Tisíce dětí se nyní nevzdělávají a školy je neshánějí. Učitelé si asi nepředstaví, jak na tom rodiny jsou, říká terénní pracovnice

neděle 17. května 2020 ·

V Česku je téměř deset tisíc dětí, které se během koronakrize nijak nevzdělávají, nejčastěji proto, že nemají potřebné vybavení. Často to jsou přitom právě ty děti, které by podporu učitele nebo asistenta nejvíce potřebovaly. Zatímco v Německu dostane každý žák, který nemá dostatečné vybavení, 150 eur na pořízení techniky, v Česku žádná systematická podpora neexistuje a terénní pracovníci se setkávají s neochotou učitelů dětem vycházet vstříc. „Učitelé si asi nepředstaví, jak na tom různé rodiny jsou, někam nosím i čisté papíry nebo ořezávátko,“ říká terénní pracovnice Vlasta Spilková v reportáži magazín Rodiče vítáni.



Podle dubnového šetření České školní inspekce je v Česku tisícovka škol, kde není do online distančního vzdělávání zapojena třetina žáků. Ve zhruba sto školách s učiteli nekomunikuje více než polovina žáků. S každým dalším týdnem „domácí školy“ tak nutně vzniká propast mezi těmi, kteří ve vzdělávání pokračují, a těmi, kdo jsou od poloviny března ponecháni napospas.

„Mám klientku, která má čtyři děti, z toho tři školáky v první, třetí a čtvrté třídě. Má jen špatně fungující telefon bez kreditu, takže neměla, jak se spojit se školou. Přišlo mi neuvěřitelné, když jsem kolem Velikonoc, to znamená po pěti týdnech karantény, zjistila, že se jí neozval ani jeden z učitelů dětí. Kdyby škola běžela a dítě do ní pět týdnů nepřišlo, přece by to škola nějak musela řešit,“ říká Vlasta Spilková, vedoucí pražské pobočky organizace HomeStart, která pomáhá sociálně znevýhodněným rodinám.

Nejohroženější jsou děti zasažené chudobou nebo sociálním vyloučením, děti matek samoživitelek, děti v dětských domovech, ale nejen ty. Bez připojení zůstaly i ty, které dříve mohly využívat počítačovou techniku v knihovnách či nízkoprahových klubech, nyní nepřístupných. Problém se tak týká i dětí, které si dříve uměly poradit a přístup k počítači zajistit, i když ho neměly doma.

„V rodinách nemají počítače, internet, rodiče mají často telefon bez kreditu. Nemají mail a neumí si ho založit. I kdyby jim ho někdo založil, nebudou umět najít ve školním systému úkoly. V přísunu informací v době vzdělávání na dálku jsou odkázáni na aktivity ze strany školy. Jenže některé školy žádnou aktivitu nevyvíjejí,“ popisuje situaci Vlasta Spilková.


Celý text naleznete zde

9 komentářů:

mirek vaněk řekl(a)...
17. května 2020 v 8:57  

Učitelé si představí. A jsou tisíce dětí, které se nevzdělávají a učitelé shánějí, ale marně. Dovedou si terénní pracovníci představit, jak na tom školy jsou? Dvede si představit i ministerstvo?

Petr Portwyn řekl(a)...
17. května 2020 v 9:04  

Pan Vaněk
Díky, napsal jste to za mne.

Petr Portwyn řekl(a)...
17. května 2020 v 9:19  

Zatímco v Německu dostane každý žák, který nemá dostatečné vybavení, 150 eur na pořízení techniky, v Česku žádná systematická podpora neexistuje a terénní pracovníci se setkávají s neochotou učitelů dětem vycházet vstříc.
A v Německu těch 150 eur dávají učitelé ze svého, viďte, slečno aktivistko?

Má jen špatně fungující telefon bez kreditu, takže neměla, jak se spojit se školou.
Nepochybně je taky negramotná, takže nemůže do školy napsat, a je nepohyblivá, takže tam nemůže dojít.

stát má poskytovat rovný přístup ke vzdělávání bez diskriminace na základě sociálního původu či majetku,“ upozornil analytik společnosti EDUin Štěpán Kment.
Stát? Jaký stát?? Přece za to mohou učitelé, přečtěte si článek, pane Kmente.

Jinak nic proti notebookům pro děti ze sociálně slabých rodin, ale docela by mne zajímalo, jak by aktivisté zabezpečili, aby ta technika skutečně zůstala u dotyčných dětí a byla využívána k výuce.

Ivo řekl(a)...
17. května 2020 v 11:39  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Ivo řekl(a)...
17. května 2020 v 11:43  

NEDIVÍM SE UČITELŮM V ČESKU.

Jak na ně pohlíží veřejnost:
- Co by učitelé vlastně chtěli?
- Mají 2 měsíce plně hrazených prázdnin
- Hodina trvá jenom 45 minut
- můžou si jít na WC kdykoliv potřebují
- Mají oběd za 25 Kč
- Ve 13:00 hod. jsou doma
- NÁSTUPNÍ PLAT 30 TIS. BRUTTO (jako vyučený bez maturity!!) při úvazku 1,00
- zvůle vedení...učitelé mi dají za pravdu, vo co go....že??!
- a jako perličku: "Kdo neumí, ten učí"!!

Tak toto jsou argumenty veřejnosti v ČR na adresu ZÁMĚRNĚ DEHONESTOVANÝCH UČITELŮ.
NEDIVÍM SE PADAGOGŮM V ČR, ŽE V TOMTO PŘÍPADĚ TO MAJÍ LIDOVĚ ŘEČENO V PAŽI!

Ivo řekl(a)...
17. května 2020 v 11:46  

jinak k pracovním pozicím pedagoga:
http://www.ucitelskenoviny.cz/?inzerce&idrubriky=21

K 17.5.2020 celkem 57 inzerátů a to není ještě červen, ale půlka května.

Anonymní řekl(a)...
17. května 2020 v 17:30  

Vlasta Spilková pláče na špatném hrobě. Učitel je jen učitel. Máme tady nějaké sociální odbory státní podpory pro takovéto situace. hromadu neziskových organizací, soukromé podpůrné fondy,...Kdo má o distanční výuku zájem, tak se se školou dozajista spojí. A čemu se paní Vlasta diví? Žije v kapitalistické společnosti. Tam jsou ekonomické a sociální rozdíly běžnou součástí života.

Ivo řekl(a)...
17. května 2020 v 17:48  

Neziskovky jsou černou dírou na peníze. Peníze potom nejdou tam, kam by měly jít!
V Izraeli už dávno pochopili, že investice do "hloupých" lidí nikam nevede a je černou dírou na peníze.
Mám takový silný pocit z těch příspěvků na tomto serveru, že vy Češi si nedokážete vládnout, prostě to nedokážete!

Nicka Pytlik řekl(a)...
18. května 2020 v 13:21  

Tisíce dětí se nyní nevzdělávají a školy je neshánějí.

Do některých míst by tedy pytlici nikoho shánět nešli.
Ani po tolika letech pilného cvičení aikido...

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.