zřejmé, proč jsou proti pajdáky (už se ale zjistilo, že jejich "příprava" je na dvě věci) a proč je proti spolek PedKom, neboť jejich členové si chtějí uchovat "monopol" svých stařičkých diplomů..."
Z výše uvedených důvodů ani ne, ale z vašeho působení to čouhá jako sláma z bot.
Ale učit bych nešel. Na to mám dost sebereflexe. Trápil bych zbytečně žáky a hlavně sebe. Jak říkal John Nash - tento seminář bude ztrátou vašeho, ale co je horší - mého času. Pak vyhodil učebnici do koše a napsal na tabuli úlohu se slovy - většina z vás tuto úlohu nikdy nevyřeší.
"3 VŠ, celý život v nadnárodních korporacích, navíc s mnoha zkušenostmi na projektech, včetně inovativních minimálně na Evropské úrovni, spousta zkušeností z přímého působení v zahraničí, subject matter expert na mnoha nadnárodních projektech, dorozumívacím jazykem angličtina, spolupráce s lidmi nezbytný předpoklad, vedení lidí nezbytný předpoklad, atd."
Pavel by toto měl vkládat jako zápatí do každého svého příspěvku aby se vidělo, že to není jen tak nějaká pavlačová drbna. Třeba to na nějakého venkovského asistenta učitele udělá patřičný dojem.
Pane Tajný Učiteli, to už zacházíte hodně daleko. Váš příspěvek je antisystémový. Tak nějak na úrovni osobní. Je to za hranou. Pane Komárku, vnímáte?
Tajnej, to nebyla reklama. Chtěl jsem tím jen poukázat na tři věci:
1) Odborník z praxe zdaleka nemusí být dobrý učitel.
2) Pohádky o inovativních expertech z praxe a o tom, co je vlastně v té praxi potřeba a na co je potřeba připravovat děti, vypráví lidé, kteří o praxi vědí povětšinou prd, v zahraniční firmě v životě nepracovali a za inovace považují novou barvu obalu, nebo metodu pěti prstů a sněhových koulí, ale o tom, co člověk reálně musí ovládat a jak musí přemýšlet, aby přinášel skutečné inovace, nemají ani tu nejmenší potuchu.
3) V žádném případě není pravda, že ČR je montovna.
ČR s prominutím montovna je. Bohužel.
https://www.idnes.cz/ekonomika/domaci/deloitte-cesko-je-montovnou.A191104_125300_ekonomika_fih
Unknown, pravdu díte. Nechal jsem evidentní cloumat svým majestátem.
Jen pro zajímavost, dnes jsem padl na Jůťůbu na rozhovor s ředitelem technologické firmy TOPTEC Lédlem. Jo, to je ta parta českých odborníků, co poslala do vesmíru špičkový dalekohled na Solar Orbiteru.
Otázka, zda jsme montovna, tam padla taky. Hádejte, jak odpověděl...
Odkaz nedávám, aby nebyla záminka to smazat, ale dohledá to každý, kdo chce.
jsme montovna to jest fakt=hlavním=nejpočetnějším pracovníkem jest operátor=dříve nazýván dělníkem (dělnickou třídou)-operátor zní skoro jako operatér a ne jako dělňas-tento operátor má v ruce akušroubovák a celou šichtu "operuje" 4 šrouby na kastli...
automobilka kompletuje součásti vyrobené v různých zemích např mám opel meriva: převodovka=venezuela,podvozek=brazílie, kastle korea,motor a elektrika=německo,sedadla=itálie, skla=maďarsko a celé se to dohromady montuje ve španělsku...
automobilky mají v každé zemi místní subdodavatele drobných součástek=airbegy,zámky do kufru,stěrače ti tento výrobek vyrobí buď celý (airbeg) nebo ramínko stěrače vyrobí,gumu dovezou z číny a zkompletují a dodají..
ekonomika automotive nevyžaduje středně a vysoko vzdělané lidi
druhým největším segmentem ekonomiky jsou řetězce,kde se vyžadují profese:dolňovač zboží,uklizeč,pokladní,prodavačka,skladník,řidič i u těchto profesí nám stačí cca roční vzdělání
no a vejvětším zaměstnavatelem jest stát,který zaměstnává skoro půl milionu lidí nu a zde jest potřeba bakalářů a magistrů
Já vám nějak nevím laimes, mně to připadá, že ve zpracovatelském průmyslu pracuje čtvrtina ekonomicky aktivního obyvatelstva a navíc ne každý, kdo pracuje ve škodovce, je montér v montovně. To, že třeba bydlíte v oblasti, kde ve zpracovatelském automotive průmyslu pracují všichni vaši sousedi, ještě neznamená, že v něm pracují všichni. Ano, jsme proexportně orientovanou ekonomikou s výrazným podílem výroby automobilů a automobilových dílů. Ale to fakt neznamená, že nemáme špičkové lékaře, špičkový výzkum v oblasti fyziky materiálů, v oblasti třeba teorie grafů, špičkové egyptology, strojní inženýry, jaderné inženýry, IT specialisty, že nemáme odborníky na ekonomiku, management, bankovnictví, řízení rizik, atd. Opravdu nepotřebujeme vzdělávat jen montéry a elektrotechniky. Vy se tady rozjedete s tím, že u vás na vsi všichni pracujou ve Škodovce a tajnej z toho pak dostane dojem, že žije uprostřed montovny.
netvrdím,že nemáme špičkové vědce,obory,fakulty,zvrdím,že jich potřebujeme minimílně,že jejich vývchova jsou vyhozené peníze,vím,že jsme světovou špičkou v chemii,můj zeťák zde vystudoval a rok sháněl uplatnění,nyní již druhým rokem žijí v cambridge kde spolu s indem,rusem a holanďanem nad něčím bádají a jeden den přednáší studentům,má smlouvu s nadnárodní korporací a s univerzitou....
tvrdím,že máme investovat ne do inženýrů, ale do dělníků,aby se vyučili 2-3 řemesla,měli práci a platili státu daně,výchova dělníka není drahá a státu se vrátí,výchova špičkového vědce jest drahá,pracuje a daní v cizině a stát z jeho bádání nic nemá
"tvrdím,že máme investovat ne do inženýrů, ale do dělníků,aby se vyučili 2-3 řemesla"
Současní vyučenci nejsou schopni se pořádně naučit ani jednomu řemeslu. Ti, kteří by toho byli schopni, jsou na maturitních oborech. Mnozí ovšem bohužel zbytečně, protože jejich intelektiální schopnosti jim neumožňují se v praxi, kde je maturita potřeba, uplatnit. Ale hlavně, že se nám zvyšuje "vzdělanost" národa.
Ještě poznámka k těm "integrálům na ZŠ".
Ano, setkám se občas s názorem, že "učitelům přece stačí umět jen to, co učí". Obvykle odpovídám, že je to naprostá pravda, třeba učitelka z 1. třídy musí umět počítat jen do stovky, dál ne.
V praxi by měl být učitel cca o 2 úrovně dál, než jeho žáci, aby měl trochu nadhled. Je jen málo trapnějších situací ve školství, než když je učitel dvě hodiny před žáky.
No a to platí samozřejmě i v matematice. Tudíž učitel matematiky na 2. stupni by fakt tu zkoušku z integrálů mít měl, i když není nutno jít tak daleko, jako mají skuteční matematici.
Kdyby někdo tvrdil, že k učení angličtiny na ZŠ stačí úroveň A2 (děti se dál nedohrabou), každý by si klepal na čelo.
Chybí 6000 učitelů. Všechny kecy jsou zbytečné.
Není řešením nechat učit každého, kdo se projde kolem školy.
jEDINÝM správným ŘEŠENÍM JE PŘITÁHNOUT DO ŠKOL KVALIFIKOVANÉ UČITELE, KTEŘÍ ODTUD ZDRHLI, KVALIFIKOVANÉ ABSOLVENTY ŠKOL.
To vše ostatní je stejné, jako tvrdit, že kafe z dubu je kafe.
Nejhorší je, že každý, kdo projde kolem školy, může být celkem lehce lepším učitelem, než mnozí, co v té škole aktuálně jsou.
Protože diplom z fakulty neznamená v ČR nic o kvalitě učitele. Nepotřebujeme "kvalifikované", protřebujeme "kompetentní".
A který diplom, z které fakulty vlastně znamená něco o kvalitě absolventa?
Víme už jistě, které diplomy neříkají nic.
Tak by mne zajímalo, u kterých to ještě "něco" znamená?
A otázka k zamyšlení.
Pokud diplom o kvalitě absolventa neříká nic, tak proč vlastně vůbec studujeme?
Pokud diplom o kvalitě nic neříká, tak proč se někteří diskutující neustále honosí svými akademickými tituly a jiné naopak nazývají třeba "doktorandy"?
Když potřebujeme "kompetentní učitele", znamená to, že nepotřebujeme kvalifikované?
Proč vlastně ti zaměstnavatelé pořád bazírují na nějaké kvalifikaci?
Nestačilo by pro řízení autobusu, aby řidič byl "kompetentní" a "měl rád autobusy a pasažéry"?
Nejhorší je, že každý kdo "projde kolem školy" si troufá do školství kecat.
Ještě by to chtělo nějaké kompetentní školitele a bylo by vymalováno.
"tvrdím,že máme investovat ne do inženýrů, ale do dělníků,aby se vyučili 2-3 řemesla,měli práci a platili státu daně,výchova dělníka není drahá a státu se vrátí, výchova špičkového vědce jest drahá, pracuje a daní v cizině a stát z jeho bádání nic nemá"
Váš základní a velmi výrazný problém tkví v tom, že nedokážete korektně zobecňovat.
Výchova špičkového vědce vůbec nemusí být drahá - třeba špičkový matematik je velmi levný - levnější, než leckterý učeň.
Že váš zeťák nenašel práci v rámci ČR opravdu, ale opravdu neznamená, že každý špičkový vědec bude pracovat v cizině a stát z jeho bádání nic nemá. Já potřebuji do týmu matematiky a potřebuji je tady u nás. A mnoho z nich pak jezdí pracovat na projekty do zahraničí a to i třeba do Německa, Skandinávie, UK, i USA.
Ono taky dost záleží na specializaci. Syn (pravda, zatím "mladý výzkumník", zní to krásně foglarovsky) našel práci 20 km od domova "na vsi". V Praze to fakt není :o)
Já potřebuji do týmu matematiky a potřebuji je tady u nás. A mnoho z nich pak jezdí pracovat na projekty do zahraničí a to i třeba do Německa, Skandinávie, UK, i USA.
jak si tento protimluv vyložit ?
Okomentovat