„Klíčovým účelem testů je dopadení nedostatečně vzdělaných středoškoláků na konci čtyřletého studia. Proto mají být testy konstruovány tak, aby byly co nejpřesnější právě v oblasti stanoveného prahu úspěšnosti. Jenomže tomu tak není,“ píše Daniel Münich na Facebooku.
Münich také píše:
🈴 Protože vysoké školy výsledky v maturitních testech moc nezohledňují, takže ani nemá smysl přesně testovat ty chytřejší a nejchytřejší z maturantů. Vše to jen zbytečně velmi komplikuje.
🈴 Protože data z testů nejsou používána k výzkumům, ani pro tento účel nejsou poskytována, a asi by se z nich i tak nic moc užitečného nezjistilo.
Ano, je zde ještě jeden, ale neoficiální účel testů. Mnoho lidí je přesvědčeno, že hrozba maturity je ten správný nástroj, jak žáky k učení přinutit.
Celý text naleznete zde
6 komentářů:
Neustále se diskutuje o maturitních testech, ale problém je někde jinde. Je dobré si uvědomit, že každý žák střední školy prostě nemusí k maturitě dojít a také ji nemusí udělat a není to nic nenormálního. Maturita není nároková.
V minulosti to bylo jasně rozdělené - střední škola - maturita (udělal/neudělal) a nebo SOU - učební obor. Dnes je kdejaké bývalé učiliště integrovanou střední školou a do maturitních oborů berou i žáky, u kterých je dopředu jasné, že prostě u maturity nemůžou uspět. Je to ztráta času i peněz všech.
"Klíčovým účelem testů je dopadení ..." - není to pitomost? Hrajeme si na kriminalisty, co chytají zločince?
Mnoho lidí je přesvědčeno, že hrozba maturity je ten správný nástroj, jak žáky k učení přinutit.
Nevím, o čem je přesvědčeno "mnoho lidí". Z učitelů to ale bude naprosté minimum.
On si totiž jen málokdo soudný může myslet, že "hrozba maturity je ten SPRÁVNÝ nástroj, jak žáky k učení přinutit".
Ale faktem je, že pro mnoho žáků je to JEDINÝ nástroj, jak je k učení přinutit.
Schválně, zda by se dala vypracovat nějaká studie, zjišťující kolik asi žáků by si dobrovolně vybralo výuku literatury a kolik by se ji skutečně učilo, kdyby z ní nemuseli maturovat?
Troufnul bych si tipnout, že by jich bylo ještě méně, nežli na matematiku. Ale je to samozřejmě jen pouhá spekulace. :-)
Obecně pak není účelem maturity někoho "dopadnout".
To je zase jen taková účelová "zlá větička".
Maturita je certifikační zkouška.
Čili jejím účelem je odhalit, kdo z uchazečů o certifikát nemá požadované znalosti.
To zní dost obdobně, ale není to totéž.
V tom prvním případě to totiž má vyznít tak, jako by záměrem při sestavování podmínek zkoušky i konkrétních testů mělo být někoho "nachytat", načapat při neznalosti.
Pak by ovšem muselo být účelem testů v autoškole "nachytat" uchazeče o řidičák.
Ve skutečnosti je ale maturita pouze příležitostí PROKÁZAT znalosti.
A to je principiální rozdíl oproti "dopadnout".
Hlavní problém je ale někde úplně jinde.
My totiž de facto nemáme pro neúspěšné maturanty žádný rozumný status.
Pokud žák (opakovaně) neuspěje, je mu přiznáno pouze základní vzdělání.
Nechme stranou, že pokud někdo nezvládne maturitní zkoušku ani na šestý pokus, nejspíš by maturitní vysvědčení opravdu získat neměl.
Bez ohledu na to ale onen žák, byť úspěšně neodmaturoval, jisté úrovně vzdělání a často i odbornosti dosáhl. A my mu neumíme tuto znalost uznat a certifikovat.
A to je podle mého názoru špatně.
Hlavní problém je ale někde úplně jinde.
My totiž de facto nemáme pro neúspěšné maturanty žádný rozumný status.
Pokud žák (opakovaně) neuspěje, je mu přiznáno pouze základní vzdělání.
Nechme stranou, že pokud někdo nezvládne maturitní zkoušku ani na šestý pokus, nejspíš by maturitní vysvědčení opravdu získat neměl.
Bez ohledu na to ale onen žák, byť úspěšně neodmaturoval, jisté úrovně vzdělání a často i odbornosti dosáhl. A my mu neumíme tuto znalost uznat a certifikovat.
Dost podstatná poznámka.
Bylo by to na velmi zajímavou diskuzi.
Ovšem diskuze neproběhne, nekyne z toho kšeft.
mu neumíme tuto znalost uznat a certifikovat
'Úroveň vzdělání a často i odbornost' je uznána a certifikována vysvědčením ze čtvrtého ročníku.
To má také kulaté razítko!
To má také kulaté razítko!
To já vím a vědí to také zaměstnavatelé. Že ten člověk, kterému dávají šanci, se (snad) také něco naučil.
Když zaměstnám klučinu jako svářeče, je mi vcelku jedno, že nemá maturitu, protože nezvládl didaktický test z českého jazyka a na ústní nevěděl, koho otrávila Maryša.
Nemluvě o tom, že mnohé školy dávají možnost svým žákům získat i profesní certifikáty - svářečské zkoušky, řidičák na traktor, vyhláška 50, certifikace Cisco, Autodesk, ...
Ale myslím si, že je prostě škoda, že maturitní vzdělávání, byť neukončené maturitní zkouškou, nemá svůj zákonem daný status.
Nemluvě o tom, že by tato skutečnost vyrazila z ruky jeden argument našim "expertním" odpůrcům maturitní zkoušky. :-(
Okomentovat