Společnost učitelů ČJL vítá, že Poslaneckou sněmovnou ČR prošel ve třetím čtení vládní návrh novely, která by měla vrátit maturitní slohové práce a ústní zkoušku zpět do škol a státu ponechat didaktické testy.
Věříme, že tato novela projde i Senátem ČR a bude podepsána prezidentem.
Jsme přesvědčeni, že tyto změny pomohou češtinářům vrátit hodinám ČJL smysl a otevřou pro ně nové možnosti, jak studenty zasvěcovat do tajů jazyka i literatury.
Doufáme také, že časem odpadnou i různé byrokratické nesmysly, které stále provází ústní zkoušku z ČJL (unifikované školní seznamy maturitní četby, formální rozbor dvaceti děl) a že školy dostanou příležitost postavit si ústní zkoušku podle profilu absolventů a na základě zkušeností a kreativity svých učitelů.
Zdroj: SUČJL
8 komentářů:
Hodiny cestiny nekdy smysl mely? Jaky?
Středoškolští studenti neovládají českou mluvnici v té míře, kterou potřebují pro studium angličtiny.
Češtináři i nadřízení mě několikrát ujistili, že v hodinách CJL se studenti tu potřebnou českou mluvnici učit nebudou.
Připojuji se k dotazu Jiriho Janecka: Jaký smysl měly a mají středoškolské hodiny češtiny?
Měly, pane Janečku a paní Silvie, pokud jste narazili na učitele - osobnost.
Já to obrovské štěstí měl.
A v době 1976-1977, v dobách největší normalizační temnoty.
Za rok musela odejít, přesto nás natrvalo změnila - ukázala skutečné hodnoty literatury a filmu.
Vy jste asi měli smůlu, to mi je líto.
Nyní zase bude větší šance, že na osobnost narazíte a ta nebude svázána tím, co moc smysl nemá. Je to šance, ne jistota.
Pane snirchu, můj syn - manažer vědeckého pracoviště ověnčený tituly před i za, stejně napíše chybu ve shodě podmětu a přísudku, když mi píše mail...Nesouhlasím s tím ale to je tak všechno, co s tím mohu dělat. Poučím ho samozřejmě vždy...ale jsem obtížný hmyz. Oni ti někteří prostě tu češtinu skutečně moc nepotřebují - profesně komunikují anglicky i jinak.
Je to ale bída...
Apropó, vy si fakt myslíte, že mohou studenti narazit i na osobnost? V českém jazyce? A ve školství?
A i kdyby to byla osobnost, myslíte, že si to ti studenti umědomí - tedy ji potřebují?
Vzory mají úplně někde jinde , než ve škole.....Tedy myslím, že je mají tak nějakv zrcadle... Ale mohu se mýlit - tak u promile populace?
"Apropó, vy si fakt myslíte, že mohou studenti narazit i na osobnost? V českém jazyce? A ve školství? A i kdyby to byla osobnost, myslíte, že si to ti studenti umědomí - tedy ji potřebují?"
Doufám, že neučíte. Nedovedu si to představit.
Vy jen tady trollíte, že jo? Ok.
Odpovím pro ostatní čtenáře:
Pochopitelně, že školství je plné osobnosti, pochopitelně, že si to studenti uvědomí a pochopitelně to umí i ocenit. A dokonce i dlouho po odchodu ze školy. Myslím, že to učitelé vědí. Proto je to povolání tak zajímavé.
profesně komunikují anglicky
Kvalita verbálních projevů, které "produkují" tyto osoby, nezávisí na použitém jazyce. Pokud někdo neumí pořádně česky, pravděpodobně neumí ani pořádně anglicky.
Je možné, že v angličtině to není tolik do očí bijící. (Pro někoho.) Neboť sami angličtí rodilí mluvčí jsou jazyková prasata.
"Neboť sami angličtí rodilí mluvčí jsou jazyková prasata."
Jak kteří, někteří měli to štěstí, že narazili na učitele-osobnost.
Za to určitě může povinná maturita z českého jazyka, že se děti na základní škole nenaučí vyjmenovaná slova a shodu podmětu s přísudkem.
Navrhuji ji proto zrušit a zavést jako volitelnou.
Předpokládám, že následně výrazné osobnosti mezi češtináři "vrátí hodinám ČJL smysl" a "otevřou pro ně takové nové možnosti", že vyvolají hromadný zájem o český jazyk a "zasvětí je do tajů jazyka a literatury" do té míry, že už u maturity z ČJL nepropadne nikdo.
Kdyby snad přesto žáci v pochopení shody podmětu s přísudkem neexcelovali, zbyde jediný a zákonitý krok. Zrušit maturitu z ČJL, nebo maturitu celkově.
Pak už opravdu žádní neúspěšní absolventi nebudou a žádná překážka už nezabrání celé populaci dosáhnout vysokoškolské úrovně vzdělání.
Závidět nám pak bude celý svět.
Okomentovat