Největším nedostatkem Souboru hygienických pokynů pro školy a školská zařízení (dále jen „manuály“) je, že jednoznačně nevymezuje, co jsou pouhá doporučení, která pro školy nejsou závazná, a kdy se jedná o povinnosti, které vyplývají z platné legislativy. Většina položek z manuálů jsou pouhá doporučení, která nelze nijak vymáhat. V případě jejich nedodržení nehrozí nikomu žádné sankce a příslušné orgány (např. hygienické stanice) nemohou kontrolovat jejich plnění. MŠMT se tímto zároveň zcela zbavuje odpovědnosti zajistit pro školy a školská zařízení adekvátní podmínky a prostředky. Veškerá zodpovědnost bude na ředitelích, kteří se ale mohou dostat do rozporu s platnou legislativou, pokud by některé požadavky manuálů, které jí neodpovídají, realizovali v praxi.
Další část manuálu MŠMT, která je v rozporu s platnou legislativou, je postup, jenž MŠMT doporučuje ředitelům škol, aby zaměstnanec, který je ohrožen na životě, pokud by onemocněl koronavirovou infekcí (viz výčet rizikových faktorů), nastoupil na neplacené volno (skončí tudíž bez finančních prostředků):
„Není-li taková úprava pracovních povinností organizačně možná, tak by měl zaměstnanec doložit, že patří do rizikové skupiny (potvrzením od lékaře), a v návaznosti na to se lze se zaměstnancem dohodnout na poskytnutí neplaceného volna (pracovního volna bez náhrady mzdy nebo platu).“
Dle ankety, kterou k tomuto tématu spolek Pedagogická komora zorganizoval, byla již 2 % učitelů oslovena ředitelem, aby nastoupili na neplacené volno… Jelikož tento bod považujeme za diskriminační, podali jsme podnět úřadu Veřejného ochránce práv, který obratem sdělil, že se tímto problémem bude zabývat (podání se týkalo i dalších problémů, například ošetřovného nebo nedostatečné ochrany zdraví pedagogických pracovníků škol v situaci, kdy jsou roušky ve třídách nepovinné).
Zdroj: Tisková zpráva spolku Pedagogická komora
0 komentářů:
Okomentovat