Jak se Češi bojí koronaviru, zda chtějí nosit roušky, kdo si přeje otevřené či zavřené školy, nebo na co umírají nakažení. To jsou příklady témat z řady výzkumů, studií či anket, které se v období nouzového stavu objevovaly v médiích. Pedagogové sdružení v Učitelské platformě je využívají tuto skutečnost k tomu, aby naučili žáky porozumět tvorbě výzkumů. Jeden z učitelů zveřejnil pro kolegy i kompletní metodiku s pracovními listy na téma Výzkumy, průzkumy a ankety v médiích.
Se studenty v posledních hodinách shromáždil několik výzkumů spojených s pandemií. U každého z nich žáci dohledávali, kdo byl jeho autorem, kdo zadavatelem, jak výzkum vznikal a na jakém vzorku dotazovaných byl vytvořen. "Představili jsme si základní techniky využívané při tvorbě výzkumů i to, k jakým zkreslením může docházet. Vysvětlili jsme si, co znamená, že je výzkum reprezentativní pro celou populaci, a jak toho dosáhnout," doplňuje Kaderka.
Pro žáky bylo překvapivé vidět, že leckterá data zveřejňovaná v médiích nebo na internetu nemají žádnou vypovídající hodnotu, a přesto jsou představovány jako důvěryhodné informace. Michal Kaderka proto metodiku, jak o výzkumech v médiích učit, zveřejnil jako další kapitolu on-line otevřené učebnice mediální výchovy Svět médií.
"Mediální krajina je v těchto dnech doslova zaplavena různými čísly týkajícími se koronavirové krize. Kriticky číst předkládaná data proto pokládáme za stěžejní dovednost pro samostatné a kvalifikované uvažování o dnešním světě," uvádí předsedkyně Učitelské platformy Petra Mazancová.
Zdroj: Učitelská platforma
1 comments:
V médiích se objevuje mnoho pseudovýzkumů a studií o školství. Učme žáky a politiky posuzovat jejich důvěryhodnost.
Co uděláme, až zjistíme, že žádné médium není důvěryhodné?
Post a Comment