„Nenastupují všichni deváťáci, ale opravdu jen ti, kteří pokračují na maturitní obory. Tedy zhruba třetina žáků do školy už nejspíš nezabloudí. Díky tomu je jasněji viditelné, že na konci devítiletky se školy logicky soustřeďují především na potenciální maturanty. Žáci směřující na učiliště do značné míry „vypadávají z evidence“ a fakticky nikoho nezajímají. V tomto případě je už ani nepotřebujeme vidět. V lepším případě se na konci června staví pro vysvědčení. Ale proč se pak divíme, že toho po nástupu na učiliště mnoho neumějí a není s nimi zrovna snadné pořízení?,“ píše Tomáš Feřtek pro Respekt.
Ty zbylé dvě třetiny žáků zasednou na střídačku po skupinách v lavicích, aby se připravily na testy Cermatu. I to je pozoruhodné, protože právě příprava na přijímačky pro potenciální maturanty je přesně to, co by nejsnáze šlo dělat on-line... Tak proč zprovozněním škol pro deváťáky, které připomíná spíš branné cvičení, ubíráme čas učitelům, kteří by se naopak měli soustředit na on-line výuku těch mladších. Tím ale absurdity nekončí.
Školy s největším převisem jsou víceletá gymnázia (dalších 25 000 zájemců o přijímačky). Tedy ta, kam jdou žáci po páté či sedmé třídě. Ale o těch při zprovozňování škol není ani zmínka. Tihle žáci byli ponecháni napospas. Základní školy nemají za povinnost děti na přijímačky připravit, byť právě tady bude nervozita rodičů a konkurence žáků největší. A možná by dávalo větší smysl vyjít vstříc právě jim. Letos to ale budou mít všichni zájemci o maturitu naopak výrazně komplikovanější. Poslanci zrušili druhé termíny přijímaček a možnost odvolání. Což už je jen nemravné. Není přece možné, aby stát neulevil občanovi v nutnosti dodržovat nějakou povinnost – účastnit se jednotných přijímacích zkoušek, ale vzal mu právo na jakékoli opravné prostředky. To je na hraně ústavnosti, zvláště když už se to odehraje mimo nouzový stav.
Pokud máte za to, že takové věci se snadno kritizují, ale chybí vám konstruktivnější návrh, tady je, ostatně se o něm debatovalo už na začátku března: povinnost absolvovat jednotné testy zrušit. Rozhodnutí o přijetí na střední školu plně přesunout do pravomoci ředitelky či ředitele. Testy Cermatu včetně centrálního vyhodnocení nabídnout jako dobrovolné těm školám, které o ně stojí. Dva termíny a možnost odvolání zachovat.
Celý text naleznete zde
15 komentářů:
Pan Feřtek si konečně všiml, že jsou i nematuranti. Už jsem se těšil, že konečně začne i s tím něco dělat a řešit, že by nebylo od věci zjistit, jak na tom jsou ti nejslabší, kteří končí na učilištích a na maturitně neúspěšných nástavbách a on se opět vrhl do chudáků maturantů, kteří nespravedlivě skládají přijimací zkoušku.
Komu není rady, tomu není pomoci.
Doporučuji, aby se autor textu podíval na materiál schválený PS už v březnu a to všemi politickými subjekty tam zastoupenými.
Byla bych ráda, kdyby pan Feřtek přestal zneužívat nastalé krizové situace k pomlouvání škol a učitelů.
Můžete, prosím paní Adamová doložit, že pan Feřtek pomlouvá školy a učitele?
V tom článku opakovaně píše, že to, co píše není výtka školám, že ty dělají, co jim ministerstvo nařizuje a umožňuje... Četla jste to? Nebo Vám k hodnotícímu soudu stačí jméno autora?
A Vám pane Komárku to, že pan Feřtek tvrdí, že v devátých ročnících na děcka, která nejdou na maturitní obor, kašleme, nepřijde jako pomlouvání?
Ano, v nastalé krizové situaci došlo k tomu, že ministerstvo, a myslím si, že v tomto případě docela rozumně, usoudilo, že není nutná ve školách přítomnost žáků, kteří se na přijímačky nepřipravují. Jenže to vůbec neznamená, že za normálních okolností na tyto žáky devátých tříd kašleme. To si pan Feřtek vycucal z prstu. Ptám se, kolik hodin v devátých třídách za posledních řekněme deset let viděl, a byl vůbec někdy na nějaké takové hodině? A byl jste někdy na nějaké hodině u deváťáků Vy, když se ho tak zastáváte?
A přestaňte tady povykovat zkrz každý názor, který se Vám nelíbí. Chováte se jako nevychované děcko, kterému berou hračku.
A Vám, paní Adamová připadá, že se s Vámi dá diskutovat?
Paní Adamová, je to ještě horší. Stačí se podívat na příspěvek pan Feřteka pod diskusí. Už na ně učitelé kašlou v ročníku osmém. Trošku to zmírňuje slovíčko obvykle... Zapomněl jsem se svých žáků v září zeptat, kdo směřuje na maturitní obor, abych věděl, na koho mám obvykle kašlat.
Tedy například, že žákům, kteří nesměřují na maturitní obory se věnuje méně pozornosti. Obvykle už v osmém a devátém ročníku.
Pepouši,
už jsme spolu několikrát rozumně diskutovali a vím, že se snažíte pochopit druhé. Proto si vás dovolím upozornit na jednu důležitou věc, která vám nejspíš uniká.
Nemůžete svou osobní zkušenost "jen tak" zobecnit" na ostatní učitele.
Já sám jsem 25 let v projektu Kalibro komentoval výsledky žáků a rovněž data získaná v dotazníkových šetřeních o klimatu škol. Poznání, k němuž jsem dospěl, se dá formulovat jednoznačně: Mezi českými školami jsou tak obrovské rozdíly, že "obrázek" jedné školy se prostě nedá přenést na jinou.
Rád věřím, že zrovna vy věnujete stejnou pozornost všem svým žákům. To ale o situaci na jiných školách neříká vůbec nic kromě toho, že 1 učitel z cca 150 tisíc dalších to má právě takhle. Nevím, kolik máte příležitostí navštěvovat jiné školy vy -- pan Feřtek jich navštíví týdně několik a s mnoha dalšími učiteli komunikuje. Vím to, protože jsem se ho na to explicitně ptal.
"A Vám, paní Adamová připadá, že se s Vámi dá diskutovat?"
A Vy si, pane Komárku myslíte, že tady s Vámi někdo diskutovat chce? Že se někomu zdá košer diskutovat s člověkem, který má moc smazat oponentovi příspěvek a hojně toho zneužívá? Vy jste totiž nikdy nepochopil, že editor webu už z principu diskutovat nemůže. A pokud se do toho pustí, je naprosto nepřípustné, aby se choval jako povýšený Panbůh.
A znovu opakuji: Pan Feřtek zneužil současné krizové situace k tvrzení, které je naprosto nepodložené. Ano, je to přesně tak, jak říká pán Botlík, na základě DOJMU z několika škol tento člověk, který nikdy neučil, nemá k posuzení čehokoliv ve školství praktické a ani teoretické základy, zcela nepřípustně zobecňuje.
Paní Adamová, vyzkoušeli jsme si opakovaně, že v této diskusi nemá smysl pokračovat. Samozřejmě můžete mít svůj názor na fungování ČŠ, ale já se podle něj řídit nebudu a "diskusi o diskusi" s Vámi rozvíjet také nebudu. Vaše věcné diskusní příspěvky pochopitelně vítám. Děkuji!
"Nemůžete svou osobní zkušenost "jen tak" zobecnit" na ostatní učitele."
Aha. Já zapomněl, že to může jenom Botlík a spol.
"Já sám jsem 25 let v projektu Kalibro komentoval výsledky žáků a rovněž data získaná v dotazníkových šetřeních o klimatu škol. Poznání, k němuž jsem dospěl, se dá formulovat jednoznačně: Mezi českými školami jsou tak obrovské rozdíly, že "obrázek" jedné školy se prostě nedá přenést na jinou."
Jo takhle. Osobní zkušenost z komentování výstupů dotazníkových šetření. Tak to jo.
"Rád věřím, že zrovna vy věnujete stejnou pozornost všem svým žákům. To ale o situaci na jiných školách neříká vůbec nic kromě toho, že 1 učitel z cca 150 tisíc dalších to má právě takhle. Nevím, kolik máte příležitostí navštěvovat jiné školy vy -- pan Feřtek jich navštíví týdně několik a s mnoha dalšími učiteli komunikuje. Vím to, protože jsem se ho na to explicitně ptal."
Super. Pan Feřtek tvrdí, že navštěvuje několik škol týdně, tak to asi bude pravda. To bude expert na vzdělávání, když navštěvuje několik škol týdně. Můj známý je také expert. Má tři děti a každé chodí na jinou školu. A každý týden tedy také navštěvuje několik škol. Asi bude ještě větší expert, než Feřtek.
Zajímalo by mne, na kolika navštívených školách pustí ředitelé a učitelé matematiky a češtiny pana Feřteka přímo do hodin. Nemá tam totiž vůbec co pohledávat. A zajímalo by mne kolik učitelů by si, i když by ho do hodiny nakrásně pustili, dovolili ukázat prstem na žáky ve stylu, toto jsou pane Feřteku ti, kteří nedělají přijímací zkoušky.
Takže všechny tyto jeho názory jsou postaveny na principu "jedna paní povídala", v tomto případě jsou to nejspíš názory učitelů, kteří pomlouvají své kolegy seč jim síly stačí, bohužel i takoví se najdou. A pokud sám učitel o sobě řekne:"Snažím se ze všech sil žáky devátého ročníku připravit na přijímačky," dá se z toho opravdu vyvodit, že ostatním se nevěnuje vůbec? Nedá.
Mne by opravdu zajímalo, jak vypadá průběh takové navštěvy Feřteka na škole.
Pane Botlíku,
svoji osobní zkušenost na ostatní učitele nezobecňuji. Na to už učím dost dlouho na to, abych neměl přehnané iluze. Ani o sobě, ani o druhých. Stejně tak souhlasím s rozdíly mezi školami. Přenášet obrázek jedné na druhou nelze.
Mě jde primárně o to zobecňování a používání zavádějících slov jako je "obvykle". To totiž svádí k pochopení, že tak je to běžné, že je to norma. Kdyby pan Feřtek napsal, že se "často setkává" nebo "někteří učitelé" se nevěnují žákům nesměřujícím na maturitní obory, tak bych s takovým vyjádřením problém neměl.
Kdyby pan Feřtek napsal, že se "často setkává" nebo "někteří učitelé" se nevěnují žákům nesměřujícím na maturitní obory, tak bych s takovým vyjádřením problém neměl.
Dobře, rád mu to vyřídím.
Jo a zeptejte se ho, jak probíhá jeho návštěva na školách. Opravdu, ale opravdu by mne jeho "inspekční činnost" zajímala.
Okomentovat