Šance pro vzdělávání: Přejeme si změnit legislativu tak, aby byly naplněny potřeby všech aktérů ve vzdělávání

pátek 22. května 2020 ·

Vážení členové vlády, poslanci a senátoři, dosud jsou dětem a mladým lidem předepsány formy a očekávané výstupy vzdělávání. Jsme zklamáni, když děti ztrácí vnitřní motivaci a vzdělávání jim nedává smysl. Postrádáme důvěru ve schopnosti rodičů, dětí a mladých lidí rozhodovat o svém vzdělávání a řešit důsledky vlastních rozhodnutí. My ani naše děti nemáme ve vzdělávacím systému naplněné potřeby autonomie, vzájemné úcty, respektu a důstojnosti.



Obracíme se proto na Vás. Přejeme si změnit legislativu tak, aby byly naplněny potřeby všech aktérů ve vzdělávání. Chceme otevřít veřejnou diskusi mezi dětmi, mladými lidmi, dospělými a zahájit s Vámi jednání o řešeních.

Je pro nás důležitá především možnost volby vlastních vzdělávacích cest a možnost rozhodovat o vytváření podmínek pro rozvíjení schopností, dovedností a vědomostí. Rádi bychom, aby všichni mohli vyrůstat a učit se v prostředích, ve kterých budou mít naplněny svoje potřeby. Přejeme si rozšířit možnosti vzdělávání v ČR.

Proto navrhujeme úpravu legislativy tak, aby:

- umožňovala zachování stávajících škol i vzdělávacích programů a současně otevřela cesty pro vytváření vlastních různorodých vzdělávacích příležitostí.

- školní docházka byla dobrovolná a vznikla tím příležitost vzdělávat se i jinými způsoby než docházkou do škol a formou individuálního vzdělávání.

- mohly vznikat rozmanité školy, vzdělávací centra apod.

- umožnila nabízet rozličné sociálně vzdělávací služby, které by byly legitimními a plnohodnotnými variantami vzdělávání ke školní docházce a odpovídaly by potřebám znevýhodněných dětí a jejich rodin.

- bylo možné nabízet dálkové, distanční a kombinované studium i další formy studia na všech stupních vzdělávání.

- vzdělávací soustava byla prostupná, otevřená a umožňovala studovat jakoukoliv školu nezávisle na věku a dosaženém stupni vzdělání, pokud lidé splní kritéria školy pro přijetí a nároky na studium.

- všichni účastníci ve vzdělávání byli nezávislí na jednotných rámcových vzdělávacích programech, které by tvořily nezávaznou nabídku.

- každý měl možnost stanovovat si vlastní vzdělávací cíle a formy i způsoby hodnocení výsledků vzdělávání včetně možnosti nebýt hodnocen.

- umožnila vytvářet vlastní kritéria pro prostorové, materiální i personální zajištění podmínek pro vzdělávání.

- proměnila kontrolní organizace na organizace podporující, jejichž služby budou pro školy dobrovolné a výstupy nezávazné.

Náš cíl je změnit legislativu vzdělávání v ČR tak, aby umožnila naplňování potřeb všech účastníků ve vzdělávání. Rádi bychom se aktivně zapojili, otevřeli veřejnou diskusi a zahájili s Vámi jednání o řešeních, která tento cíl umožní naplnit. Tímto vás žádáme o návrh prvního termínu společného setkání.

Michaela Řeřichová
Vladimír Kamba
David Urubčík
Gabriela Ježková
Milota Kadaňková
Jaroslav Eremiáš
Jiří Košárek



Zdroj: Šance pro vzdělávání 
Další informace naleznete zde

15 komentářů:

rváčkazvesela řekl(a)...
22. května 2020 v 10:14  

Jasně! Mě osobně by třeba zajímalo, proč se ve větších školách nemohly vytvořit skupinky žáků, kterým vyhovuje online výuka v rámci jednoho ročníku.
Stačilo se jen včas - a čas byl - zeptat rodičů.
Též jsem od známé slyšela, jak v jedné škole natvrdo dávají pětky za neodevzdaný úkol (forma jen elektronická), toto mi hlava nebere. V podstatě se stydím, že jsme učitelkou. Některé stížnosti rodičů jsou oprávněné a zastání v tomto zmatku nemají.
Vůbec bych se nedivila, kdyby po této zkušenosti vzniklo ještě více domácích škol a jiných alternativ, byť je moc neuznávám.
Autorům článku držím palce!! Už ale moc nevěřím, že by se něco změnilo k lepšímu. Jsem ráda, že moje děti chodily do základky v devadesátých letech, stihly se normálně vzdělat. Toto, co teď panuje ve školství je výsměch.

laimes řekl(a)...
22. května 2020 v 11:09  

vzpomněl jsem komunistické heslo "každému podle jeho potřeb",což nám souškaučka vysvětlovala tak,že nebude v komunismu třeba žádných pořadníků,ani žádných peněz ale na vánoce napíšete dědu mrázovi co byste v příštím roce kdy chtěli a dostanete to----
pak k nám přijel na besedu soudruh z izraele a vyprávěl nám jak fungují kibice a že jsou takovým počátkem komunismu,náš vztah ke komunismu ochladl a izraelského soudruha jsme ve svých hlavinkách zařadili mezi nepřítele
vzpomněl jsem si na to,když jsem přemýšlel o úspěchu babiše,tento odvážný muž realizuje všechny plány ksč ke kterým neměli husák ani jakeš odvahu,nejenže slíbil všechno všem on to i realizuje !!! školství je toho zářným příkladem,chceš chodit do školy-choď-nechceš nechoď,chceš se učit uč se,nechceš neuč se,nikdo nikomu nebrání vypracovat se v selfmademana dle nejlepších baťovských tradic,a co je na jeho realizaci to nejskvělejší? je to všechno zadarmo! naše školství nám může závidět celý svět !!!

Tomáš Barták řekl(a)...
22. května 2020 v 11:42  

Bylo by zajímavé slyšet představitele této iniciativy, jak vše vysvětlí a obhájí. Napsat nějaké obecné proklamace je poměrně jednoduché. Ale jejich naplnění? A je to vůbec smysluplné? A budou (potenciální) absolventi tohoto systému užiteční?
Pokud tito představitelé mají malé děti, mohou je učit doma sami.

Anonymní řekl(a)...
22. května 2020 v 12:23  

Tak už i SCIO, Montessori, Waldorfské školy, domácí vzdělávání na prvním a druhém stupni ZŠ, víceletá gymnázia,Kellnerovo soukromé gymnázium.....vše je pro některé bráno jako malý výběr?
Tady už se opravdu ztrácím. Jen mě zaujala ta nepovinná školní docházka. Fakt hustý.

Eva Adamová řekl(a)...
22. května 2020 v 16:48  

"Jsem ráda, že moje děti chodily do základky v devadesátých letech, stihly se normálně vzdělat. Toto, co teď panuje ve školství je výsměch."

A proto té iniciativě držíte palce? Vy si fakt rváčko nyslíte, že jim jde o to, aby školství vypadalo jako v devadesátých letech?

Anonymní řekl(a)...
22. května 2020 v 17:05  

Eva Adamová

Do devadesátých let už se nikdy nevrátíme. "Nikdy nevstoupíš do stejné řeky" slovem starověkého materialistického filozofa. Přečtěte si obecné fráze Strategie 2030+. Mnozí (i na těchto stránkách - není to konspirace pane Komárku) mluvili snad v nadsázce o až 50% redukci učiva. Doufám, že to v matematice a přírodních vědách neskončí u základních početních operací.

Nicka Pytlik řekl(a)...
22. května 2020 v 21:44  

mě zaujala ta nepovinná školní docházka

Zrušením povinné školní docházky na všech stupních i typech škol se musí začít.
Po tom volají pytlici už téměř 58 let. A až to bude, vše ostatní přijde tak nějak samo.
Především to naplnění potřeb všech aktérů. Nutno zdůraznit, že potřeb veskrze oprávněných!

Pavel Doležel řekl(a)...
22. května 2020 v 22:25  

Zrušme tedy veřejné školství, ale řekněme si rovnou také ty dopady. Ano, přírodní matky a jejich rozmazlené děti se budou jistě cítit skvěle - konečně si budou moci vydechnout a zbavit se všech povinností. Ale, Romské etnikum bude totálně nevzdělané a jeho vzdělanost se bude dále propadat, nerovnosti ve vzdělávání se dramaticky prohloubí, poroste negramotnost, konkurenceschopnost naší pracovní síly půjde rapidně dolu a se všeobecnou vzdělaností se můžeme rozloučit úplně. Na maturitu v dnešní podobě dosáhne zase tak těch 20% populace.

Robert Čapek řekl(a)...
23. května 2020 v 2:41  

P. Doležela rozumování postavilo opět svět na hlavu: tak "přírodní matky" mají "rozmazlené děti". Aha. Co tedy mají KONZUMNÍ matky? Nerozmazlené děti?

Eva Adamová řekl(a)...
23. května 2020 v 10:39  

Podstata Doleželova článku je úplně v něčem jiném, tak nám tady neslovíčkařte.

Anonymní řekl(a)...
23. května 2020 v 11:46  

Nepovinná školní docházka

Jen aby ti negramotní potom našli podle nadpisu hospodu a tam dokázali zaplatit. A zase budou jako podpis stačit tři křížky? Už Marie Terezie zakládala školy triviální - čtení, psaní, počítání + náboženství. Vracíme se snad před rok 1774? Hloupí jedinci se dobře ovládají.

Nicka Pytlik řekl(a)...
23. května 2020 v 11:58  

Co tedy mají KONZUMNÍ matky?

Přistoupí-li pytlici na označení dětí jakože TO, pak konzumní matky mají totožné děti!
Ony se ty přírodní matky rekrutují vesměs z matek konzumních, totiž.

Nicka Pytlik řekl(a)...
23. května 2020 v 12:10  

Marie Terezie zakládala školy

Pytlici jen připodotýkají, že v duchu doby to byly školy pojímané jako vzdělávací robota.
Tedy státem vymáhaná povinnost!
Ovšem téměř 240 let po smrti císařovny je to značně cynická bezohlednost...

Unknown řekl(a)...
23. května 2020 v 14:45  

Pavel Doležel

Někdo chce rušit veřejné školství?

Anonymní řekl(a)...
23. května 2020 v 19:40  

Přečtěte si článek pozorně, aktivisté jsou pro!

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.