Poslanci zrušili povinnou maturitu z matematiky. Neprošlo, aby byla odložena jen o dva roky. Státní zkouška by se navíc měla omezit jen na didaktické testy. Ústní a písemné maturity z jazyků by se měly přesunout zpět do škol. Poslanci v rámci úprav novely rozhodli o tom, že společnost Cermat bude muset po maturitách zveřejnit zadání jejich společné části a také správná řešení zadaných úloh. Škola bude také moci omezit či zakázat používání mobilních telefonů nebo jiných elektronických zařízení dětmi, žáky nebo studenty. Zákon nyní dostane k posouzení Senát. Informuje iDNES a ČTK.
Někteří poslanci ANO a ČSSD ze školského výboru navzdory ministerstvu školství navrhli povinnou maturitu z matematiky nikoli zrušit, ale jen o dva roky odložit, na rok 2023, ovšem neuspěli.
Podle exministryně školství Kateřiny Valachové z ČSSD je debata o rušení maturity z maturity pokrytecká, protože studenti, kteří před několika lety do školy nastoupili, věděli dobře, z čeho mají maturovat v roce 2021. „Matematika je komunikační jazyk pro techniky, stejně jako pro překladatele angličtina,“ zastal se matematiky i poslanec ANO Karel Rais.
Před odkladem zrušení povinné maturity jen o dva roky varoval místopředseda STAN Petr Gazdík. Jen by to znamenalo další nejistotu, míní.
„Pojďme ukončit nejistotu a pojďme zrušit povinnou maturitu z matematíky,“ argumentoval naopak poslanec opoziční TOP 09 Dominik Feri. Řekl, že on sám měl matematiku rád, ale že z ní nematuroval. Studenti by měli mít podle něj možnost volby.
Citované texty naleznete zde a zde
29 comments:
Teď ječtšě zrušit povinnou maturitu z češtiny, inkluzi a je vymalováno.
Hurá! :)
No a teď už konečně mohou všichni začít výuku matematiky milovat.
Když se zbavili toho "maturitního biče" a bubáka.
Nezbývá, nežli zrušit povinnou maturitu z literatury a písemné práce. Tam nám ten strach pořád ještě kazí atmosféru.
Dovolím si kopírovat svůj facebookový post:
Dovětek k dnešnímu rozhodnutí PS o maturitách: Doba koronavirová ukázala, že vymlouvat se na nekvalitu učitelské práce znamená prezentovat dnešního maturanta jako žáka neschopného zadat do vyhledavače kterékoli výukové téma - objeví se tolik materiálů, počínaje těmi základoškolskými, že i kdyby polovina z nich byla mizerná, nelze se při troše úsilí a fištrónu nenaučit alespoň základy. Ale ono jde o ten fištrón a hlavně o to úsilí...
Přidal jsem odkaz na svůj loňský blog (Ne)maturita z matematiky aneb Když nás to ti učitelé nenaučí...
Ústní zkouška z literatury a sloh se snad konečně přesunou do kompetence škol. Tomu patřilo moje HURÁ!!!
Paní kolegyně Valíková, jaká bude Vaše představa ústní maturitní zkoušky ve Vaší kompetenci. zůstanete u stávajícího modelu, nebo se vrátíte k tomu, co bylo před ním?
Paní BP, měnit příští rok maturantům zcela zkoušku by asi byl nesmysl. Také máme předmětovou komisi, ta bude jistě jednat.... Důležité je, že snad odpadnou jisté byrokratické zrůdnosti - školní maturitní četba atd...
A jinak - mám svůj model, na kterém mnoho let pracuji. A už zase konkrétně vidím, že funguje mnohem lépe, než seznamy a rozbory jedné knihy. Pevně věřím, že i učebnici vykutám. Teď. :)
Přeji pěkný den. Online výuka je časově velmi náročná.
Z maturit zůstane současný kočkopes. Šance na zkvalitnění státních maturit padla. Nebude důvod cokoli měnit. Nejshnilejší středoškoláci budou stále maturovat z matematiky. Úředník, který by měl problém řešit, zůstane zalezlý a všechno se hodí na matikáře. A ti se vám na to vy....
Mladí půjdou na ON a ekologii. Tam nikdo maturovat nebude a nikdo to nekontroluje.
Já se bojím, že byrokratických zrůdností přibude.
Nač to hořekování, ti, kterým matematika jde a mají na ni talent, z ní budou maturovat. Ti, kteří na ni talent nemají, budou maturovat z cizího jazyka. Matematika se nadále na středních školách učí a průběžně hodnotí, tak jaký kočko-pes? Mluvená a písemná část maturity se vrací do škol, což nám umožní nastavit ji opraudicky náročně, jedno dvě vylosovaná témata a pěkně hloubky, žádné dvě minuty o koníčcích, tří minuty ČR, dvě minuty popis obrázků, pozvánka na narozeniny v rozsahu 50-60 slov apod. Nové obzory se otevírají. Připojuji se k "hurá".
Mluvená a písemná část maturity se vrací do škol, což nám umožní nastavit ji opraudicky náročně
:-) ;-) :-)))
Otázka k zamyšlení.
Proč musí z jazyků maturovat i ti, kteří na ně "nemají talent"?
:-)
Paní Valíková,
nechci mírnit Vaši radost ohledně ústní zkoušky, ale rád bych Vás upozornil, že k této novele ministra Plagy se druží návrh vyhlášky. V něm se mj. dočtete (§ 14b), že:
(1) Pro ústní zkoušku z českého jazyka a literatury ředitel školy v souladu s rámcovým a školním vzdělávacím programem stanoví do 30. září školního roku, v němž se maturitní zkouška koná, školní seznam nejméně 60 literárních děl. Zároveň stanoví kritéria pro sestavení vlastního seznamu literárních děl žákem. (...)"
(2) Ústní zkouška z českého jazyka a literatury se uskutečňuje formou řízeného rozhovoru nad pracovním listem obsahujícím úryvek nebo úryvky z konkrétního literárního díla. Ředitel školy zajistí pracovní listy pro žáky k dílům z jejich vlastních seznamů literárních děl. Ředitel školy může rozhodnout, že součástí pracovního listu bude i zadání ověřující jazykové znalosti a dovednosti žáka.
(3) Ze školního seznamu literárních děl žák připraví podle stanovených kritérií vlastní seznam 20 literárních děl. Žák odevzdá seznam řediteli školy nebo jím určené osobě do 31. března pro jarní zkušební období a do 30. června pro podzimní zkušební období.
(4) Bezprostředně před zahájením přípravy k ústní zkoušce si žák vylosuje číslo pracovního listu. Příprava k ústní zkoušce trvá 15 minut. Ústní zkouška trvá nejdéle 15 minut."
Nepůjde tedy - nezmění-li se vyhláška - o žádný návrat ke statu quo ante 2011, na což jsem i zde na ČŠ opakovaně upozorňoval. Ministerstvo pouze přesune stávající ústní část státní maturity z ČJL do škol a naoktrojuje jim ji jako jejich budoucí "profilovou" (sic!): tím školám ale vlastně sebere možnost vlastní profilové češtiny, jak ji měly dosud. Nevím tedy, jestli je důvod k velkému "HURÁ!!!".
Žádné seznamy na úrovni tříd, primárně žádné tematicky volené okruhy otázek (to ale nějak vykoumat - třeba - půjde, např. tím, že se ve školním seznamu stanoví 20 tematických okruhů zastoupených 10-12 tituly, z nichž si student vybere vždy jeden jako pracovní list, ale v rámci zkoušky se bude více zabývat i kontextem úryvku, tj. těmi okruhy). Schéma hodnocení ústní části se ovšem nepochybně rozvolní, protože jednotnou mřížku novela nepředepisuje (i když škola si nějaká kritéria stanovit bude muset, žák musí vědět, z čeho a jak je hodnocen).
TU: angličtina se vrací, nakolik jsem to rychle pročetl, na rozdíl od ČJ skutečně ke statu quo ante 2011.
Že za současného pojetí vzdělání nebude maturita z matematiky povinná, je jistě dobře. Buď by maturitu spousta žáků neudělala, nebo by musela být málo náročná. Domnívám se ale, že matematika by povinná být měla. Vždyť se všichni vyjadřujeme dvěma jazyky neoddělitelnými od myšlení, které se navíc vzájemně "proplétají", jazykem vágním a jazykem exaktním. Pozitivismus toto rozlišení zrušil, stejně tak zrušil s tím související rozlišení odbornosti a vzdělání. Zatím jsem např. nezaregistroval nic, co by řešilo výuku matematiky tak, aby se mohla stát povinným maturitním předmětem bez rizik, která jsem úvodem uvedl. Když byla kdysi povinná (já jsem z ní maturovat musel), vše tehdy záleželo na tom, jak shovívavý je zkoušející. Kdyby se centrálně testovalo, nevím, nevím...
Stále jsem více a více přesvědčen, že je nezbytně nutné začít rozlišovat ve všech předmětech učivo, které je nezbytně potřebné pro žáky, kteří se obsahem daného předmětu budou v budoucnosti odborně či profesionálně zabývat, a učivo, které pro život obecný potřebují laici. Ovšem i odborník by měl svůj obor umět nazírat z hlediska obecného, ne jen úzce odborného.
I já velice vítám, že slohová práce a ústní zkouška z češtiny budou zase "školní". Je ale zapotřebí dát k nim takové metodické pokyny, aby se např. vyloučil stav, který i pan Soukal právem kritizoval, tj. aby se žáci nebiflovali jen životopisy autorů, obsahů děl atd., a to vše bez četby a práce s konkrétními texty. Já osobně vidím jako důležité tematické souvislosti.
V případě didaktického testu je pak nezbytně nutné, aby Cermat sdělil, co vlastně jsou testy schopny exaktně o věřit, aniž by zasahovaly do celkové vágní podstaty českého jazyka a literatury. Nejhorší, co se každému oboru může stát, je mylná informace o jeho podstatě, kterou poskytuje zkouška.
"což nám umožní nastavit ji opraudicky náročně"
Což v některých případech nebude znamenat žádnou změnu, v jiných posun náročnosti nahoru, ale i dolů.
Hlavně to však bude znamenat, že propříště už nebude maturantovo hodnocení dané stejnou metodikou a nároky, ale tím, co si pod pojmy náročnost, vzdělávací cíle a hodnotící kritéria představuje ten který učitel, resp. vedení školy. Jaký prospěch z toho bude mít vzdělávání, je nabíledni.
Svatá prostoto! Kdo se snažil obcházet regule, bude mít usnadněnou cestu. Pro zodpovědné se situace může zhoršit, protože mohou být tlačeni k vylepšování úspěšnosti, jak se to zřejmě děje.
Není naděje, že by se samy školy byť jen pokusily dosáhnout úrovně metodického standardu, který doposud poskytoval Cermat. Dočkáme se zřejmě maximálně lippmannovské míry konkrétnosti, tj. při zkoušce a hodnocení bude možné prakticky cokoli, aniž by reálně existovala možnost dobrat se např. nějakých pevných bodů pro případné rozporování hodnocení apod.
Pane Žytku, věřím, že se pohne i s vyhláškou. Příští rok asi ne, to by bylo sprosté vůči maturantům. Ale ono to půjde...
aniž by reálně existovala možnost dobrat se např. nějakých pevných bodů pro případné rozporování hodnocení
A v tom dosavadním paskvilu nějaké takové "pevné body" reálně existovaly? Pane Soukal, vy víte, jak probíhaly MZ z češtiny? Vyděšný, popř. otrávený študák se snaží rozumně reagovat na snůšky nesmyslných, případně rovnou nepravdivých blábolů, které mu předříkává examinátor. Mnohdy na ty hovadiny ani rozumně reagovat nejde ...
Pro Silvii:
Tak tak...Děkuji. :)
Pro Silvii:
Tak tak...Děkuji. :)
Paní kolegyně, pokud jen tak neplácáte, právě jste doložila, co jsou schopni ze zkoušky učitelé udělat. Tato možnost jim nadále zůstane, jen se rozšíří ještě na písemnou zkoušku; pouze test zůstal ušetřen.
Co zbylo ze zkoušky z cizího jazyka?
Pokládám za nutné upozornit, že zdaleka největší podporu měla povinná maturita z matematiky u KSČM (a paní Valachové). Zdá se tedy, že to je tedy zejména komunistický názor - nařídíme to, a bude. Hezké, že.
A já považuji za příznačné, jaké argumenty si odpůrce státní maturity vybírá. Možná že chce zakrýt, že p. Plaga je ministrem za seskupení, které pojmu vnitrostranická demokracie dalo obsah upomínající na vrcholná období našich totalitních dějin, a svůj názor prosadil stylem "naši vzdělávací potěmkiádu si rozvracet nedáme". Četl jsem jediné vyjádření k zákonu z řad poslanců KSČ a nepředpokládám, že by s ním byl p. Šteffl schopen věcně polemizovat; o to víc se musí činit jinak.
Jde o hlasování
https://www.psp.cz/sqw/hlasy.sqw?G=72911
o odkladu o dva roky. Tam se lámal chleba o povinné maturitě z matematiky.
Zvítězily zájmy podnikatelů a těch rovnějších. Co jsme chtěli to máme.
Technické vzdělávání prohrálo.
Nepochopil jsem, jak souvisí kvalita návrhu s tím, jaká strana jej podporuje. To je jako nějaký věcný argument? Odpusťte, ale jeho věcnost jsem nepochopil.
Mně spíš připadá podezřelé, že strany, které se tváří jako pravicové, kritizují soustavně vládu za to, že dostatečně nerozdává ze státního rozpočtu a předhánějí se v tom, kdo navrhne vyšší platby pro OSVČ, na ošetřovné a kurtzarbait. Nás ještě ve škole učili, že pravicová politika je charakterizována minimálními zásahy státu do ekonomiky, ale asi jsem zaspal dobu.
Doufejme, že tu novelu vrátí sněmovně prezident Zeman. Možná by stálo za to, sepsat nějakou tu petici.
pokud jen tak neplácáte
Právě jste prokázal, pan Soukal, že vy NETUŠÍTE, jak probíhají MZ-UZ z češtiny.
To mi připadá jako docela dobrý důvod k tomu, abyste do jejich organizace přestal zasahovat.
Post a Comment