„Přestože se mi to těžko říká, problémem testů produkovaných Cermatem není jejich obsah, dílčí chyby v zadání a podobně. Tím skutečným problémem je fakt, že po odborné – psychometrické – stránce jsou testy produkované Cermatem na naprosto mizerné úrovni. Analýzy, které Cermat produkuje, byly totiž zastaralé již v sedmdesátých letech. Přitom by úplně stačilo, aby byl maturitní test vyvíjen v souladu s aktuálními standardy a zcela běžnými a snadno dostupnými psychometrickými postupy. Není třeba vymýšlet cokoli nového,“ píše Hynek Cígler z brněnské Masarykovy univerzity pro server iROZHLAS.
Hynek Cígler (muni.cz) |
Nehledě na to, zda je státní maturita obsahově v pořádku a zda ji vůbec potřebujeme, mělo by být samozřejmé, že testy jsou po odborné stránce „v pořádku“ a odpovídají mezinárodně uznávaným standardům. Testy produkované Cermatem však vzbuzují dojem, jako když si chce nadšený kutil sestavit doma v garáži závodní speciál.
Tento závěr se mi nepíše snadno, a to i kvůli tomu, že neznám pozadí a případné důvody, proč se Cermat uchýlil k těm postupům, ke kterým se uchýlil. Na druhou stranu se domnívám, že v tuto chvíli není jiné cesty než tyto závažné potíže medializovat. Jen já osobně jsem se v minulosti několikrát snažil více či méně vstřícnější formou s Cermatem spolupracovat: komunikoval jsem s předchozím ředitelem Jiřím Zíkou, snažil jsem se umožnit našim studentům získat psychometrickou praxi v Cermatu, zval jsem zástupce Cermatu na odbornou konferenci, já nebo kolegové jsme opakovaně žádali o data nebo přinejmenším odborné analýzy.
Přitom by stačilo, kdyby Cermat uskutečnil několik jednoduchých kroků:Začal spolupracovat s odbornou veřejností, zapojil ji do širší diskuse o podobě testování.Začal poskytovat data a veškeré analytické podklady. Když už ne zcela veřejně, tak alespoň na vyžádání pro účely konkrétních, jasně specifikovaných výzkumných projektů.Zajistil skutečné odborníky na testování, kteří například v minulosti působili v podobných institucích v zahraničí.Začal používat psychometrické a statistické postupy, které odpovídají 21. století.
Je potřeba mít na zřeteli, že maturitní či jednotná přijímací zkouška bude na zcela mizerné úrovni, dokud si Cermat neuvědomí, že odborná veřejnost není nepřítel a že spolupráce s ní může být užitečná.
Celý text naleznete zde
13 komentářů:
Bude vyjádření pana Q. E. D.? A jo vlastně, tuhle zásadní kritiku Cermatu jsem tentokrát nenapsal já. Beru zpět.
Bude vyjádření pana Botlíka? A jo vlastně, pokutu nedostal CERMAT. Beru zpět.
"Testy produkované Cermatem však vzbuzují dojem, jako když si chce nadšený kutil sestavit doma v garáži závodní speciál."
Trefné. Děkuji.
Doporučuji přečíst celý článek. Např.
"Má test měřit znalosti, nebo dovednosti? Jak velkou roli má hrát příprava a jak velkou přirozená inteligence studentů? Má test ověřovat spíše určité znalosti, nebo schopnost je aplikovat, či dokonce kreativně vytvořit něco zcela nového, jako například v maturitní slohové práci? Víme, co má vlastně maturita testovat?"
nebo
"Například Jiří Münich v několika článcích podrobně popisuje problémy klasické testové teorie, kterou používá Cermat namísto teorie odpovědi na položku, která je mezinárodním standardem pro vyhodnocování těchto testů."
a
"Nejasné skórování testových otázek
Data neumožňují srovnání napříč termíny
Data neumožňují vyhodnocení efektivity různých škol
Nejsou známé parametry testů
Cermat neposkytuje data ani pro výzkum"
A opět jsme na začátku. Co je vlastně maturita. Co je cílem maturitního testu?
Jak vidět každý má svou představu. Diskutovat můžeme do nekonečna a nic se nezlepší. Diskutujících se najde vždycky dost.
Cermat má své zadání, které plní. Pokud by tomu tak nebylo, už by byl dávno zrušen či restrukturalizován ministerstvem, které je nadřízeným orgánem. Takže problém je mnohem hlubší a na vyšší úrovni.
A stále neřešen. Příležitost byla. Ani Strategie to neřeší.
"V zájmu naší společnosti rozhodně není to, že u maturitní zkoušky v Ústeckém kraji neuspěje přes 50 procent maturantů. Tento výsledek není v žádném případě výhradní vinou těchto studentů – buď je školy špatně připravovaly, nebo tito studenti neměli vůbec studovat, nebo je špatně celý systém středního školství a státních maturit."
Copak kritika testů, ale toto je trefa do černého.
Jinak by mne zajímalo, jaký je názor dotyčného na SCIO testy, kterými opruzuje tato společnost spolu s ČŠI a řediteli chtivými evaluace děti na základních školách už téměř 30 let.
"Takže problém je mnohem hlubší a na vyšší úrovni."
Přesně tak, úkolem Cermatu je realizovat přijímací zkoušky a testy. Veškeré další hlubší zkoumání výsledků testů by mělo být úkolem NUV. Jenže tato organizace v posledních cca 15 letech šudlí nesmyslné ESF projekty a veškerý pedagogický výzkum testováním počínaje a tvorbou a posuzováním učebnic a dalších výukových zdrojů konče šla do pyhele. Něco jako pedagogický výzkumu nás v podstatě neexistuje.
A jen pro zajímavost: rok 2011: http://blog.aktualne.cz/blogy/ondrej-steffl.php?itemid=13362
rok 2012: http://blog.aktualne.cz/blogy/ondrej-steffl.php?itemid=16743
rok 2014: http://blog.aktualne.cz/blogy/ondrej-steffl.php?itemid=23695
rok 2016: http://blog.aktualne.cz/blogy/ondrej-steffl.php?itemid=27385
Jsem rád, že se to konečně dostalo do mainstreamu a že se mohu věnovat jiným věcem :-)
Ano, spolu se všemi děkuji panu Štefflovi, který na testování žáků a škol a jejich srovnávání mezi sebou založil svůj byznys, že se tak zhusta opřel do jiné firmy, která také testuje a srovnává žáky a školy. A to on se jediný zasloužil o tom, že kritika Cermatu se dostala do "mainstreamu". Děkuji velmi pěkně.
"Cermat má své zadání, které plní. Pokud by tomu tak nebylo, už by byl dávno zrušen či restrukturalizován ministerstvem, které je nadřízeným orgánem."
Vážně ho plní? Nebo "...si chce nadšený kutil sestavit doma v garáži závodní speciál." Akorát že nadřízený orgán nemá tušení jak "závodní speciál" vypadá, nezeptá se nikoho znalého a tak se spokojí s kutilským výtvorem. Všichni úspěšně předstírají, že ten paskvil je závodní speciál a odsávají z rozpočtu na vzdělávání peníze na závodní speciál, nikoli na po domácku vyrobenou kraksnu. Vivat centralisté.
"Veškeré další hlubší zkoumání výsledků testů by mělo být úkolem NUV."
Jesus Kristus et Maria Sedmibolestná. NÚV, tedy Národní ústav pro vzdělávání, už přece od ledna 2020 neexistuje. Tak jak může něco zkoumat?
Tajný učiteli nebo je tu další možnost. Zadání neumožňuje jakýkoli vývoj budování závodního speciálu i když kutil vidí nesmyslnost některých požadavků, ale nemůže s tím nic dělat. Kraksna musí být srovnatelná s tou loňskou. Tedy první model bude jezdit tak dlouho, dokud se nerozpadne. Úředník a politik nemusí nic řešit a funguje to, nebo ne? Vadí někomu, že to někomu vadí?
Pane Čapku bodujete.
NUV bylo sloučeno s NIDV a vznikl NPI ČR. Řada lidí odešla a byla odejita. Stále se výzkum nekoná a konat nebude. Data obstarají neziskovky(poplkají s několika studenty či s experty) a podle toho to vypadá.
No jo no. Stejně jako inkluzi po česku máme statní maturitu po česku.
"Jesus Kristus et Maria Sedmibolestná. NÚV, tedy Národní ústav pro vzdělávání, už přece od ledna 2020 neexistuje. Tak jak může něco zkoumat?"
To samozřejmě vím i bez Vás.
"NUV bylo sloučeno s NIDV a vznikl NPI ČR. Řada lidí odešla a byla odejita. Stále se výzkum nekoná a konat nebude. Data obstarají neziskovky(poplkají s několika studenty či s experty) a podle toho to vypadá."
Ano, přesně takovýto postoj k pedagogickému výzkumu ministerstvo má. A pak z toho lezou bláboly typu Eduinských auditů.
Okomentovat