„Při současných mohutných rasově podkreslených demonstracích v USA, jež vypukly po zabití černocha George Floyda bílým policistou, se v první linii ocitli i novináři. Vyhrocená atmosféra a to, že v ní splývají s davem víc než v minulosti, změnily pravidla hry... Částečně je to spor generační, ale promítají se do něj právě i rasové otázky. A jde v něm o základní koncept žurnalistiky. O to, zda se má současný novinář ještě vůbec snažit být objektivním, nestranným pozorovatelem, nebo mají média vycházet vstříc publiku a potvrdit mu jeho (i svoji) "pravdu". A odmítnout "lži" všech ostatních,“ píše Daniel Anýž v Hospodářských novinách.
Vydavatel Sulzberger v obhajobě svého finálního rozhodnutí odvolat šéfa názorové rubriky Benneta na vysvětlenou uvedl: "Neustupujeme z principů nezávislosti a objektivity. Ale nepředstíráme objektivitu ve věcech, jako jsou lidská práva a rasismus." Což je výrok sám o sobě těžko zpochybnitelný. Podrobnější pohled na kauzu New York Times ale už tak jednoznačný není. A ve výsledku vede k jinému zjištění: nezávislost a objektivita jsou stále subjektivnější kategorie, stále více závislé nejen na úhlu pohledu novinářů, ale také publika, ke kterému výběrově mluví.
Šéf názorové rubriky James Bennet se publikování textu snažil obhájit. "Oslabovalo by to integritu a nezávislost New York Times, kdybychom publikovali jen texty, se kterými editoři souhlasí. A byla by to zrada toho, co považuji za zásadní poslání - neříkat, co si máte myslet, ale pomoci, abyste přemýšleli sami za sebe," napsal Bennet ve svém vysvětlení a v závěru ještě přidal: "Z mého pohledu je lepší debatovat o názorech vlivných lidí otevřeně než je nechávat bez odezvy. Společnosti to může lépe pomoci najít správné odpovědi."
Redaktor Ben Smith, který má v New York Times na starosti psaní o médiích ke kauze napsal: "Posun mainstreamových amerických médií - tlačený novinařinou, která je osobnější, ochotnější říkat to, co pokládá za správné, bez toho, že by se bála znepřátelit konzervativce - se nyní zdá být nevratný. Je za tím jak politika, tak kultura a také byznysový model žurnalistiky, který se stále více spoléhá na oddané čtenáře, ochotné platit za obsah, než na přelétavé inzerenty."
Celý text naleznete zde
0 komentářů:
Okomentovat