Ministr školství Robert Plaga (ANO) v rozhovoru pro Právo zhodnotil stav školství po karanténě, kterou podle něho učitelé zvládli skvěle, úspěšnost u státních přijímaček na střední školy, u státních maturit a popsal i plány resortu.
Robert Plaga (msmt.cz) |
Co vám krize dala?
Jsem velmi překvapen tím, jak skvěle zareagoval terén. Jasně, byla spousta nedorazů, ale to se týká všech zemí. Lidé popisovali technologický skok kantorů jako úplně neuvěřitelný, jako ve Finsku, ke kterému všichni vzhlíží. Totéž se událo u nás. Objevila se tu vzájemnost, se kterou si učitelé mezi sebou pomáhali, aby nastavili jakoukoliv formu vzdálené komunikace v té naprosto nestandardní chvíli. To je asi nejvíc „aha“ moment. A jsem také hrdý na své kolegy, jak rychle zareagovali, nejrychleji ze všech zemí v okolí s programem UčíTelka, kdy den a půl po zavření škol už jsem komunikoval s ředitelem České televize. V ostatních zemích vysílání takový úspěch neměla.
Ten „aha“ moment nastal i v mnoha rodinách, kdy si rodiče říkali, proč se mají učit děti Křesomysla a ostatní knížata, když měsíc po písemce už je nedokážou vyjmenovat.
Ano, i to byl silný moment. Když jsme se před 11. březnem bavili o redukci učiva a třeba expertní tým profesora Veselého ve Strategii 2030+ říkal, že se učivo musí redukovat o 50 procent, tak následovala strašná masáž, že jsme se všichni zbláznili, že chceme, aby děti byly hloupější. Není to pravda.
Proč?
Když informace nejsou používány, vyhasnou. Tedy když informace do dítěte nalijete, odškrtnetesi, že knížata odučena, následuje jejich prozkoušení - ale pokud to není v žádných vazbách, tak se to prostě vytrácí. Radko Sáblík, člen expertní skupiny Strategie 2030+, krásně připomněl Komenského: „Učme se míň, abychom se naučili víc.“ A to je platné zvláště v dnešní době, která je přehlcena informacemi. A to, co vypadalo jako knižní debata ministra školství a jeho expertního týmu, kteří jakoby nevědí, o čem mluví, protože jsou to vědci a ministerští úředníci vzdálení realitě, najednou každý rodič viděl ve svém obýváku, kuchyni... Mohli se přesvědčit, že ve výuce bohužel nejsou věci pro žákovu orientaci, jeho schopnosti, kompetence a uplatnění v životě důležité, nejsou učeny formou, která by byla záživná a která by vedla k tomu, že se informace propojí mezi sebou tak, aby bylo vidět, že učivo má své dějinné, zeměpisné a další hledisko. Toto uvědomění je doufám příležitostí.
Celý rozhovor naleznete v Právu, část rozhovoru naleznete zde
2 komentářů:
Vážený pane ministře, úplně by stačilo, kdyby ministerstvo bylo nějakým způsobem schopno zajistit, aby, když už učebnicím udělují doložku, tyto skutečně odpovídaly svým obsahem RVP. Také by bylo vhodné zajistit, aby byly dobře didakticky zpracované. Jenže, jak jsem se dočetla v jednom panelu ke strategii, se na to struhé míní strategicky rezignovat v rámci "zjednodušení" udělování doložek.
Že méně bývá více ví kantoři odjakživa jen ministerstvo a někteří ředitelé to objevují na počátku 21. století. Nemá to nic společného s Křesomyslem. To je problém RVP, pokud to tam je a dřív nebylo. Či školy a učitele, který si to přidal. Není to o 50% seškrtání učiva. To je totiž nezávazné a učitelé si je mohou seškrtat už hezkých pár let.
Je to problém nesmyslných učebnic s ministerskou doložkou a lpění učitele na tomto textu. Je to problém vnějších tlaků (úředníků, ČŠI) kteří nereagují na nedostatky dostatečně rychle a nejsou schopni situaci regulovat ve vývoji. Je to problém ministra, který nezná aktuální situaci(Proč, když na to má tolik lidí?), nenaslouchá lidem z praxe a nenechá si situaci vysvětlit. Je to problém paušalizace - nerozlišování různých typů a stupňů škol. Nerozlišování podmínek škol, včetně složení žactva. A je to problém neexistence jasné a efektivní koncepce školství, které by rozuměl každý a byl schopen ji i každý přečíst a většina účastníků vzdělávání ji i přečetla.
Je to problém politizování problémů a neschopnosti opravdu efektivního řešení. Problémy budou vždy, ale pokud není zájem je řešit vede to ke katastrofě.
A v první řadě problém komunikace, kdy ministerstvo není chopno efektivně komunikovat s učiteli a ani nemá zájem. V době Informační společnosti pěkná ostuda.
Okomentovat