Vážení členové vlády, poslanci a senátoři,
dosud jsou dětem a mladým lidem předepsány formy a očekávané výstupy vzdělávání. Jsme zklamáni, když děti ztrácí vnitřní motivaci a vzdělávání jim nedává smysl. Postrádáme důvěru ve schopnosti rodičů, dětí a mladých lidí rozhodovat o svém vzdělávání a řešit důsledky vlastních rozhodnutí.
My ani naše děti nemáme ve vzdělávacím systému naplněné potřeby autonomie, vzájemné úcty, respektu a důstojnosti.
Je pro nás důležitá především možnost volby vlastních vzdělávacích cest a možnost rozhodovat o vytváření podmínek pro rozvíjení schopností, dovedností a vědomostí. Rádi bychom, aby všichni mohli vyrůstat a učit se v prostředích, ve kterých budou mít naplněny svoje potřeby. Přejeme si rozšířit možnosti vzdělávání v ČR.
Proto navrhujeme úpravu legislativy tak, aby:
- umožňovala zachování stávajících škol i vzdělávacích programů a současně otevřela cesty pro vytváření vlastních různorodých vzdělávacích příležitostí.
- školní docházka byla dobrovolná a vznikla tím příležitost vzdělávat se i jinými způsoby než docházkou do škol a formou individuálního vzdělávání.
- mohly vznikat rozmanité školy, vzdělávací centra apod.
- umožnila nabízet rozličné sociálně vzdělávací služby, které by byly legitimními a plnohodnotnými variantami vzdělávání ke školní docházce a odpovídaly by potřebám znevýhodněných dětí a jejich rodin.
- bylo možné nabízet dálkové, distanční a kombinované studium i další formy studia na všech stupních vzdělávání.
- vzdělávací soustava byla prostupná, otevřená a umožňovala studovat jakoukoliv školu nezávisle na věku a dosaženém stupni vzdělání, pokud lidé splní kritéria školy pro přijetí a nároky na studium.
- všichni účastníci ve vzdělávání byli nezávislí na jednotných rámcových vzdělávacích programech, které by tvořily nezávaznou nabídku.
- každý měl možnost stanovovat si vlastní vzdělávací cíle a formy i způsoby hodnocení výsledků vzdělávání včetně možnosti nebýt hodnocen.
- umožnila vytvářet vlastní kritéria pro prostorové, materiální i personální zajištění podmínek pro vzdělávání.
- proměnila kontrolní organizace na organizace podporující, jejichž služby budou pro školy dobrovolné a výstupy nezávazné.
Náš cíl je změnit legislativu vzdělávání v ČR tak, aby umožnila naplňování potřeb všech účastníků ve vzdělávání. Rádi bychom se aktivně zapojili, otevřeli veřejnou diskusi a zahájili s Vámi jednání o řešeních, která tento cíl umožní naplnit. Tímto vás žádáme o návrh prvního termínu společného setkání.
Michaela Řeřichová
Vladimír Kamba
David Urubčík
Gabriela Ježková
Milota Kadaňková
Jaroslav Eremiáš
Jiří Košárek
Zdroj: Šance pro vzdělávání
Další informace naleznete zde
15 komentářů:
Jasně! Mě osobně by třeba zajímalo, proč se ve větších školách nemohly vytvořit skupinky žáků, kterým vyhovuje online výuka v rámci jednoho ročníku.
Stačilo se jen včas - a čas byl - zeptat rodičů.
Též jsem od známé slyšela, jak v jedné škole natvrdo dávají pětky za neodevzdaný úkol (forma jen elektronická), toto mi hlava nebere. V podstatě se stydím, že jsme učitelkou. Některé stížnosti rodičů jsou oprávněné a zastání v tomto zmatku nemají.
Vůbec bych se nedivila, kdyby po této zkušenosti vzniklo ještě více domácích škol a jiných alternativ, byť je moc neuznávám.
Autorům článku držím palce!! Už ale moc nevěřím, že by se něco změnilo k lepšímu. Jsem ráda, že moje děti chodily do základky v devadesátých letech, stihly se normálně vzdělat. Toto, co teď panuje ve školství je výsměch.
vzpomněl jsem komunistické heslo "každému podle jeho potřeb",což nám souškaučka vysvětlovala tak,že nebude v komunismu třeba žádných pořadníků,ani žádných peněz ale na vánoce napíšete dědu mrázovi co byste v příštím roce kdy chtěli a dostanete to----
pak k nám přijel na besedu soudruh z izraele a vyprávěl nám jak fungují kibice a že jsou takovým počátkem komunismu,náš vztah ke komunismu ochladl a izraelského soudruha jsme ve svých hlavinkách zařadili mezi nepřítele
vzpomněl jsem si na to,když jsem přemýšlel o úspěchu babiše,tento odvážný muž realizuje všechny plány ksč ke kterým neměli husák ani jakeš odvahu,nejenže slíbil všechno všem on to i realizuje !!! školství je toho zářným příkladem,chceš chodit do školy-choď-nechceš nechoď,chceš se učit uč se,nechceš neuč se,nikdo nikomu nebrání vypracovat se v selfmademana dle nejlepších baťovských tradic,a co je na jeho realizaci to nejskvělejší? je to všechno zadarmo! naše školství nám může závidět celý svět !!!
Bylo by zajímavé slyšet představitele této iniciativy, jak vše vysvětlí a obhájí. Napsat nějaké obecné proklamace je poměrně jednoduché. Ale jejich naplnění? A je to vůbec smysluplné? A budou (potenciální) absolventi tohoto systému užiteční?
Pokud tito představitelé mají malé děti, mohou je učit doma sami.
Tak už i SCIO, Montessori, Waldorfské školy, domácí vzdělávání na prvním a druhém stupni ZŠ, víceletá gymnázia,Kellnerovo soukromé gymnázium.....vše je pro některé bráno jako malý výběr?
Tady už se opravdu ztrácím. Jen mě zaujala ta nepovinná školní docházka. Fakt hustý.
"Jsem ráda, že moje děti chodily do základky v devadesátých letech, stihly se normálně vzdělat. Toto, co teď panuje ve školství je výsměch."
A proto té iniciativě držíte palce? Vy si fakt rváčko nyslíte, že jim jde o to, aby školství vypadalo jako v devadesátých letech?
Eva Adamová
Do devadesátých let už se nikdy nevrátíme. "Nikdy nevstoupíš do stejné řeky" slovem starověkého materialistického filozofa. Přečtěte si obecné fráze Strategie 2030+. Mnozí (i na těchto stránkách - není to konspirace pane Komárku) mluvili snad v nadsázce o až 50% redukci učiva. Doufám, že to v matematice a přírodních vědách neskončí u základních početních operací.
mě zaujala ta nepovinná školní docházka
Zrušením povinné školní docházky na všech stupních i typech škol se musí začít.
Po tom volají pytlici už téměř 58 let. A až to bude, vše ostatní přijde tak nějak samo.
Především to naplnění potřeb všech aktérů. Nutno zdůraznit, že potřeb veskrze oprávněných!
Zrušme tedy veřejné školství, ale řekněme si rovnou také ty dopady. Ano, přírodní matky a jejich rozmazlené děti se budou jistě cítit skvěle - konečně si budou moci vydechnout a zbavit se všech povinností. Ale, Romské etnikum bude totálně nevzdělané a jeho vzdělanost se bude dále propadat, nerovnosti ve vzdělávání se dramaticky prohloubí, poroste negramotnost, konkurenceschopnost naší pracovní síly půjde rapidně dolu a se všeobecnou vzdělaností se můžeme rozloučit úplně. Na maturitu v dnešní podobě dosáhne zase tak těch 20% populace.
P. Doležela rozumování postavilo opět svět na hlavu: tak "přírodní matky" mají "rozmazlené děti". Aha. Co tedy mají KONZUMNÍ matky? Nerozmazlené děti?
Podstata Doleželova článku je úplně v něčem jiném, tak nám tady neslovíčkařte.
Nepovinná školní docházka
Jen aby ti negramotní potom našli podle nadpisu hospodu a tam dokázali zaplatit. A zase budou jako podpis stačit tři křížky? Už Marie Terezie zakládala školy triviální - čtení, psaní, počítání + náboženství. Vracíme se snad před rok 1774? Hloupí jedinci se dobře ovládají.
Co tedy mají KONZUMNÍ matky?
Přistoupí-li pytlici na označení dětí jakože TO, pak konzumní matky mají totožné děti!
Ony se ty přírodní matky rekrutují vesměs z matek konzumních, totiž.
Marie Terezie zakládala školy
Pytlici jen připodotýkají, že v duchu doby to byly školy pojímané jako vzdělávací robota.
Tedy státem vymáhaná povinnost!
Ovšem téměř 240 let po smrti císařovny je to značně cynická bezohlednost...
Pavel Doležel
Někdo chce rušit veřejné školství?
Přečtěte si článek pozorně, aktivisté jsou pro!
Okomentovat