Školy nejspíš zůstanou u známek. Slovně hodnotit zatím spousta učitelů neumí

sobota 2. května 2020 ·

Ministr školství Robert Plaga (ANO) v rozhovorech, které poskytoval médiím, učitele nabádal, aby žáky zatím hodnotili spíš slovně a poskytovali jim zpětnou vazbu. Tento týden ale ministerstvo vydalo vyhlášku k vysvědčením, ve které již slovní hodnocení nezmiňuje. "Jsem zklamaný. Domníval jsem se, že to, že pan ministr doporučil školám formativně hodnotit a poskytovat zpětnou vazbu, je první krok k tomu, že slovní hodnocení využijeme i na vysvědčení. Jenže z vyhlášky ministerstva spíš vyznívá podpora klasifikace a ne slovního hodnocení," říká ředitel ZŠ Lázně Bělohrad Jaroslav Jirásko v reportáži Hospodářských novin.



Miroslav Hřebecký (eduin.cz)
Programový ředitel vzdělávací organizace Eduin Miroslav Hřebecký zase mluví o promarněné příležitosti. "Jestli tato situace okolo koronaviru mohla být k něčemu dobrá, tak k tomu, aby lidé měli možnost poznat, že formativní hodnocení je ve skutečnosti lepší než známkování," říká Hřebecký.

Někteří ředitelé škol však upozorňují na to, že zavést slovní hodnocení není jen tak a školy si k tomu musí dojít samy. "Byl jsem proti tomu, aby se školám nařídilo slovně hodnotit, protože vím, jakou práci to obnáší a jak by to dopadlo, kdyby to dělali lidé, kteří to v životě nedělali a ani to v podstatě dělat nechtějí," říká vedoucí Asociace ředitelů základních škol Michal Černý. Sám s tím má zkušenost, protože na jeho škole se v některých ročnících hodnotí slovně už přes dvacet let.



Celý text naleznete zde

45 komentářů:

tyrjir řekl(a)...
2. května 2020 v 7:43  

VZDĚLÁVÁNÍ SE BEZ KLASIFIKACE NEOBEJDE - FORMATIVNÍ SLOVNÍ HODNOCENÍ Z PRINCIPIÁLNÍCH DŮVODŮ NEMŮŽE DOBŘE NAHRADIT KLASIFIKACI ZNÁMKOVÁNÍM

Hodnocením je každý projev týkající se postojů a výkonu žáka. Slovní hodnoceni postojů a výkonu žáka má pozitivní význam především jako motivující (formativní) povzbuzování nebo zpětná vazba. Známky nebo bodovací postupy se používají, je-li potřebné postoje a výkon žáka v určitém okamžiku objektivněji souhrnně ohodnotit a roztřídit do skupin (např roztřídit žáky ZŠ a SŠ klasifikační slovní stupnicí výborný, chvalitebný, dobrý, dostatečný, nedostatečný tj. klasifikovat), aby byl k dispozici prakticky dobře využitelný souhrnný (sumativní a normativní) přehled kam kdo a v čem kvalitativně a výkonnostně v daném okamžiku patří. Povinností učitelů je používat všechny druhy hodnocení k dosažení co nejlepších výsledků vzdělávání. Plést si rozvláčné a nepřehledné formativní slovní hodnocení se sumativním a normativním hodnocením pomocí známek tj. klasifikačních stupňů je projev aktivistické nekompetentnosti.

Učitelé slovně hodnotit umí a dělají to. Odmítají ale spolu s rodiči, zaměstnavateli atd. aktivistické požadavky omezovat sumativní a normativní hodnocení (klasifikaci známkováním) a nahrazovat ho rozvláčným, pracným a nepřehledným formativním slovním hodnocením.

J.Týř

Petr Portwyn řekl(a)...
2. května 2020 v 8:08  

Titulek: Nojo, my jsme blbci.
Že hodnotit nechceme a/nebo nemáme čas, paní aktivistku... ehm pardon redaktorku nejspíš nenapadlo.
Když ono v tom kanclu je času dost.

Někteří ředitelé škol však upozorňují na to, že zavést slovní hodnocení není jen tak a školy si k tomu musí dojít samy.
Nemusí, paní redaktorko.
Dokud to nebude nařízeno, tak nemusí. Mohou, budou-li chtít. Možná by taky nebylo od věci zeptat se rodičů. Ale bez jednostranné masáže, jak máte vy ve zvyku.

Jinak výběr slov je pěkný a prostor poskytnutý jednotlivým hostům taky. Takhle se dělá propaganda.

L.snirch řekl(a)...
2. května 2020 v 9:10  

" Jestli tato situace okolo koronaviru mohla být k něčemu dobrá, tak k tomu, aby lidé měli možnost poznat, že formativní hodnocení je ve skutečnosti lepší než známkování," říká Hřebecký."
Zajímalo by mě, jak to umí dokázat, že je lepší. Lepší úplně pro všechny a vždy? Opravdu?
Nemám nic proti slovnímu hodnocení, ale takový výrok je nesmyslný. EDUIN v tomto postoji opakovaně jen manipuluje, nic víc.

Jana Karvaiová řekl(a)...
2. května 2020 v 9:19  

Pan Hřebejk totiž nezná význam formativního hodnocení. Formativní hodnocení se nejvíce užívá jako PRŮBĚŽNÉ, tedy nějakým způsobem motivují a zohledňující. jako celkové hodnocení nebylo nikdy nikým navrhováno a doporučováno. A spojení slovního a formativního hodnocení -to je ještě větší blábol, protože obojí je o něčem jiném.

Jana Karvaiová řekl(a)...
2. května 2020 v 9:21  

https://cs.wikipedia.org/wiki/Formativn%C3%AD_hodnocen%C3%AD

tyrjir řekl(a)...
2. května 2020 v 9:47  

Soudným lidem je podle mne všeobecně známo, že užvaněné a nepřehledné "slovně formativní kádrovací posudky" používané jako náhrada za povinnou sumativní a normativní klasifikaci jsou vcelku k ničemu. Odstranění známek a testování znalostí žáků se dožadují zejména aktivisté, kteří si pletou vzdělávání s (pře)výchovou, kteří považují učitele za pedagogy, kteří si pletou školu jako primárně VZDĚLÁVACÍ zařízení s (pře)VÝCHOVNÝM ústavem. Vychovává rodina a celá společnost. Škola má především VZDĚLÁVAT a poskytovat o tom přehledný sumativní a normativní přehled tj. pokud možno objektivní KLASIFIKACI znalostí a dovedností žáků.

To, že MŠMT ČR je pod částečným nikoli však bezvýznamným vlivem těchto aktivistů je fakt zřejmý i z přejmenování VZDĚLÁVACÍCH organizací MŠMT ČR (NÚV, NIDV) na Národní PEDAGOGICKÝ institut, z aktivistického způsobu přípravy státní Strategie VZDĚLÁVÁNÍ 2030+ a z pokusu nahradit touto pochybnou (pře)výchovnou strategií sociálními partnery a Parlamentem České republiky kontrolovaný a schvalovaný Národní program VZDĚLÁVÁNÍ.

Školní vysvědčení je jednoznačně především sumativní a normativní (klasifikační) dokument. Nelze ho nahrazovat pouhým formativním slovním hodnocením žáků.

Anonymní řekl(a)...
2. května 2020 v 9:55  

"aktivistického způsobu přípravy státní Strategie VZDĚLÁVÁNÍ 2030+"

Pane Týři, víte co je na tom nejhorší? 95% kantorů o tom nemá ani tušení, protože nečte a nesleduje "tvořivou činnost" MŠMT. Až na věc přijde, tak učitelé zůstanou s vyvalenýma očima a otevřenou pusou. A zase si řeknou:"My to nějak dáme". A zase zadarmo, nabalíkují se pouze vzdělávací agentury a všemožní školitelé.

Nicka Pytlik řekl(a)...
2. května 2020 v 10:21  


Setrvalé prorůstání byznysu do státní správy ve školství.

Anonymní řekl(a)...
2. května 2020 v 10:38  

Pytlíci správně pochopili, ano rozpočet MŠMT je pro mnohé mimo první linii ve školství Klondike. Někteří jsou přisátí jako pijavice. Byznys je byznys. A bude hůř.

mirek vaněk řekl(a)...
2. května 2020 v 11:15  

Nesmyslné výroky o hodnocení se vyskytují všude. A někteří si pletou formativní se slovním hodnocením, co není pravda. Chtělo by to, aby si pseudoodborníci i ministr přečetl co je formativní hodnocení a neplácali hlouposti.

Tvrzení, že je něco lepší platí jen tehdy, když udáte za jakých podmínek.

Dnešní situace ukázala bezradnost školských příživníků, kteří neví co se děje a tápou ve svých aktivitách. Ani úředníci, VŠ a SYPO to nemá zmáknuté. Než zareagují bude po online vzdělávání. Chybí zpětná vazba a flexibilita.

Ukazuje se, že když nejsou porady, jsou i přes veškeré kecy o online aktivitách ve skutečnosti bezradní.

Místo masivní podpory učitelů je tu pár webinářů a nějaké přehledy stránek.
Kde jsou všichni odborníci? Tolik manažerů, projektů. Samí tvůrci lejster, které nikdo nečte.

Co za něco stojí jsou aktivity učitelů, kteří své materiály dají v plen. Někdy je didaktická úroveň hrozná, ale když nic lepího není?
Ukazuje se, že stát nemá didaktiky, kteří by něco tvořili. Prostě lidi, kteří by se starali o materiály pro učitele a žáky.

Jana Maříková řekl(a)...
2. května 2020 v 11:53  

Jak neumí? Slovně hodnotíme neustále....

rváčkazvesela řekl(a)...
2. května 2020 v 11:55  

"Slovní hodnoceni postojů a výkonu žáka má pozitivní význam především jako motivující (formativní) povzbuzování nebo zpětná vazba."...bláboly
To jako, že ty žáky, když je hodnotím známkou nepovzbuzuji? Pánové a dámy to je přece alfa a omega učitelství. Že řeknu: "Pepíku, mluví ti to moc pěkně, vyslovuješ pěkně a správně všechny hlásky, mluvíš pěkně nahlas ale ta vyjmenovaní slova se prostě budeš muset naučit, máš za čtyři, spravit si to můžeš za týden.
Vy toto potřebujete institucionalizovat? A to je právě to neumětelství, které tu vládne. Pardon za výraz - kecá nám do té práce kde kdo. A rodiče nemají důvěru v pedagoga, že dítě povzbuzuje, potřebují to mít na papíře, potřebují jej mít ochráněno proti zlovůli pedagoga. To je úchylné!!My učitelé jsme pět let studovali, někdo i postgraduálně a pak jsme skládali slib...chce se mi b... ne nenapíšu to pane Komárku, ne, ne:-)

Čínská moudrost: "Když odchází tao, přichází ctnost, když odchází ctnost , přichází zákon..."a u nás už je přezákonováno. Víte co bude dál?

rváčkazvesela řekl(a)...
2. května 2020 v 12:02  

"Ukazuje se, že stát nemá didaktiky, kteří by něco tvořili. Prostě lidi, kteří by se starali o materiály pro učitele a žáky. "
Možná je máme ale jsme tak malá země, že se nevyplatí z toho dělat byznys. Lepší byznys je byznys pomoci a ochrany dětí s podporami, nemyslíte? na ten dostaneme dotace z Bruselu a možná i odjinud.
Celý život si dělám didaktické materiály sama , mám jich plné šuplíky a flešky. Ostatně se mi zdá efektivnější, kdy si je udělám sama.
Jediné, co jsme v této době očekávala, a už se asi nedočkám o těch slavných ajťáků, je způsob testování v domácích podmínkách. Abych věděla, že rodiče při testech nepomáhají přespříliš a moje hdnocení není hodnocení rodiče ale dítěte. Ale stejně jim budu věřit - já jim věřím , že oni mě ne(viz horní reakce), to je jejich boj.

Petr Portwyn řekl(a)...
2. května 2020 v 12:12  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Petr Portwyn řekl(a)...
2. května 2020 v 12:14  

Pan Vaněk
Kde jsou všichni odborníci? Tolik manažerů, projektů. Samí tvůrci lejster, které nikdo nečte.
No kde by byli?
Učitelé učí online, vyrábějí pracovní listy, prezentace, opravují, píší si s žáky, tadí, hodnotí.

A experti píší články do novin, jak učitelé dělají všechno špatně, "neumějí", "tápou" a vůbec ničemu nerozumí, "přetěžují" atd.
A jakmile to skončí, musí se všeho nechat a zaplatit expertům, kteří vyjdou mezi hloupé učitelstvo a budou školit a vysvětlovat, o co lépe by to dělali oni, kdyby to dělali.
A taky platit expertům, kteří dokonce ani školit nepůjdou, ale budou psát "analýzy" a "audity".
Je na tom snad něco nejasného?

Petr Portwyn řekl(a)...
2. května 2020 v 12:15  

Paní rváčka
2. května 2020 12:02

Jediné, co mám jinak, je mluvnický rod :)
Souhlasím se vším.

Michal Komárek řekl(a)...
2. května 2020 v 12:45  

Jasné je mimo jiné to, že opět zlostně vršíte slova, pane Portwyne a pokračujete v nenávistných útocích, které mají opravdu hodně daleko k věcné diskusi.

Anonymní řekl(a)...
2. května 2020 v 13:19  

Pane Komárku, to je naprosto k věci co pan Portwyn píše, my tady dole v první linii to tak vnímáme. Je to bohužel realita současného školství. A někdy až moc smutná.

rváčkazvesela řekl(a)...
2. května 2020 v 13:28  

Já bych se přece jen pane Portwyna trochu zastala. Má pravdu.
Že je zlostný?
Víte poctivý učitel celý život celkem lopotně dokazuje a prokazuje své kompetence - přímo v praxi. A nyní je zvykem, že mu do toho opravdu vstupuje kde kdo a kde co. A ještě se to vstupování stává hlasitějším a údernějším.
Je to ale odvaha v této době stát před dětmi a chtít je něco naučiT!
Tak jsme trochu zlostní, když se to vše převrací v bezbřehou mnesmyslnou kaši, to je asi ten důvod...
Je to vpravdě skutečné rozbourání hodnot ve kterých jsme byli vzděláni a o kterch jsme přesvědčeni, že jsou obecně platné.
Tak tedy - mě ta zlost pane Portwyna nevadí, mě se zdá logická. A pokud máme svobodu slova, tak proč by nemohl vyjádřit zlost. Je to emoce a emoce jsou in....no ne? Racionálního už nic moc slyšet není. Co je racio, je už leda jídlo:-)

Jana Maříková řekl(a)...
2. května 2020 v 13:32  

Také se zastanu pana Portwyna - učitelé za dobu karantény prokázali, že zvládají to, co ani netušili, že kdy budou muset zvládat. A ideologové už zase vylézají z bezpečí svých kanceláří, aby nám kázali, co všechno neumíme... takže se zákonitě musíme naštvat. Já vím, že si všichni zvykli, že učitelé si nechají všechno líbit - no, tak teď si budou muset zvykat, že nenechají.

Michal Komárek řekl(a)...
2. května 2020 v 13:33  

rváčkazvesela

Pocitům znechucení, zlosti...samozřejmě rozumím. Nenávist je ale něco jiného. A ukvapená nebo prostě nedomyšlená zobecnění pana Portwyna nenávistná bývají... Děkuji!

Robert Čapek řekl(a)...
2. května 2020 v 13:47  

Pane Portwyne, jen malá zpětná vazba: není možné vás brát jakkoliv vážně, protože snad každá vaše věta je nepravda. Jste jako stará důchodkyně, co hledá věci ke kritice a pak se rozplývá, že dřív bylo lépe - když si selektuje věci po svém. U někoho, kdo je (zřejmě) o něco inteligentnější, to ale působí podvně. Namátkou:

Partwyn: "A experti píší články do novin, jak učitelé dělají všechno špatně, "neumějí", "tápou" a vůbec ničemu nerozumí, "přetěžují" atd"
Pravda: vyznění článků je tak půl na půl, spíše ale převládají ty, které učitelé chválí. Jak zvládli novou technologii, jak vymýšlejí nové typy úkolů, jak motivují. Nevím, jak dělíte novináře a experta od sebe, ale učitelé nyní nejsou kritizováni, jak popisujete.

Portwyn: "A jakmile to skončí, musí se všeho nechat a zaplatit expertům, kteří vyjdou mezi hloupé učitelstvo a budou školit a vysvětlovat, o co lépe by to dělali oni, kdyby to dělali."
Pravda: Nevím, jak to funguje na škole, kde působíte, ale pláčete na špatném hrobě. Do školy nepřijde nikdo, koho ředitel nepozve. Je čistě na managementu školy, jaké lektory a zda vůbec do školy pozve. Nemusí přijít nikdo, nikdo to totiž školám nepřikazuje. Pokud má v tomhle vedení vaší školy špatnou ruku, je to jejich manažerská chyba. Jiní mají výběr lepší a nemají potřebu tu vzlykat na "experty". A co ti znamená "musí všeho nechat"? Asi pracujete v nějakém učitelské gulagu, víte, že někteří ředitelé tato školení prezentují učitelům jako dobrovolná?

Portwyn: A taky platit expertům, kteří dokonce ani školit nepůjdou, ale budou psát "analýzy" a "audity".
Pravda: A tím se liší školství od jakéhokoliv jiného sektoru u nás? A navíc, domnívám se, že auditů ve školství je proti jiným oborům minimum - i když nepopírám neužitečnost některých z nich. Ale tímto ukazujete, že jako ta stará bába na pavlači jen plivete a je vám jedno, jak melicherné věci zmiňujete. Mohl byste vy třeba jmenovat pět takových "auditů"?

Portwyn: Je na tom snad něco nejasného?
Já: Ne, myslím, že jsem věci vyjasnil :-)



.

Michal Komárek řekl(a)...
2. května 2020 v 13:55  

Pane Čapku, myslíte, že ty osobní výpady a zbytečně expresivní výrazy věcnosti příspěvku napomohly? Já nikoli.

Jirka řekl(a)...
2. května 2020 v 14:07  

Pane Komárku, oba jdete po panu Portwynovi jak slepice po flusu. Balit to do pozlátka nemusíte. Vždyť se tu všichni dobře známe.

Michal Komárek řekl(a)...
2. května 2020 v 14:09  

Já Vás třeba neznám vůbec, pane Jirko. Ale i Vás prosím o věcnou diskusi. Děkuji!

Jirka řekl(a)...
2. května 2020 v 14:10  

Vidíte, já na naše setkání u Pirátů vzpomínám rád. Poznal jsem tam pana Pytlika.

Michal Komárek řekl(a)...
2. května 2020 v 14:19  

No, vidíte, já tam ale nebyl. A prosím, vraťme se k tématu diskuse... Děkuji!

růža řekl(a)...
2. května 2020 v 14:44  

Tak,tak, pane Komárku, na Vás je vidět, jaký dres nosíte. Vaše objektivita nic moc. A pane Komárku, vy se do školy těšíte?

rváčkazvesela řekl(a)...
2. května 2020 v 14:52  

Tak já bych se vrátila k té věcnosti:
Zlost je normální emoce a nenávist následuje po déletrvající zlosti spojené s bezmocí.
Také JE TO EMOCE. Že strana, která je někým nenáviděna to dotáhne tak daleko, je na té straně. Myslím, že impulzů k nápravě věcí je dost - už u Komneského, není-liž pravda?
K nenávisti se nedopracoval akorát Gándhí...ale to byl frajer!!
Vůbec mi nevadí, že tohoto nedosáhnu. Nicméně nenávisti bych se také radši vyvarovala, řeším to zahradou s rajčaty. Tam, když je zaštípnu, tak po mě žádný rodič nejde, že to jako bolí:-)

Tajný Učitel řekl(a)...
2. května 2020 v 15:18  

"Slovně hodnotit většina učitelů neumí..."

Hmm. Co třeba takto.

Žák P je v projevu zbytečně urážlivý, své názory prezentuje jako jediné správné a kohokoli s názorem jiným hbitě nálepkuje značně nevybíravými výrazy. Ve snaze neztratit glanc s ním většina spolužáků, až na jednoho či dva "věčné patolízaly", přestala komunikovat. Tento smutný fakt vnímá P jako potvrzení své geniality a nadřazenosti. Skutečnost, že P byl méně zdrženlivými spolužáky několikrát napaden a byl mu rozbit nos, P nikterak neodradila od potřeby upevňovat své vratké postavení ve třídě okázalými hrubými vulgarizmy a primitivními zlomyslnostmi. Ač jsou jeho studijní výsledky nadprůměrné, obávám se, že si během prvního ročníku mezi spolužáky mnoho přátel nenašel a výhled v tomto směru není nikterak nadějný.

Doporučuji uvážit přestup P na školu, kde je tento způsob chování žádoucí a běžný, tedy na elitní výběrovou školu, nejlépe na gymnázium VKJ v Praze.

Silvie A. řekl(a)...
2. května 2020 v 15:43  

A pokud máme svobodu slova

Paní rváčko, teď pláčete na HODNĚ špatném hrobě.

rváčkazvesela řekl(a)...
2. května 2020 v 16:04  

Paní Silvie, kam tedy půjdeme plakat?

rváčkazvesela řekl(a)...
2. května 2020 v 16:04  

U Eduínů se nediskutuje vůbec:-)

Anonymní řekl(a)...
2. května 2020 v 17:04  

Ano, Čapek není na pořadu dne.

Jana Karvaiová řekl(a)...
2. května 2020 v 19:45  

Tak jsem si dala práci: Myslím, že si někdo plete hodinky a holinky.Zejména žák P- a potom toho využívá k děsivým blábolům na svém blogu a Fb.
Takže, kdo má zájem, zde je výcuc jak vypadá hodnocení formativní a jaký je rozdíl mezi formou hodnocení a způsobem hodnocení dle klasifikačních řádů (viz školský zákon).

http://www.nuov.cz/ae/zasady-pro-slovni-a-celkove-hodnoceni
https://www.inkluzivniskola.cz/organizace-integrace-cizincu/slovni-hodnoceni
Cituji: Škola má možnost zvolit si slovní hodnocení jako alternativní formu klasifikace. Podle § 15 odst. 2 a 5 vyhlášky č. 48/2005 Sb. mohou být žáci hodnoceni slovně, pokud jsou principy používání slovního hodnocení součástí pravidel hodnocení a jsou zakotveny ve školním řádu, který schvaluje školská rada (§ 51 odst. 2 školského zákona). Příslušná vyhláška uvádí, že v případě použití slovního hodnocení jsou výsledky popsány tak, aby byla zřejmá úroveň vzdělání žáka, které dosáhl zejména ve vztahu k očekávaným výstupům formulovaným v učebních osnovách jednotlivých předmětů školního vzdělávacího programu, k jeho vzdělávacím a osobnostním předpokladům a k věku žáka.
http://zakony.centrum.cz/skolsky-zakon/cast-4-hlava-1-paragraf-69
Cituji: ) Hodnocení výsledků vzdělávání žáka na vysvědčení je vyjádřeno klasifikací nebo slovně nebo kombinací obou způsobů. O způsobu hodnocení rozhoduje ředitel školy se souhlasem školské rady.


https://www.pf.ujep.cz/obecna-didaktika/pdf/Hodnoceni.pdf
Cituji: Formativní hodnocení • Systém zvládnutí učení podle Blooma: „mastery learning“. Tato metoda je pro učitele časově náročná, ale je popisem dobré výuky. Základní ideou je, že žák se učí, aby znal. Touto metodou se posiluje odpovědnost žáka za jeho výkony. • Fungování „mastery learning“: Definování zvládacích cílů → Sestavení formativních testů aj. → Návrh a realizace výuky → Diagnostické testy, opakované testy → Individualizované korektivní učení a pomoc (→ Opakované testy).

Až mě zase bude chtít někdo zesměšňovat, pak by sám měl studovat. já jsem , na rozdíl od jiných , stále ve stavu - vím, že nic nevím. někdo bohužel ustrnul ve své dokonalosti.

tyrjir řekl(a)...
2. května 2020 v 19:48  

Ve zprávách TV NOVA před chvílí ministr školství správně uvedl, že soukromý spolek "prezidenta Sárköziho" říkající si "Pedagogická komora" není řádná profesní komora a není tedy ani partnerem MŠMT. Souhlasím.

Anonymní řekl(a)...
2. května 2020 v 20:04  

Partnerem MŠMT není ani těch 150 000 pedagogických pracovníků? Pane Týři, nebuďte až tak zaujatý. Odbory jsou žluťácké a ostatní spolky a obecně prospěšné společnosti na kantory zvysoka kašlou. Útočíte nesprávným směrem.

Jana Karvaiová řekl(a)...
2. května 2020 v 20:10  

Pedagogická komora je zapsaný spolek. Tedy má právní úpravu. má v současnosti necelých 3000 členů. Není to žádný soukromý spolek, ale řádně založený. Má svou strukturu. Nekritizuje jen, ale zároveň dává a nabízí spolupráci a řešení. Ta řešení posílá na mšmt. Bohužel, nikdo je neakceptuje. Zato s neziskovkami se vybavují stále. Tripartita se nesešla od ledna. To taky pro ně není partner?
PK není profesní komora. Věřím, že jednou bude. když do sebe přestanou učitelé kopat veřejně (třeba na svých blozích) a začnou spolupracovat.

Robert Čapek řekl(a)...
2. května 2020 v 20:26  

P. Karvaiová napsala: "A spojení slovního a formativního hodnocení - to je ještě větší blábol, protože obojí je o něčem jiném"

A pak tu postuje nějaké další texty, asi se neumí vyjádřit sama. Já to ale umím, tedy: slovní hodnocení je v didaktice název pro takový způsob hodnocení, který je vyjádřen slovy. A formativní hodnocení je hodnocení, které učitel realizuje při práci ve třídě, kdy žáci pracují s sílem aktivity, rozeznají svůj progres, sebehodnotí se a podobně. Tedy spolu s učitelem aktivně pracují na svém hodocení a zlepšování. Vědí co a jak zlepšit a kam napřít své úsilí.

Tedy formativní hodnocení MUSÍ být slovní, jinak se ani realizovat nemůže. A zároveň formatovní hodnocení NEMŮŽE být klasifikace, protože ta ony formatvní funkce nezvládá. Takže ono původní tvrzení p. Karvaiové je nesmysl a její "vysvětlení" je tuplovanou ostudou.

Jana Karvaiová řekl(a)...
2. května 2020 v 20:55  

Čapku - přesně vím,co vím. nepoučujte. Znalosti mám dobré a stále se vzdělávám.
Žádné nesmysly nepíšu, viz to ,co jsem postovala. Ano, obojí je o něčem jiném. Pletete si hodinky a hodinky. Jasně, že formativní hodnocení probíhá slovem, ale spojení "slovní hodnocení" je vnímáno ve školství ve smyslu školského zákona. Viz mé odkazy na legislativu. Asi tak. je to provedení hodnocení. kdežto formativní hodnocení je forma hodnocení, jedna více druhů. Kapišto?!?

Eva Adamová řekl(a)...
2. května 2020 v 22:03  

Přesně tak, pojem slovní hodnocení je v našem školství terminus technikus.

Ale Čapka nechme Čapkem, jeho názory jsou marginální, ten člověk má minimální vliv na dění v našem školství. Mne spíš děsí to, co předvádí jeden z ředitelů, mluvím o soudruhu Jiráskovi.

Jeho vyjádření:"Jsem zklamaný. Domníval jsem se, že to, že pan ministr doporučil školám formativně hodnotit a poskytovat zpětnou vazbu, je první krok k tomu, že slovní hodnocení využijeme i na vysvědčení. Jenže z vyhlášky ministerstva spíš vyznívá podpora klasifikace a ne slovního hodnocení," je v situaci, kdy si může na škole slovně hodnotit hlava nehlava už drahně let, opravdu až legrační.

Pana ředitele Černého musím naopak pochválit. Zavádět na škole slovní hodnocení v krizové situaci, kdy mají učitelé úplně jiné starosti než řešit změnu způsobu hodnocení, když navíc na něho nejsou žáci dané školy a jejich rodiče zvyklí, je opravdu stupidita. A přesně v tomto smyslu se pan ředitel Černý vyjádřil.

Petr Portwyn řekl(a)...
2. května 2020 v 22:54  

Paní Rváčko,
já bych si jen dovolil upřesnit.
Víte, že ani žádnou zlost necítím?

Kdybych to měl popsat, tak jsem z toho házení klacků pod nohy otrávený. Ne z dětí (máme vesměs slušné), ani ne z rodičů, ale z "expertů" a z toho, jakým způsobem se do nás neustále pere v médiích.
Ale zlost mne už dávno přešla. I když kdysi jsem ji opravdu měl... než jsem pochopil, že to nemá cenu.

Petr Portwyn řekl(a)...
2. května 2020 v 22:59  

Ty žvásty o "nenávisti" jsou samozřejmě čistá účelovka :o)

Ale je to hezké nové slovo v repertoáru. Bylo období "manipulujete", pak období "jste konfliktní", pak období "doložte", nyní přichází období "nenávistný". Za dva tři týdny se objeví nový přídomek ;o)

Robert Čapek řekl(a)...
2. května 2020 v 23:13  

Ano, Portwyne, to přesně byla podstata všeho.... "oni" vám házejí klacky pod nohy, "oni" používají účelovku... tolik úsilí kvůli jednomu Portwynovi :-D

Anonymní řekl(a)...
3. května 2020 v 0:44  

Pane Komárku, pošlete už toho pána, který pořád na někoho útočí a porušuje pravidla slušného chování do háje. Nikdo není zvědavý na diskuzi a na osobní útoky. Je to už neúnosné. Nejsme v nějakém zařízení IV. cenové skupiny.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.