Učitelé sdružení v Učitelské platformě vítají návrat života společnosti do normálu a chápou, že se tomu musí přizpůsobit i školy. Podle současných manuálů je ovšem znovuotevření škol i pro druhostupňové žáky zcela nerealizovatelné. Pokud vláda i ministerstvo školství zvažuje návrat žáků do škol, musí se zrušit povinné rozestupy, maximální počet dětí ve skupině, omezení střídání učitelů i distanční výuka.
V současné době se školy připravují na návrat žáků prvního stupně a udržení distanční výuky pro žáky, kteří do školy docházet nebudou. Pro velkou část škol je situace obtížně řešitelná, ale zvládnutelná. Menší školy jen s prvním stupněm a mateřskou školou řešení stále hledají. Není jednoduché zajistit neměnnost skupin i vyučujících a zároveň učitele, kteří přijdou do školy kvůli prvnímu stupni či deváťákům, ještě nezatěžovat distanční výukou.
“Dokážeme otevřít školy pro všechny, ale za podmínky, že se zruší rozestupy, skupiny po patnácti žácích a distanční výuka,” říká Václav Nádvorník, který je zástupcem ředitele v pražské základní škole Londýnská. Ředitel základní školy v Čelákovicích Jiří Kyliánek k tomu dodává: “Za stávajících podmínek nejsme schopni zajistit výuku pro stovky žáků prvního i druhého stupně ve škole a zároveň z domova. Podle ministerského manuálu máme navíc prioritně připravovat deváťáky k přijímačkám. Na to nemáme personální ani prostorové kapacity.”
Situace by byla problematická i na osmiletých gymnáziích. Tam by se musela vedle zajištění výuky pro nižší stupeň řešit i organizace přijímacího řízení a maturitních zkoušek, což je období personálně náročné i za normálních okolností. Za velký problém považují učitelé i způsob, jak se o jednotlivých plánech otevírání škol ředitelé i učitelé dozvídají.
“Vyzýváme členy vlády, krizového štábu i ministra školství, aby zásadní informace nejdříve sdělovali školám. Jakákoliv mediální či kuloární sdělení pak způsobují pro školy enormní zátěž v situaci, kdy je o plánovaných změnách neinformuje MŠMT, ale média. Ředitelé a učitelé pak musí odpovídat stovkám žáků, studentů i rodičů. Navíc tak vzniká prostor pro nežádoucí spekulace,” doplňuje předsedkyně Učitelské platformy Petra Mazancová.
Zdroj: Učitelská platforma
15 comments:
"Pokud vláda i ministerstvo školství zvažuje návrat žáků do škol, musí se zrušit povinné rozestupy, maximální počet dětí ve skupině, omezení střídání učitelů i distanční výuka."
A dovedete si představit, jak by na to asi reagovali ředitelé a učitelé, kteří měli tři týdny hlavu v pejru z toho, jak zajistit od 25.5. "výuku" na 1. stupni, kdyby se po pár dnech celá ta švancparáda zrušila? Já osobně bych si asi udělala čas, vyrazila do Prahy a tu knihu kouzel bych Plagovi otřískala o hlavu.
A pustit druhostupňová děcka do školy na čtrnáct dnů výuky před prázdninami absolutně postrádá smysl, vůbec nic to neřeší.
Myslím, že jsme v situaci, kdy by se mělo spíše přemýšlet nad tím, co a jak bude po prázdninách.
Skutečně vážně prosím Pedagogickou platformu i Pedagogickou komoru, aby se oprostili od vzájemný půtek a mají-li byť minimální vliv na ministra Plagu, aby se ho snažili nasměrovat k úvahám o příštím školním roce. Jinak to nebude o tom, že odpískáme tři a půl měsíce výuky v tomto školním roce, ale že se budeme podobně plácat i v roce příštím.
Za koho mluví tzv. Učitelská platforma? Je to 150 000 pedagogických pracovníků? Asi to nebude pravda. Nechci nikoho urážet, ale je třeba používat zdravý selský rozum a ten u UP plně postrádám.
Taky doufám, že o novém školním roce už by neměl rozhodovat neviditelný ministr, který je pouze mluvčím aktivistů a neziskovek všeho druhu a barev. A učitelé z první linie jsou mu absolutně ukradení.
"Petra Mazancová je autentický lídr učitelské komunity, s níž má ČR šanci stát se lepší zemí." - píše se na facebooku UP...
Co znamená "píše se na facebooku UP"?, pane Sárközi. Je to snad oficiální medailonek předsedkyně?
Text pana "prezidenta" je z FB stránky UP ze dne 19. dubna, kdy se sdělovaly výsledky voleb do výkonného výboru UP.
"Na začátku dubna jsme měli volby, ve kterých učitelka litoměřického gymnázia Petra Mazancová s přehledem obhájila svou pozici a stala se opětovně předsedkyní. Petra Mazancová je autentický lídr učitelské komunity, s níž má ČR šanci stát se lepší zemí."
A ano, Petra je autentický lídr, nemá žádný mindrák a nemusí se stylizovat do něčeho či někoho, kým není. Je učitelkou, matkou a má obrovský respekt ostatních učitelů, nejen členů UP. Je to zřejmé např. z největší on-line komunity učitelů Učitelé +, kterou Petra adminuje a kde sdílí své zkušenosti z výuky a na základě vlastní zkušenosti ostatním učitelům pomáhá, jak přivést k úspěchu děti ve školách. Velký respekt má i od politiků či médií, kterým vysvětluje dopady jednotlivých opatření, a to jak před krizí či nyní.
Když nastala covid krize a uzavřely se školy, rychle se naučila vzdělávat na dálku. Nejdříve to naučila své kolegy na gymnáziu a pak aktivně pomáhala peer to peer ostatním učitelům, kteří se na ní obraceli přes sociální sítě. Stejně tak pomáhala s řešením, jak nyní žáky hodnotit, jak propojit odpojené žáky a rodiče se školou atd. Petra je praktik, učí každý den, má 4 děti a zároveň dokáže vést rychle rostoucí organizaci. Stíhá rozhovory do médií i být na mobilu každému politikovi či novináři, kteří potřebují insight někoho z první linie.
Pokusím se být přesnější, co znamená být autentický. "Prezident" v FB skupině PK napsal 21. března: "A máme tu víkend :-) Takže si všichni hlavně odpočiňme po náročném týdnu online..." Myslíte si, že by Petra založila FB skupinu Komora zdravotních sester nebo Komora hasičů a záchranářů a ve skupině by ostatním profesionálům z oboru vyprávěla, kolik v ten den zachánila životů? Nic by takového samozřejmě neudělala, dělá jen to, čím je a v čem je dobrá.
Ano, pane Komárku, je to oficiální text, kterým se prezentuje, nikoliv nějaký příspěvek v diskuzi. Pan Kaderka zde jen umocnil tu trapnou nabubřelost, s jakou se prezentují... Mimochodem, největší on-line komunita učitelů U+ rozhodně není. To je opět lež z UP, jak je u nich obvyklé. Ovšem je to nejcenzurovanější FB skupina - jsou v ní zakázány jakékoliv příspěvky o Pedagogické komoře. Vyhození diskutující jako Jana Karvaiová, Josef Soukal a mnozí další by mohli vyprávět...
Pane Sárközi, je-li to oficiální text, pak, byť se evidentně v mnoha věcech neshodneme, cítím tu trapnost podobně jako Vy.
Skupina Učitelé + je nyní největší on-line komunitou učitelů. Upozorňuji, že profily ověřujeme. Jsou zde i neučitelé, např. z řad novinářů či expertů na nerovnosti ve vzdělávání. Jedná se o jednotky lidí, jsem schopen je tu všechny vypsat. Aktuálně má skupina přes deset a půl tisíce členů. Samozřejmě jsou i větší pedagogické skupiny (ta největší má kolem 28 tisíc lidí, ta je ale otevřena úplně všem), ale nikde nejsou pravidla pro přijetí tak striktní.
Byl bych i opatrný v hodnocení skupiny jako "nejcenzurovanější". Vynucování pravidel je nutné všude a je nutné to respektovat. Že je nutné si pravidla diskuse a sdílení vynucovat, vás může informovat kolega Janek Wagner. Pokud je skupina považována za "nejcenzurovanější", tak je nutné připomenout, že příspěvky o PK nejsou povoleny v mnoha skupinách pro nadměrné spamování.
V minulém týdnu to byla například skupina Pedagogická inspirace s 18 tisíci členy, která vedle učitelů sdružuje i lektory či rodiče domškoláků. Řešit příspěvky PK v různých pedagogických skupnách není totiž cenzurou, ale zcela běžným standardem napříč adminy, kteří se ani neznají. Proto oceňujeme nápad pana "prezidenta" založit desítky jiných skupin, kde má možnost intenzivně sdílet příspěvky PK. Jen je škoda, že pan "prezident" nepochopil, že ostatní skupiny mu nepatří a je nutné respektovat pravidla tamních správců.
Přeji hezký večer, Michal Kaderka.
Učitelé nebykli nikdy nuceni spolupracovat....to se těch zlozvyků nezbavíme??
Prorto jsme tam , kde jsme. Líp spolupracují prodavačky v globusu....
Nebyli...nedostala jsme na škole asistentku a tu to máte, překlepů jak máku
Tohle doposud dělal jen Robert Čapek, že si nechává od někoho donášet, co kdo píše ve FB skupině Pedagogické komory, a následně to vytržené z kontextu zveřejňuje a manipulativně komentuje. Myslel jsem, že UP má jistou úroveň, ale bohužel jsem se spletl. Nyní vidím, že síť informátorů má i pan Kaderka a že používá stejné praktiky. :-(
Společně s tím směšným obdivování vůdkyně zde (i jinde) působí nyní celá UP spíše jako nějaká sekta... Pedagogická komora tohle nemá zapotřebí, za nás hovoří naše práce a její výsledky. :-)
"Skupina Učitelé + je nyní největší on-line komunitou učitelů. Upozorňuji, že profily ověřujeme."
Mohl byste mi, pane Kaderko, popsat způsob, jakým profily ověřujete? To by mne tedy hodně zajímalo.
Například se tam "lustrují" lidé tak, že paní učitelku Janu Kunštekovou do dané skupiny vůbec nevpustili. Další učitele a ředitele škol vyhodili, když se v diskuzi zastali členů Pedagogické komory, které je tam zvykem pomlouvat a napadat, přestože správci vědí, že tam nejsou a nemohou se bránit.
Už, prosím toho vzájemného spojování učitelů mezi UP a spolkem PK nechte. Myslím, že učitelé by byli mnohem raději, kdyby měli důvěryhodné reprezentanty, kteří spolu spolupracují. A já bych byl rád, aby tady pokračovala věcná diskuse bez znevažování a urážek. Děkuji!
Post a Comment