„Největší poučení z téhle doby je, že rozdíly jsou velké a zvětšují se. Jsou školy výborné, ale taky mizerné. Jsou ředitelé, kteří říkají: To je skvělé, dostali jsme odpovědnost, my si to nějak zařídíme. Druzí ale brečí, že nedostali kuchařku. Někteří učitelé se za ty poslední týdny skvěle naučili fungovat v tomto prostředí, pořádají meety, mají synchronní výuku, jsou bohatší o spoustu dovedností. Učí se. Jiní v pondělí poslali úkoly a za týden znovu. Někteří je ani nezkontrolovali. Jeden je posílá mailem, druhý přes whatsapp, třetí přes školní aplikaci a ředitel nebyl ani schopen sjednotit způsob komunikace, koordinovat ten čurbes na kolečkách. Podobné je to s dětmi. Udělal jsem anketu na svém facebooku, odpovědělo mi 530 lidí, pak jsem ji pozastavil,“ říká v rozhovoru pro týdeník Hrot zakladatel ScioŠkol Ondřej Šteffl.
Ondřej Šteffl (facebook.com) |
A co jste se dozvěděl? Můžete takovou anketu považovat za reprezentativní?
Pravda, byli to lidé z mojí sociální bubliny, ale i tak to o něčem vypovídá. Polovina z těch lidí říká, že se děti naučily být více samostatné, 42 procent říká, že se zvýšila efektivita učení – tedy za kratší čas se toho naučí více než ve škole –, 56 procent odpovědělo, že se jejich děti naučily organizovat si lépe čas a 33 procent lidí tvrdí, že se doma děti cítí lépe.
Ono se ukazuje, že pro spoustu dětí, zhruba pro polovinu, je to současné učení dokonce lepší, a to i přesto, že měly omezený styk s kamarády. Polovina dětí se lépe rozvíjí doma s online podporou než ve škole. Teď samozřejmě pomíjím, že jim chyběl sociální kontakt. Ale vlastně se ukázalo, že nucením dětí, aby seděly pět dní v týdnu šest hodin ve škole, jsme přicházeli o spoustu nadání, rozumu a chuti k učení. Některé děti se očividně lépe učí doma. Teď se bojím, že budeme tak hloupí, že se vrátíme do starých kolejí.
Neprohloubí krize propast mezi dobrými a špatnými školami, která je obecně problém českého školství? Jestli si rodiče doteď nebyli jistí, zda je jejich škola dobrá, nebo špatná, tak teď už to vědí...
Možná by se mohly vyhlásit konkurzy na ředitele těch škol, které online výuku nezvládly... Ale vážně. Myslím si, že teď dojde k pohybu rodičů mezi školami, po zkušenostech z minulých týdnů je budou měnit. A taky k pohybu mezi učiteli. Jsou školy, kde je ředitel špatný, ale i tam jsou dobří učitelé, a tam se objeví konflikty. Co se stane, až se učitelé, kteří makali jak vzteklí, naučili se pracovat s technologiemi, udrželi kontakt s dětmi a vymýšleli, jak jim tu dobu zpříjemnit, potkají s těmi, kteří seděli na zadku a nic nedělali? Snadno se může stát, že si dobří učitelé budou hledat lepší školu, takže ty školy se budou dál diferencovat. No nechtěl bych být ministrem školství.
Celý rozhovor naleznete zde
18 komentářů:
"Pravda, byli to lidé z mojí sociální bubliny, ale i tak to o něčem vypovídá. Polovina z těch lidí říká, že se děti naučily být více samostatné, 42 procent říká, že se zvýšila efektivita učení – tedy za kratší čas se toho naučí více než ve škole –, 56 procent odpovědělo, že se jejich děti naučily organizovat si lépe čas a 33 procent lidí tvrdí, že se doma děti cítí lépe."
Jen abyste si pane Šteffle nenaběhl. Ono se totiž pokroky dětí ve všech oblastech ukáží až znovu všechny nastoupí do školy. A budete se muset smířit s tím, že školy zde nejsou jen pro děti z Vaší sociální bubliny.
Ale já bych to fakt zkusil.
Okresy Nymburk a Kolín, aby nešlo o vyloučenou lokalitu. Zrušit povinnou školní docházku, koupit dětem NTB a připojení k netu. Nechat je doma a dát jim vouchery na nákup programů.
Pár let počkat a uvidělo by se.
Fakt bych do toho šel.
Bylo by samozřejmě možné jezdit s dětmi mimo okres do školy nebo je tam poslat na internátní školu, do pokusu nelze nikoho nutit. Ale povinná školní docházka by nebyla.
A nechal bych pana Šteffla veřejně vyhlásit, že sezení ve škole zabíjí nadání a že takhle to bude pro děti lepší. Ostatně to veřejně prohlašuje sám.
Po pár letech bych jej veřejně konfrontoval s výsledky pokusu.
Pokud věří tomu, co píše, neměl by se čeho bát.
Mimochodem - Scio školy by mohly přejít na distanční výuku podle individuálních vzdělávacích plánů, když je to tedy lepší. Jistě by se dala najít zákonná cesta - vzdělání by bylo zajištěno, ověření znalostí taky.
Pokud by se ve škole jen sedělo, je to pravda. jenže ono se tam prostě jen nesedí.
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/naskenujte-pokoj-a-ukazte-vsechna-data-prijimacky-ve-stylu-velkeho-bratra-107888
Pan Šteffl má své názory a své omyly. To co zjistil je hezké, ale!
1. Není ověřeno, že dojmy rodičů jsou pravdivé.
2. Není jisto, zda se žáci opravdu naučili víc než ve škole. Co to znamená víc?
3. Je významná bublina rodičů, kteří nechodí na podnikatelský facebook p.Šteffla.
4. Je významná skupina rodičů, která nechodí na facebook vůbec.
Ano, nějakému procentu žáků vyhovuje domácí vzdělávání víc. Ale z mé zkušenosti je to vzácnější jev, než jsem se domníval. Měl jsem tendenci brát názory reformátorů na zvýšení výkonů žáků s využitím volných zdrojů informací za relevantní. Po současné zkušenosti pochybuji. Je pravda že učím průměrně a podprůměrně inteligentní středoškoláky. A to se snažím žákům vnucovat internetové zdroje i bez nouzového režimu.
Chtělo by to řádný výzkum!!!
Jenže kdo ho udělá? VŠ a ministerstvo nejsou schopni. NPI?
Pan Vaněk
Já učím nadprůměrně inteligentní a taky se naučí méně - až na výjimky, buď Botlíkovy "Sheldony", nebo naopak děti, které se ve třídě nemohou soustředit, protože jim kecá do hlavy sousedka. Cca 10 % třídy se naučí více, většina méně. Důvody se tady už napsaly.
Pan Šteffl zapomnel na to, ze jeho nadseni prameni ze socialni megabubliny Covid, ktera zatkla v domacnostech nejen deti, ale i jejich rodice.
Tak doslo k jevu, ze rodice meli na deti nadbytek casu oproti non-karantennim casum. Proto ta uspesnost a jista nadšenost v nekterych bublinach. U mne smutek nad impotenci ridicich uredniku v Karmelitske.
Říkám v rozhovoru:
Ale vlastně se ukázalo, že nucením dětí, aby seděly pět dní v týdnu šest hodin ve škole, jsme přicházeli o spoustu nadání, rozumu a chuti k učení. Některé děti se očividně lépe učí doma.
A editor z toho udělá titulek: Sezení ve škole zabíjí nadání
To jen pro upřesnění a pro ty, co čtou jen titulky.
PP
"Cca 10 % třídy se naučí více," No však a i tyhle posadíme zase do škamen?
"Jistě by se dala najít zákonná cesta", jediná možnost teď je domácí vzdělávání, ale na to jsou jen čtvrtinové dotace, i pro veřejnou školu, a za to se to udělat nedá.
JK
"Pokud by se ve škole jen sedělo, je to pravda. jenže ono se tam prostě jen nesedí."
To jsou panečku generalizace, že. Jasně, věřím tomu, že u vás se nesedí, ve ScioŠkolách jistě taky ne. Ale např. zprávy ČŠI jasně ukazují, že na naprosté většině škol se většinou sedí.
A kdo máte čas a chuť, můžete vyplnit novou anketu.
Je tady.
A bude fajn, když na konci uvedete do kódu školy: "česká škola". Výsledky sem pak nasdílím.
Já učím “normálně” inteligentní děti na běžné státní ZŠ a prvky distančního vzdělávání používám již dlouho před koronou. Mé třídy jsou na tom velmi dobře, dokonce se výrazně zlepšili dříve podprůměrní žáci. Vždy záleží na učiteli a jeho metodách.
A kdo máte čas a chuť, můžete vyplnit novou anketu.
Je tady.
A nebyla by prosím, pane Šteffle, nějaká podobná anketa i pro učitele?
Anketa pro učitele - zajímavý nápad. Zatím jsme o tom nepřemýšlel, ale začnu :-).
Navrhujte otázky, zaměření...
Navrhuji tu anketu uskutečnit až na konci pololetí příštího školního roku. Až se skutečně ukáží výsledky a výstupy domácího vzdělávání. Pokud ji uskutečníte teď, uvidíte pouze optimistické představy některých učitelů o tom, jak je domácí výuka dobrá, anebo také pesimistické naázory jiných učitelů o tom, jak je k ničemu.
A stejně je to s představami v anketě čtenářů ČŠ.
První věci podle mne vyplují na povrch už při vyhodnocení výsledků přijímacích zkoušek.
Já si myslím, že jednotný způsob komunikace zajištěn být měl. Zkuste si představit, že stojíte na druhé straně příslovečné barikády např. v pozici žáka 6. ročníku a jeho rodiče. Potřebuje komunikovat s vyučujícími sedmi předmětů. Jestliže každý z těchto učitelů bude využívat jiný komunikační kanál, jestliže dva z nich budou zadávat práci na týden, dva každý den a tři jak je to napadne, a to jsem do toho ještě nezahrnula skutečnou online výuku, jestliže dva budou zadávat práci k vyplnění online, další dva budou chtít foto sešitů a některý další si vymyslí, že máte práci doručit do školy, tak si budete po čtrnácti dnech ťukat na čelo.
Pan Šteffl
No však a i tyhle posadíme zase do škamen?
Vždyť navrhuju, ať nikam nemusí... Ten Kolín a Nymburk, přečtěte si to.
a to jsou jen čtvrtinové dotace, i pro veřejnou školu, a za to se to udělat nedá
Proč? Není třeba budova, jídelna, uklízečky... i učitelů může být méně. Kromě toho mluvím o Scio školách, za které snad rodiče rádi zaplatí.
To jen pro upřesnění a pro ty, co čtou jen titulky.
Nečtu jen titulky - ale titulek je to, co se lidem nejvíc vpálí do hlavy. Marketingové heslo.
Pane Štefle naprosto souhlasím.
Nicméně - kdy půjdete udělat pořádek na ministerstvo?!
Jinak je to mlácení prázdné slámy.
Vyčítat Vám, že z toho máte byznys nebudu, je to logické a zákonné:-)
Držím palce k rozhodnutí pomoci i nám bezzemkům, viz výše.
..v našich "vodách" zabíjí nadání i pobyt před tabulí.
Okomentovat