Omezit víceletá gymnázia je špatně. Je jich ale velké množství, říká Růžička

úterý 30. června 2020 ·

Původní myšlenka brát nadané děti na osmiletá gymnázia devalvovala, přesto by nemělo docházet k jejich omezování. Myslí si to Jiří Růžička, který je místopředsedou Senátu a dlouholetým pedagogem a ředitelem pražského Gymnázia Jana Keplera. Reaguje tak na záměr ministra školství Roberta Plagy omezit do roku 2030 víceletá gymnázia a naopak spíše zkvalitnit výuku na druhém stupni základních škol. Rozhovor přináší Echo24.



Jiří Růžička (senat.cz)

V rozhovoru zazní také tyto otázky a odpovědi

Ministr Plaga představil strategii vzdělávací politiky do roku 2030+, kde jsou představené priority a cíle. Jedním z nich je i zkvalitnit výuku a posílit možnost individualizace na druhém stupni základních škol, kterým by se mělo zajistit kvalitní vzdělání a došlo by ke snížení selektivity z důvodu dřívějšího odchodu dětí na víceletá gymnázia. Co na to jako dlouholetý pedagog víceletého gymnázia říkáte? 

Když tým pana ministra poprvé předložil materiál k připomínkám, tak se často mluvilo o nerovnosti, která je jistě něco, co by nám nemělo být lhostejné. Zároveň se také hovořilo o nerovnosti zejména slabších dětí ze sociálně horších prostředí a regionů. Z mého pohledu se to pak naštěstí posunulo a začala se více řešit individualizovaná výuka. To znamená vyjít vstříc nejenom studentům s horšími podmínkami, ale také vyjít vstříc těm, kteří jsou talentovaní a nadaní. Podle mého je individualizací myšleno, že bychom se měli věnovat každému natolik, abychom z něj dostali to nejlepší.

Z tohoto pohledu se domnívám, že tato země si musí svých talentů vážit a pěstovat je. Proto jsme v roce 1990 založili na naší škole osmileté gymnázium, které mělo poskytnout mimořádnou příležitost pro mimořádné děti. Původní myšlenku stále držíme a bereme pouze jednu třídu každý rok po osmadvaceti studentech. Jsme si jisti, že dokážeme vytipovat talentované a nadějné děti, které můžeme dále rozvíjet a dostatečně se jim věnovat. Bohužel, z mnoha pohledů tato myšlenka devalvovala….

Pokud se vrátím ke strategii 2030+, kde chceme posílit druhý stupeň základních škol a tím vyřešit i odchod dětí na osmileté gymnázia. Je to možné dokázat během deseti let? Není to tedy takové spíše zbožné přání? 

Určitě je to zbožné přání. Řekl bych ale, že podobných návrhů jsou mraky. Přesto je nynější strategie postavena na dobrých základních kamenech. Je to spíše záměr a nyní musí přijít strategie, co a kdy pro to musíme udělat. Ministr Plaga nám na politické vzdělávací platformě slíbil, že to do podzimu bude mít připravené.


Celý rozhovor naleznete zde

2 komentářů:

mirek vaněk řekl(a)...
30. června 2020 v 11:30  

"...chceme posílit druhý stupeň základních škol a tím vyřešit i odchod dětí na osmileté gymnázia."

Nevím sice jak to souvisí a co se tím vyřeší.
Už teď druhostupňové učitele lituji. Stanou se prioritou.
Tedy jak to bývá zvykem, jen častější komtroly.

Nowak řekl(a)...
30. června 2020 v 19:22  

Dlouholetý ředitel G používá pro žáky G soustavně termín "studenti" a to i pro žáky 1. ročníku 8-letého G, čili jinak žáky 6. třídy ZŠ.
Jinak se hclubí, jak si vždy uměli vybrat ze žáků 5. tříd ty talentované a nadané. Myslím, že to je problém každých přijímaček, u mladších dětí to zvlášť může selhat a při výběru z velkého počtu srovnatelných uchazečů riziko nespravedlnosti roste, protože musí být odmítnuti i ti, kteří rovnají těm přijatým. Pokud se omezí VG, tak tento problém při přijímání vzroste ještě víc.