„Koronakrize potvrdila některé nedostatky českého vzdělávacího systému, zejména přehlcenost školních vzdělávacích programů. Řada škol se na ně začala dívat velmi kritickým pohledem a zjistila, že ne všechno, co se zadávalo žákům, je podstatné. Vyplývá to i ze zpětné vazby od rodičů, kteří zjistili, co se jejich děti doopravdy učí. Školy už v tuto chvíli avizují, že přes léto budou revidovat své programy tak, aby v nich zůstalo jen to, co je důležité a co se dá během školního roku stihnout. Mnoho škol se nyní zaměřuje i na to, jak provázat jednotlivé oblasti vzdělávání mezi sebou,“ říká v rozhovoru pro Lidovky.cz ministr školství Robert Plaga (ANO).
Robert Plaga (msmt.cz) |
Práce na nových rámcových vzdělávacích programech (RVP) běží, ale proslýchá se, že skupiny pro jednotlivé předměty spolu moc nekomunikují, pracují odděleně. Když se neprolínají ony, jak se dá čekat, že se to pak bude dít ve výuce?
Musí zde fungovat stejný princip jako na úrovni škol, kdy se sejdou vyučující jednotlivých předmětů a baví se o tom, jak učit. V minulosti jednotlivé skupiny často pracovaly izolovaně a přetahovaly se o to, který předmět je důležitější. Úkolem Národního pedagogického institutu a potažmo ministerstva školství je, aby nad revizí bděl průřezový tým odborníků...
Kdy se tedy začne ve školách učit nově?
Práce na nových RVP by měly proběhnout jako jedna z prvních priorit Strategie 2030. První výsledky revize či modernizace by měly být v roce 2023. Dříve – v roce 2021 či 2022 – by měla být hotová nyní hodně skloňovaná revize ICT kompetencí. Není to ovšem tak, že by se v rámci RVP muselo revidovat vše a školy doteď dělaly všechno špatně. Aktivní školy si v prostoru, který mají k dispozici v podobě školní části učiva, umí poradit a přizpůsobit ho svým potřebám. Příklady dobré praxe, například vzorové školní programy či učebnice, pak mohou převzít ostatní školy.
Připravují dnešní pedagogické fakulty absolventy, kteří budou umět učit v kontextu místo „biflování“?
Z některých pedagogických fakult mám signály, že tam skutečně dochází ke změnám ve způsobu vzdělávání. V kontextu vysokých prostředků a šancí, které jim ministerstvo školství dalo, chci vést s děkany jednotlivých pedagogických fakult na podzim debatu, co už se jim podařilo, kam směřují do budoucna a také, aby částečně složili účty z toho, co již s velkými objemy prostředků, které dostali k dispozici, provedli, a jak se budou v přípravě učitelů proměňovat dál.
Celý rozhovor naleznete zde
13 komentářů:
Tak se rovnou zeptám, kolik na to máme? Jestli zase někdo chce dělat haura a v peněžence má prd, ať se radši do ničeho nepouští, protože to dopadne jako vždycky. Již 21 let.
Předměty se prolnou a učitelé prohnou ne pod tíhou peněženky samozřejmě. Zase to odskáče obyč. úča...bude více papírů, které musí prokázat to prolnutí, kromě průřezových , enviromentálních, fingramotních a sociodovednostních a jiných dalších mnoha témat, která pochopitelně jako vždy nečekaně zvládneme na jedničku, jsme přece hodný holky...ale možná, ty nový holky si už nenechgají jen tak něco líbiot..ráda to budu sledovat z důchpodcovskýho křesla...se těším pane Palgo.
Seriózně: není to v tom prolnutí!!! Pane Plago!!!!
Je to v PROCITNUTÍ. Dejte více studia psychologie a pak důvěru A VÍCE AUTONOMIE A KOMPETENCÍ normálnímu učiteli ...a nemusíte dělat nic, jen se válet v ministerským křesle. Anio ty neziskovky nebudou potřeba. Aktivisté z nich půjdou učit, tím se zmenší počty žáků ve třídách ...to bude blaho.......pak jsme se probudila:-)
A teď zase o Šípkové Růže...
...jo, klukům se omlouvám...ale : stále jste v měnšině...
...ale nádherné samozřejmě:-)
MŠMT HODLÁ V RÁMCI STRATEGIE 2030+ SEŠOUPNOUT ODPOVĚDNOST ZA METODICKÉ ŘÍZENÍ ZÁKLADNÍCH ŠKOL NA OBCE S ROZŠÍŘENOU PŮSOBNOSTÍ?!
Pozor, prosím: MŠMT, které zjevně nezvládlo po zrušení okresů v roce 2000 metodickou podporu škol (nebyla dosud nalezena funkční náhrada zrušených okresních školských úřadů a jejich Pedagogických center). Nyní po dvaceti létech od zrušení pedagogických center a po 15 létech nefungování RVP, NÚV, NIDV a nově teď NPI) se znovu v rámci Strategie vzdělávání 2030+ uvažuje o dalším sešupu ministerské odpovědnosti směrem k vybraným zřizovatelům škol - o obnovení a legislativním "ukotvení tzv. středního článku "metodického řízení škol". Nebudou to tedy okresní pedagogická centra řízená Národním Pedagogickým institutem. Ten střední článek se totiž má opírat o obce s rozšířenou působností (ORP). Těch ORP je asi 300 v asi 80 okresech České republiky... Ten už pilotovaný děs a běs na té "strategické" konferenci představila náměstkyně MŠMT O. Matušková.
Máte-li dost silné nervy, poslechněte si "strategickou" diskusi na téma:
Podpora a řízení školy
https://youtu.be/fsyE6SlXeBg
https://www.youtube.com/watch?v=fsyE6SlXeBg&list=PLD_48WTXRpqPLtszF9EVaxqQh_BmsRJpZ&index=4
J.Týř
Práce na RVP pokračují? Vždyť není tak dávno, co byly zastaveny s tím, že nejdřív musí být strategie 2030+!
Opět mezpředmětové vztahy, které zaváděla reforma RVP? Opět papírování? Opět objevování Ameriky.
Pilotovat to bude MŠMT s ORP v létech 2021 až 2023. Viz to video v "naší trubce":
https://youtu.be/fsyE6SlXeBg
https://www.youtube.com/watch?v=fsyE6SlXeBg&list=PLD_48WTXRpqPLtszF9EVaxqQh_BmsRJpZ&index=4
Až to odpilotují, zase si to vychválí a pak v rámci toho sebechvalného procesu asi, možná, za nějaký blíže neurčený čas začne ta Revize RVP. :)))
Úkol pro server Česká škola:
Definujte úzce a přesně, o jakém stupni a typu škol ten který citovaný autor mluví. Vůbec to není malicherné, vůbec to není hloupost.
Ministr Plaga i další populární a na České škole citovaní autoři rádi používají fuzzy množiny. Mluví se o nějaké škole, množina jejích návštěvníků se nazývá zásadně "děti". Ale co je přiměřené pro první stupeň, neplatí tak úplně doslova pro maturanty.
A také každý učitel není absolvent pedagogické fakulty. Doufám, že zejména na technických školách to tak i zůstane.
"předměty více prolnou"
Tak, nám fyzikářům by úplně stačilo, kdyby se po více než dvaceti letech anarchie vrátila do škol návaznost fyziky na matematiku.
Pro neznalé problematiky připomenu. Při přechodu z osmileté docházky na zš na devítiletou se matematika "rozvolnila" z osmi let na devět let, ale fyzika se ponechala od šesté třídy, čímž došlo k tomu, že děcka ve fyzice probírají něco, k čemu nemají vybudovaný matematický aparát, no prostě bordel na kolečkách. A je úplně šílené, že tohoto brajglu, si dvacet let nikdo nahoře neráčil všimnout.
Řeknu vám to na rovinu, naše školství už více než dvacet let míří do prdele či do úpné řiti.
Paní Adamová, již první verze RVP ZV měla velké problémy s matematikou a fyzikou. Původně jsem si myslel, že to někdo slušně odflákl. Mnohem později jsem seznal, že tvůrci nevěděli co s tím. Byla a je to nejslabší část RVP. Tato slabina se už vleče českým školstvím téměř 15 let. A pak se nestačíme divit u přijímaček a maturity, pak řešme neoblíbenost matematiky. Není to samozřejmě jediná příčina. Těch zásadních je povícero.
Prolnutí se nebráním. Prolínám už čtvrt století, ale zjistil jsem hned v počátcích, že je při tom třeba myslet. Tenkrát to ještě šlo, i když to klade vyšší nároky jak na učitele, tak na jeho žáky. Nemůžeme tedy zároveň prolínat a očesávat, rozvolňovat, provzdušňovat, snímat zodpovědnost a bránit dětem v práci, nebo spíš bránit děti před prací.
Možná měl pan ministr na mysli projmutí. Pak má pravdu paní Adamová, když mluví o řiti. Někomu se možná otvírá kudla v kapse. Mně už se jen zvedá kufr.
Mezipředmětovými vztahy jsem se zabýval už v diplomové práci. Od té doby se jim věnuji stále, je to dost přes 20 let.
Na samotným mezipředmětových vztazích není nic špatného, naopak.
Jen se děsím toho, co z původně rozumné myšlenky udělá ministr Plaga a co ta parta aktivistů, kterou se obklopil a která v něm vytváří obraz toho, jak podle nich škola vypadá.
Jinak poznámka pana Dávného absolventa je dost podstatná.
Klíčové kompetence v RVP
RVP stanovuje pro předškolní, základní i gymnaziální vzdělávání stejné klíčové kompetence.
Tyto kompetence na sebe promyšleně navazují a jejich úroveň, která je popsána
v každém z rámcových vzdělávacích programů, postupně graduje s tím,
jak vyspělí jsou žáci na jednotlivých stupních vzdělávání. V RVP ZV se jako klíčové uvádějí:
kompetence k učení,
kompetence komunikativní,
kompetence k řešení problémů,
kompetence sociální a personální,
kompetence občanské,
kompetence pracovní.
COUNCIL RECOMMENDATION
of 22 May 2018
on Key Competences for Lifelong Learning
The Reference Framework sets out eight key competences:
Literacy competence;
Multilingual competence;
Mathematical competence and competence in science, technology and engineering;
Digital competence;
Personal, social and learning to learn competence;
Citizenship competence;
Entrepreneurship competence;
Cultural awareness and expression competence.
Sami vidíte, že nám nějací mistři, nevybrali matematickou kompetenci. Proto to
tak dře, když se tvoří ŠVP, vše se uměle šroubuje na něco jiného, aby se generacím žáků
předalo to potřebné.
Dnes už je možné tvrdit, že ti (a jména jsou dohledatelná), kteří vybrali 6 klíčových kompetencí pro Českou republiku by měli za tuto svoji práci býti náležitě odměněni, a to rychle, než sejdou stářím.
Kompetence může označovat:
v běžné řeči znamená nejčastěji předpoklady či schopnost zvládat určitou funkci, činnost nebo situaci.[1]
kompetence (osobní rozvoj) – představují souhrn vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot umožňující uplatnění a osobní rozvoj jednotlivce¨
kompetence (právo) – ve veřejné správě (podle vymezení v ústavním a veřejném právu) znamená souhrn svěřených pravomocí a povinností určitého orgánu nebo úředníka a výměr jeho působnosti.[2] Viz též kompetenční zákon č. 2/1969 Sb.
kompetence (biologie) – v biologii kompetence znamená schopnost buněk přijímat DNA zvenčí
kompetence (lingvistika) – jazyková kompetence (na rozdíl od performance) je schopnost používat určitý jazyk
kompetence (pedagogika) – schopnost znalosti a vědomosti také používat
- klíčové kompetence – dovednosti, rozhodující pro budoucí společenské nebo profesní uplatnění mladého člověka[3]
https://cs.wikipedia.org/wiki/Kompetence
Myslíte, že je MŠMT ČR kompetentním nejvyšším správním a řídícím orgánem pro školství, když za víc než 15 let, když to má ve školském zákonu určeno a když se k tomu vláda zavázala v pprogramovném prohlášení, nevytvořilo Národní program vzdělávání?
Okomentovat