Samostatné maturitní práce zadává poměrně velký počet škol. I když zřejmě spíš odborných než všeobecně vzdělávacích. Chválí je za to například známý kritik podoby státní maturity Oldřich Botlík. “U nemála škol, a to spíše středních odborných než gymnázií, vypadá školní maturita docela rozumně. Studenti předvádějí výsledky své práce, něco, co sestavili nebo navrhli. Maturita v tradiční ‚gymnaziální‘ podobě je už překonaná,” shrnuje svůj názor Botlík v reportáži magazínu Rodiče vítáni.
“Odhadem bych řekl, že se maturitní práce píšou tak na třetině škol,” říká Tomáš Feřtek, zakladatel informačního centra o vzdělávání EDUin. Tuto formu maturitní zkoušky vidí jako velmi perspektivní. “Je to reálná vizitka studenta, může si ji vzít na pohovor k zaměstnavateli i na přijímačky na VŠ. Dá se velmi dobře adaptovat na typ školy, může být zaměřená technicky nebo humanitně a být spojená s praktickou zkouškou. Může se dokonce obhajovat i v cizím jazyce. Záleží jen na profilu a požadavcích školy,” říká Feřtek.
Čísla o tom, jak moc je závěrečná odborná práce součástí maturit, zatím nemáme. „Samozřejmě že na takové přístupy v rámci hodnocení škol narážíme, ale nemáme to nikde souhrnně. Ve vztahu k samotné maturitní zkoušce provádí ČŠI pouze kontrolu dodržování právních předpisů, a to primárně ve společné části,“ říká Ondřej Andrys, náměstek ústředního školního inspektora.
Mohla by se uchytit maturita, ve které by odborná maturitní práce měla výsadní místo? Někteří odborníci si myslí, že ano. Není to nutně myšleno tak, že by zbytek maturity zmizel. Dokonce ani společná část maturity v podobě didaktických testů, kterou má v režii stát, by se nemusela poroučet, a mnozí její kritici by přesto byli spokojení.
Celý text naleznete zde
6 komentářů:
Co by rekli chytre hlavy z clanku ke stavu a urovni zaverecnych praci na nasich VS?
Jinak doufam, ze u tech stredoskolskych zaverecnych praci bude - podobne jako u portfolii - zajistena mezirocni srovnatelnost. Bez ni to proste nejde…
Ale no tak. ČŠI se chvástá, jak provádí kontrolní činnost nad dodržováním předpisů. Přitom se občas do věci tak zabere, že dá škole dopředu (jistě omylem) informaci, že bude kontrolní činnost provádět. Někomu se práší od úst.
Co úroveň závěrečných prací na VŠ. Ale na SŠ. A to hodnocení.
Vymyslet kritéria je trochu složitější. A má to dnes nejdůležitější výhodu. Nikdo nepropadne. Pokud práci odevzdá, tak málokdo je takový mimoň, aby dostal nedostatečnou. I ten líný si zajistí, aby mu tu práci někdo udělal.
"I ten líný si zajistí, aby mu tu práci někdo udělal."
Ano, to jsem mel na mysli, kdyz jsem psal o tech VS pracech... Seminarka za pet, bakalarka za 15, diplomka 30... Hlavne eliminovat vliv bohatstvi rodiny na skolni karieru ditete. Nektere deti jsou dnes totiz ve vyhode, protoze bohati rodice jsou dnes ochotni utratit za nacvik prijimacek desitky tisic.
Rikali to po ranu v radiu a psali v novinach...
I ten líný si zajistí, aby mu tu práci někdo udělal.
Za rozsah i kvalitu žákova portfolia a tedy i závěrečné práce je vždy odpovědný učitel.
Skutečnost, že žák není k práci dostatečně motivován, je nedostatečností učitelovou.
základem by mohla být závěrečná maturitní práce
Ono se to nejspíš neví, ale po 'maturitní práci' volali pytlici už počátkem devadesátých let.
Jsou myšlenky natolik jedinečné, že zapadnout nemohou, prostěěě. Ovšem tolik promrhaného času...
Okomentovat