Maturanty zaskočil Jan Neruda a délka textu, zapotí se u hovoru v cizí řeči

čtvrtek 4. června 2020 ·

Písemné části maturit proběhly bez větších problémů. „Nemám žádné informace o komplikacích, všechno proběhlo dobře,“ řekla předsedkyně Asociace ředitelů gymnázií Renata Schejbalová v reportáži iDNES. Bezproblémově podle ní funguje i systém, kterým školy odesílají naskenované odpovědi od studentů k vyhodnocení do Cermatu, který zkoušky organizuje a opravuje.



Maturanti jsou ještě plní emocí, ale většinou podle předsedy České středoškolské unie Viktora Reného Schilkeho jsou jejich reakce neutrální. Překvapení ale byli studenti z Jana Nerudy a jeho Povídek malostranských. „U českého jazyka mnoho maturantů Neruda zaskočil. U této knihy měli maturanti problém s velkými a malými písmeny v názvu. Někteří z nich také vzhledem k množství textu kritizovali nedostatek času, ale jiné problémy ohledně didaktických testů jsme nezaznamenali,“ říká Schilke.

Větší potíže podle Schilkeho budou dělat maturantům ústní zkoušky z cizího jazyka. Potažmo nedostatečné možnosti se na ně připravit. „Při ústní části maturitní zkoušky z cizích jazyků, které maturanty teprve čekají, se obáváme, že ústní projev a výslovnost nebude po téměř třech měsících od uzavření škol dostatečná. Je to přeci jen cizí jazyk, často jediné místo, kde maturanti cizím jazykem mluví a procvičují ho, je pouze škola,“ dodává.


Celý text naleznete zde

18 komentářů:

Petr Portwyn řekl(a)...
4. června 2020 v 11:47  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Michal Komárek řekl(a)...
4. června 2020 v 11:57  

Q.E.D.

To je ale obrovská demagogie! Je přece zcela zřejmé, že pan Schilke má na mysli konverzaci a že tu není tak snadné procvičovat doma.

Která "tvrzení", pane Portwyne? jako obvykle pravděpodobně nebudete schopen ani částečně uvést zdroj, argumentovat, že?

Od obou pánů učitelů to je zcela zbytečný útok na žáky.

Petr Portwyn řekl(a)...
4. června 2020 v 12:22  

podle Schilkeho (…) často jediné místo, kde maturanti cizím jazykem mluví a procvičují ho, je pouze škola

Takže pan Schilke, oficiální středoškolák, říká, že ta tvrzení o mládeži, co vyučena střílečkami, seriály a písničkami mluví anglicky jako z partesu a učitele angličtiny převyšuje o parník, jsou jen takové tendenční řeči?

Petr Portwyn řekl(a)...
4. června 2020 v 12:28  

Pane Komárku,
mezi mluvením a konverzací nevidím rozdíl. Předpokládám, že nemluví sami na sebe.

Co bych dokladoval, však jsme to tady četli. Mimochodem uvozovky ani kurzíva tam nejsou, takže lze celkem pochopit, že necituji. Pokud ovšem člověk nevidí rudě, jakmile vidí jméno. Ehm... jak že to psal Váš kamarád pan Feřtek?

Změnil jsem formulaci, která byla ke kolegovi, jehož děti běžně anglicky mluví s kamarády a sledují seriály v angličtině nezdvořilá, za což se mu omlouvám.

Michal Komárek řekl(a)...
4. června 2020 v 12:40  

Pane Portwyne, bez ohledu na to, jak se vykrucujete a odvádíte pozornost, zbývají stále tytéž otázky: jaká tvrzení, čí tvrzení, kdo to tvrdí, kde to tvrdí...?

Petr Portwyn řekl(a)...
4. června 2020 v 12:42  

Mimochodem, pane Komárku:

Můžete doložit, že jsem napadl žáky?

Petr Portwyn řekl(a)...
4. června 2020 v 12:44  

Pokud to nedoložíte, tak je to falešné obvinění.

Michal Komárek řekl(a)...
4. června 2020 v 12:49  

No, ano pane Portwyne, opakovaně jste tady ukazoval sníženou schopnost porozumět textu. Nyní tedy i problémy s porozuměním vlastnímu textu...

Tajný Učitel řekl(a)...
4. června 2020 v 13:31  

Pokud žák nemá ve svém okolí nikoho s kým by konverzaci procvičoval a škola mu nedá příležitost k mluvení-třeba formou konverzací s učitelem, nebo spolužáky online, pak nebude konverzaci procvičovat a u ústní zkoušky bude v nevýhodě.

Pokud příležitost má, ale nevyužije ji, protože chce raději koukat na netflix, nemá si pak na co stěžovat.

Petr Portwyn řekl(a)...
4. června 2020 v 14:07  

Pane Komárku, proti žákům tam není ani slovo. Je tam ironie vůči těm, kdo mluví o žácích. Chápu, že ovšem vysvětlovat Vám tenhle rozdíl by bylo marné :o)

Takže - nedoložil jste nic.
Falešné obvinění, způsobené neprofesionalitou a osobní záští.

Josef Soukal řekl(a)...
4. června 2020 v 16:01  

"U této knihy měli maturanti problém s velkými a malými písmeny v názvu."
Takže je nezaskočil Neruda a jeho dílo, ale jejich neznalost.

Eva Adamová řekl(a)...
4. června 2020 v 18:40  

Neruda mne možná zaskočil, možná nezaskočil, ale v každém případě je to dobrá výmluva, abych zdůvodnil proč jsem nezmaturoval. Přece nebudu vykřikovat, že nejsem schopný přečíst krátký odstavec, aniž bych zapomněl, co bylo na jeho začátku, že nemám základy gramatiky, takže jsem na ní poztrácel všechny body, a že neuznávám čárky ve větách, protože netuším, kam patří. To radši budu tvrdit, že jsem těch několik "rozhodujících" bodů ztratil na "špeku" s Nerudou.

Josef Soukal řekl(a)...
4. června 2020 v 18:48  

O žádný špek nešlo.

Eva Adamová řekl(a)...
4. června 2020 v 18:55  

Ani o špek v uvozovkách?

Nowak řekl(a)...
4. června 2020 v 20:56  

"nebude ... dostatečná" - tedy bude nedostatečná? Ale možná taky výborná - vyškrtli jsme z pěti stupňů vlastně jen čtyřku.

Veronika Valíková řekl(a)...
5. června 2020 v 2:24  

Mě asi nikdo nepodezírá, že s Cermatem kamarádím, že?

Terst byl náročný kvůli dlouhým textům, hledání a složitěji formulovaným otázkám, ale byly tam především otázky na porozumění textu, s níž byly provázány i otázky z literární teorie, lexikologie, skladby. Pojmy vesměs vysvětleny.

Možná už jsem profesionálně deformovaná, ale v textu k Nerudovi je vyjmenováno pět povídek, zmíněny fejetony a ironické verše. Souhlasím s Panem Soukalem, špek to nebyl. Ani "špek".

Tajný Učitel řekl(a)...
5. června 2020 v 7:36  

Příručka pro Školní Lampárnu
Když si žák stěžuje na marnost cermatestů, ve skutečnosti tím zastírá vlastní nedostatečnou přípravu.
Když si žák stěžuje, že nerozumí, tak je línej myslet.
Když si žák stěžuje, že mu je zima, zatírá tím lenost pořádně se obléci.

Veronika Valíková řekl(a)...
5. června 2020 v 11:36  

PS: Omlouvám se za noční překlepy.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.