„Matematika je podstatným rozšířením světa každodennosti, jeho prohloubením, zvrstvením, které je důležitou branou k poznání smyslu. Navíc svou schopností idealizace překonává umělou propast mezi humanitními a přírodními vědami. Matematika je v jistém smyslu obojím - o čemž svědčí i vyznání velkých vědců, kteří ji často spojovali s krásou a poezií,“ píše Petr Fischer pro online deník Aktuálně.
Petr Fischer (repro DVTV) |
"Matematika se popravdě řečeno nepyšní pouze pravdivostí, ale také svrchovanou krásou," napsal filozof, matematik a logik Bertrand Russell, který zemřel přesně před půlstoletím. "Krásou chladnou a strohou, jakou nalézáme u soch; krásou, jež se neodvolává k žádné slabé stránce naší přirozenosti; krásou bez zbytečného pozlátka, které je běžné v hudbě či malířství - a přesto vznešeně čistou a stroze dokonalou, takovou, jíž se pyšní jen největší umělecká díla."
Hutněji, stroze, tedy možná matematičtěji to vyjádřil Einstein, když tvrdil, že matematika je svým způsobem poezií logických idejí. A dělat maturitu z poezie, to už je jiná životní výzva a zkouška z dospělosti než maturita z účetního počítání.
Celý text naleznete zde
21 komentářů:
Autor to asi myslel dobře.
Avšak takovéto rádoby oslavné blábolení matematiku znevažuje.
Komentátor (jako řada jiných novinářů a diskutujících) spojuje 2 rozdílné pojmy.
Byla zrušená povinná maturita z matiky. Ale každý se matice učí.
Tedy se nyní pootevřely zrušením povinné maturity z matiky k tomu, aby se matika učila zajímavěji a inspirativněji pro všechny. Bez stresu z maturitního testu.
Jestli to každá škola, každý učitel zvládne? V tom je ta výzva.
Jestli to každá škola, každý učitel zvládne?
"Nikdo jiný než učitel neumí tak zpochybnit práci učitelů."
Na položenou otázku za sebe odpovídám optimisticky Ano, proto je to výzva.
Využít šanci, kterou zrušení povinné maturity dává.
Něco jste Pytlíku nepochopil? :-)
Využít šanci, kterou zrušení povinné maturity dává.
Výrok si bezesporu může nárokovat pevné místo v dějinách logiky.
Ještě by to ale chtělo vylepšit zpětnou vazbou a vnitřní motivací.
Zrušení povinné maturity z matematiky žádnou šanci nedává. Je to pokračování současného neuspokojivého stavu.
Každý poctivý učitel to nějak zvládne. Nepoctivý, protekční a líný žák ne. Takže se nic nezmění.
Současní prváci, druháci a třeťáci se připravovali na povinnou maturitu z matematiky.
Budou maturovat jen ti, kdo si sami vyberou.
Je to tedy zásadní změna stavu.
Současní prváci, druháci a třeťáci se připravovali na povinnou maturitu z matematiky.
Ne!
Prvákům něco tak vzdáleného, jako maturita, do jejich světa vůbec nepronikla,
druhákům je maturita upřímně ukradena a
třeťáci se tak akorát na hejzbúku předhánějí, kdo vylíčí svoje duševní muka větším počtem smajlíků.
Fungovat by to začalo až tak napřesrok. Ale začalo...
Kdyby museli gymnazisté(kteří by měli být kvalitně vzděláni-kdo už jiný) maturovat z matematiky, to by byla změna stavu. Ukázalo by se, že školské zákony mají kontinuitu a nejsou pro srandu. Pak by to začali i negymnaziální žáci brát vážně.
Takhle se nic nezměnilo a ani nezmění. Pokud zůstane jen didaktický test z AJ tak se sníží počet maturujících z matematiky. Ti co nic nedělají si budou volit AJ jako snazší test. Maturita z matematiky se stane matematikou+ tedy jen pro opravdové zájemce. Se všemi důsledky. Třeba vzroste úspěšnost maturantů z matematiky. Klesne úroveň matematické vzdělanosti středoškoláků a experti budou řvát na češtináře a angličtináře co si dovolují mít 5% neúspěšných.
A jaký vliv bude mít další upozadění matematiky a přírodovědných předmětů na SŠ pro český průmysl? Docela významný, pro exportní zemi jako ČR, rozhodující. Orientace jen na služby a přesunutí průmyslové výroby do Asie (95% Čína, nižší náklady, kvalitně přírodovědně vzdělaná populace) bude mít pro ČR a EU devastující vliv. A to se nebavme jen o nezaměstnanosti těch s nižším vzděláním, ale celkovým poklesem HDP v budoucnosti díky setrvačnosti systému.
Z čeho čtete upozadění matematiky na SŠ?
Já vidím povýšení smyslu matematiky na úkor nesmyslné přípravy na testy pro všechny.
Tedy významný nový prostor pro výuku matematiky a pro český průmysl.
Tedy významný nový prostor pro výuku matematiky a pro český průmysl.
Hmm, hezké.
Ale obávám se, že Svaz průmyslu a dopravy s Vaším pohledem poněkud nesouzní.
Asi jsou ti ředitelé a manažeři průmyslu samí hlupáci, kteří nevědí, co jejich firmy potřebují.
Pane Snirchu, problém je jinde. Současně totiž nedochází ke zlepšení výuky matematiky na ZŠ a SŠ. Jazyky, Tv, ICT,PČ, ... se na školách dělí na menší skupiny. Český jazyk a matematika se i nadále choulí v nezájmu vize 2030+, včetně organizace škol. Degradace výuky matematiky začala již mnohem dříve, není to otázka jen současné doby. Učební plán stavební průmyslovky pro matematiku je 4+3+2+3. Není to v současnosti asi žádná hitparáda. A to jsou středně odborné kádry, jejichž kvalita je stále horší a horší. Velká hutní a strojírenská firma v mém okolí je již zoufalá. Nabízí vysoké platy, 5 týdnů dovolené, rozsáhle benefity, ... a lidé nejsou. Na místa technických odborníků se sice hlásí absolventi, ale vezměte si tam absolventa psychologie, rekreologie, Tv+OV-obor učitelství,...
Pane Neznámý
matika se od 1.9.2019 taky dělí na skupiny (reforma), což výrazně pomáhá.
Fakt je rozdíl 30 studentů a 15 studentů. My značně navýšili díky reformě hodiny výuky dělením na skupiny. Moc to pomohlo. Přišlo několik nových učitelů.
Pokud by byly 3 povinné maturity ČJL, MAT, AJ - zbylo by ještě méně hodin na dotace, protože odborné předměty mají prioritu.
Nelze na průmyslovce omezit odborné předměty - to každý chápe.
Proč by odborné školy měly mít 6 maturit a gymply 4?
Dnes máme 2 státní + 3 odborné, pak by byly 3 státní + 3 odborné.
Bude seminář AJ nebo MAT proti sobě, nyní jsou semináře AJ i MAT, ale celkově dotace hodin MAT i AJ klesla (logicky).
L.Snirch
Chválím vaši školu, jdete dobrou cestou. Ale reforma už musí začít na ZŠ (učební plán matematiky 4+4+4+3), na SŠ je už mnohdy pozdě. Mnohým pak chybí základy. Na stavební průmyslovce se dělají jen dvě odborné školní maturity. Na strojní je to asi trochu jinak. A plně chápu časové omezení v učebním plánu. Některé předměty se mně zdají pro technické kádry naprosto zbytečné, ale RVP je bohužel daný.
Mám však obavy, že současné nadřazování humanitních předmětů nad přírodovědnými nebude mít do budoucna ten správný efekt. Neustálé prezentace všeho možného, diskuze bez znalosti konkrétní podstaty věci, plácání o ničem je ztrátou času. Kdyby aspoň ze ZŠ vycházeli absolventi, kteří ovládají %, trojčlenku, základní funkce, ....tak by bylo na SŠ na čem stavět. Ze ZŠ se už vypustily i takové věci jako lomené výrazy, goniometrické funkce, kvadratická funkce...A nechci nějak předbíhat, ale má dojít ještě k další revizi učiva a výstupů v RVP v režii vize 2030+.
Procenta. No jo, kdyby na ZŠ.
Jak si vysvětlujete, že nyní ošetřovné ve výši 80 % dává zaměstnanci dávku ve výši 103 % jeho čisté mzdy? Tedy, když je doma na ošetřovném, dostane o 3 % více než když celý měsíc pracuje a bere čistou mzdu?
To jsou paradoxy, co?
A ještě větší paradox je, že bere ošetřovné a ještě načerno maká ve firmě - peníze na prkno. Co se týče těch 80% - prosadila to koalice a opozice. Původně bylo 60%, tak nějak jsem schopen pochopit 2/3. Je to populistické ze všech stran.
A co týče výuky matematiky, je to stále náročnější. To co se před 35 léty učilo v osmé třídě ZŠ dnes obtížně zvládávají studenti gymnázia. Když můj syn studoval VŠ, tak z 600 studentů nedalo matematiku 480 a skončili. Jen tak jsem se díval na otázky a zůstal jsem v naprostém údivu. Byly to jen základy. Žádné derivace, základy integrálního počtu,...
Jenže 60% nejsou 2/3, jak píšete, ale 80 % čistého.
A 80% je 103 % čistého.
Protože se počítá z hrubé, ale musí srovnávat s čistou.
Že se podvádí?
Když to takto šíleně nastaví, kdo se diví?
Za půl roku za to budeme platit.
Mimochodem, to navrhli a přijali ne ti, co podle vás ve škole se nic nenaučili, ale naše generace, tak vzdělaná. To jsou paradoxy, co?
2/3 myšleno 66,6% základu
K těm 80% se hlásili téměř všichni. Už dříve to navrhovala ODS, Lidovci i Piráti. Zaplatíme to všichni, naše děti a děti našich dětí, protože bude následovat brutální ekonomická krize. Sklady jsou plné, spotřeba nic moc. Začalo to hutnictvím, strojírenstvím a zpracovatelským průmyslem už loni. Pak cestovní ruch. Budou následovat další odvětví. Snad nejlépe z toho vyvázne potravinářství. Samozřejmě pokud nebude zase abnormální sucho, pak to bude všechno ještě horší. Asi se budou zase tisknout Eura jako na běžícím pásu, stejně jako koruny.
Ministryně soc. věcí a Středula a Richterová navrhovali ošetřovné ve výši 100 % HRUBÉ MZDY - to už jsem nevěřil, že takovou hloupost lze vůbec vyřknout.
Už při 80 % je to více než čistá mzdy (díky odvodům a daní).
Všichni se budou divit, jen tištění peněz to nezachrání.
Okomentovat